Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies
Akceptuję

Więcej polskich „elektryków”. Oprócz Izery powstaną e-Vany

Samochody
|
22.02.2021

Budowa fabryki Izery w Jaworznie jeszcze nie ruszyła, a Narodowe Centrum Badań i Rozwoju już przydzieliło kolejne środki z Funduszu Europejskiego na rozwój nowego projektu związanego z elektromobilnością. W ramach przedsięwzięcia „e-Van” powstaną dwa „zielone” dostawczaki – jeden na prąd i jeden na wodór. Pojazdy mają być gotowe pod koniec 2023 r.

Tagi: samochody elektryczne

e-Van, czyli projekt polskich e-dostawczaków
Na zdjęciu powyżej bateryjny dostawczak zaprojektowany przez Innovation AG. Sp. z o.o.

W drugiej fazie projektu „e-Van” wyłoniono cztery konsorcja, które uzyskają dofinansowanie o łącznej wartości 12 mln zł – każdy z wykonawców otrzyma po 3 mln zł na rozwój swojego projektu. Celem tego etapu jest opracowanie w ciągu roku koncepcji zabudów testowych i skompletowanie dokumentacji technicznej pojazdów, która posłuży do konstrukcji prototypów. Na tej podstawie NCBR wyłoni dwóch finalistów, którzy zajmą się produkcją polskich e-dostawczaków.

Do tańca i do różańca

Niezależnie od rodzaju napędu będą to lekkie samochody dostawcze o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t. Ograniczeniem konstrukcyjnym jest ładowność, która musi wynosić przynajmniej 1000 kg. W wymaganiach projektu zapisano też, że pojazd bateryjny ma charakteryzować się zasięgiem co najmniej 250 km, a wodorowy – 400 km. Tyle wiemy, jeśli chodzi o „cyferki”. Ale zleceniodawca oczekuje także, że polskie e-Vany będą niezwodne i trwałe, a dzięki ergonomicznemu wnętrzu także funkcjonalne i proste w obsłudze.

To jednak nie koniec, bo pojawił się też zapis o nowoczesnym wyglądzie i uniwersalnej platformie jezdnej przeznaczonej pod różne zabudowy. Chodzi o to, żeby taki dostawczak mógł służyć nie tylko kurierom czy właścicielom sklepów, ale także służbom mundurowym, przedsiębiorstwom oczyszczania miast oraz lotniskom. Pierwsze prototypy wyjadą na drogi już za dwa lata.

Polski e-van
Projekt wodorowego e-vana konsorcjum Fabryka Samochodów Osobowych Syrena w Kutnie Sp. A., MPOWER Sp. z o.o. oraz Ekoenergetyka Polska SA

Nowa twarz Zasady

Jedną z firm, które zakwalifikowały się do drugiego etapu projektu jest należąca do Sobiesława Zasady, biznesmena i byłego rajdowca, spółka Autobox Innovations. Do tej pory starachowicka firma zajmowała się produkcją specjalistycznej zabudowy do ciężarówek i dostawczaków oraz modernizowaniem samochodów na potrzeby wojska. Teraz Autobox wraz z Ennovation Technology, inną spółką Grupy Zasada, przygotuje także projekt e-Vana, który będzie brał udział w finale projektu.

Nasz cel to stworzenie prostego, uniwersalnego i niezawodnego pojazdu modułowego o dużym zasięgu i z możliwością szybkiego ładowania – deklaruje inż. Mateusz Wach, dyrektor techniczny Ennovation Technology.

autobox e-van
Pojazd bateryjny (BEV) według projektu Autobox Innovations Sp. z o. o. Sp. k.

Tworzymy projekt z myślą o seryjnej produkcji, a nie jedynie dla samego zaprojektowania prototypu. Doświadczenie produkcyjne Autoboxu jest tutaj kluczowe, bo korzystamy z istniejącego już łańcucha dostaw komponentów. Na etapie założeń projektu e-Van bierzemy pod uwagę opłacalność produkcyjną powstającego pojazdu w skali małoseryjnej. Przeanalizowaliśmy dokładnie rynek aut dostawczych i chcemy zagospodarować istniejącą niszę – zapewnia.

Krzysztof Grabek

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie