Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

„Biorą z naszej półki”, czyli jak uniknąć zawału serca

Klinika ciała i ducha
|
28.07.2021

Zawał serca… tego pojęcia nie da się uniknąć w przypadku faceta nie tylko po 40., gdyż zawsze krąży gdzieś w pokładach naszej podświadomości niczym widmo nadchodzącej katastrofy. Szybki i niezdrowy tryb życia, stały stres, nieodpowiednie odżywianie i predyspozycje genetyczne mogą wywołać niedomaganie mięśnia serca. Jak możesz temu zapobiec?

Tagi: zawał , choroby serca po 40

zawał serca
Zawału serca można uniknąć

Objawy zawału serca u mężczyzn

Zanim naświetlę sposoby ochrony przed zawałem, chciałbym, abyś potrafił rozpoznać jego objawy. Jeśli czujesz kłujący ból w okolicy mostka, uczucie ciasnoty w klatce piersiowej, nieregularny puls, niepokój, masz chłodną skórę i czujesz zimny pot, natychmiast skontaktuj się z pogotowiem ratunkowym. To mogą (ale nie muszą) być objawy zawału mięśnia sercowego. Nie bagatelizuj zagrożenia, bo z zawałem nie ma żartów!

Profilaktyka chorób serca 

Jakie są sposoby, aby ochronić swoje serce? W zasadzie w dużej mierze profilaktyka ochrony przed zawałem wiąże się z walką ze złym cholesterolem – LDL i miażdżycą. Zbyt duża ilość LDL a także zaawansowana miażdżyca prowadzą do wystąpienia chorób wieńcowych i na tym należy się skupić.

1. Regularne badania serca:

  • ciśnienia tętniczego – nie powinno przekraczać 139/89 mm Hg (można je przeprowadzić w każdym ośrodku zdrowia lub samemu, jeśli masz odpowiedni sprzęt);
  • poziomu złego cholesterolu, LDL powinno być mniej niż 150 mg/dl (w ośrodkach zdrowia);
  • wagi ciała i obwodu w talii – obwód nie powinien przekraczać 102 cm (do tego wystarczy domowa waga i np. miara krawiecka). Pamiętaj, że im szczuplejsza sylwetka, tym mniejsze zagrożenie zawałem.

2. Dieta w chorobach serca: tego nie jedz

Pamiętaj, że otyłość to pierwszy krok do rozwoju choroby wieńcowej. Aby uniknąć problemu, staraj się ograniczyć spożywanie żywności z tłuszczów zwierzęcych. Boczek, smalec czy tłuste mięsa są w takim przypadku więcej niż niewskazane. Jeśli taka żywność wchodzi w skład twojego ulubionego menu – postaraj się chociaż spożywać ją w małych ilościach i uzupełniać dietą owocowo-warzywną. Zamiast smalcu do smażenia możesz używać oleju rzepakowego. Zamiast masła na kanapkach - specjalnych margaryn wzbigacanych sterolami roślinnymi. Unikaj chipsów, solonych paluszków i jedzenia typu fast-food. Poziom cholesterolu mogą podwyższać również sery topione, słodycze i zupki (oraz inne dania) w proszku.

3. Dieta w chorobach serca: to jedz

Jedz dużo ryb morskich, nawet tych tłustych. To lek dla twojego układu krążeniowego. Dietetycy polecają również codzienne spożywanie przede wszystkim warzyw i owoców oraz kasz. Z warzyw najbardziej cenne będą dla ciebie cebula, czosnek, pietruszka, koper i kapusta (czosnek i cebula to najważniejsze naturalne środki przy walce z miażdżycą). Z ogólnych zasad żywieniowych – 5 niewielkich posiłków dziennie, unikaj przekąsek i obfitej kolacji, pij dużo płynów (najlepiej wody lub soków warzywnych). Sól kuchenną po części zastąp przyprawami - bazylią, rozmarynem, oregano, szałwią, tymiankiem, czosnkiem i cebulą lub po prostu zakup gotową mieszankę – sól ziołową.

Zioła: Picie herbat ziołowych to dobry sposób na odprężenie i urozmaicenie napojów. Polecam zakup gotowych herbat w aptece lub sklepie zielarskim – z głogu i mniszka lekarskiego, które pozytywnie wpływają na układ krążenia i mięsień serca.

4. Wpływ alkoholu i papierosów na serce

Jeśli palisz papierosy, to niestety nie mam dla ciebie dobrej wiadomości – należysz do grupy osób szczególnie narażonych na zawał. Oczywiście to nie jest jedyny i najważniejszy czynnik, który powoduje wystąpienie choroby, ale związki zawarte w papierosach (nie tylko nikotyna!) powodują miażdżycę tętnic – uszkadzając ich ściany. Palacze są narażeni na atak serca 2,5 razy częściej niż osoby niepalące. Podejmij więc męską decyzję i rzuć palenie! To cholernie trudne? Potraktuj więc to jak wyzwanie dla silnego charakteru! Tu dowiesz się, jak rzucic palenie w 60 dni.

Nie bądź również biernym palaczem, unikaj miejsc dla palących, zamkniętych, „zakopconych” pomieszczeń.

Z alkoholem sprawa ma się nieco inaczej – tutaj należy ograniczyć jego ilość, a nie zastopować całkowicie. Chłodne piwo po pracy czy lampka wina nie powinny zaszkodzić organizmowi, a mogą pomóc. Alkohol jest wrogiem, jeśli pijesz go codziennie lub nawet rzadziej, ale w większych ilościach. Zresztą na objawy nie trzeba długo czekać i bynajmniej zawał nie jest jedyny w długiej kolejce komplikacji, które powoduje alkohol… Sprawdź, czy masz problem z alkoholem.

5. Uprawiaj sport

Aktywność sportowa to jedna ze skuteczniejszych form profilaktycznej ochrony przed zawałem. Czynne uprawianie sportu pomaga chronić organizm również przed wieloma innymi chorobami. Postaraj się, aby poświęcić się aktywności regularnie – ćwiczenia ruchowe co najmniej pół godziny dziennie + uprawianie regularnie innej dziedziny sportowej. Jaki sport mógłbym ci polecić? Wiele zależy od twoich preferencji i miejsca zamieszkania, ale ze względu na problemy logistyczne odradzam sporty zespołowe (chyba, że uda ci się zebrać przyjaciół czy kolegów z pracy i zdyscyplinować do regularnych spotkań przynajmniej raz w tygodniu). Polecam za to sporty indywidualne - tenis, squash, nordic walking, pływanie, sporty ekstremalne, jazda rowerem, sporty walki. Wybór należy do ciebie!

6. Unikaj sytuacji stresowych

Wiadomo, nie zawsze się to udaje, ale staraj się ograniczyć czynniki stresowe. Więcej czasu spędzaj na powietrzu, mniej przed komputerem. Znajdź swoje zainteresowania poza obowiązkami zawodowymi i rodziną.  O tym, jak pokonać stres, przeczytasz tutaj.

Michał Mazik

 

Więcej o zdrowym sercu
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie