Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies
Akceptuję

Koncernowe fuzje. Kto z kim i dlaczego?

Samochody
|
11.05.2022

Bentley z przyciskami z Audi, Rolls-Royce z systemem multimedialnym BMW, Mercedes z silnikami Renault, Opel z francuskim układem jezdnym. Co łączy te auta? Optymalizacja kosztów! Dzisiaj żadna konstrukcja nie jest już do końca autorska. Jak się w tym nie pogubić? Wyjaśniamy, jakie marki wchodzą w skład wielkich koncernów, a jakie ze sobą współpracują.

Koncerny samochodowe i ich marki
Dzisiaj niezależnych producentów samochodów można policzyć na palcach jednej ręki. No, może dwóch... Rynek wymaga kooperacji. (fot. Unsplash.com)

Można by rzec: kiedyś to dopiero była różnorodność! Chociaż wybór w salonach mamy ogromny, dziś już naprawdę niewiele marek potrafi działać solo. Szeroko zakrojoną współpracę producentów samochodów wymusił na nich wymagający globalny rynek. Przepływ technologii, pomysłów i doświadczeń po prostu się opłaca. Po co opracowywać coś od nowa, skoro można zaczerpnąć to od kolegów po fachu i oszczędzić mnóstwo pieniędzy już na etapie projektowania?

W pojedynkę działają już tylko nieliczni i to raczej z segmentu supermarek, a nie producentów aut wolumenowych (czyli tych sprzedawanych w setkach tysięcy egzemplarzy). Przykładem jest chociażby szwedzki Koenigsegg czy włoskie Pagani produkujące małoseryjnie hiperwyjątkowe pojazdy. Druga marka kupuje jednak silniki od AMG. Inni utrzymują się na powierzchni dzięki wpływom ze sportów motorowych albo pomocy finansowej inwestorów-pasjonatów. Tu warto wymienić m.in. Ferrari, McLarena i Astona Martina.

Wyjątkiem od przytoczonej powyżej reguły są marki japońskie – Honda, Mazda i Suzuki. Dwie ostatnie ściśle jednak współpracują z Toyotą w zakresie systemów bezpieczeństwa, multimediów i układów hybrydowych oraz elektrycznych. Na połączenie sił przy niektórych projektach decydują się też całe koncerny – np. Daimler AG i Renault Group, które stworzyły razem benzynowy silnik 1.3 TCe, a wcześniej wypuściły małego dostawczaka Mercedesa zbudowanego na bazie… Renault Kangoo.

Dzisiaj producentów do kooperacji zmusza niejako intensywny rozwój samochodów ładowanych z gniazdka. Normy emisji są stale zaostrzane, a nad autami spalinowymi zebrały się czarne chmury. Ten, kto nie ma w swoich magazynach gotowych platform i silników elektrycznych, musi szukać pomocy. To dlatego General Motors wyprodukuje dla Hondy elektryczne crossovery. I dlatego Ford rozważa zbudowanie kilku bardziej mainstreamowych „elektryków” na opracowanej przez Grupę Volkswagen modularnej płycie podłogowej MEB. Tak będzie taniej i szybciej! A kto współpracuje ze sobą na stałe?

Volkswagen AG

Volkswagen AG

Oto przykład społeczności „multikulti” w świecie motoryzacji. Niemieckiemu koncernowi-gigantowi zyski przynoszą nie tylko rodzime marki, ale też te o korzeniach francuskich, włoskich, hiszpańskich, czeskich, a nawet szwedzkich! Grupa Volkswagen przez lata przyjmowała pod swoje skrzydła producentów z różnych segmentów i różnych rynków, dzięki czemu dziś może się pochwalić imponującą różnorodnością – czasami pozorną, bo wiele z koncernowych aut dzieli ze sobą kluczowe podzespoły.

Marki koncernu:

  • Volkswagen
  • Volkswagen Samochody Dostawcze
  • Audi
  • Seat
  • Cupra
  • Skoda
  • Bentley
  • Bugatti
  • Lamborghini
  • Porsche
  • MAN (ciężarówki i lekkie auta dostawcze)
  • Scania (ciężarówki)
  • Ducati (motocykle)

Obecnie ważą się losy Lamborghini, do zakupu którego przymierza się szwajcarski fundusz inwestycyjny Quantum Group. Audi (czyli właściciel włoskiej firmy) wciąż jednak odmawia, choć na stół rzucono już 9,5 mld euro! Najpopularniejszy produkt Grupy VAG? Będziecie zaskoczeni, ale to… parówki dla pracowników, które znalazły się nawet w katalogu części. Ich roczna produkcja jest liczona w milionach.

Daimler AG

Daimler AG

Nie mylić z brytyjskim Daimlerem! W Niemczech pod tą nazwą skrywa się cała spółka, w Wielkiej Brytanii pojedyncza luksusowa marka, należąca obecnie do indyjskiego koncernu Tata Motors. Już niedługo zniknie ryzyko pomyłki, Niemcy chcą bowiem przemianować swojego Daimlera, wykorzystując swój największy znak rozpoznawczy, czyli flagową markę Mercedes-Benz.

Marki koncernu:

  • Mercedes-Benz
  • Mercedes-AMG
  • Maybach
  • Setra (autokary)
  • Unimog (specjalistyczne auta ciężarowe)
  • Sterling (specjalistyczne auta ciężarowe)
  • Smart (joint-venture z Geely)

Ostatnia marka z listy jeszcze do 2019 r. należała w całości do koncernu Daimler AG. Niemcy odstąpili jednak połowę udziałów właścicielowi Volvo, czyli chińskiej grupie Geely Holding (o tym będzie trochę niżej). Od zeszłego roku smarty występują tylko z napędem elektrycznym, a w 2022 r. ich produkcja zostanie w całości przeniesiona do Państwa Środka.

BMW Group

BMW Group

Swoją pełną nazwę (czyli Bayerische Motoren Werke) koncern z Monachium zawdzięcza lotniczym początkom. Do 1928 r., kiedy powstał pierwszy samochód BMW, producent znany był przede wszystkim z rzędowych, 6-cylindrowych silników przeznaczonych do napędzania samolotów, ale w tamtym okresie sprzedawał też dużo motocykli.

6-cylindrowe jednostki napędowe to wciąż znak rozpoznawczy Bawarczyków. Współcześnie trafiają one jednak pod maski samochodów. Motocykle pozostały w ofercie i sprzedawane są dziś pod osobną marką – BMW Motorrad. W Monachium stawiają też na producentów z tradycją… Z brytyjską tradycją. Bawarski koncern jest właścicielem marek MINI i Rolls-Royce.

Marki koncernu:

  • BMW
  • BMW M GmbH
  • BMW Motorrad (motocykle)
  • MINI
  • Rolls-Royce

Toyota Motor Co.

Toyota Motor Corporation

Może ciężko w to uwierzyć, ale mając w swoim portfolio zaledwie kilka marek, TMC pod względem produkcji jest jednym z największych koncernów samochodowych na świecie. Przykładem skali niech będzie fakt, że w zeszłym roku sama Toyota RAV4 trafiła na podjazdy niemal miliona klientów (994 tys. szt.)!

W 2020 r. Toyota stała się właścicielem Subaru, zwiększając swoje udziały w marce do 20%. Obecnie Japończycy opracowują wspólnie nie tylko małe tylnonapędowe coupe (Toyota GT86 i Subaru BRZ), ale też elektrycznego SUV-a (Toyota bZ4X i Subaru Solterra). Pod marką Lexus sprzedawane są auta klasy premium, a Daihatsu jest odpowiedzialne za opracowywanie małych i praktycznych aut w przystępnych cenach.

Marki koncernu:

  • Toyota
  • Lexus
  • Daihatsu
  • Subaru

Stellantis

Stellantis

A co to za dziwna włosko-francusko-niemiecko-amerykańska mieszanka? Portfolio koncernu Stellantis jest tak obszerne, że aż ciężko wymienić jego wszystkie marki na jednych oddechu. To najnowszy twór w motoryzacyjnym świecie. Powstał w zeszłym roku dzięki fuzji dwóch grup – PSA (Peugeot, Citroen, Opel) i FCA (Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Chrysler ), a jednym z pierwszych efektów tej decyzji mają być crossovery segmentu B Jeepa, Fiata i Alfy Romeo. Oparte na francuskiej płycie podłogowej i powstające w… Tychach.

Skomplikowane? Owszem, ale na tym połączeniu zyskać ma także Lancia, którą może uda się „ożywić” dzięki komponentom i technologii francuskich samochodów marki DS Automobiles. Nie do końca jeszcze wiadomo, jaką korzyść z tej fuzji mają odnieść Amerykanie. Ciężko sobie wyobrazić wielkiego RAM-a czy sportowego Dodge’a zbudowanego z wykorzystaniem lekkiej francuskiej płyty podłogowej i 3-cylindrowych silników PureTech.

Marki koncernu:

  • Abarth
  • Alfa Romeo
  • Fiat
  • Lancia
  • Maserati
  • Chrysler
  • Dodge
  • RAM
  • Citroen
  • DS Automobiles
  • Opel
  • Peugeot
  • Vauxhall

Alians Renault Nissan Mitsubishi

Allians Renault – Nissan – Mitsubishi

Patrząc z historycznego punktu widzenia na ten przedziwny związek państw, można się złapać za głowę. Francuzi, Rumuni, Rosjanie i Japończycy dogadują się jednak całkiem nieźle. I to już od wielu lat.

W Europie, Ameryce Południowej i Afryce Północnej pierwsze skrzypce w tym porozumienia gra Grupa Renault (Renault, Alpine, Dacia, Łada), w Chinach, Japonii i Ameryce Północnej przewodzi Nissan Motor Co. (Nissan, Infiniti, Datsun), a w Oceanii i azjatyckich państwach należących do organizacji ASEAN – Mitsubishi Motors Corporation.

Każda ze spółek jest odpowiedzialna za rozwój aut z konkretnego segmentu, których technologia jest potem przekazywana innym producentom. Produkcja bliźniaczych modeli w miarę możliwości odbywa się w tych samych fabrykach. Niedługo w Europie zadebiutują japońskie crossovery i SUV-y zbudowane przez Renault.

Marki koncernu:

  • Renault
  • Dacia
  • Alpine
  • Łada
  • Mitsubishi
  • Nissan
  • Infiniti
  • Datsun

Hyundai Motor Group

Hyundai Motor Group

Koreańczycy trzymają się razem. Od kiedy KIA trafiła w 1998 r. pod skrzydła Hyundaia, obie marki wspólnie opracowują nowe modele, co zauważalnie obniża nie tylko koszty projektowe, ale też koszty produkcji. Dla klienta to dobra informacja, bo widzi to w cennikach. Niemal każdy model w ofercie Hyundaia ma swój odpowiednik u Kii, przy czym to ten pierwszy odgrywa rolę droższej i lepszej marki.

W praktyce jednak obaj producenci oferują tak samo dobre jakościowo pojazdy różniące się tylko stylistyką (na korzyść Kii zdaniem wielu). Z tą jakością to nie żart – dziś już nikt się nie krzywi na widok koreańskiego znaczka na masce samochodu. Obie marki odnotowały w ostatnich latach imponujący postęp. Już niedługo w Europie pojawi się znana w Korei i USA luksusowa marka Genesis. Koreańczycy chcą za jej pomocą nawiązać konkurencję m.in. z BMW, Lexusem i Volvo.

Marki koncernu:

  • Hyundai
  • Genesis
  • KIA

Tata Motors

TATA Motors

Potentat herbaty potentatem branży motoryzacyjnej? W Indiach – z pewnością! Na rodzimym rynku Tata sprzedaje po prostu wszystko, jak leci. Począwszy od małych hatchbacków, przez dostawczaki i pikapy, a na autach militarnych skończywszy. Nie zapominajmy też o ciągnikach siodłowych i autobusach!

Swego czasu koncern „zasłynął” próbą zmotoryzowania Indii, która zakończyła się spektakularną porażką. Indyjskim „maluchem” miała być Tata Nano – najtańszy samochód osobowy świata. Niestety, okazał się tak niewdzięczny, tak toporny i tak awaryjny, że Hindusi woleli pozostać przy swoich rikszach. W osiągnięciu sukcesu rynkowego dodatkowo nie pomagały samozapłony, długi czas oczekiwania po zamówieniu i łatka „auta dla biedaków”.

Zarząd Tata Motors nie przejmował się tym jednak i pomimo dużych strat finansowych przez 10 lat ciągnął projekt „z powodów sentymentalnych”. Był nawet pomysł wprowadzenia tego auta do sprzedaży na Starym Kontynencie, ale dostosowanie go do europejskich norm okazało się nieopłacalne. Dzisiaj już pewnie mało kto to pamięta, ale przez trzy lata hinduskie „cudy techniki” (Indica Vista, Safari, Xenon, Indigo SW) były nawet oferowane w Polsce. Nie spotkały się z dużym zainteresowaniem – dealerzy sprzedali w tym okresie mniej niż 3 tys. aut. Ale to nic, bo od 2008 r. TATA Motors jest właścicielem Jaguara i Land Rovera. Pomyślelibyście?

Marki koncernu:

  • TATA
  • Jaguar
  • Land Rover
  • Daimler

Geely

Geely Holding

Tu może spotkać was kolejne zaskoczenie, chiński koncern jest bowiem właścicielem marki… Volvo. Szwedzka firma już wcześniej działała dzięki zagranicznemu parasolowi finansowemu, ale pieniądze płynęły do niej wówczas ze Stanów Zjednoczonych (Ford). Globalny kryzys gospodarczy, który dotknął najmocniej Amerykanów, zakręcił kurek z pieniędzmi i Volvo chyliło się ku upadkowi. Pomoc nadeszła z Chin.

W 2010 r. przejęcia marki dokonała grupa Geely, która zapewniła Szwedom warunki do rozwoju – od tego czasu notowania Volvo stale rosną, a w palecie modelowej pojawiają się nowoczesne auta z zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa, ekologicznymi 4-cylindrowymi silnikami i atrakcyjnym designem. Geely ma w zamian dostęp do tej technologii i swój chiński „odpowiednik” Volvo – markę Lynk & Co nieśmiało pojawiającą się w Europie. Chiński koncern jest także właścicielem firmy Polestar, która z nadwornego tunera Volvo przeistoczyła się w producenta aut hybrydowych i elektrycznych.

Geely jest także właścicielem Lotusa i pracuje nad wielkim powrotem brytyjskiej marki. Projekt jest w zaawansowanym stadium i zakłada powstanie całej gamy modelowej – od małych coupe, przez SUV-y, po elektryczne hiperauto. Jakby tego było mało, w ręce Chińczyków dostały się jeszcze Smart i firma zajmująca się wytwarzaniem kultowych brytyjskich black cabów.

Marki koncernu:

  • Volvo
  • Polestar
  • Lynk & Co
  • Lotus
  • Geely
  • Smart (joint-venture z Mercedesem)
  • LEVC (brytyjskie taksówki)

General Motors

General Motors

Ford, który dziś już ma władzę tylko nad Lincolnem (a kiedyś był przecież właścicielem Volvo, Jaguara, Land Rovera i Astona Martina…) i General Motors to najwięksi przegrani roszad na rynku motoryzacyjnym. Koncern GM, by przetrwać spowodowany zapaścią na rynku kredytów hipotecznych w USA kryzys finansowy, musiał w latach 2007-2010 pozbyć się wielu marek. Pożegnaliśmy wówczas Pontiaca, Saturna, Hummera i Saaba (świeć Panie nad ich duszami, ale nie nad Hummerem, bo ten powrócił w wielkim stylu).

W 2017 r. GM sprzedał Opla Francuzom, a w 2020 r. uśmiercił kolejną markę – australijskiego Holdena. Dzisiaj działalność koncernu opiera się na samochodach oferowanych w Stanach Zjednoczonych i Chinach. W Państwie Środka General Motors kojarzony jest głównie ze spółkami joint-venture: SAIC-GM, SAIC-GM-Wuling i FAW-GM.

Marki koncernu:

  • Chevrolet
  • Buick
  • Cadillac
  • GMC
  • Wuling (joint-venture)
  • Baojun (joint-venture)
  • Jiefang (joint-venture)

Krzysztof Grabek

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie