Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies
Akceptuję

Do czego służy interfejs diagnostyczny? Czy warto go kupić?

Samochody
|
21.07.2021

W skrócie to urządzenie, które po podłączeniu do gniazda OBD pozwala na odczytanie błędów z komputera sterującego pracą silnika. W niezależnych warsztatach taka usługa kosztuje 50 zł, a w ASO nawet czterokrotność tej kwoty. Tymczasem, mając w portfelu od 20 do 100 zł, można kupić interfejs diagnostyczny umożliwiający samodzielne odczytanie potrzebnych informacji. Taki moduł potrafi znacznie więcej od prostego zapisywania usterek.

Gniazdo OBD
Tester diagnostyczny udostępnia nam m.in. kody błędów czy parametry silnika i jego osprzętu

Za kwotę, którą zostawiamy jednorazowo u mechanika, można diagnozować usterki w samochodzie do upadłego. Pod warunkiem, że chodzi o znienawidzoną przez wielu kierowców, zapalającą się na żółto kontrolkę „check engine” – jeśli ktoś ich nie rozróżnia, to ta ikonka, która przypomina maszynkę do mięsa. Nieskomplikowany i tani w zakupie tester diagnostyczny może przydać się także do innych rzeczy. Sam w sobie jednak nie wystarczy.

Gniazdo OBD2 to podstawa

Aby móc podłączyć interfejs do samochodu konieczne jest znormalizowane (tj. uwspólnione dla wszystkich producentów i modeli), 16-pinowe gniazdo OBD2. Jest ono montowane seryjnie w każdym nowym samochodzie przeznaczonym na europejski rynek. Polskie prawo nakłada obowiązkowy montaż tego gniazda w autach benzynowych produkowanych od 2002 r. i „ropniakach” wytwarzanych po 2004 r.

Prawdopodobieństwo, że znajdziesz takie gniazdo w swoim aucie jest więc duże. Tylko gdzie? Najczęściej producenci umieszczają je pod deską rozdzielczą, po lewej stronie nóg kierowcy. Czasami trzeba zdjąć plastikową przykrywkę montowaną na wcisk. W starszych samochodach wejście diagnostyczne może znajdować się za popielniczką na konsoli środkowej.

gdzie znaleźć gniazdo obd
Jeśli nie wiesz, gdzie w twoim aucie znajduje się gniazdo OBD2, zajrzyj do instrukcji obsługi pojazdu

Bluetooth w standardzie

Większość tanich modułów obsługuje połączenie bezprzewodowe w technologii Bluetooth, dzięki któremu zebrane przez interfejs informacje możemy z łatwością zweryfikować w aplikacji na telefonie czy programie komputerowym. Przed zakupem urządzenia warto sprawdzić, czy jest kompatybilne z posiadanym sprzętem, zdarza się bowiem, że część z nich nie współpracuje z apple’owskim systemem iOS lub robi to z wyraźną niechęcią.

Software do obróbki danych z komputera w samochodzie dzieli się na darmowy i płatny – jeśli komuś zależy na dostępie do szerszej palety informacji lub wykorzystaniu w pełni potencjału interfejsu, musi liczyć się z dodatkowym wydatkiem na zaawansowane oprogramowanie. Na szczęście niedużym, bo aplikacje takie jak inCarDoc PRO czy Torque PRO to koszt rzędu 15 zł. Najtańsze moduły kosztują z kolei mniej niż 20 zł, więc to wciąż mniejszy koszt od diagnozy w serwisie, a zakupiony zestaw w razie potrzeby będzie można wykorzystać ponownie.

Jakie możliwości ma interfejs diagnostyczny?

Najczęściej moduł wpinany do gniazda OBD2 wykorzystywany jest do odczytywania kodu błędów z komputera sterującego pracą silnika. Dzięki nim wiadomo, co prawdopodobnie trzeba wymienić, by pozbyć się usterki, a razem z nią kontrolki „check engine”. Taki błąd można też po prostu… skasować. Tylko po co, jeśli za chwilę wyskoczy znowu?

Oprócz tego interfejsy umożliwiają odczytanie zapisanej w momencie wystąpienia błędu stopklatki zawierającej dane z czujników. Ale nie tylko, bo parametry silnika i osprzętu można monitorować także w czasie rzeczywistym. Pomiary mogą dotyczyć prędkości obrotowej, przyspieszenia, mocy, ciśnienia w układzie wtryskowym czy dolotowym, a w zależności od modelu nawet temperatury filtra DPF czy działania sond lambda.

Interfejs diagnostyczny – czy warto?

Warto, nawet jeśli nie zamierzamy naprawiać samochodu samemu. Takie urządzenie przydaje się nie tylko do diagnozowania usterek, ale też po prostu kontroli pracy silnika i jego osprzętu. Co więcej, dzięki znormalizowanemu gniazdu OBD2 tym samym sprzętem można zweryfikować stan interesujących nas aut używanych niezależnie od ich marki. Z pewnością największą frajdę z tego urządzenia będą mieli amatorzy mechaniki samochodowej. Dla tych, którzy nie chcą łączyć się przez Bluetooth, pozostaje skaner diagnostyczny z wbudowanym wyświetlaczem, ale to większy wydatek od kosztu diagnozy w warsztacie.

Krzysztof Grabek

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie