Często można się spotkać z powiedzeniem "nie ryzykuje tylko ten, kto nic nie robi". Wielu menadżerów, czasami zajmujących nawet bardzo eksponowane stanowiska, obawia się jednak konsekwencji swoich działań i swoich decyzji dotyczących pracy ich podwładnych. Starając się jak najbardziej uniknąć ryzyka i narażenia komukolwiek, odkładają podejmowanie decyzji bądź ciągle je zmieniają. Efektem takiego zachowania jest poważne utrudnienie pracy ich podwładnym, zwłaszcza w przypadku przedsiębiorstw czy instytucji zarządzanych centralnie.
Jak sobie radzić z szefem często zmieniającym swoje zdanie?
Pierwsza metoda, którą można zarekomendować, jest bardzo skuteczna, ale czasami niezwykle trudna do wykonania. Polega ona po prostu na tym, aby realizować polecenia szefa tak szybko, jak to tylko możliwe, nie czekając, aż zmieni zdanie. Nawet jeżeli podejmie on inną decyzję dotyczącą jakiegoś działania, będzie już za późno na zmianę, poza tym ewentualne zmiany pociągałyby za sobą konieczność tłumaczenia się przed klientem czy przed szefem firmy.
Druga metoda radzenia sobie z szefem, który często zmienia podjęte decyzje, to zabezpieczenie się przed negatywnymi konsekwencjami owych zmian. Pracownik powinien starać się mieć kolejne decyzje szefa na piśmie. W przypadku niepowodzenia, zamiast odwoływać się do tego, co szef powiedział (a czego może już nie pamiętać), będzie można łatwo wskazać, kto jest odpowiedzialny za złą decyzję – proponuje Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl. Pracownik, którego szef po raz kolejny zmienia zdanie, może się również odwoływać do argumentów racjonalnych, powołując na wydajność pracy. Każda zmiana oznacza bowiem więcej czasu na realizację danego działania. Zmiany można zatem wprowadzać, ale tylko do pewnego etapu, po osiągnięciu którego należy przejść do dalszej części zadania.
Podlegając osobie, która często zmienia swoje decyzje, pracownicy muszą wspólnie wypracować jakąś metodę działania. Powinni się nawzajem wspierać i nie bać się przypomnieć szefowi, jakie wcześniej było jego zdanie w danej kwestii. Taka postawa prezentowana przez dłuższy czas może zmienić postępowanie szefa, uświadamiając mu, że musi ponosić konsekwencje swoich decyzji.
Wejdź na FORUM! ❯
Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie