Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Nowa platforma modułowa Skody Fabii. Co to oznacza dla klientów?

Samochody
|
28.12.2021

SKODA FABIA w nowej odsłonie przeszła szereg zmian. Nie chodzi wyłącznie o wygląd zewnętrzny, nowe wnętrze, czy lepsze wykończenie. Auto zostało zbudowane na nowej platformie modułowej, a wiele zmian nie jest widocznych gołym okiem. Co tak naprawdę się zmieniło?

Tagi: samochód dla faceta

Wraz ze zmianą platformy na MQB w wersji A0 nowa Fabia zyskała dostęp do wielu nowych rozwiązań, technologii
Wraz ze zmianą platformy na MQB w wersji A0 nowa FABIA zyskała dostęp do wielu nowych rozwiązań i technologii

Od czasu premiery pierwszej generacji w 1999 roku SKODA FABIA opierała się na platformie Volkswagena z serii “PQ”. Jej początki sięgają lat 70. ubiegłego stulecia oraz premiery modeli Audi 50 i pierwszego Volkswagena Polo. Czeski model zadebiutował na czwartej generacji platformy z oznaczeniem “PG24”, a każda następna generacja modelu bazowała na kolejnej generacji platformy.

Skoda Fabia IV generacji
Nowa Skoda Fabia oparta na platformie modułowej MQB A0

Wraz z nową, czwartą generacją SKODY FABII przyszedł czas na gruntowne zmiany. Auto zostało przebudowane i teraz stworzone w oparciu o nową platformę modułową MQB w wersji A0 znaną z modeli SCALA czy KAMIQ. Wraz z tą zmianą nowa FABIA zyskała dostęp do wielu nowych rozwiązań, technologii i znacząco wpłynęło to na jej atrakcyjność na rynku.

Większe bezpieczeństwo

Jedną z największych zalet nowej platformy MQB-A0 jest jej nowoczesna konstrukcja, wykorzystująca trwalsze materiały przy zachowaniu dotychczasowej wagi. Karoseria czwartej generacji bestsellera SKODY w niemalże 80% zbudowana została ze stali o wysokiej wytrzymałości, co przekłada się na znaczącą poprawę sztywności pojazdu, a następnie lepsze prowadzenie.

Zastosowanie większej liczby wysokowytrzymałych elementów stalowych to również poprawa bezpieczeństwa. Nadwozie nowej SKODY FABII jest wytrzymalsze i lepiej zachowuje się podczas niebezpiecznych sytuacji drogowych. Potwierdzają to niezależne testy zderzeniowe Euro NCAP. Nowa SKODA FABIA uzyskała najwyższą notę 5 gwiazdek w testach zderzeniowych z zaznaczeniem bezpieczeństwa osób dorosłych na poziomie 85% i 81% w przypadku dzieci.

Skoda Fabia 2021
Skoda Fabia czwartej generacji uzyskała najwyższą notę w testach bezpieczeństwa

Niedostępne wcześniej systemy

Nowa FABIA wykorzystuje również inny potencjał platformy MQB-A0 w kwestii poprawy bezpieczeństwa. Dzięki jej zastosowaniu na pokładzie samochodu znalazły się systemy, które wcześniej nie mogły być zainstalowane z uwagi na ograniczenia technologiczne starej konstrukcji.

Jednym z nich jest Travel Assist, który odpowiada za wspomaganie jazdy w trasie. Skoda Fabia wyposażona w tę technologię jest w stanie sama korygować tor jazdy przy wykorzystaniu aktywnego tempomatu i systemu trzymania w pasie ruchu aż do prędkości 210 km/h.

Nowa SKODA FABIA
Nowa FABIA wyposażona została m.in. w system Travel Assist i system automatycznego parkowania

Drugą nowością wprowadzoną dzięki zmianie platformy modułowej jest system automatycznego parkowania. Potrafi on zastąpić kierowcę podczas manewru, a rola człowieka ograniczyć się może wyłącznie do monitorowania pracy systemu i zmiany przełożenia skrzyni biegów. System rozpoznaje równoległe i prostopadłe miejsca parkingowe oraz działa do prędkości 40 km/h.

Przestronniejsze wnętrze, największy bagażnik w tej klasie

Nowa platforma modułowa to jednak nie tylko niewidoczne zmiany. Nie sposób pominąć wzrostu wymiarów nadwozia, które teraz, dzięki zastosowaniu platformy MQB-A0, po raz pierwszy przekroczyło granicę 4 metrów. FABIA ma aż 4 108 mm długości i 1 780 mm szerokości, czyli jest o 111 mm dłuższa oraz 48 mm szersza od poprzedniej generacji. Rozstaw osi został natomiast wydłużony do 2 564 mm, czyli o dodatkowe 94 mm, a zwis przedni został skrócony o 43 mm, dzięki czemu przednie koła są bliżej czoła pojazdu.

To wszystko przekłada się, po pierwsze, na znacznie przestronniejsze wnętrze, szczególnie dla pasażerów w drugim rzędzie siedzeń. Zwiększona została ilość miejsca na nogi, a także wygospodarowano więcej miejsca nad głową: o 11 mm z przodu i 13 mm z tyłu, pomimo niższego nadwozia względem poprzedniczki o 8 mm. Kabina pasażerska jest również szersza o odpowiednio 27 mm i 31 mm.

SKODA FABIA 2021 bagaznik
Bagażnik nowej SKODY FABII ma pojemność aż 380 litrów

Po drugie, znaczącą zmianę przeszedł bagażnik. Już poprzednia generacja przodowała w segmencie samochodów miejskich, natomiast w czwartej odsłonie udało się wygospodarować dodatkowe 50 litrów, co zwiększa pojemność do aż 380 litrów. Sama przestrzeń jest także o 35 mm głębsza i 41 mm szersza, dzięki czemu zmieścić możemy nieznacznie większe przedmioty. Po złożeniu oparć tylnej kanapy uzyskujemy aż 1.190 litrów, czyli o dodatkowe 40 litrów więcej względem poprzedniej odsłony FABII.

Michał Śniadek

Nowa SKODA FABIA kolory
Część gamy kolorystycznej nowej SKODY FABII

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie