Ze względu na... kolor i pojemność silnika ten samochód zdecydowaliśmy w naszej redakcji oddać do testów naszej koleżance, której zadaniem było sprawdzić, czy - cytuję słowa z folderu reklamowego tego auta - "zachwyci ją samochód, który łamie schematy i jest wyjątkowy pod każdym względem. Tak jak Ty." ;) Także poniższy opis T-Crossa zawiera również „trzy grosze” naszej koleżanki.
Od wielu lat Volkswagen jest postrzegany w Polsce jako producent samochodów praktycznych, oferowanych za umiarkowaną cenę. Jednak coraz częściej spotykamy się z dość wysublimowanymi (czy na pewno?) preferencjami kierowców, którzy żądają od producentów aut coraz lepszego wyposażenia, bezpieczeństwa i komfortu. Również w samochodach spoza klasy premium.
Zdaje się, że koncern Volkswagena właśnie stara się zaspokoić te potrzeby wypuszczając na rynek opisywany tu model.
Volkswagen T-Cross vs. VW Polo
Volkswagen T-Cross, zbudowany na tej samej podłodze co VW Polo (platforma MBQ A0) jest od niego dłuższy (o 54 mm) i wyższy (o 138 mm), lecz aż o 120 mm krótszy od VW T-Roc. Tym samym jest najmniejszym miejskim crossoverem/SUV-em w ofercie tej marki. Czy to wystarczy by codziennie w mieście wygodnie przewozić kilka osób i zapakować zakupy? T-Cross mimo swoich wymiarów sprawia wrażenie stosunkowo przestronnego, praktycznego i pakownego auta. Funkcjonalnym rozwiązaniem jest na przykład możliwość przesuwania tylnej kanapy (o 140 mm), co powoduje możliwość zmiany pojemności bagażnika z 385 litrów na 455 litrów (po złożeniu tylnej kanapy uzyskujemy 1281 litrów przestrzeni ładunkowej). Oczywiście kosztem komfortu pasażerów na tylnym siedzeniu. Za to siedzący z przodu mają sporo miejsca na nogi i nad głową (mówię to ja, kierowca o wzroście 181 cm).
Coś, co kobiety, choć nie tylko, rzecz jasna lubią w SUV-ach i crossoverach, to stosunkowo wysoko montowane fotele, pozwalające na wygodne wsiadanie i opuszczanie samochodu. Będą się podobać kobietom również oryginalne kolory lakieru nadwozia (w ofercie jest ich 12) oraz ozdobne elementy w kokpicie korespondujące z barwą tapicerki. Całość, wraz z 16, 17 i 18-calowymi kołami o oryginalnych felgach, pakietami stylizacyjnymi (Life, Style, R-Line, R-Line Exterieur), diodowymi reflektorami i światłami tylnymi, chromowanymi obramowaniami świateł skrętu w zderzaku nadaje T-Crossowi cech nowoczesnego, przyjemnego dla oka, wyróżniającego się auta. Czyli Idealny dla tych, którzy stawiają na charakter, estetykę i indywidualność.
Volkswagen T-Cross - napęd
Volkswagen T-Cross dostępny jest obecnie z dwoma rodzajami jednostek napędowych: trzycylindrowymi silnikami benzynowymi o pojemności 1.0 litra i mocy 95 KM oraz 115 KM. No cóż, downsizing dotyczy całego europejskiego rynku motoryzacyjnego, ale o dziwo jazda tym samochodem po autostradzie w dwie osoby wcale nie okazała się męczarnią. W mieście niczego więcej od samochodu nie oczekuję. Przyspieszenie od 0 do 100 km w testowanym modelu z mocą 95 KM wynosi 11,5 sekundy i, jak na ten typ auta, należy zaliczyć ten wynik do bardzo przyzwoitych osiągów. Moment obrotowy w wysokości 175 Nm (w zakresie 2000-3500 obr./min.) sprawia, że jazda tym autem naprawdę jest przyjemna. Silnik ten współpracuje z manualną 5-stopniową skrzynią biegów. W modelu 115 KM możemy wybrać pomiędzy 6-biegową manualną skrzynią a siedmiobiegową DSG.
W standardowym lub opcjonalnym wyposażeniu T-Crossa znajdziemy wiele ciekawych, nowoczesnych rozwiązań znacznie poprawiających komfort jazdy i bezpieczeństwo. Na przykład:
- System Front Assist monitorujący przestrzeń przed autem z funkcjami rozpoznawania pieszych i hamowania awaryjnego.
- Lane Assist, czyli asystent utrzymania pasa ruchu, który przy prędkości powyżej 60km/h rozpoznaje, czy pojazd w sposób zamierzony przez kierowcę wyjeżdża poza pas ruchu i ewentualnie koryguje tor jazdy
- Aktywny tempomat ACC pozwala utrzymać ustawioną prędkość maksymalną oraz minimalną odległość od jadącego z przodu pojazdu.
- Kamera cofania Rear View – obraz za samochodem jest wyświetlany na ekranie radia lub nawigacji.
- Czujniki parkowania ostrzegające akustycznie i optycznie przed przeszkodami przed i za pojazdem.
- Czujnik Blind Spot – ostrzega kierowcę przed pojazdami znajdującymi się w martwym polu widzenia dzięki zapaleniu się diody LED w lusterku bocznym.
- System PreCrash – w razie zagrożenia kolizją – automatycznie napina pasy bezpieczeństwa, zamyka okna i zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym.
Również projekt i funkcjonalność kokpitu (w opcji) T-Crossa oraz dodatkowe systemy sprawiają, że komfort jazdy tym autem znacznie się podwyższa i daje kierowcy poczucie satysfakcji i radości z jazdy. Przykłady:
- Active Info Display (o przekątnej 10,25 cala) pokazuje najważniejsze informacje wg. ustawionych preferencji kierowcy (oprócz standardowego prędkościomierza i innych wskaźników dotyczących parametrów jazdy kierowca może wybrać, czy na całym ekranie ma być wyświetlana mapa nawigacji, informacje z systemów audio czy prędkościomierz, ale w postaci cyfrowej).
- App Connect – to coś dla fanów smartfonów i aplikacji – ta funkcja umożliwia przeniesienie aplikacji Volkswagen Connect (do pobrania z App Store lub Google Play) z naszego telefonu na ekran dotykowy systemu Infotainment. Dzięki niej możemy sprawdzać ciśnienie w oponach, przeglądy techniczne, których termin się zbliża, historię podróży (np. celem obliczania kosztów przejazdów), uzyskujemy możliwość połączenia się z serwisem. Mamy do dyspozycji technologie: Apple CarPlay, Android Auto oraz MirrorLink.
- System nagłaśniający BeattsAudio (wraz z subwooferem) z ośmiokanałowym wzmacniaczem o mocy 300 W.
PLUSY:
- stosunkowo przestronny
- bogate wyposażenie i nowoczesne technologie
- nowoczesny design
MINUSY:
- górną część deski rozdzielczej i część obić drzwi wykonano z twardego plastiku
Podsumowanie:
Opisywany model jest autem, które na pewno powinno znaleźć się na short liście tych wszystkich potencjalnych kupujących, którzy od samochodów wymagają praktyczności, wygody w codziennym użytkowaniu, a jednocześnie, ze względu na stosunkowo małe gabaryty, łatwości w poruszaniu się po mieście i parkowaniu. Tak, w mieście. To najlepsze środowisko i otoczenie dla tego samochodu. Chociaż przejechałem nim 1000 km w trasie, również po autostradach i cech dyskwalifikacyjnych nie odnotowałem.
Volkwagen T-Cross dostępny jest w ofercie za cenę zaczynającą się od ok. 69.000 zł za wersję z silnikiem 95 KM oraz ok. 90.000 zł za wersję Style ze 115 KM silnikiem i skrzynią DSG.
Dane techniczne Volkswagena T-Cross
Model: VOLKSWAGEN T-CROSS 1.0 TSI
- silnik: benzynowy, trzycylindrowy
- pojemność silnika: 999 cm3
- moc: 95 KM ( kW) przy 5500 obr./min
- moment obrotowy: 175 Nm przy 2000–3500 obr./min
- skrzynia biegów: manualna (lub DSG przy wersji ze 115 KM silnikiem)
- napęd: na oś przednią
- rodzaj nadwozia: SUV
- liczba drzwi: 5
Masy i wymiary:
- masa własna / całkowita: 1175 kg
- długość / szerokość / wysokość (mm): 4108/1760/1584
- rozstaw osi: 2551 mm
- pojemność zbiornika paliwa: 40l
- pojemność bagażnika: 385-455 l/1281 l
Osiągi:
- przyspieszenie 0-100 km/h: 11,5 s
- prędkość maksymalna: 180 km/h
- zużycie paliwa (cykl mieszany): 5,8 l (deklaracja producenta)
- emisja CO2: 130-133 g/km (deklaracja producenta)
Do pobrania:
Konkurenci: Citroën C3 Aircross, Fiat 500X, Hyundai Kona, Kia Stonic, Mazda CX-3, Opel Crossland X, Renault Captur, Seat Arona, Toyota CH-R.
Marek Wiśniewski
Wejdź na FORUM! ❯
Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie