Akumulatory mają to do siebie, że z biegiem czasu i kolejnymi cyklami ładowania tracą swoją pierwotną pojemność. Gdy ich wydajność spadnie poniżej 70%, mogą okazać się niewystarczające do magazynowania energii niezbędnej do napędzania samochodu, ale wciąż sprawdzają się w roli gigantycznych powerbanków służących np. do zasilania latarni miejskich czy gromadzących energię pochodzącą ze źródeł odnawialnych.
Ale jest też inna droga – można je poddać recyklingowi i wykorzystać pierwiastki do produkcji nowych akumulatorów. Tak plan ma Volkswagen, który twierdzi, że ze zużytych akumulatorów już niedługo będzie można odzyskać nawet 90% materiałów. Ale to trzeba zrobić w specjalnym zakładzie – takim jak otwarty kilka dni temu punkt recyklingu w Salzgitterze.
Najpierw zestaw ogniw akumulatorowych zostanie poddany demontażowi, a potem dalszej obróbce
Słuszna idea
Po co to robić? Cóż, pozyskanie materiałów potrzebnych do produkcji akumulatorów jest trudne i wiąże się z energo-, czaso- i kosztochłonnym wydobyciem. Niemiecki zakład recyklingowy będzie w stanie odzyskać z nich lit, nikiel, mangan i kobalt, co ma przynajmniej częściowo odciążyć środowisko naturalne i rozwiązać problem składowania zużytych ogniw.
Przedstawiciele marki zapewniają, że dzisiejsza technologia pozwala wykorzystać odzyskane surowce do produkcji nowych materiałów katodowych. – Dowiedzieliśmy się z badań, że przetworzone surowce akumulatorowe są tak samo wydajne jak nowe. W przyszłości zamierzamy wspierać produkcję ogniw akumulatorowych odzyskiwanym materiałem. Biorąc pod uwagę, że popyt na baterie i potrzebne do nich surowce drastycznie wzrośnie, powinniśmy dobrze wykorzystać każdy pierwiastek pochodzący z recyklingu – wyjaśnia Mark Möller, kierownik działu rozwoju technicznego i e-mobilności.
Surowce odzyskane ze zużytego akumulatora samochodu elektrycznego
Recykling akumulatorów ma być, naturalnie, energooszczędny. Zdemontowane baterie będą oczyszczane, mielone na czarny proszek, a następnie poddawane procesom hydrometalurgicznym. Przez pierwsze kilka lat w fabryce nie będzie działo się zbyt wiele, ale wraz z rosnącą popularnością e-aut, będzie rosnąć znaczenie nowego zakładu. Jak bardzo? Volkswagen szacuje, że akumulator pochodzący z recyklingu pozwala zaoszczędzić 1,3 t CO2, czyli gra jest zdecydowanie warta świeczki.
Krzysztof Grabek
Wejdź na FORUM! ❯
Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie