Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Podróż koleją po Czechach

Podróże

Kolej w Polsce ciągle nie ma najlepszej opinii. Choć tabor jest sukcesywnie odnawiany, szlaki remontowane, to jednak nadal zdecydowanie wolimy podróżować własnymi samochodami. Inaczej jest w Czechach, gdzie pociągi zawsze były i są najpopularniejszym środkiem transportu. Z tego powodu warto wybrać się na wycieczkę do tego pięknego kraju, zwłaszcza, że poruszanie się po nim koleją jest tanie i wygodne.

Tagi: podróże , wakacje , podróżowanie z dzieckiem , urlop z rodziną , podróże po Europie , koleje

Podróże Podróż koleją po Czechach
Czechy to mnóstwo pięknych miejsc wartych zobaczenia. Wszędzie dotrzesz koleją.

Czechy to kraj fascynujący pod wieloma względami. Bogata historia, piękne miasta i liczne zabytki. Polacy znają głównie Pragę, ale jest tam zdecydowanie więcej wartych odwiedzenia miast i miejsc. Polecam ci poruszanie się po tym kraju pociągami, których jest dużo, docierają praktycznie wszędzie i, co najważniejsze, są tanie.

Gdy po raz pierwszy odwiedziłem naszego południowozachodniego sąsiada, przeżyłem prawdziwy szok. Generalnie Czesi są nieco zamożniejsi od Polaków (średnia pensja jest tam o ok. 500 zł wyższa niż u nas, przy czym zarobki są mniej zróżnicowane), dlatego spodziewałem się, że ceny biletów kolejowych będą tam odpowiednio wyższe niż u nas. Okazało się jednak, że jest nie tylko znacznie taniej, ale dodatkowo strony przewoźników aż uginają się od promocji, przy których to, co oferuje podróżnym np. PKP Intercity, wygląda bardzo blado. Dodatkowo imponuje liczba połączeń i to, jak rozbudowana jest ich siatka. Na głównych trasach pociągi kursują bardzo często, na liniach lokalnych także jest ich więcej niż u nas.

České dráhy

Głównym przewoźnikiem kolejowym w Czechach są České dráhy. W odróżnieniu od Polski, gdzie przewozami zajmuje się kilkadziesiąt oddzielnych, niehonorujących wzajemnie biletów spółek, tam w całym kraju zarówno połączenia lokalne jak i międzymiastowe oraz międzynarodowe obsługuje jeden publiczny operator. To powoduje, że mając jeden bilet, możemy spokojnie wsiąść do pociągu nie martwiąc się o to, czy na dobrą firmę trafiliśmy. Oczywiście w kraju jest kilku przewoźników prywatnych, także oferujących bardzo dobre ceny – najbardziej znany to Leo Express, który zresztą usilnie stara się o zgodę na szerszy wjazd także i na polskie tory.

Jedna taryfa w prawie wszystkich pociągach powoduje, że jeśli jakimś cudem pomylimy skład, w najgorszym wypadku czeka nas konieczność drobnej dopłaty zamiast przymusu zakupu nowego biletu i straty pieniędzy za poprzedni.

Bilety na stronie www i w aplikacji

Bilety na większość pociągów da się kupić przez Internet, na czytelnej i przyjaznej stronie www.cd.cz, przewoźnik udostępnia też aplikację Můj vlak (w wersji na Androida dostępna do pobrania tutaj, a na telefony Apple tutaj). Zarówno aplikacja jak i strona mają angielską wersję językową, którą czytało mi się wygodniej niż czeską (czeski pisany jest dla mnie mniej zrozumiały niż mówiony).

Zarówno aplikacja jak i strona są przejrzyste i łatwe w nawigacji, odnośniki do promocji czytelne. Dodatkowo oferują one szereg funkcji w Polsce zupełnie nieznanych, a bardzo z punktu widzenia podróżnego przydatnych – o czym za chwilę.

ceske drahy strona
Strona tytułowa kolei czeskich

Przejście do wyboru trasy i zakupu biletów odbywa się w zakładce „Connection & Ticket”. Przed wyjazdem warto zobaczyć, jak wygląda zapis miejscowości, do których się udajemy w języku czeskim, by łatwiej potem wpisać destynację. Np. główny praski dworzec to Praha hl.n. Ja, będąc w Czechach, zawsze korzystam z aplikacji na smartfona, która jest poręczna i także można w niej dokonać szybkiego zakupu biletów.

Ceske drahy aplikacja
Wybór połączenia i zakup biletu w aplikacji

 

Ceske Drahy wybór miejsca
Wybór miejsca w wagonie

Ciekawą funkcją dostępną zarówno z poziomu aplikacji jak i strony internetowej jest możliwość samodzielnego wyboru miejsca w pociągu. W Polsce, przy zakupie biletu można jedynie wybrać, czy chce się siedzieć przy oknie lub korytarzu (można też ew. podać numer miejsca i wagonu, jeśli zna się kolejowy rozkład miejsc, co raczej nie jest wiedzą powszechną). Czeski system rezerwacyjny umożliwia wybór konkretnego miejsca w wagonie, ale nie na „czuja”, tylko widzimy kontur wagonu, podgląd zajętych miejsc i klikamy w miejsce, które nam odpowiada. To bardzo przydatne udogodnienie, zwłaszcza, jeśli ktoś nie lubi na przykład jeździć tyłem do kierunku jazdy lub chce uniknąć zatłoczonego przedziału. Niestety rozwiązanie takie nadal przerasta rodzimych przewoźników kolejowych, tymczasem w Czechach z powodzeniem działa od wielu lat.

Rodzaje pociągów

Podobnie jak w Polsce, w Czechach możemy spotkać kilka rodzajów pociągów. Wolniejsze, osobowe (osobní vlak, w rozkładach „Os”) zatrzymują się na każdej stacji, szybsze pospieszne (rychlik, „R”) mają zdecydowanie mnie postojów, a używany w nich tabor standardem przypomina nasze pociągi TLK. Pociągi najszybsze to Ex - ekspresowe Ic – intercity, Ec-eurocity (międzynarodowe), RJ -RailJet (trasy Praga-Brno oraz Praga-Wiedeń) oraz Sc – SuperCity, czyli czeskie pendolino.

Co ważne, w pociągach osobowych, pospiesznych, Ic, Ec i Ex obowiązuje taka sama taryfa, co powoduje, że bilety – zwłaszcza te na połączenia dalekobieżne – są zazwyczaj bardzo tanie. Nieco droższe są za to składy pendolino oraz RailJet, ale i tak mniej więcej połowę (!) tańsze niż ich polskie odpowiedniki.

I klasa w czeskim pendolino
1 klasa w czeskim pendolino

II klasa w czeskim pendolino
2 klasa w czeskim pendolino

Rezerwacja miejsc jest obowiązkowa wyłącznie w pociągach SuperCity oraz RailJet (choć można ją dokupić także na większość połączeń dalekobieżnych). Ceny rezerwacji są dynamiczne i zależne od ilości zajętych miejsc (przy zakupie przez stronę www wyświetla się już cena biletu wraz z rezerwacją), w praktyce nie przekraczają kilkudziesięciu koron.

Jeśli zdecydujesz się na zakup rezerwacji, pamiętaj, że trzeba szybko zająć miejsce w wagonie, gdyż obowiązuje ona tylko przez 15 minut od odjazdu pociągu, później każdy ma prawo to miejsce zająć. Pomocne mogą okazać się oznaczenia nad miejscami – w większości pociągów zajęte miejsca są oznaczone albo na elektronicznych wyświetlaczach nad nimi (wyświetla się relacja, w jakiej są zajęte), albo specjalnymi karteczkami.

Pociąg RailJet
Pociąg RailJet

II klasa w pociągu pośpiesznym
Zmodernizowana 2 klasa w poc. pospiesznym

Ceny biletów jednorazowych

Ceny biletów jednorazowych w Czechach najlepiej pokazuje się na konkretnych przykładach dla podobnych odległości w Polsce i u naszego południowego sąsiada. Bilet kupowany na dzień przed wyjazdem. Wówczas dokładnie widać różnicę, zwłaszcza, jeśli są to bilety na szybkie połączenia. Warto jednak przy okazji wyjaśnić, że u naszego południowego sąsiada ceny biletów są zróżnicowane w ciągu dnia i koszty wahają się w zależności od dnia tygodnia czy popularności połączenia. I tak, kilka przykładów:

  • Za bilet na pendolino, na najpopularniejszej w kraju trasie z Pragi do Ostrawy (356 km) zapłacimy 360 koron w 2 klasie (ok. 60 zł) i 758 koron (128 zł) w 1 klasie. Jeśli wolisz tradycyjne składy i 20 minut dłuższą jazdę pociągiem Euro City, bilet będzie kosztował odpowiednio 42 do 55 zł w 2 klasie i ok. 110 zł w 1 klasie.
  • W Polsce na podobnej długości trasie Warszawa Centralna – Gdynia Główna (348 km) za przejazd pendolino w 2 klasie należy zapłacić 150 zł, a w 1 klasie 225 zł. Z kolei jeśli ktoś woli przedziały i kilka minut dłuższą jazdę, może jechać pociągiem EIC, w którym bilet 2 klasy będzie kosztować 139 zł, a 1 klasy 199 zł.
  • Przejazd między dwoma największymi miastami Czech, czyli Pragą i Brnem (255 km) to z kolei bardzo wygodne, zakupione w Austrii składy RailJet. Podróż 2 klasą na tej trasie kosztuje obecnie 219 koron, czyli ok. 37 zł, za bilet 1 klasy zapłacić należy ok. 476 koron co daje ok. 80 zł.
  • Dla porównania podróż między 2 największymi miastami Polski - Warszawą i Krakowem (298 km) to 150 zł za 2 klasę w pendolino (229 zł za klasę 1), 139 zł za 2 klasę (i 199 zł za 1) w pociągu EIC (Express Intercity). Tylko ceny w TLK są bliższe tym czeskim – 60 zł w 2 klasie i 78 zł w 1 klasie.

Oferty specjalne

Poza tym, że normalne ceny biletów kolejowych są w Czechach znacznie niższe niż u nas, istnieje wiele promocji i ofert specjalnych. Te najpopularniejsze, dające możliwość spokojnego odwiedzenia najciekawszych miejsc, to:

  • Celodenní jízdenka, to akurat stosunkowo drogi jak na czeskie warunki bilet sieciowy, ale za to ważny cały dzień na wszystkie pociągi obsługiwane przez narodowego czeskiego przewoźnika w wagonach 2 klasy (w tym pendolino, w którym trzeba jednak dokupić rezerwację za ok. 8 zł). Jego cena to 579 koron (ok. 98 zł).
    W Polsce jedynym odpowiednikiem jest bilet weekendowy, który w opcji pozwalającej jeździć pendolino kosztuje 164 zł (+ 10 złotych dopłaty za każdy przejazd EIP) i jest ważny w piątek wieczór, całą sobotę i niedzielę. Czeski bilet jest jednak o tyle korzystniejszy, że obowiązuje nie tylko w weekendy, ale przez wszystkie dni tygodnia, co pozwala go wykorzystywać chociażby w przejazdach służbowych i rekreacyjnych (tam i z powrotem), co wychodzi taniej niż zakup zwykłego biletu powrotnego (zwłaszcza, jeśli na miejscu trzeba dojechać jeszcze pociągiem lokalnym).
  • Na podróże weekendowe z rodziną bardzo atrakcyjna jest Skupinová víkendová jízdenka, czyli bilet sieciowy dla 2 dorosłych i do 3 dzieci poniżej 15 roku życia. Jest ważna w sobotę lub niedzielę dla grupy do 5 osób na całej sieci kolejowej Czech i we wszystkich pociągach. Kosztuje 679 koron, czyli ok. 115 zł. Za te 115 zł grupa 5 osób może od rana do wieczora do woli jeździć po całym kraju w wagonach klasy 2. Osoby nie muszą być spokrewnione, liczy się tylko to, że maksymalnie 2 z 5 podróżnych może mieć więcej niż 15 lat.
  • Najlepsze promocje obowiązują latem. Wtedy po Czechach można podróżować zdecydowanie najkorzystniej. Przykładem tego jest Jízdenka na léto, czyli dostępny w 2 wariantach bilet sieciowy dla 1 osoby, ważny przez kolejnych 7 lub 14 dni. To wprost idealna propozycja dla tych, którzy w lipcu lub sierpniu chcieliby zwiedzić Czechy. Za zaledwie 790 koron (130 zł) w wydaniu 7 dniowym i 1190 koron (200 zł) w wydaniu 14 dniowym można jeździć po kraju tyle, ile się chce i znów wszystkimi pociągami czeskiego narodowego przewoźnika w wagonach klasy 2. Do klasy 1 oczywiście można przejść, ale wtedy trzeba zapłacić różnicę w cenie zwykłego biletu na danej trasie między klasą 2 a 1.
    W Polsce właściwie nie ma żadnej oferty, która by się chociażby zbliżała do Jízdenki na léto. Mamy np. REGIOkarnet Polregio, w którym za 75 zł można podróżować „do woli”, ale tylko przez 3 dni i tylko wolnymi pociągami regionalnymi (ale niestety z wyłączeniem składów Kolei Dolnośląskich).

Prócz ofert specjalnych korzystać można w CD z całorocznych programów lojalnościowych (każdy zakup biletu to określony pakiet punktów, które potem można wymieniać na zniżki i usługi). Tak samo jak w liniach lotniczych.

Wśród rodowitych Czechów, zwłaszcza tych, którzy bardzo dużo jeżdżą koleją, popularna jest In Karta w jej rozmaitych wariantach, czyli specjalna roczna lub 3 letnia karta zniżkowa. Np. kupując za ok. 75 zł In Kartę 25 otrzymamy 25% zniżki na wszystkie bilety, które kupimy przez cały kolejny rok. Za ok. 500 zł uzyskamy In kartę 50, czyli 50% zniżki na wszystkie podróże koleją w kolejnym roku.

Zniżki ustawowe

Koleje czeskie to także bardzo atrakcyjne zniżki ustawowe (z których korzystać mogą wszyscy obywatele UE, w tym Polacy. I tak aż 75% bonifikata przysługuje:

  • młodzieży do ukończenia 18. roku życia
  • studenci do ukończenia 26. roku życia (ważna karta ISIC)
  • seniorom, którzy mają 65 lat lub więcej
  • dzieci przed ukończeniem 6 lat podróżują za darmo.

Promocje na dojazd z Polski do Czech

Jeśli chodzi o dojazd z Polski do Czech pociągiem, oferta nie jest niestety zbyt imponująca. To smutne, zważywszy, że między Czechami a Niemcami, Austrią, Słowacją i Węgrami połączeń jest bardzo, bardzo dużo. Do Pragi są obecnie każdego dnia trzy połączenia z Warszawy, w tym dwa dzienne i jedno nocne, dwa połączenia z Krakowa, w tym jedno dzienne i jedno nocne oraz dwa połączenia dzienne z Katowic. Bilety te można kupić wyłącznie w kasach międzynarodowych na głównych dworcach. Ceny kształtują się następująco:

  • Warszawa-Praga w specjalnej promocji Super Promo International (zakup min. 3 dni przed wyjazdem) - 19 euro, czyli ok. 82 zł w 2 klasie. Liczba miejsc promocyjnych jest ograniczona a cena standardowa to aż 65 euro, czyli ok. 297 zł w 2 klasie.
  • Kraków-Praga – także 19 euro w promocji, nieco niższa od „warszawskiej” cena standardowa, która wynosi 57,5 euro (ok. 250 zł).

Bilety promocyjne w tej ofercie nie podlegają zwrotowi ani wymianie (przebukowaniu). Niestety często bardziej opłaca się dojechać do Czech autem i tam kupić bilety, zwłaszcza, że w odróżnieniu od Polski nie było tam masowej likwidacji kas biletowych.

Czechy to wspaniały, zróżnicowany kraj. Piękne Karlowe Wary – słynna uzdrowiskowa miejscowość na zachodzie kraju, cudowna, odwiedzana przez miliony turystów Praga, niezbyt dobrze znane w Polsce, ale naprawdę warte obejrzenia Brno, cała sieć zapierających dech w piersiach jaskiń Morawskiego Krasu, przemysłowy region Ostrawy czy bliski sercu Polaków Cieszyn. Miejsc do zobaczenia jest dużo, a wszystkie można odwiedzić pociągiem. Miłej podróży.

Karlowe Wary
Karlowe Wary

Mikulov
Mikulov

Zamek Hluboká
Zamek Hluboká

Brama Pravčicka
Brama Pravčicka

Tomasz Sławiński
fot. České dráhy, Pixabay.com

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie

Gorące tematy

facebook