W zeszłym roku niemal co piąty samochód w Niemczech nie przeszedł pozytywnie obowiązkowej kontroli technicznej. Innymi słowy, aż 20 proc. samochodów poruszających się po drogach naszych sąsiadów zdaniem diagnostów nie nadawało się do dalszej jazdy. W co dziesiątym aucie stwierdzono usterki, które nie dyskwalifikowały pojazdu z użycia. To właśnie na podstawie tych danych powstaje co roku Raport TÜV, który daje wyobrażenie o tym, jak awaryjne mogą być auta.
Ciekawostka: w tym samym okresie w Polsce tylko 3 proc. samochodów nie dostało pieczątki. A więc bardziej o nie dbamy? Nic bardziej mylnego. Przede wszystkim Niemcy badają auta dużo bardziej wnikliwie, ale trudniej też u nich zaaranżować układy z właścicielami stacji diagnostycznych.
Raport TUV – co to jest?
Dane zbierane w niemieckich stacjach diagnostycznych od lat służą do tworzenia listy najbardziej i najmniej awaryjnych modeli wśród samochodów używanych. Najmłodsze w zestawieniu są auta 2-letnie, najstarsze – 11-letnie. Uszeregowano je w pięciu kategoriach wiekowych i sześciu segmentach (A, B, C, D, SUV i Van). W każdym z przebadanych modeli określono procentowy odsetek stwierdzonych usterek.
Z Raportu TÜV można dowiedzieć się także innych rzeczy o parku motoryzacyjnym naszych sąsiadów. Z zeszłorocznych danych wynika m.in., że Niemcy jeżdżą coraz starszymi samochodami. Podczas gdy jeszcze dekadę temu średni wiek samochodu wynosił tam nieco ponad 8 lat, dziś jest to już ponad 9,5 roku. Co ciekawe, w 2000 r. średni wiek nie przekraczał nawet 7 lat.
Najrzadziej w 2020 r. psuł się przedliftingowy Mercedes-Benz GLC. Z danych TÜV wynika, że tylko 1,7 proc. 2- i 3-letnich aut miało jakieś usterki
Raport TUV – lista
W klasyfikacji generalnej najlepiej wypadł Mercedes-Benz GLC. Tylko 1,7 proc. wszystkich egzemplarzy tego auta zgłosiło się na badanie z usterką. Na drugim miejscu uplasowały się ex aequo aż trzy modele – Opel Insignia, Porsche 911 i Mercedes-Benz Klasy B (2,2 proc.). Wszystkie samochody pochodzą z najmłodszej kategorii aut, czyli 2- i 3-letnich. Jeśli spojrzymy na liderów poszczególnych segmentów, otrzymamy taką listę:
- Segment A – Opel Adam (3,7 proc.)
- Segment B – Audi A1 (3,3 proc.)
- Segment C – Hyundai i30 (2,5 proc.)
- Segment D – Opel Insignia (2,2 proc.)
- SUV – Mercedes-Benz GLC (1,7 proc.)
- Van – Mercedes-Benz Klasy B (2,2 proc.)
Poniżej przedstawiamy listy najmniej i najbardziej awaryjnych samochodów ujętych w Raporcie TÜV. Zostały one poszeregowane z uwzględnieniem podziału na wiek. Dane przedstawiają kolejno procentowy odsetek usterek i średni przebieg danego modelu.
Najlepsze samochody 2- i 3-letnie
- Mercedes GLC (1,7 proc.; śr. przebieg – 56 tys. km)
- Mercedes Klasy B (2,2 proc.; 37 tys. km)
- Opel Insignia (2,2 proc.; 37 tys. km)
- Porsche 911 (2,2 proc.; 24 tys. km)
- Mercedes SLC (2,4 proc.; 28 tys. km)
Najgorsze samochody 2- i 3-letnie
- Dacia Logan (10,4 proc.; 56 tys. km)
- Ford Galaxy (10,4 proc.; 66 tys. km)
- Fiat Punto (10,5 proc.; 40 tys. km)
- Dacia Lodgy (10,9 proc.; 48 tys. km)
- Dacia Duster (11,1 proc.; 41 tys. km)
Najlepsze samochody 4- i 5-letnie
- Porsche 911 (2,7 proc.; 42 tys. km)
- Porsche Macan (3,8 proc.; 70 tys. km)
- Opel Karl (3,8 proc.; 37 tys. km)
- Mercedes GLE (4,5 proc.; 88 tys. km)
- Mercedes SLC (4,6 proc.; 50 tys. km)
Najgorsze samochody 4- i 5-letnie
- Seat Alhambra (18,4 proc.; 88 tys. km)
- Dacia Lodgy (18,8 proc.; 80 tys. km)
- Dacia Logan (19,2 proc.; 72 tys. km)
- Volkswagen Passat CC (19,8 proc.; 90 tys. km)
- Volkswagen Sharan (20,3 proc.; 93 tys. km)
Najlepsze samochody 6- i 7-letnie
- Porsche 911 (4,1 proc.; 49 tys. km)
- Audi TT (7,3 proc.; 75 tys. km)
- Mercedes Klasy B (7,8 proc.; 78 tys. km)
- Volkswagen Touareg (8,6 proc.; 126 tys. km)
- Toyota Auris (8,6 proc.; 80 tys. km)
Najgorsze samochody 6- i 7-letnie
- Volkswagen Sharan (24,2 proc.; 126 tys. km)
- Volkswagen Passat CC (25,3 proc.; 120 tys. km)
- Dacia Lodgy (25,6 proc.; 102 tys. km)
- Renault Kangoo (27,1 proc.; 97 tys. km)
- Dacia Logan (30,9 proc.; 102 tys. km)
Największym przegranym tego raportu jest Renault Kangoo II. generacji. Aż 37,5% 10- i 11-letnich egzemplarzy przyjeżdżało na kontrolę z usterkami
Najlepsze samochody 8- i 9-letnie
- Porsche 911 (6,7 proc.; 73 tys. km)
- Mercedes SLK (7,5 proc.; 71 tys. km)
- Audi TT (10 proc.; 95 tys. km)
- Mitsubishi ASX (11,5 proc.; 117 tys. km)
- Audi Q5 (12,2 proc.; 141 tys. km)
Najgorsze samochody 8- i 9-letnie
- Fiat Panda (31,0 proc.; 91 tys. km)
- Renault Twingo (31,4 proc.; 86 tys. km)
- Dacia Sandero (31,8 proc.; 95 tys. km)
- Renault Kangoo (34,1 proc.; 119 tys. km)
- Dacia Logan (34,4 proc.; 117 tys. km)
Najlepsze samochody 10- i 11-letnie
- Porsche 911 (9,6 proc.; 73 tys. km)
- Audi TT (14,8 proc.; 115 tys. km)
- Honda Jazz (14,8 proc.; 102 tys. km)
- BMW X1 (15,9 proc.; 135 tys. km)
- Volkswagen Golf Plus (16,4 proc.; 109 tys. km)
Najgorsze samochody 10- i 11-letnie
- Nissan Qashqai (32,9 proc.; 136 tys. km)
- Mazda 5 (33,0 proc.; 146 tys. km)
- Hyundai Tucson (34,0 proc.; 130 tys. km)
- Dacia Logan (36,2 proc.; 134 tys. km)
- Renault Kangoo (37,5 proc.; 137 tys. km)
Opracował: Krzysztof Grabek
Źródło: TÜV
Wejdź na FORUM! ❯
Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie