Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies
Akceptuję

Oto Škoda, której nie znacie. Ma 85 lat i wciąż budzi zachwyt

Samochody
|
26.09.2020

Škoda to nie tylko Fabia, Scala i Octavia. W swojej 125-letniej historii Czesi lubili też eksperymentować i szokować klientów. Tak jak w 1935 r. na targach motoryzacyjnych w Pradze, kiedy zaprezentowali Škodę 935 Dynamic. Samochód miał posłużyć do badań, ale po 4 latach trafił w końcu do nabywcy. Dzisiaj to jeden z najcenniejszych eksponatów Muzeum Škody.

Tagi: auta marzeń , historia

Skoda 935 Dynamic
W latach 30. producenci poznali słowo „aerodynamika”. Inne opływowe auta z tamtego okresu to np. Chrysler Airflow, Tatra 77 i słynne Bugatti Type 57 Atlantic

Škoda 935 Dynamic nie bez kozery otrzymała taką nazwę. Dzięki staraniom czechosłowackich inżynierów karoseria samochodu przypominała kroplę wody i – jak na tamte czasy – była niezwykle aerodynamiczna. Współczynnik oporu powietrza (Cx) wynosił tylko 0,37. W dzisiejszych samochodach najczęściej mieści się on w zakresie 0,25-0,30, ale przed wojną wynik Škody był świetny (choć nie możemy zapominać o uzyskanym przez Tatrę 77 współczynniku Cx wynoszącym 0,21!). Opór udało się zredukować m.in. dzięki nakładkom na tylne koła, brakowi lusterek (aczkolwiek wtedy nie były one popularnym dodatkiem) i zrezygnowaniu z charakterystycznych dla przedwojennych samochodów odstających, chromowanych zderzaków.

Ale to nie jedyny ciekawy punkt modelu 935 Dynamic, wszak konstruktorzy zdecydowali się na nietypowe umieszczenie silnika przed tylną osią. Ciekawa jest też sama jednostka napędowa – to 4-cylindrowy boxer 2.0 generujący 55 KM i pozwalający rozpędzić się 4-drzwiowej Škodzie do 130 km/h, a to w okresie międzywojennym było naprawdę dużym osiągnięciem inżynieryjnym. Jakby tego było mało, 4-biegowa skrzynia francuskiej firmy Cotal umożliwiała półautomatyczną zmianę przełożeń. Przypomnijmy – mówimy o samochodzie z 1935 r. W dodatku o… Škodzie!

Skoda 935 Dynamic wygląd
Najlepszy, bo najbardziej aerodynamiczny, kształt samochodu to kształt spadającej kropli wody

Jedyna taka na świecie

Model 935 Dynamic był poligonem doświadczalnym dla inżynierów i projektantów. Zastosowane w nim technologie i „sztuczki” zainspirowały markę do stworzenia nieco bardziej kompaktowego, dwumiejscowego samochodu sportowego, który miał wystartować w 1937 r. w Rajdzie Monte Carlo. Niestety, ostatecznie nie dotarł nawet na linię startu, Škoda pozostała bowiem przy modelu Popular Sport, którym zadebiutowała rok wcześniej w tym wyścigu. 

W 1939 r. jedyny egzemplarz modelu 935 Dynamic trafił w ręce prywatnego nabywcy. Na szczęście, po 21 latach samochód wrócił do Mladej Boleslavi, a trzy lata temu przeszedł gruntowną renowację w pracowni muzealnej. Dzisiaj można go podziwiać na ekspozycji w Muzeum Škody, w którym znajduje się jeszcze więcej podobnych niespodzianek. Do niczego nie namawiamy, ale samochodem to tylko godzina drogi od granicy polsko-czeskiej…

Krzysztof Grabek

Skoda 935 dynamic stylistyka
Widoczne za tylnymi drzwiami „skrzela” to wloty powietrza do umieszczonego za kabiną silnika typu boxer

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie