Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Biegasz? Zadbaj o nogi

Rusz się!

Trzask, gruch, strzyk. Jeśli słyszysz takie dźwięki tylko jedząc płatki na śniadanie, wszystko w porządku. Jeśli podobne odgłosy dobiegają spod maski twojego samochodu, możesz pomóc się wzbogacić mechanikowi. Ale jeśli dochodzą z okolic twoich kolan, bioder i pleców, lepiej rzuć wszystko, zanim sam upadniesz.

Tagi: kontuzje , bieganie dla początkujących , ból kolana , ból kostki , kontuzje kolana

Rusz się! Biegasz? Zadbaj o nogi

Każdy biegacz wie, że lekki ból stawów jeszcze nie oznacza kontuzji. Ale jeśli lubisz bieganie lub inny sport obciążający nogi, taki jak kolarstwo, jazda na wrotkach, chód, a nawet wspinaczka, musisz wiedzieć, jak rozpoznać kontuzję i jak ją leczyć.

Doskonałym przykładem tego, co może się przytrafić biegaczowi jest Adam. Zanim zaczął pracować z trenerem, jego filozofia brzmiała: „Jeśli nie boli, znaczy, że nie żyjesz”. Intensywnie trenował, próbując „rozbiegać” bóle piszczeli. Przypisywał te bóle ciągłemu zwiększaniu dystansu. Nie wiedział, że jego lewy piszczel odbiega od normy z powodu złamania przeciążeniowego. Kiedy ostatecznie dokuśtykał do lekarza – zmagając się z ciągłym bólem przy chodzeniu – okazało się, że kość prawie pękła.

Właśnie to się dzieje, kiedy nie rozumiesz, jakie możesz odnieść kontuzje i próbujesz „rozbiegać” ból. Zanim doprowadzisz się do stanu, w którym będziesz miał problem, żeby dokuśtykać do najbliższego wózka – przeczytaj ten krótki przegląd kontuzji biegowych – co się może zdarzyć, jakie to uczucie i co można zrobić aby sobie pomóc i nie dopuścić do większych strat. Pamiętaj oczywiście, że nie zastępujemy tu porady lekarza. Jeśli dzieje się coś poważnego, poszukaj pomocy specjalisty.

1. Problemy z piszczelami

Ból piszczeli to uczucie, jakby ktoś próbował wyszarpnąć ci kość. Czasem uczucie to pojawia się z boku łydki, a nie z przodu, ale w każdym z tych wypadków prawdopodobnie doszło do uszkodzenia kości.

Początkujący biegacze często doświadczają lekkich bólów piszczeli, należy jednak zwracać uwagę na postępujący ból, rozpoczynający się coraz szybciej przy każdym biegu. To znak, że problem się nasila, szczególnie, jeśli zachowujesz dzień odpoczynku pomiędzy biegami.

Powodem uszkodzenia nie jest sama piszczel, ale to, co przyczepione jest za nią – mięśnie łydki, najczęściej niewystarczająco rozciągane po treningu. Istnieją też inne możliwe przyczyny problemu. Nawet jeśli odpowiednio rozciągasz mięśnie łydek, uszkodzenia piszczeli mogą wynikać ze zbyt szybkiego zwiększenia dystansu, nieodpowiednio dobranego obuwia lub ciągłego biegania po twardych nawierzchniach.

Bieganie po twardej nawierzchni nie musi być szkodliwe, jednak wymaga odpowiednich butów. Jeśli kupisz właściwe buty i wymieniasz je regularnie – raz na trzy do sześciu miesięcy – oraz odpowiednio rozciągasz łydki, możesz biegać po twardym nawet przez całe życie.

Działaj, zanim kości zaczną pękać

  • Jeśli nie masz dobrych butów, najwyższy czas je kupić. W przeciwnym razie będziesz miał problemy z kostkami i stopami, a także – uszkodzisz.
  • Upewnij się, że porządnie rozciągasz łydki po biegu i przed biegiem.
  • Biegaj po miękkich powierzchniach, takich jak trawa, aż bóle nie zaczną ustępować.
  • Jeśli pojawi się pęknięcie spowodowane naciskiem – przestań biegać, idź do lekarza i przerzuć się na basen, by nogi nie straciły formy.

2. Strzelanie w kolanie

Wielu biegaczy od czasu do czasu doświadcza bólu kolan. Niektórzy długodystansowi biegacze mówią, że cierpią na bóle kolan już od lat. Ale wcale nie musi się ta dziać. Możesz biegać przez całe życie i nie nabawić się bólu kolan, jeśli będziesz uważny.

Znowu – kiepskie buty to główna przyczyna. Cały twój ciężar opiera się na stopach i im słabsze masz buty, tym większego nacisku doświadczają kolana.

Sygnały ostrzegawcze problemów z kolanami to ból przy wchodzeniu po schodach lub ból po siedzeniu zbyt długo w jednej pozycji. Niestety nie miną one po krótkim rozciąganiu, okładzie z lodu lub przerzuceniu się na pływanie.

Zanim padniesz na kolana

  • Jeśli doświadczasz bólu kolan, musisz odwiedzić lekarza. Przyczyną może być nadmierna pronacja – nieprawidłowy krok. Da się temu zapobiec dzięki odpowiednim wkładkom do butów.
  • Kolejną rzeczą, którą możesz zrobić sam (która jednak nie zastąpi wizyty u lekarza) będzie ćwiczenie mięśni czworogłowych przy pomocy prasy nożnej na siłowni. Silniejsze mięśnie pomagają ograniczyć obciążenie kolan podczas biegania.
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie

Gorące tematy

facebook
raporty
Raporty