Northvolt to firma, którą w 2016 r. założyli w Szwecji byli wiceprezesi Tesli – Peter Carlsson i Paolo Cerruti. Carlsson był bliskim współpracownikiem Elona Muska i odegrał ważną rolę przy wprowadzaniu na rynek Modelu S. Wraz z Ceruttim odpowiadał za łańcuch dostaw i organizowanie zaopatrzenia niezbędnego do produkcji kalifornijskich samochodów elektrycznych.
W 2016 r. panowie postanowili działać na własną rękę. Zaledwie rok później ogłosili plany wybudowania największej fabryki akumulatorów litowo-jonowych w Europie. Obecnie zakład w Skellefteå w północnej Szwecji jest w trakcie realizacji, ale to nie jedyna inwestycja szwedzkiej firmy.
Niewiele później, bo w 2018 r. powstał jej polski oddział, któremu przewodniczy Robert Chryc-Gawrychowski. Northvolt Poland sp. z o.o. zapowiedział wówczas uruchomienie zakładu montażu modułów bateryjnych, składających się z ogniw akumulatorowych, elektronicznych układów sterowania i regulacji temperatury oraz specjalnych obudów. Teraz powstały plany na kolejną inwestycję w Polsce.
– Dlaczego ponownie zdecydowaliśmy się zainwestować w Gdańsku? Wpływ na podjęcie decyzji miało kilka czynników: bliskość dużego miasta i portu, dobrze rozwinięte szkolnictwo. Chciałbym też podkreślić, że mamy wielu sprawdzonych dostawców z Polski i z samego regionu, a współpraca ta będzie w przyszłości rozwijana – wyjaśnił Chryc-Gawrychowski.
Szwedzkie akumulatory z polską metką nie będą typowymi ogniwami do aut elektrycznych. Northvolt chce produkować u nas moduły bateryjne i systemy magazynowania energii przeznaczone m.in. do specjalistycznych pojazdów i maszyn górniczych. Produkcja akumulatorów ruszy już w 2022 r.
Krzysztof Grabek
Wejdź na FORUM! ❯
Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie