Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o kofeinie

Klinika ciała i ducha

Klinika ciała i ducha Wszystko, co powinieneś wiedzieć o kofeinie

Jedna z naszych ulubionych legalnych używek. Niektórzy nie są w stanie rozpocząć dnia bez kawy. Wielu nawet do obiadu pije herbatę. Jaki naprawdę ma wpływ na organizm? Jak dużo może być już zbyt dużo?

Tagi: herbata , kawa , kofeina , ile kawy można wypić , czy kofeina szkodzi , efekty przedawkowania kofeiny , działanie

Klinika ciała i ducha Wszystko, co powinieneś wiedzieć o kofeinie

Może kawę albo herbatę? Bardzo je lubimy, ale niewielu z nas wie, jaki wpływ kofeina – substancja zawarta w tych dwóch najpopularniejszych napojach na świecie – ma na nasz organizm. Kofeina, tak jak nikotyna, jest legalna, ale, nawet jeśli nie uzależnia, zdecydowanie bardzo łatwo się do niej przyzwyczaić.

W czym znajdziesz kofeinę?

Substancję tę zawiera wiele roślin: herbata, ziarna kawy i kakao (tu zawartość jest niewielka – około 0,2–0,4%) oraz owoce guarany – pozwala to im odstraszać roślinożerców. Co ciekawe, to liście herbaty zawierają najwięcej (około 5%) kofeiny, w porównaniu z 1 do 2% zawartych w ziarnach kawy.

Spożywamy ją w herbacie, kawie, napojach gazowanych i energetycznych oraz – w czekoladzie. Jest także składnikiem leków leczących przeziębienie, ograniczających apetyt oraz środków przeciwbólowych. Pozwala zwalczyć bóle głowy i senność.

Zielona, czarna i biała herbata uzyskiwana jest z liści Camellia sinensis i zawiera podobne ilości kofeiny (najwięcej – herbata Assam). Herbaty czerwona i rooibos powstają z liści innej rośliny i nie zawierają kofeiny.

Ziarna kawy przeważnie należą do jednej z dwóch odmian – Robusty lub Arabiki. Jaśniejsze ziarna tej pierwszej zawierają więcej (2%) kofeiny niż ciemniejsze ziarna Arabiki, ponieważ część substancji tracą podczas prażenia.

Również ziarna kakaowca, używane do produkcji wielu popularnych produktów czekoladowych, zawierają kofeinę. Szacując dzienną dawkę kofeiny jaką przyjmujesz ty lub twoje dzieci, musisz więc także wziąć pod uwagę metyloksantyny (kofeinę i inne podobne środki pobudzające, jak teobromina i teofilina), które również można znaleźć w czekoladzie.

Napoje gazowane i energetyczne to kolejne ważne źródło kofeiny, szczególnie dla osób przed 20 rokiem życia.

Jak dużo można?

Trudno dokładnie określić, jak duża dawka kofeiny dziennie jest szkodliwa, jako że reakcje organizmu na jej wpływ są bardzo indywidualne. Orientacyjnie – należy spożywać nie więcej niż 600 mg kofeiny dziennie – około czterech filiżanek mocnej, parzonej kawy lub 5-6 filiżanek herbaty.

Śmiertelna dawka kofeiny to 170 mg na kilogram masy ciała – dla osoby o normalnej wadze oznaczałoby to spożycie około 10 gramów kofeiny lub od 80 do 100 filiżanek kawy na raz – niełatwe zadanie. Ale uważaj... 25-letnia, chorująca na serce Australijka, zmarła po spożyciu toniku, zawierającego 10 razy tyle kofeiny co kawa – nie jest to dawka niebezpieczna dla zdrowych osób, może być jednak śmiertelna dla tych, które mają problemy z sercem.

Efekty spożycia

Kofeina pobudza układ nerwowy, działa moczopędnie i wpływa na organizm na wiele różnych sposobów:

  • skurcze i drżenie mięśni;
  • podwyższone tętno;
  • zwolnienie napływu krwi do żołądka;
  • kurczenie się naczyń krwionośnych;
  • uwalnianie przez wątrobę większej ilości cukru do krwi;
  • rozszerzenie dróg oddechowych.

Kofeina podwyższa ciśnienie krwi; mimo że to efekt krótkotrwały, niektórzy specjaliści twierdzą, że jest ona dodatkowym obciążeniem układu krążenia i upośledza jego funkcjonowanie. Z drugiej strony – badania długoterminowych efektów działania kawy wykazały, że, spożywana z umiarem (3-5 filiżanek dziennie), ma pozytywny wpływ na układ krążenia.

Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie

Advertisement

Gorące tematy

facebook
raporty
Raporty