Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Zdania, których nigdy nie powinieneś wypowiadać

Zawsze na poziomie

Wszystkim nam nie raz zdarzyło się powiedzieć coś, co ktoś zinterpretował zupełnie inaczej, niż chcieliśmy. Takie pozornie zwyczajne uwagi prowadzą często do poważnych nieporozumień i konfliktów, a w najlepszym razie do nieprzyjemnego uczucia, że udało ci się po raz kolejny popełnić gafę.

Tagi: komunikacja , savior-vivre , sztuka konwersacji , inteligencja emocjonalna , dobre maniery

Zawsze na poziomie Zdania, których nigdy nie powinieneś wypowiadać

Takie werbalne potknięcia zdarzają się zazwyczaj wtedy, gdy mówimy pewne rzeczy, nie zdając sobie sprawy z ich implikacji. Ich zrozumienie wymaga zdolności dostrzegania emocji i doświadczeń innych ludzi (które nie są przecież nigdy tożsame z naszymi emocjami i doświadczeniami).

Okazuje się, że taka świadomość cudzych odczuć to coś, czego wielu z nas brakuje. Dzieje się tak dlatego, że tak bardzo skupiamy się na tym, co mówimy oraz jak to, co słyszymy, wpływa na nas, że kompletnie nie dostrzegamy w tym procesie emocji czy potrzeb innych osób.

Stąd już prosta droga do gaf, nieporozumień czy nawet zranienia rozmówcy. Aby było ich jak najmniej w twoich kontaktach, unikaj wypowiadania następujących zdań:

1. „Wyglądasz na zmęczonego”

Zmęczeni ludzie są wyjątkowo nieatrakcyjni – mają podkrążone oczy, nieporządne fryzury, trudno im się skoncentrować i są potwornie marudni. Jeśli powiesz komuś, że wygląda na zmęczonego, sugerujesz mu wszystkie te rzeczy. I kilka innych dodatkowo.

Zamiast tego powiedz: „Czy wszystko w porządku?”. Większość ludzi pyta, czy ktoś jest zmęczony, bo chce być pomocni (chcą wiedzieć, czy druga osoba czuje się dobrze). Zamiast zakładać, jak twój rozmówca się czuje, zapytaj. Dzięki temu to on będzie mógł się otworzyć i podzielić swoimi emocjami. A co ważniejsze, uzna cię za troskliwego, a nie niegrzecznego.

2. „Łał, ale schudłaś!”

Kolejny pełen dobrych intencji komentarz – w tym przypadku komplement, który brzmi jak krytyka. Mówiąc komuś, że bardzo schudł, sugerujesz, że wcześniej wyglądał grubo lub nieatrakcyjnie.

Zamiast tego powiedz: „Wyglądasz doskonale!” To łatwe rozwiązanie. Zamiast porównywać to, jak dana osoba wyglądała wcześniej do tego, jak wygląda teraz, po prostu skomplementuj jej imponującą prezencję. Wcale nie musisz odnosić się do przeszłości.

3. „Byłeś dla niej po prostu za dobry”

Kiedy ktoś zerwie jakąś relację, osobistą lub zawodową, taki komentarz sugeruje, że popełnił błąd i dokonuje złych wyborów, a także, że daje się wykorzystywać (czyli jest słaby, łatwowierny itp.).

Zamiast tego powiedz: „Jej strata!” To daje równie entuzjastyczne wsparcie, a przy okazji optymistyczną perspektywę bez żadnej dorozumianej krytyki.

4. „Ty zawsze…” albo „ty nigdy…”

Nikt nie robi niczego zawsze albo nigdy. Ludzie nie postrzegają samych siebie jednowymiarowo, nie powinieneś więc ich tak określać. Te generalizujące frazy sprawiają, że ludzie zaczynają się bronić i nie pozwalają, by dotarła do nich treść twojego przekazu, a to niedobrze, bo zwykle mówisz tak wówczas, gdy masz do omówienia coś istotnego.

Zamiast tego daj znać, że to, co zrobiła druga osoba, stanowi dla ciebie problem. Trzymaj się faktów. Jeśli częstotliwość tego zachowania rzeczywiście ma znaczenie, możesz powiedzieć „Mam wrażenie, że robisz to często” albo „Zdarza ci się to wystarczająco często, żebym mógł to zauważyć”.

Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie

Gorące tematy

facebook
raporty
Raporty