Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies
Akceptuję

Raport TUV 2021. Oto najmniej i najbardziej awaryjne auta

Samochody
|
29.03.2021

Jaki samochód używany wybrać? Najlepiej dynamiczny, ze sprawdzoną historią, w dobrym stanie technicznym, młody i mało awaryjny. Wiele rzeczy można sprawdzić, ale z usterkowością jest problem, bo nie da się jej oszacować, tak jak chociażby średniej utraty wartości modelu. Tutaj z pomocą przychodzą instytucje takie jak TÜV (niemiecki odpowiednik Urzędu Dozoru Technicznego).

Tagi: eksploatacja

Raport usterkowości TUV
Z niezawodnością jest tak, że albo jest, albo jej nie ma. Tylko jak to przewidzieć w momencie premiery samochodu?

W zeszłym roku niemal co piąty samochód w Niemczech nie przeszedł pozytywnie obowiązkowej kontroli technicznej. Innymi słowy, aż 20 proc. samochodów poruszających się po drogach naszych sąsiadów zdaniem diagnostów nie nadawało się do dalszej jazdy. W co dziesiątym aucie stwierdzono usterki, które nie dyskwalifikowały pojazdu z użycia. To właśnie na podstawie tych danych powstaje co roku Raport TÜV, który daje wyobrażenie o tym, jak awaryjne mogą być auta.

Ciekawostka: w tym samym okresie w Polsce tylko 3 proc. samochodów nie dostało pieczątki. A więc bardziej o nie dbamy? Nic bardziej mylnego. Przede wszystkim Niemcy badają auta dużo bardziej wnikliwie, ale trudniej też u nich zaaranżować układy z właścicielami stacji diagnostycznych.

Raport TUV – co to jest?

Dane zbierane w niemieckich stacjach diagnostycznych od lat służą do tworzenia listy najbardziej i najmniej awaryjnych modeli wśród samochodów używanych. Najmłodsze w zestawieniu są auta 2-letnie, najstarsze – 11-letnie. Uszeregowano je w pięciu kategoriach wiekowych i sześciu segmentach (A, B, C, D, SUV i Van). W każdym z przebadanych modeli określono procentowy odsetek stwierdzonych usterek.

Z Raportu TÜV można dowiedzieć się także innych rzeczy o parku motoryzacyjnym naszych sąsiadów. Z zeszłorocznych danych wynika m.in., że Niemcy jeżdżą coraz starszymi samochodami. Podczas gdy jeszcze dekadę temu średni wiek samochodu wynosił tam nieco ponad 8 lat, dziś jest to już ponad 9,5 roku. Co ciekawe, w 2000 r. średni wiek nie przekraczał nawet 7 lat.

2018 Mercedes-Benz GLC
Najrzadziej w 2020 r. psuł się przedliftingowy Mercedes-Benz GLC. Z danych TÜV wynika, że tylko 1,7 proc. 2- i 3-letnich aut miało jakieś usterki

Raport TUV – lista

W klasyfikacji generalnej najlepiej wypadł Mercedes-Benz GLC. Tylko 1,7 proc. wszystkich egzemplarzy tego auta zgłosiło się na badanie z usterką. Na drugim miejscu uplasowały się ex aequo aż trzy modele – Opel Insignia, Porsche 911 i Mercedes-Benz Klasy B (2,2 proc.). Wszystkie samochody pochodzą z najmłodszej kategorii aut, czyli 2- i 3-letnich. Jeśli spojrzymy na liderów poszczególnych segmentów, otrzymamy taką listę:

  • Segment A – Opel Adam (3,7 proc.)
  • Segment B – Audi A1 (3,3 proc.)
  • Segment C – Hyundai i30 (2,5 proc.)
  • Segment D – Opel Insignia (2,2 proc.)
  • SUV – Mercedes-Benz GLC (1,7 proc.)
  • Van – Mercedes-Benz Klasy B (2,2 proc.)

Poniżej przedstawiamy listy najmniej i najbardziej awaryjnych samochodów ujętych w Raporcie TÜV. Zostały one poszeregowane z uwzględnieniem podziału na wiek. Dane przedstawiają kolejno procentowy odsetek usterek i średni przebieg danego modelu.

 

Najlepsze samochody 2- i 3-letnie

  • Mercedes GLC (1,7 proc.; śr. przebieg – 56 tys. km)
  • Mercedes Klasy B (2,2 proc.; 37 tys. km)
  • Opel Insignia (2,2 proc.; 37 tys. km)
  • Porsche 911 (2,2 proc.; 24 tys. km)
  • Mercedes SLC (2,4 proc.; 28 tys. km)

Najgorsze samochody 2- i 3-letnie

  • Dacia Logan (10,4 proc.; 56 tys. km)
  • Ford Galaxy (10,4 proc.; 66 tys. km)
  • Fiat Punto (10,5 proc.; 40 tys. km)
  • Dacia Lodgy (10,9 proc.; 48 tys. km)
  • Dacia Duster (11,1 proc.; 41 tys. km)

 

Najlepsze samochody 4- i 5-letnie

  • Porsche 911 (2,7 proc.; 42 tys. km)
  • Porsche Macan (3,8 proc.; 70 tys. km)
  • Opel Karl (3,8 proc.; 37 tys. km)
  • Mercedes GLE (4,5 proc.; 88 tys. km)
  • Mercedes SLC (4,6 proc.; 50 tys. km)

Najgorsze samochody 4- i 5-letnie

  • Seat Alhambra (18,4 proc.; 88 tys. km)
  • Dacia Lodgy (18,8 proc.; 80 tys. km)
  • Dacia Logan (19,2 proc.; 72 tys. km)
  • Volkswagen Passat CC (19,8 proc.; 90 tys. km)
  • Volkswagen Sharan (20,3 proc.; 93 tys. km)

 

Najlepsze samochody 6- i 7-letnie

  • Porsche 911 (4,1 proc.; 49 tys. km)
  • Audi TT (7,3 proc.; 75 tys. km)
  • Mercedes Klasy B (7,8 proc.; 78 tys. km)
  • Volkswagen Touareg (8,6 proc.; 126 tys. km)
  • Toyota Auris (8,6 proc.; 80 tys. km)

Najgorsze samochody 6- i 7-letnie

  • Volkswagen Sharan (24,2 proc.; 126 tys. km)
  • Volkswagen Passat CC (25,3 proc.; 120 tys. km)
  • Dacia Lodgy (25,6 proc.; 102 tys. km)
  • Renault Kangoo (27,1 proc.; 97 tys. km)
  • Dacia Logan (30,9 proc.; 102 tys. km)

 

2008 Renault Kangoo
Największym przegranym tego raportu jest Renault Kangoo II. generacji. Aż 37,5% 10- i 11-letnich egzemplarzy przyjeżdżało na kontrolę z usterkami

 

Najlepsze samochody 8- i 9-letnie

  • Porsche 911 (6,7 proc.; 73 tys. km)
  • Mercedes SLK (7,5 proc.; 71 tys. km)
  • Audi TT (10 proc.; 95 tys. km)
  • Mitsubishi ASX (11,5 proc.; 117 tys. km)
  • Audi Q5 (12,2 proc.; 141 tys. km)

Najgorsze samochody 8- i 9-letnie

  • Fiat Panda (31,0 proc.; 91 tys. km)
  • Renault Twingo (31,4 proc.; 86 tys. km)
  • Dacia Sandero (31,8 proc.; 95 tys. km)
  • Renault Kangoo (34,1 proc.; 119 tys. km)
  • Dacia Logan (34,4 proc.; 117 tys. km)

 

Najlepsze samochody 10- i 11-letnie

  • Porsche 911 (9,6 proc.; 73 tys. km)
  • Audi TT (14,8 proc.; 115 tys. km)
  • Honda Jazz (14,8 proc.; 102 tys. km)
  • BMW X1 (15,9 proc.; 135 tys. km)
  • Volkswagen Golf Plus (16,4 proc.; 109 tys. km)

Najgorsze samochody 10- i 11-letnie

  • Nissan Qashqai (32,9 proc.; 136 tys. km)
  • Mazda 5 (33,0 proc.; 146 tys. km)
  • Hyundai Tucson (34,0 proc.; 130 tys. km)
  • Dacia Logan (36,2 proc.; 134 tys. km)
  • Renault Kangoo (37,5 proc.; 137 tys. km)

 

Opracował: Krzysztof Grabek

Źródło: TÜV

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie