Na początek słowo wyjaśnienia. Speedback GT to nie jest oryginalny Aston Martin DB5, tylko jego współczesna interpretacja zbudowana na bazie innego brytyjskiego auta – Jaguara XK. Pokrewieństwo z wysportowanym „kotem” widać w nieco zaburzonych proporcjach i desce rozdzielczej, która różni się w zasadzie tylko wykończeniem.
Mimo to przepoczwarzenie się Jaguara w Astona z lat 60. i tak można zaliczyć do udanych projektów, choć oczywiście oryginał jest niepodrabialny. Jeśli rzeczywiście chcesz mieć fabrycznie nową „debepiątkę”, powinieneś zgłosić się do… Astona Martina, który po kilkudziesięciu latach wznowił produkcję tego modelu. Ale do niego nie zamówisz jedynej w swoim rodzaju ławeczki piknikowej rozkładanej w bagażniku.
Aston na biwak
Speedback GT z takim gadżetem został wykonany na zlecenie niemieckiego klienta. Ale cóż by mu było z samej ławeczki? Producent zadbał więc o cały zestaw piknikowy z kuferkiem na ulubiony trunek właściciela (gin z tonikiem) i dwie kryształowe szklanki (wiadomo, że z kryształu smakuje lepiej). To nie wszystko, bo pod rozkładanym siedziskiem znalazło się jeszcze miejsce na ręcznie tkany wełniany koc (gdyby zrobiło się trochę chłodniej). I tak to można piknikować!
DBA proponuje zestaw do piknikowania z klasą – pod wełnianym kocem i z ginem z tonikiem w ręku
Ręczne przygotowanie samochodu zajęło artystom z Silverstone (bo chyba tak trzeba ich nazywać) aż 8 tys. roboczogodzin (sic!). Samo wnętrze Speedbacka GT to arcydzieło. Niemal każdy jego element pokrywa brązowa skórzana tapicerka Tabak, ale odnajdziemy w nim też satynowe, fornirowane panele Elm Burr. Konsola środkowa, kierownica i zegary są takie same jak w Jagurze XK, ale już nawiewy, analogowy zegarek czy górna część deski rozdzielczej to zupełnie inna bajka.
Bardzo drogi Jaguar
A co wprawia w ruch ten nietypowy samochód? Po otwarciu maski zobaczymy 5-litrową V-ósemkę generująca 510 KM przy 6000-6500 obr./min i aż 650 Nm maksymalnego momentu obrotowego dostępnego w zakresie 2500-5000 obr./min – także produkcji Jaguara. Kierunek jazdy wybiera się na wysuwanym pokrętle automatycznej skrzyni ZF, które gryzie się trochę z retrokabiną, ale jest wygodne w użyciu.
Kiedy myślisz o brytyjskim wnętrzu, powinieneś mieć przed oczami właśnie taki obrazek
DBA zapewnia, że Speedback GT rozpędza się do 100 km/h w 4,8 s, czyli o ponad 3 s krócej niż oryginalny Aston DB5. Cena wyjściowa modelu to 495 tys. funtów (to ponad 2,5 mln zł!), ale – jak to mówią – „sky is the limit”, więc ostateczna cena zależy od kaprysów klienta.
Krzysztof Grabek
Wejdź na FORUM! ❯
Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie