Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

30 sposobów na odstresowanie się w 30 sekund

Klinika ciała i ducha

Nikt nie lubi żyć w ciągłym stresie, szczególnie, gdy kilka razy dziennie coś dodatkowo podnosi ci ciśnienie tak, że nie potrzebujesz już kawy. Stres jest zły, niezdrowy, niebezpieczny, no w ogóle samo zło. Tyle, że nie sposób się nie stresować. Przynajmniej u mnie sprawdza się maksyma: kto się nie stresuje ten nie żyje. Na szczęście są sposoby na to, żeby się skutecznie odstresowywać w mgnieniu oka. Zrelaksuj się więc, oddychaj, skup i czytaj dalej – od razu poczujesz się lepiej.

Tagi: relaks , stres , stres w pracy , sposoby na stres , jak się zrelaksować , jak się wyluzować , jak się mniej stresować

Sposoby na stres
Jak radzić sobie ze stresem? Oto 30 łatwych technik

1. Uśmiechaj się (nawet jeśli uśmiech jest wymuszony)

Może i brzmi to dziwnie, ale jeśli chcesz się odstresować, czasem dobrze jest robić dobrą minę do złej gry. Badania wykazały, że zmuszenie się do uśmiechu naprawdę zmniejsza poziom stresu.

Uczestników badania poproszono, by zanurzyli ręce w lodowatej wodzie. Niektórych z nich poproszono także o to, by postarali się przy tym uśmiechać. I tak, zgadłeś: badacze zaobserwowali u nich niższe ciśnienie krwi (co więcej – uśmiechnięci zgłaszali mniejszy lęk niż osoby, których wyrazy twarzy były neutralne lub zaniepokojone).

2. Siedź wyprostowany

Jeśli w obliczu stresu siedzisz wyprostowany, zwiększa to twoją pewność siebie i pozwala z większą energią zająć się rozwiązywaniem problemów. Teza ta oparta jest o koncepcję „ucieleśnionego poznania”, zgodnie z którą nasze ciało wpływa na nasze emocje (i vice versa).

Ustaw więc obie stopy na ziemi, patrz przed siebie, wyprostuj kręgosłup i wyciągnij głowę, ściągnij łopatki. I do boju!

3. Dotykaj się

Nie mam tu na myśli nic zdrożnego :-) Chodzi o refleksologię, czyli uciskanie odpowiednich obszarów na stopach, dłoniach i uszach – to doskonały sposób na zmniejszenie stresu.

To na razie wyłącznie hipotezy, ale zwolennicy tej metody utrzymują, że naciskanie palcami pewnych części dłoni sprawia, że szybko doświadczysz ulgi, a towarzyszące ci napięcie zmniejsza się. Twierdzą, że nacisk na okolice kciuka pozwala radzić sobie ze stresem i zmartwieniami, nacisk w okolicy palca wskazującego – z lękiem, a okolic najmniejszego palca – zwiększa optymizm i pewność siebie, redukując równocześnie stres i poziom lęku. Nie zaszkodzi spróbować.

4. Zaklnij sobie

Badacze z Anglii poprosili grupę ochotników, by trzymali ręce w lodowatej wodzie. Podczas pierwszej próby pozwolono im do woli używać przekleństw. Podczas drugiej musieli się pilnować i posługiwać się wyłącznie cenzuralnym językiem. Kiedy pozwalali sobie na więcej, łatwiej było im utrzymać dłonie w wodzie. Wnioski? Przekleństwa mogą naprawdę obniżyć poziom stresu.

5. Włącz kabaret

Śmiech jest najlepszym lekarstwem – banał nie? Tak naprawdę istnieją jednak liczne dowody na to, że radość skutecznie leczy różne dolegliwości, w szczególności – stres. Następnym razem, kiedy coś cię zdenerwuje, wyświadcz sobie przysługę i pooglądaj Kołaczkowską.

6. Pobazgraj

Wielu prezydentów Stanów Zjednoczonych sięgało po długopis, by poradzić sobie z trudnościami i momentami zwrotnymi prezydentury. Dwight Eisenhower rysował solidne obrazki rodem z lat 50-tych: stoły, ołówki, broń nuklearną. Herbert Hoover gryzmolił raczej wzory na kombinezony, a Ronald Reagan pomagał sobie radosnymi postaciami. Kiedy następnym razem poczujesz się zestresowany, chwytaj za długopis i papier, by przekonać się, czy ta technika zadziała także w twoim przypadku.

7. Weź szybki prysznic

Terapeutyczny wpływ wody jest znany ludzkości od zarania dziejów. Nie masz pewnie w domu basenu – a może nawet i porządnej wanny – ale prysznic pewnie masz. Jeśli przez trzydzieści sekund będziesz po prostu cieszył się tym, że woda płynie po twoim ciele, znajdziesz doskonały sposób na pozbycie się stresu. A dodatkowo – ciepły prysznic to jeden z (potwierdzonych przez specjalistów) sposobów na dobry sen.

8. Żuj gumę

Badanie wpływu żucia gumy na nastrój i poziom kortyzolu w okresie zwiększonego stresu wykazało, że żucie gumy pomagało złagodzić odczuwany przez badanych stres. Tylko błagam, żuj z zamkniętymi ustami, żeby nie podnosić poziomu stresu wszystkim patrzącym.

9. Zrób dobry uczynek

Kiedy czujemy się zestresowani lub przytłoczeni, bardzo często mamy wrażenie, że nie jesteśmy w stanie niczego z siebie dać. Badania wykazały jednak, że sam akt dawania może pobudzić w mózgu obszar wiązany z pozytywnymi uczuciami, poprawić samopoczucie i odstresować. Bonus: im więcej ofiarujesz, tym lepiej się czujesz. Może pomożesz więc komuś wnieść walizkę po schodach, wrzucisz kilka groszy do kapelusza ulicznego grajka lub przepuścisz osobę, która stoi za tobą w kolejce do kasy z jedną bułką? To zabiera mniej niż 30 sekund, a efekty poczujesz natychmiast.

10. Wypoć to

Niemal każda forma aktywności fizycznej może skutecznie zmniejszyć poziom stresu. Co najważniejsze – ruch intensyfikuje produkcję odpowiedzialnych za dobre samopoczucie neurotransmiterów w mózgu, poprawiając nastrój i odwracając uwagę od źródła napięcia.

11. Odpal Spotify

Naukowcy są zgodni, że muzyka znacząco zmniejsza poziom stresu. Znajdź 30-sekundowy fragment utworu, który cię uspokaja i miej go pod ręką, na wypadek, gdyby temperatura zaczęła wzrastać.

12. Pobaw się ze zwierzakiem

Redukcja stresu to jedna z wielu korzyści z posiadania zwierzęcia domowego. Niedawno przeprowadzone badanie wykazało, że kiedy przed uczestnikami postawiono stresujące zadania w czterech możliwych sytuacjach – w samotności, w towarzystwie partnerki/partnera, w towarzystwie zwierzęcia domowego oraz w towarzystwie i partnera i zwierzęcia, najmniej intensywnej reakcji stresowej doświadczyli, gdy był przy nich wyłącznie czworonożny przyjaciel.

13. Uderz w coś

Jeśli potrzebujesz błyskawicznego rozwiązania, zastanów się nad rozładowaniem agresji w sposób kontrolowany. Może kup sobie podręczny worek treningowy, który przyniesie ci ulgę w chwili napięcia?

14. Rozciągnij się

Żeby lepiej zgłębić potencjał rozciągania w walce ze stresem, badacze zaprosili do badania 100 pracowników biurowych i polecili połowie badanej grupy codzienne rozciąganie się przez 3 miesiące. Ćwiczący uczestnicy zgłaszali zmniejszony poziom lęku, bólu i zmęczenia, a także wyższy poziom energii, lepszy nastrój i większą elastyczność ciała. Ich rozciągający trening trwał aż 10 minut, ale także krótsze ćwiczenia mogą przynieść pozytywne efekty. Rób sobie krótkie przerwy na ruch co 20-30 minut.

15. Rozłącz się

Ciągłe dzwonienie telefonu i powiadomienia o e-mailach trzymają nas w permanentnym trybie uciekaj-lub-walcz, powodując wyrzuty adrenaliny. Hormon ten służył naszym przodkom, kiedy natykali się na lwy i tygrysy. Dziś jednak tylko potęguje stres. Poświęć więc 30 sekund na wyłączenie lub wyciszenie wszystkich gadżetów i wróć do nich za godzinę.

Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie

Gorące tematy

facebook