Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Skoda Karoq 1.0 TSI - test i wrażenia z jazdy

Samochody

Moda na SUV-y zmusza producentów do wprowadzania kolejnych modeli na rynek. Z racji tego, że auta te rzadko zjeżdżają z utwardzonych dróg, wiele z nich nie jest wyposażona w napęd na 4 koła. Takim przykładem jest Skoda Karoq 1.0 TSI z manualną skrzynią biegów.

Tagi: samochód dla faceta , samochód rodzinny , Skoda , test auta , test Skody

Skoda Karoq 1.0 TSI
Skoda Karoq 1.0 TSI

Samochód, który otrzymaliśmy do testu to kolejny po Seacie Ateca, Volkswagenie Tiguanie i Skodzie Kodiaq SUV zbudowany na platformie MQB. Karoq został zaprezentowany wiosną 2017 roku w Sztokholmie i od tej pory jest jedną z głównych sił napędowych sprzedaży aut czeskiej marki.

W Polsce samochód jest dostępny z dwiema jednostkami benzynowymi (1.0 TSI i 1.5 TSI) oraz z dwoma dieslami (1.6 TDI i 2.0 TDI) występującymi w różnych wariantach mocy. Do naszej redakcji trafił egzemplarz napędzany najmniejszym silnikiem benzynowym o mocy 115 KM, połączonym z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów. Taka konfiguracja to najtańszy sposób na wejście w posiadanie Skody Karoq.

Skoda Karoq

Nadwozie / wnętrze

Patrząc na Karoq z zewnątrz, nie można oprzeć się wrażeniu, że auto wygląda jak zmniejszony Kodiaq. Podobna jest bryła, kształt przednich lamp, rysunek przedniej i tylnej części nadwozia. Oba auta różnią się detalami (jak np. tylne lampy), które w przypadku Karoqa mają podkreślać jego nieco bardziej dynamiczny charakter.

W żadnym momencie Karoq nie pozostawia wątpliwości, że jest Skodą. Nic nie zaskakuje także we wnętrzu - wszystko jest podporządkowane funkcjonalności i ergonomii. Bez żadnych wątpliwości - obsługa Karoqa jest prosta i intuicyjna. Chociaż wnętrze auta jest mniejsze niż w Kodiaq, to na brak przestrzeni narzekać nie można. Na przednich, wygodnych fotelach o szerokim zakresie regulacji wygodnie usiądą nawet wysokie osoby, tym z tyłu będzie nieco ciaśniej dopiero wówczas, gdy przednie siedzenia ustawimy do osób o wzroście powyżej 190 cm.

Skoda Karoq wnętrze

Materiały wykończeniowe generalnie nie są złe, chociaż szkoda, że nie zastosowano bardziej miękkich tworzyw do wykończenia boczków i uchwytów do zamykania drzwi. Cieszą obszerne kieszenie w drzwiach, na tunelu środkowym są dwa uchwyty na napoje, a przed pasażerem sporych rozmiarów schowek. Schowek znajduje się też w górnej części tablicy rozdzielczej.

Testowe auto było wyposażone w system aranżacji VarioFlex. W tym rozwiązaniu tylna kanapa składa się z trzech oddzielnych siedzeń, które osobno można przesuwać, a w razie potrzeby wymontować je z pojazdu. Standardowa pojemność bagażnika to 521 litrów. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy przestrzeń bagażowa rośnie do 1630 litrów. VarioFlex pozwala na regulowanie pojemności bagażnika w zakresie od 479 do 588 litrów. Gdy tylne siedzenia zostaną wyjęte, do dyspozycji jest bagażnik o pojemności 1810 l.

Skoda Karoq bagażnik

Sam bagażnik jest wyposażony w trzy małe schowki na drobne przedmioty. Ciekawym rozwiązaniem jest roleta przymocowana do klapy bagażnika, która razem z nią się unosi. Wisienką na torcie jest lampka LED, którą można wymontować i nocą używać jako latarki - simply clever w każdym calu!

Napęd

115-konny wariant silnika 1.0 TSI napędza wiele aut koncernu Volkswagena. O ile trzycylindrowiec ten żwawo napędza mniejsze samochody (np. Volkswagena Up! GTI), to w Skodzie Karoq jednostka ma nieco więcej pracy. Przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje 10,6 s. Do prędkości dozwolonych na polskich drogach nabieranie prędkości jest w miarę sprawne, przybywanie kolejnych kilometrów na godzinę na prędkościomierzu trwa już zdecydowanie dłużej. Wpływ na to niewątpliwie ma duża powierzchnia czołowa auta - praw aerodynamiki się nie oszuka. Dobrze, że skrzynia biegów działa precyzyjnie - mimo że drogi prowadzenia drążka nie są wyjątkowo krótkie, to nigdy nie zdarza się haczenie.

Skoda Karoq

Karoq dobrze wypada też pod względem spalania - podczas spokojnej jazdy pozamiejskiej z prędkościami 90-100 km/h możliwe jest osiągnięcie 5,5-6 l/100 km. W czasie jazdy miejskiej należy przygotować się na ok 8 l/100 km, podobny rezultat osiągniemy na autostradzie.

Podwozie

Zawieszenie Skody Karoq zestrojono dość komfortowo - nierówności są dobrze tłumione, a z układu jezdnego nie dochodzą żadne podejrzane odgłosy. O żadnym podskakiwaniu czy kołysaniu nadwozia nie ma mowy. Układ kierowniczy działa raczej lekko - mimo tego daje dość niezłe wyczucie tego, co dzieje się z przednimi kołami. Brak napędu na 4 koła nie będzie doskwierał, dopóki nawierzchnia będzie sucha, ewentualnie do momentu wjazdu na bardziej grząski grunt.

Podsumowanie

Wszyscy ci, którzy zdecydują się na taką konfigurację Skody Karoq, jaką prezentujemy w naszym teście, powinni być zadowoleni. Owszem, auto niczym nie prowokuje do dynamicznej jazdy, ale z całą pewnością dobrze sprawdzi się jako pojazd rodzinny, przydatny zarówno w mieście jak i podczas pokonywania tysięcy kilometrów wakacyjnych tras. Karoq łączy konserwatywność wyglądu auta z funkcjonalnością rozwiązań, które jego właściciel bezapelacyjnie doceni w codziennym użytkowaniu.

 

Dane techniczne

Model: Skoda Karoq 1.0 TSI Ambition

  • silnik: 3-cylindrowy, rzędowy, 12V
  • pojemność silnika: 999 cm3
  • moc: 85 kW / 115 KM przy 5000 obr/min
  • skrzynia biegów: manualna, 6-biegowa
  • napęd: na przednie koła 
  • średnica zawracania: 11,5 m
  • rodzaj nadwozia: SUV
  • liczba drzwi: 5

Masy i wymiary

  • masa własna / całkowita: 1265 / 1878 kg
  • długość / szerokość / wysokość (mm): 4382 / 1841 / 1605
  • prześwit: 172 mm
  • rozstaw osi: 2638 mm
  • pojemność zbiornika paliwa: 55 l
  • pojemność bagażnika: 521 / 1630

Osiągi

  • przyspieszenie 0-100 km/h: 10,6 s
  • prędkość maksymalna: 187 km/h
  • zużycie paliwa (cykl mieszany): 5,3 l (deklaracja producenta)
  • emisja CO2: 117 g/km (deklaracja producenta)

Cena testowanego modelu: ok. 90 tys. zł.

PLUSY

  • wiele praktycznych rozwiązań we wnętrzu
  • ekonomiczny silnik
  • przystępne ceny wyposażenia opcjonalnego

MINUSY

  • niewielkie niedostatki w wykończeniu wnętrza
  • umiarkowana dynamika silnika podczas jazdy w trasie
  • stosunkowo wysokie spalanie przy wyższych prędkościach

Jakub Mielniczak

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie

Gorące tematy

facebook