Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies
Akceptuję

Wymiana opon. Kiedy założyć letnie?

Samochody
|
01.03.2024

Kalendarzowa wiosna już za rogiem. Czy to odpowiedni moment na zmianę opon na letnie? Przed wymianą ogumienia warto spojrzeć na termometr i prognozę pogody na najbliższe tygodnie. Pierwsze podrygi wiosny mogą być mylące, a przedwczesna wymiana opon – niebezpieczna. Kluczem jest tutaj cyfra „siedem”. Dlaczego?

Tagi: eksploatacja

Zmiana opon na letnie
Wielu kierowców umawia się na wymianę opon już po pierwszych słonecznych dniach, żeby uniknąć kolejek. Lepiej jeszcze chwilę zaczekać

Eksperci są zgodni: 7°C to punkt graniczny wyznaczający konieczność zmiany ogumienia. Gdy wartości wskazywane przez termometr ustabilizują się powyżej tej liczby, trzeba zadzwonić do wulkanizatora albo sięgnąć po lewarek i klucz. Nasz klimat jest zmienny, więc co roku ta stabilizacja może nastąpić w innym momencie. Z tego powodu nie da się wytyczyć konkretnego dnia ani nawet miesiąca na wymianę opon. Nie ma rady, trzeba na bieżąco śledzić prognozy pogody.

Radzimy jednak ostrożnie podchodzić do tych długoterminowych, wszak mniej lub bardziej optymistyczne przewidywania nie zawsze pokrywają się z rzeczywistością. Nie popłaca też pośpiech spowodowany wywołany pierwszymi promieniami słońca. Trzeba pamiętać, że choć temperatura w ciągu dnia na początku wiosny przekracza czasami nawet 15°C, to wieczorami i nocą lubi spadać w okolice zera. W takich warunkach lepiej „przejeździć” trochę zimówki, niż ryzykować, poruszając się na mieszance letniej. Dlaczego? Opony z niej wykonane szybko twardnieją w niskich temperaturach, a w efekcie nie zapewniają odpowiedniej przyczepności.

Wymiana opon
Wyznaczenie zalecanej daty wymiany opon jest w zasadzie niemożliwe. Gorsze konsekwencje może mieć jednak przedwczesne działanie

Lato na zimówkach

Z wymianą nie można też jednak zwlekać np. do czerwca czy lipca. Zarówno z powodów ekonomicznych, jak i ze względu na bezpieczeństwo. Miękka mieszanka gumy stosowana w oponach zimowych nie sprawdza się w wysokich temperaturach. Po pierwsze, dlatego że bardzo szybko się ściera. Po drugie, nie zapewnia oponie odpowiedniej sztywności w warunkach letnich. Jazdę na granicy przyczepności zdradzają nieprzyjemne piski podczas pokonywania ronda czy ostrzejszego zakrętu. Opona zimowa generalnie jest hałaśliwa, więc podczas jazdy autostradowej w kabinie będzie głośno.

Według ADAC miękka „guma” wydłuża w lecie drogę hamowania ze 100 km/h nawet o 16 m (!), a w sytuacjach awaryjnych każdy metr może być decydujący o dojściu do kolizji. Bieżnik zimówki znacznie gorzej radzi też sobie z odprowadzaniem dużej ilości wody. Jeśli ktoś nie chce zmieniać opon, powinien postawić na ogumienie całoroczne, które dla wielu kierowców okazuje się wystarczającym kompromisem.

Krzysztof Grabek

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie