Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Trening mózgu: 5 ćwiczeń

Klinika ciała i ducha
|
05.07.2022

Wielu mężczyzn poświęca czas na ćwiczenia, by wzmocnić swoje ciało. Słynne: "organ nieużywany po pewnym czasie zanika" dotyczy jednak nie tylko mięśni, ale także połączeń nerwowych w naszych mózgach. Wiemy, jak temu zapobiec. Kluczowe pojęcie to "trening mózgu". Dowiedz się, jak ćwiczyć mózg, by cieszyć się jasnym umysłem przez długie lata.

Tagi: zdrowie po czterdziestce , zdrowie faceta po 40.

trening mózgu
Ćwiczenia na pamięć (fot. Unsplash)

Ludzki mózg odpowiada za pięć głównych procesów poznawczych:

  • pamięć
  • uwagę
  • język
  • orientację w przestrzeni
  • funkcje wykonawcze

To bardzo ważne, by pobudzać, stymulować i efektywnie ćwiczyć wszystkie pięć obszarów, by zachować sprawność umysłu, mimo tego, że nasz mózg się starzeje. Oto pięć ćwiczeń do wykonywania codziennie, które pomogą ci w doskonaleniu sprawności umysłowej.

1) Ćwiczenia pamięci

Pamięć odgrywa kluczową rolę we wszystkich aktywnościach poznawczych, takich jak czytanie, dedukowanie i liczenie w pamięci. To osłabienie sprawności tego obszaru najwyraźniej i najszybciej dostrzegamy. Zachowanie dobrej pamięci wymaga treningu, który może być łatwiejszy niż myślisz. Słuchanie muzyki to nie tylko przyjemność - wybierając nieznaną piosenkę i zapamiętując jej tekst, podnosisz poziom acetylocholiny - substancji budującej mózg i poprawiającej pamięć. Podejmij większe wyzwanie biorąc prysznic lub ubierając się w ciemności czy myjąc zęby drugą ręką. Takie ćwiczenia pomagają budować nowe połączenia nerwowe w mózgu.

2) Ćwiczenia koncentracji uwagi

Uwaga jest niezbędna do wykonywania niemal wszystkich codziennych czynności. Zdolność skupienia uwagi pozwala skoncentrować się pomimo hałasu i innych "rozpraszaczy" oraz robić kilka rzeczy naraz. Możesz poprawić koncentrację poprzez zmianę nawyków. Pojedź do pracy inną drogą albo zmień układ przedmiotów na biurku - zmusi to twój mózg do tego, by wyrwał się z rutyny i z powrotem zaczął uważać. Im starszy się stajesz, tym bardziej zmniejsza się twoja zdolność koncentracji, co sprawia, że stajesz się coraz bardziej podatny na rozpraszanie i mniej efektywnie wykonujesz kilka zadań jednocześnie. Łączenie działań, takie jak słuchanie audiobooków podczas porannego biegania czy wykonywanie obliczeń pamięciowych w czasie prowadzenia samochodu zmusza mózg do pracy i zwiększa jego efektywność.

3) Ćwiczenia językowe

Aktywności językowe wykorzystują zdolności rozpoznawania, zapamiętywania i rozumienia słów. Rozwijają także płynność wypowiedzi, umiejętności gramatyczne i słownictwo. Ćwicząc regularnie możesz rozwinąć swój zasób słów i ułatwić sobie przypominanie tych, które już znasz. Jeśli na przykład dokładniej czytasz tylko rubryki sportowe w gazetach, spróbuj przeczytać kilka specjalistycznych artykułów biznesowych. Napotkasz nowe wyrazy, które łatwo będzie zrozumieć w kontekście lub sprawdzić w słowniku internetowym, jeśli przeglądasz wiadomości w sieci. Poświęć chwilę na zrozumienie znaczenia słowa z kontekstu, co pomoże ci rozwinąć zdolności językowe i w przyszłości pozwoli szybciej przypomnieć sobie potrzebne wyrazy w rozmowie z szefem.

4) Ćwiczenia orientacji w przestrzeni

Żyjemy w kolorowym, trójwymiarowym świecie. Analizowanie informacji, które docierają do nas za pośrednictwem wzroku jest niezbędne do podejmowania działań w konkretnym środowisku. By rozwijać tę poznawczą umiejętność, spróbuj wejść do pokoju i wybrać pięć przedmiotów, zapamiętując, gdzie się znajdują. Kiedy wyjdziesz, przypomnij sobie przedmioty i ich lokalizacje. Zbyt proste? Spróbuj sobie to przypomnieć po dwóch godzinach. Kiedy będziesz czekał w restauracji na znajomego, wykonaj następujące ćwiczenie - spójrz przed siebie i rejestruj to, co dzieje się wokół ciebie. Sprawdź, czy umiesz przypomnieć sobie wszystko i zapisać. To doskonały trening pamięci, przypominający mózgowi, by skupiał się na otoczeniu.

5) Ćwiczenia funkcji wykonawczych

Często nawet nieświadomie codziennie używasz swoich zdolności logicznego rozumowania, by podejmować decyzje, tworzyć hipotezy i rozważać konsekwencje swoich działań. Czynnościami, w których, musisz obrać strategię by osiągnąć cel i opracować kolejne kroki, żeby rozwiązać problem w najkrótszym możliwym czasie są choćby codzienne rozrywki, takie jak interakcje społeczne i (tak!) gry wideo. Krótka wizyta przyjaciela zwiększa twoją sprawność intelektualną, wymagając rozważenia możliwych odpowiedzi i oczekiwanych wyników. W grach wideo potrzebujesz strategii i zdolności rozwiązywania problemów, by dotrzeć na ostatni poziom. "To nie tylko prosta gra, kochanie, rozwijam funkcje wykonawcze swojego mózgu!".

Mózgowa siłownia

Wraz z wiekiem powinniśmy wzmacniać nasze "umysłowe mięśnie" równie starannie, jak te fizyczne. Teraz, kiedy znasz pięć głównych procesów poznawczych, za które odpowiada twój mózg i wiesz, co zrobić, by je usprawnić, łatwo będzie znaleźć codzienne czynności, które pomogą wycisnąć z mózgu siódme poty i utrzymać go w dobrej formie.

Bartek Kulesza

 

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie