Kolej w USA to nie jest temat, o którym często się mówi. I nie ma się co dziwić, gdyż klasyczna oferta "dojazdowa", zwłaszcza w stylu europejskim, z częstymi pociągami, jest tam praktycznie niedostępna (poza wyjątkiem kilku największych miast). Choć sama sieć infrastruktury torowej Ameryki należy do najdłuższych na świecie, to pociągów pasażerskich jest tam niewiele, a na zdecydowanej większości nie kursuje nic poza składami towarowymi.
Nie znaczy to jednak, że na amerykańskich żelaznych szlakach nie pozostało już nic ciekawego. Przeciwnie, dziś funkcjonuje tam (choć słaba w sensie komunikacyjnym, bo samoloty są dużo szybsze, to jednak bardzo atrakcyjna turystycznie) sieć wygodnych połączeń transkontynentalnych, które przejeżdżają przez najpiękniejsze miejsca kraju. Gwarantuję, że każdemu, kto z nich skorzysta - często za niezbyt zresztą wygórowaną cenę - zapewnią frajdę w iście amerykańskim stylu, której się nie zapomni do końca życia.
California Zephyr
Trochę historii
Jeszcze przed drugą wojną światową czynnych tras i połączeń było więcej, jednak, głównie ze względu na gwałtowny rozwój motoryzacji i późniejszą rozbudowę sieci autostrad, zwłaszcza popularnych "interstates", oraz przejmowania połączeń długodystansowych przez samoloty, kolej mocno straciła na znaczeniu. W powiązaniu z archaicznymi przepisami związkowymi praktycznie ograniczającymi pracę pracowników kolejowych do 2-3 h dziennie, nieopłacalnością transportu z powodu wycofania przez US Postal Service - dochodowego dla firm kolejowych - przewozu przesyłek pocztowych, przed końcem lat 60. zniknęły praktycznie wszystkie długodystansowe połączenia kolejowe.
W odpowiedzi na taki stan rzeczy rząd amerykański w 1971 roku powołał zupełnie nowe przedsiębiorstwo, które nazwano potocznie Amtrak (National Railroad Passenger Corporation). Miało się ono od tej pory zająć organizacją dalekobieżnych przewozów pasażerskich na terenie Stanów Zjednoczonych (na bazie przejętych ok. 20 wcześniej działających towarzystw prywatnych), zapewniając mieszkańcom kraju dostęp do usług transportowych. Koncern, formalnie niezależny, jest od tego czasu (poprzez pakiet udziałów) własnością federalną. Dziś Amtrak uruchamia ok. 300 pociągów pasażerskich dziennie, z czego kilka najciekawszych to prawdziwe perły dla miłośników podróżowania koleją.
Podróże koleją po USA - informacje ogólne
Jako, że Stany Zjednoczone to kraj bardzo duży, większość pociągów poza połączeniami aglomeracyjnymi jedzie dość długo i z tego powodu prowadzi wygodne wagony sypialne. Podstawowym przedziałem do leżenia w takim pociągu jest roomette, czyli pomyślane dla 2 osób małe pomieszczenie, w którym w ciągu dnia znajdują się 2 wygodne fotele do siedzenia, na noc obsługa składa je do pozycji leżącej - jedno nad drugim.
Przedzial roomette
Oprócz tego w większości pociągów znajdują się przedziały Bedroom (które można łączyć w Family Bedroom). Przedziały te wyposażone są nie tylko w WC, ale też i prysznic.
Oprócz tego każdy pociąg posiada w swoim składzie miejsca siedzące - najczęściej w 2 klasach, zwykłej i biznes, przy czym nawet miejsca najtańsze są znacznie wygodniejsze od tych dostępnych w polskich i europejskich pociągach. Jest tam więcej miejsca na nogi, a wszystkie fotele rozkładają się do pozycji półleżącej. Oczywiście wszystkie pomieszczenia są klimatyzowane.
Każdy długodystansowy pociąg prowadzi też wagon restauracyjny (czasem w składzie są nawet 2 restauracje lub bary), co więcej, zazwyczaj przy zakupie biletów na miejsca sypialne i w klasie biznesowej w cenę wliczone są już wszelkie posiłki oraz napoje (z wyjątkiem alkoholowych).
Pociągi długodystansowe przejeżdżające przez atrakcyjne turystycznie regiony USA posiadają w składzie charakterystyczny wagon z panoramicznymi, dużymi oknami, przez które można podziwiać mijane obiekty i liczne cuda przyrody. Ułatwia to też specyficzne usytuowanie foteli, które umiejscowiono wzdłuż okien (a nie w poprzek, jak ma to miejsce w naszych kolejach). Taka platforma obserwacyjna zazwyczaj znajduje się nad wagonem restauracyjnym i jest dostępna dla wszystkich pasażerów. Zdarza się, że w niektórych pociągach, podczas przejazdu przez najciekawsze miejsca, z głośników wagonu obserwacyjnego puszczany jest komentarz dotyczący faktów historycznych i wydarzeń, które miały miejsce na tym terenie.
Wagon widokowy
Większość składów prowadzi także wagony bagażowe (przy czym pełna obsługa bagażowa jest dostępna na wybranych stacjach), które oferują na przykład przewóz rowerów.
Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie