Obecnie po polskich drogach porusza się już ponad 12 tys. samochodów elektrycznych i prawie 13 tys. hybryd plug-in, a ich kierowcy mogą skorzystać z niemal 1,5 tys. publicznych stacji ładowania. To aktualne dane pochodzące z Licznika Elektromobilności prowadzonego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA). Na tle innych europejskich państw to nadal skromne liczby, ale z potencjałem wzrostu.
Skąd taki wniosek? Według raportu ze styczniowych badań przeprowadzonych przez InsightOut Lab i Volkswagena już co drugi Polak chciałby postawić na podjeździe samochód elektryczny (50 proc.). Mimo to aż 73 proc. biorących udział w innym badaniu nie wie, że pojazdy z napędem bateryjnym można ładować ze zwykłej domowej sieci. Dużo osób wciąż mylnie określa zasięg e-aut. W ankietach najczęściej zaznaczano dwa przedziały – 151-200 km i 201-300 km.
Ładowanie elektrycznego Volkswagena ID.3
Tymczasem popularne dziś samochody marek wolumenowych potrafią przejechać na prądzie ponad 500 km (zasięg Volkswagena ID.3 z największym akumulatorem to 550 km) i bez problemu można je ładować ze zwykłego gniazdka. I właśnie dlatego potrzebne nam są projekty badawcze, takie jak ten Volkswagena i InsightOut Lab. Dzięki nim Polacy mogą uzupełnić wiedzę o autach z napędem elektrycznym i poznać dane z użytkowania ich na naszym podwórku.
Analizy, badania…
Wspomniany powyżej projekt ma na celu prezentowanie stanu wiedzy i opinii Polaków na temat zróżnicowanych zagadnień związanych z elektromobilnością. W dotychczas przeprowadzonych badaniach sprawdzono m.in. ilu Polaków chciałoby mieć samochód elektryczny, co Polacy sądzą na temat kierowców aut elektrycznych i czy potrafiliby naładować samochód zasilany prądem.
Z serii raportów dostępnych na stronie internetowej można dowiedzieć się także, jak wygląda codzienne życie z „elektrykiem” i jak oceniają je właściciele takich pojazdów. A oceniają je chyba dobrze, bo aż 97 proc. właścicieli samochodów z napędem bateryjnym zadeklarowało, że nie przesiądzie się z powrotem do auta spalinowego.
Być może nawet ciekawsze wydają się dane sprzeczne z obiegowymi opiniami o „zielonej” motoryzacji. W najnowszym raporcie dostępnym na stronie InsightOut Lab już 48 proc. ankietowanych wskazało, że nawet biorąc pod uwagę sposób produkcji energii elektrycznej w Polsce, auto elektryczne jest bardziej ekologiczne niż spalinowe. Czterech na dziesięciu wie też, że zmniejsza się u nas udział węgla w produkcji prądu.
Z kolei w innym badaniu aż 86 proc. kierowców „elektryków” zdradziło, że wybiera się nimi w trasy, których długość przekracza zasięg auta. Ciekawostka: 38 proc. właścicieli pojazdów elektrycznych, którzy wzięli udział w sondzie, mieszka w blokach, a niemal co czwarty ankietowany (24 proc.) nie ma możliwości ładowania samochodu w miejscu swojego zamieszkania. To obala mit, że e-auta sprawdzają się tylko w przypadku osób mieszkających w domach.
„Elektrykiem” na urlop? Trasę powyżej 300 km raz na kilka miesięcy pokonuje tylko 36 proc. ankietowanych
…i podcast
Wiedzę można uzupełniać w jeszcze jeden sposób. W zakładce „Nasze podcasty” na tej samej stronie publikowane są odcinki „Elektrycznie tematycznych”. Słuchowisko dostępne jest też w największych platformach podcastowych, takich jak Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts czy Lecton (Audioteka).
Poświęciliśmy mu już jeden wpis dostępny tutaj. Prowadzący, Katarzyna Frendl i Paweł Pilarczyk, wraz z zaproszonymi gośćmi przedstawiają aktualności ze świata elektromobilności, opowiadają o doświadczeniach z eksploatacji samochodów elektrycznych i wreszcie mierzą się z utrwalonymi w społecznej świadomości mitami.
Niestety, na nasze opinie o e-autach wpływ wciąż mają stereotypy, które przylgnęły do aut na prąd kilka czy nawet kilkanaście lat temu. Wówczas pojazdy ładowane z gniazdka rzeczywiście oferowały bardzo skromne zasięgi (które jeszcze malały w nieoptymalnym zakresie temperatur), a do tego kosztowały krocie.
Dzisiaj w świecie e-motoryzacji zmieniło się wszystko – oprócz tych stereotypów. Na szczęście, dzięki projektom takim jak ten będący efektem współpracy InsightOut Lab i marki Volkswagen, czytelnicy i słuchacze mają coraz szerszy dostęp do sprawdzonych i aktualnych informacji. Jeśli jeszcze czegoś nie wiesz o samochodach elektrycznych lub hybrydach, z dużym prawdopodobieństwem dowiesz się tego, odwiedzając zakładkę „Elektromobilność” na stronie InsightOut Lab.
Krzysztof Grabek
Wejdź na FORUM! ❯
Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie