Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies
Akceptuję

Zupełnie nowy design SKODY FABII. Czym się wyróżnia czwarta generacja?

Samochody
|
07.02.2022

Inżynierowie z Mladá Boleslav, projektując nową odsłonę SKODY FABII chcieli stworzyć auto nie tylko praktyczne i ciekawe stylistycznie, lecz również innowacyjne, bezpieczne i komfortowe. Wraz z nowym językiem projektowym udało im się wprowadzić wiele istotnych zmian, dzięki czemu jest teraz dużo bardziej nowoczesne.

Tagi: test samochodu , test Skody

Nowa SKODA FABIA
Nowa SKODA FABIA z zewnętrz przeszła lekki lifting, za to wewnątrz - prawdziwą rewolucję

Zawsze wraz z nową generacją samochodu, zmieniany jest wygląd nadwozia. Czasem są to jedynie subtelne poprawki, a czasem zupełnie nowy, odważny design niczym nieprzypominający poprzednika. W przypadku nadwozia nowej SKODY FABII mówić możemy bardziej o ewolucji niż rewolucji. Bryła nadwozia przeszła szereg istotnych zmian nadających nowy, świeży wygląd, jednak już na pierwszy rzut oka wiemy, że jest to FABIA.

Dynamiczny wygląd i nowe proporcje

Z uwagi na nowe proporcje, wygląd samochodu jest bardziej dynamiczny. Nowa FABIA została wydłużona o 111 mm i jest o 48 mm szersza, co pozwoliło bardziej podkreślić charakterystyczne dla marki elementy. Z przodu znajdziemy nową atrapę chłodnicy, która spójnie zwieńcza reflektory w technologii LED, a zderzak ma teraz więcej wyraźnych załamań nadających bardziej sportowego wyglądu.

SKODA FABIA widok z boku
Nowa FABIA jest dłuższa o ponad 11 cm od poprzedniej generacji

Niemalże przez całą długość pojazdu nad linią klamek zostało poprowadzone wyraźne przetłoczenie, które spójnie łączy się z tylnymi światłami i klapą bagażnika. Ciekawym akcentem jest charakterystyczny trójkąt nawiązujący do czeskiej flagi, który został umieszczony w dolnym przetłoczeniu drzwi.

Z tyłu znajdują się większe światła, które nachodzą na klapę bagażnika. Podobnie jak w innych modelach czeskiego producenta, linia świateł pozycyjnych ma kształt litery “C”, a same światła mogą teraz być wykonane w technologii LED. Centralnie umieszczona została przeliterowana nazwa marki zamiast tradycyjnego logo, a sam zderzak również ma kilka wyraźnych załamań.

SKODA FABIA widok z tyłu
Tył nowej FABII zyskał więcej charakteru, m.in. dzięki załamaniom na zderzaku

Nacisk na poprawę aerodynamiki

Jednym z celów projektantów nowej SKODY FABII było stworzenie samochodu jak najbardziej aerodynamicznego. Niższy współczynnik oporu powietrza prowadzi do poprawy osiągów, mniejszego zużycia paliwa podczas jazdy, a także poprawia komfort samego podróżowania. Dzięki wykorzystaniu zaawansowanych symulacji komputerowych CFD, inżynierom udało się uzyskać wynik 0,28 cd, co jest najlepszym rezultatem w tej klasie.

By tego dokonać, w nadwoziu wprowadzono szereg technicznych zmian względem poprzedniej generacji. Przedni zderzak został wyposażony w boczne przeloty powietrza, a także system centralnie umieszczonych ruchomych klapek, które regulują dopływ powietrza do wnętrza komory silnika. Nowością są również mniejsze lusterka boczne, a z tyłu pojawił się większy spojler dachowy z bocznymi lotkami.

SKODA FABIA zderzak przód koło
Boczne przeloty powietrza w zderzaku, system klapek regulujących dopływ powietrza do silnika czy specjalne nakładki na koła - to tylko część elementów, które poprawiają aerodynamikę SKODY FABII czwartej generacji

Ważnym aspektem aerodynamiki pojazdu są felgi. Wielu producentów skupia się na ich ładnym wyglądzie, jednak zapomina, że aż 25% oporu powietrza jest generowane właśnie przez same koła. SKODA opracowała specjalne plastikowe nakładki, które pozwalają zoptymalizować przepływ powietrza, co szczególnie przydatne może być w trasie, gdzie najbardziej zależy nam na jak najniższym zużyciu paliwa. Gdy jednak chcemy, aby nasze auto się lepiej prezentowało, nakładki możemy po prostu zdjąć.

Nowoczesne wnętrze i bogate wyposażenie

Przechodząc do wnętrza, sytuacja wygląda zupełnie odwrotnie, gdyż w nowej generacji przeszło ono gruntowną metamorfozę. Design jest nowoczesny, przy zachowaniu wysokiej ergonomii i fizycznych przycisków. Symetryczny kształt deski rozdzielczej przywodzi na myśl większe modele, jak Octavia czy Scala. W centralnym miejscu umieszczony został wolnostojący tablet systemu inforozrywki, który już w standardzie jest kolorowy i obsługiwany dotykowo. Opcjonalnie może mieć on rozmiar aż 9,2 cali i być wyposażony w hotspot Wi-Fi, stałe połączenie z internetem, czy bezprzewodową integrację ze smartfonem.

SKODA FABIA tablica rozdzielcza
Wnętrze swoją ergonomią i designem przypomina te z większych modeli SKODY

Zupełną nowością jest cyfrowy zestaw wskaźników, zamiast tradycyjnych, analogowych. W wyższych modelach ta technologia zadebiutowała już jakiś czas temu, jednak teraz dostępna jest również w małym miejskim hatchbacku. Kierowca ma do dyspozycji cztery układy wyświetlania informacji, dzięki czemu każdy znajdzie ten odpowiedni dla siebie.

Bogate wyposażenie SKODY FABII jest niczym z samochodów z wyższych segmentów. Od teraz możemy mieć podgrzewaną przednią szybę, podgrzewaną kierownicę, czy dwustrefową klimatyzację Climatronic z nawiewami również w drugim rzędzie siedzeń. Nowością jest także specjalne miejsce w drzwiach na składany parasol, co niegdyś było dostępne jedynie w SKODZIE SUPERB.

SKODA FABIA parasol w drzwiach
Parasol w drzwiach - znak rozpoznawczy SKODY znalazł miejsce także w nowej FABII

Nowe możliwości personalizacji

Wraz z nową generacją SKODY FABII klienci mają większe możliwości dostosowania wyglądu według własnych preferencji. Na uwagę zasługuje zupełnie nowy lakier Phoenix Orange, który idealnie podkreśla nowy design samochodu. Do wyboru łącznie jest teraz 9 lakierów nadwozia, a dodatkowo, korzystając z opcji Color Concept, zestawić możemy kolor nadwozia wraz z dwoma wariantami koloru dachu i lusterek bocznych – szarym lub czarnym.

SKODA FABIA kolory
Do wyboru jest 9 wersji kolorystycznych nowej FABII oraz kilka kombinacji.

Wnętrze pojazdu możemy wybrać spośród trzech dostępnych wariantów tapicerki, w tym zdecydować się m.in. na sportowe fotele kubełkowe, dekory z tkaniny, podświetlenie ambientowe, czy miedziane wykończenie elementów deski rozdzielczej i drzwi. Nowością jest również dwuramienna wielofunkcyjna kierownica, którą możemy wymienić na sportowy wariant trójramienny.

Michał Śniadek

SKODA FABIA tył bok
SKODA FABIA czwartej generacji w charakternym kolorze Phoenix Orange

 

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (1) / skomentuj / zobacz wszystkie

Blog Ozonee
21 kwietnia 2022 o 22:14
Odpowiedz

Wygląda całkiem fajnie, wyposażenie też w porządku, ale mam wrażenie że patrzę na nową wersję Fiata Punto

~Blog Ozonee

21.04.2022 22:14
1