Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Jak odpoczywać skutecznie

Klinika ciała i ducha

Klinika ciała i ducha Jak odpoczywać skutecznie

Leżysz na kanapie, obok na stoliku lekko oszroniona szklanka z piwem, telewizor wtłacza w ciebie kolorową papkę - totalne lenistwo… Nie musisz iść do pracy, nie musisz właściwie nic. Przymykasz oczy i dumasz o niebieskich migdałach. Czasem zapadasz w drzemkę… Tylko - czy ten stan ma cokolwiek wspólnego z odpoczynkiem?

Tagi: relaks , jak odpoczywać , jak wypocząć , sposoby na relaks , relaks w weekend , jak pozbyć się stresu

Klinika ciała i ducha Jak odpoczywać skutecznie

Zdarzają ci się takie sytuacje, czy to tylko marzenia? No, bo jesteś przecież tak zajęty, że na sensowny wypoczynek nie masz czasu. Pewnie nie wiesz nawet, że odpoczywać nie tylko trzeba, ale także trzeba umieć. I czasem trudniej to robić niż ciężko pracować.

Sygnały alarmowe

Jesteś obowiązkowy. To wspaniała cecha, ale ignorowanie pierwszych oznak zmęczenia to prosta droga do przekraczania własnych możliwości, a w efekcie nadwyrężenia organizmu. To powszechny błąd! Zmęczenie to po prostu sygnał naszego ciała mówiący, że pora na przerwę. I nawet jeśli go chwilowo zignorujesz, glikogen w twoich komórkach się skończy i - żebyś pękł - sprawność mięśni, układu oddechowego i serca spadnie do zera - musisz dać im możliwość regeneracji. Tak działa organizm i nie przeskoczysz jego mechanizmów obronnych. Musisz przez jakiś czas dać ciału wytchnienie.

Gorzej jest ze zmęczeniem psychicznym - nie ma tu bezpieczników. Twój organizm jednak czuje ten dyskomfort i alarmuje cię objawami somatycznymi. No, ima się wszelkich sposobów, by zwrócić uwagę, że "coś jest nie tak". I wyobraź sobie, że pierwszą reakcją obronną jest zazwyczaj przewlekła infekcja - długotrwały katar, kaszel, przeziębienie, którego nie usuwają ani kolorowe pigułki, ani babcine konfitury. Ale te objawy też lekceważysz, bo nie kojarzysz ich ze zmęczeniem i - jak zwykle - przedmiotowo traktujesz swoje ciało. W ten sposób znajdujesz się na prostej drodze do tzw. zmęczenia przewlekłego, a to już poważna choroba mogąca skończyć się długotrwałym zobojętnieniem, przygnębieniem, smutkiem i depresją. Towarzyszą też temu pojawiające się "nie wiadomo skąd" bóle mięśni i stawów, głowy, kołatanie serca i trudności z oddychaniem. Wtedy nie pomagają już odprężające drzemki i chwile słodkiego lenistwa. Miesiąc pracy wycieńczającej ponad miarę twoje ciało i umysł wymaga kilku miesięcy rekonwalescencji.

Zmiana rytmu

Obiegowa opinia mówi, że nie ma nic lepszego niż czynny odpoczynek. To dobra recepta, jeśli chodzi o zmęczenie fizyczne. Wystarczy uaktywnić inne partie mięśni, a wyłączyć te zmęczone (w czym pomaga nam sam organizm) i już czujemy relaks. Zależy to jednak od specyfiki pracy. Proponowanie spacerów listonoszowi nie jest najlepszym pomysłem. Ale wędkowanie dla taksówkarza może się okazać bardzo korzystne.

Odpoczynek psychiczny to coś trudniejszego - wymaga zmiany tempa i zupełnie innej aktywności niż ta związana z wytężoną pracą. Nie jest łatwo kompletnie przestawić się na inną częstotliwość psychiczną, odmienną formę aktywności, zwłaszcza, 

Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (2) / skomentuj / zobacz wszystkie

Kacper
19 listopada 2012 o 13:36
Odpowiedz

Jazda konna działa na mnie jak lekarstwo, mieszkam na mazurach niedaleko Bartoszyc co sprzyja podziwianiu natury z grzbietu pięknego zwierzaka. Taki odpoczynek mi odpowiada, mam zaufaną stadninę, w której radze sobie ze stresami.

~Kacper

19.11.2012 13:36
L.
23 lutego 2012 o 13:00
Odpowiedz

Oj, trzeba sobie wziąć do serca te rady - ale... nie zawsze chce mi się coś robić, ruszać się gdzieś. Wiem - marnuję czas i ciągle jestem znużony. Pewnie mam słabą silną wolę... (:

~L.

23.02.2012 13:00
1

Gorące tematy

facebook