Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

„Biorą z naszej półki”, czyli jak uniknąć zawału

Klinika ciała i ducha

Klinika ciała i ducha „Biorą z naszej półki”, czyli jak uniknąć zawału

Zawał… tego pojęcia nie da się uniknąć w przypadku faceta nie tylko po 40., gdyż zawsze krąży gdzieś w pokładach naszej podświadomości niczym widmo nadchodzącej katastrofy. Szybki i niezdrowy tryb życia, stały stres, nieodpowiednie odżywianie i predyspozycje genetyczne mogą wywołać niedomaganie mięśnia serca. Jak możesz temu zapobiec?

Tagi: zawał , profilaktyka zawału , zawał po 40 , jak uniknąć zawału , przyczyny zawału , choroby serca po 40 , autorytet , magazyn , jadłospis

Klinika ciała i ducha „Biorą z naszej półki”, czyli jak uniknąć zawału

Zanim naświetlę sposoby ochrony przed zawałem, chciałbym, abyś potrafił rozpoznać jego objawy. Jeśli czujesz kłujący ból w okolicy mostka, uczucie ciasnoty w klatce piersiowej, nieregularny puls, niepokój, masz chłodną skórę i czujesz zimny pot, natychmiast skontaktuj się z pogotowiem ratunkowym. To mogą (ale nie muszą) być objawy zawału mięśnia sercowego. Nie bagatelizuj zagrożenia, bo z zawałem nie ma żartów!

Jakie są sposoby, aby ochronić swoje serce?

W zasadzie w dużej mierze profilaktyka ochrony przed zawałem wiąże się z walką ze złym cholesterolem – LDL i miażdżycą. Zbyt duża ilość LDL a także zaawansowana miażdżyca prowadzą do wystąpienia chorób wieńcowych i na tym należy się skupić.

1. Przeprowadzaj regularnie badania:

  • ciśnienia tętniczego – nie powinno przekraczać 139/89 mm Hg (można je przeprowadzić w każdym ośrodku zdrowia lub samemu, jeśli masz odpowiedni sprzęt);
  • poziomu złego cholesterolu, LDL powinno być mniej niż 150 mg/dl (w ośrodkach zdrowia);
  • wagi ciała i obwodu w talii – obwód nie powinien przekraczać 102 cm (do tego wystarczy domowa waga i np. miara krawiecka). Pamiętaj, że im szczuplejsza sylwetka, tym mniejsze zagrożenie zawałem.

2. Tego nie jedz

Pamiętaj, że otyłość to pierwszy krok do rozwoju choroby wieńcowej. Aby uniknąć problemu, staraj się ograniczyć spożywanie żywności z tłuszczów zwierzęcych. Boczek, smalec czy tłuste mięsa są w takim przypadku więcej niż niewskazane. Jeśli taka żywność wchodzi w skład twojego ulubionego menu – postaraj się chociaż spożywać ją w małych ilościach i uzupełniać dietą owocowo-warzywną. Zamiast smalcu do smażenia możesz używać oleju rzepakowego. Unikaj chipsów, solonych paluszków i jedzenia typu fast-food. Poziom cholesterolu mogą podwyższać również sery topione, słodycze i zupki (oraz inne dania) w proszku.

3. To jedz

Jedz dużo ryb morskich, nawet tych tłustych. To lek dla twojego układu krążeniowego. Dietetycy polecają również codzienne spożywanie przede wszystkim warzyw i owoców oraz kasz. Z warzyw najbardziej cenne będą dla ciebie cebula, czosnek, pietruszka, koper i kapusta (czosnek i cebula to najważniejsze naturalne środki przy walce z miażdżycą). Z ogólnych zasad żywieniowych – 5 niewielkich posiłków dziennie, unikaj przekąsek i obfitej kolacji, pij dużo płynów (najlepiej wody lub soków

Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie

Gorące tematy

facebook
raporty
Raporty