Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies
Akceptuję

Nowa, czwarta generacja Skody Superb wyznacza nowy standard

Samochody
|
18.12.2023

Skoda jest kojarzona z autami oferującymi bardzo wiele w atrakcyjnej cenie. Idealnym przykładem zawsze był flagowy model Superb, który gwarantował przestronność, przemyślane rozwiązania, wysoki komfort i ogromny bagażnik. Na rynek wjeżdża czwarta generacja modelu, idąc o krok do przodu we wszystkich tych aspektach.

Tagi: test Skody

Skoda Superb czwartej generacji opinie test recenzja opis cena
Skoda Superb czwartej generacji (fot. Skoda)

Trzecia generacja Skody Superb wprowadziła całkowicie odmienioną stylistykę w zupełnie nowym języku projektowym, którą pokochali klienci do takiego stopnia, że została ona najlepiej sprzedającą się odsłoną w historii. Design był jednym z powodów ogromnego sukcesu schodzącego modelu, dlatego też wygląd czwartej generacji przeszedł bardziej ewolucję niż rewolucję. Bryła i wszystkie linie pozostały bez większych zmian, a model dostosowano do aktualnego designu marki, jednocześnie udoskonalając aerodynamikę – o 10% w przypadku liftbacka oraz 15% w przypadku kombi.

Skoda Superb czwartej generacji bryła
Aerodynamika bryły Skody Superb została zoptymalizowana. (fot. Skoda)

Zauważalną zmianą jest nowa, ośmiokątna atrapa chłodnicy, która względem poprzednika została powiększona oraz bardziej wysunięta do przodu. Kształt przedniego zderzaka został uproszczony, dzięki czemu prezentuje się bardziej elegancko, a w jego centralnej części zainstalowano specjalne elektronicznie sterowane klapy, które automatycznie otwierają się, gdy jest potrzeba chłodzenia układu napędowego. Pojawiły się także bardziej opływowe lusterka boczne, przeprojektowane słupki A, a także nowe wzory felg, zoptymalizowane pod kątem aerodynamiki, w rozmiarach aż do 19 cali.

Kolejną nowością są światła Matrix LED drugiej generacji, które występują w standardzie w wersji Laurin & Klement. Nowe smukłe reflektory są podzielone na dwie sekcje diod BiLED, odpowiadające za światła mijania i drogowe, a także dodatkową sekcję odpowiadającą za doświetlanie zakrętów. Dwie główne sekcje mają aż 36 segmentów matrycowych, które są w stanie aktywnie rozświetlać drogę, nie oślepiając samochodów przed nami, a także są o 40% jaśniejsze niż ich poprzednia generacja.

Skoda Superb czwartej generacji reflektor
Nowa Skoda Superb dostała światła Matrix LED drugiej generacji. (fot. Skoda)

Praktyczny, przestronny, nowoczesny

Wymiary nowej generacji Skody Superb nie uległy drastycznym zmianom. Auto jest teraz minimalnie dłuższe (liftback jest o 43 mm dłuższy, a kombi o 40 mm), wyższe (odpowiednio o 12 mm i 5 mm), przy czym jest węższe o 15 milimetrów i zachowało swój rozstaw osi. To jednak wciąż pozwoliło wygospodarować więcej miejsca w środku dla pasażerów z przodu i z tyłu, a także zaoferować jeszcze większy bagażnik niż do tej pory. Już poprzednia generacja imponowała w tej kwestii, a czwarta generacja może pochwalić się pojemnością bagażnika na poziomie 645 litrów w nadwoziu liftback (więcej o 20 litrów), a także aż 690 litrów w odmianie kombi (wzrost o 25 litrów).

Skoda Superb czwartej generacji bagażnik
Bagażnik w nowej Skodzie Superb jest jeszcze bardziej pojemny. (fot. Skoda)

Filarem praktyczności Skody Superb zawsze był drugi rząd siedzeń. Słynął on nie tylko z przemyślanych rozwiązań, lecz również ogromnej ilości miejsca dla pasażerów. W czwartej generacji dostajemy jeszcze więcej miejsca (szczególnie nad głową), a także wiele przemyślanych rozwiązań, jak centralny podłokietnik, którego wysunięcie możemy regulować, dedykowane miejsce na smartfon, rolety w drzwiach dla większej prywatności, a także własną strefę klimatyzacji oraz uchwyty na tablet w oparciach przednich foteli.

Skoda Superb czwartej generacji wnętrze
We wnętrzu jest dużo przestrzeni, także nad głową. (fot. Skoda)

Kabina nadjeżdżającej generacji modelu Superb została narysowana na nowo. Projektantom udało się stworzyć formę łączącą w sobie prostotę, praktyczność i nowoczesność. Aby uzyskać jak najbardziej przestronne wnętrze, postanowiono usunąć z tunelu środkowego dźwignię zmiany biegów, co przełożyło się na rearanżację przestrzeni i wypełnienie jej dwoma miejscami na napoje oraz specjalnym miejscem na odłożenie naszego urządzenia mobilnego z ładowarką indukcyjną, a także powiększono podłokietnik wraz ze skrywanym pod nim schowkiem.

Skoda Superb czwartej generacji tunel środkowy
Z tunelu środkowego zniknęła dźwignia zmiany biegów.  (fot. Skoda)

Sama deska rozdzielcza przeszła rewolucję i na jej środku zadebiutował nowy, aż 13-calowy wolnostojący ekran od systemu inforozrywki, pod nim zaś zachowano fizyczny panel od klimatyzacji z pokrętłami, poprzez które nie tylko sterujemy temperaturą i nawiewem, lecz również podstawowymi funkcjami samochodu. Nowością czwartej generacji Skody Superb jest wyświetlacz przezierny, projektujący informacje bezpośrednio na szybę czołową, a za kierownicą w standardzie znajdziemy 10-calowy ekran zamiast tradycyjnych zegarów.

Skoda Superb czwartej generacji kokpit
Kokpit nowej Skody Superb przeszedł prawdziwą rewolucję. (fot. Skoda)

Nowoczesna hybryda Plug-in wraz z tradycyjnymi silnikami

W gamie jednostek napędowych nowej Skody Superb znajdziemy aż 6 różnych silników o mocy od 150 KM do 265 KM. Bazowa jest miękka hybryda oparta o silnik 1.5 TSI z najnowszej serii EA211 evo2. Wykorzystując infrastrukturę 48V, Superb wspierany jest prądem podczas ruszania, a także pozwala na żeglowanie z wyłączonym silnikiem w celu oszczędzania paliwa. Obok niego w ofercie znajdziemy dwa silniki benzynowe i dwie jednostki wysokoprężne o pojemności dwóch litrów. Wszystkie układy wykorzystują 7-stopniową skrzynię biegów DSG, a topowe jednostki 2.0 TSI i 2.0 TDI wyposażone są w napęd na wszystkie koła.

Skoda Superb czwartej generacji z boku
Skoda Superb czwartej generacji. (fot. Skoda)

Nowością jest druga generacja hybrydy typu Plug-in. Skoda wprowadza do oferty układ znacznie nowocześniejszy i oferujący zasięg na poziomie 100 kilometrów na jednym ładowaniu. Oparty jest on o 150-konny silnik 1.5 TSI, który wraz z silnikiem elektrycznym generuje moc systemową 204 KM i przekazuje ją na przednią oś za pośrednictwem 6-stopniowej skrzyni automatycznej DSG. Wszystko scalone jest z akumulatorem o pojemności aż 25,7 kWh, który możemy ładować poprzez złącze CCS o mocy nawet 50 kW, a to przekłada się na naładowanie od 10% do 80% w zaledwie 25 minut.

Michał Śniadek

Skoda Superb czwartej generacji z tyłu
Skoda Superb czwartej generacji. (fot. Skoda)

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (1) / skomentuj / zobacz wszystkie

PI Grembowicz
20 grudnia 2023 o 15:41
Odpowiedz

Plus gaśnica marki Braun!?
Cha cha cha
Real Life

~PI Grembowicz

20.12.2023 15:41
1