Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies
Akceptuję

Bądź dobrym szefem

Kariera
|
11.07.2022

Bycie świetnym szefem to coś więcej niż umiejętność efektywnego zarządzania firmą czy działem. Dobry szef to przede wszystkim realny lider, który potrafi tak wyznaczyć cele i kierunki działań, że inni z akceptacją i zaangażowaniem się im podporządkują. Jakie cechy czynią z formalnego administratora szanowanego szefa i respektowanego lidera? Oto 9 najważniejszych.

Tagi: kariera

Dobry menadżer
Jak być dobrym szefem?

Dobry szef ma wizję i jasny cel

Jedną z podstawowych cech dobrego szefa jest posiadanie jasnej wizji tego, co się chce osiągnąć. Jeśli od początku nie znasz celu, zwyczajnie nie będziesz mógł go osiągnąć. Samo kierowanie ludźmi to tylko jedno z narzędzi. Jeszcze trzeba mieć ich gdzie zaprowadzić.

Dobry szef potrafi doceniać innych

Dobry szef nie tylko jest w stanie dostrzec, że praca zespołu i poszczególnych pracowników ma znaczący wkład w końcowy sukces, ale też jest w stanie pokazać podwładnym że cały czas zdaje sobie z tego sprawę. Lider nie boi się chwalić swojego zespołu.

Dobry szef ma zaufanie do podwładnych

Warunkiem bycia dobrym szefem jest zaufanie do własnego zespołu. Wyklucza to pełną kontrolę i przeświadczenie o konieczności osobistego nadzoru nad każdym krokiem wszystkich pracowników. Lider pozwala zespołowi na samodzielne podejmowanie taktycznych decyzji, sam ogranicza się do narzucania rozwiązań strategicznych. Pozwalając pracownikom się wykazać, dobry kierownik zyskuje ich szacunek, oddanie, zaangażowanie oraz kreatywność.

Dobry szef wspiera zamiast szukać winnych

Świetny lider najlepiej sprawdza się w kryzysie. Zły szef w kłopotach szuka winnych, prawdziwy przywódca robi natomiast wszystko by jak najszybciej i najskuteczniej rozwiązać pojawiający się problem. Zamiast niekończących się rozliczeń lepiej postawić na wsparcie pracowników w pokonywaniu napotkanych przeszkód. Gdy dzieje się źle, ludzie potrzebują lidera, który nie tylko wykaże słabości, ale też da oparcie.

Dobry szef ma czas dla własnego zespołu

Jeśli chcesz być dobrym liderem miej czas dla własnego zespołu. Najlepiej regularnie rozmawiaj z ludźmi, uważnie słuchaj co mają do powiedzenia nie tylko na temat firmy. Ważna jest też motywacja – lider dodaje skrzydeł, wspiera inicjatywy, docenia postępy. Dobry szef angażuje się, ale ma dystans

Dobry szef nie stawia na kontrolę, nie znaczy to, że wszystko ceduje na podwładnych a sam tylko patrzy z góry. Wręcz przeciwnie – realny przywódca pracuje razem z własnym zespołem, jest blisko na tyle by wiedzieć co się dzieje, by wspólnie doświadczać wzlotów i kryzysów. Jeśli ludzie będą mieć przeświadczenie że ich lider pracuje z nimi a nie obok nich odwdzięczą się lojalnością i pełnym zaangażowaniem w wykonywane obowiązki. Ważne jest jednak by nie przekroczyć pewnej cienkiej linii – szef choć powinien być blisko zespołu nie może się aż nadto spoufalać. Bycie przełożonym to mimo wszystko nie to samo co kumplostwo.

Dobry szef szybko reaguje

Nigdy nie wiadomo czy i jaki problem pojawi się na horyzoncie, tego nie przewidzi nawet najlepszy lider. Ale dobry szef będzie wiedział co zrobić w sytuacji kryzysowej, tak by zminimalizować ewentualne szkody. Jak? Na początek umiejętność hierarchizowania spraw tak, by zespół najpierw zajmował się rozwiązywaniem najważniejszych. Lider wie co jest pilne, a co można odłożyć na później. Kluczowe jest tu takie ustawienie zadań, by ludzie mieli świadomość iż wykonują ważne kwestie a nie jedynie gaszą „pożary”.

Dobry szef jest bezstronny

Każdy człowiek – także liderzy – mają swoje poglądy, sympatie i antypatie. Jednych pracowników lubi się bardziej, innych mniej, dobry przywódca potrafi to jednak zachować dla siebie. Liczą się tylko kompetencje oraz wyniki podjętych zadań i to za nie należy oceniać pracowników. Jeśli osobiste poglądy przysłaniają realną ocenę sytuacji i nie pozwalają wyciągnąć w miarę obiektywnych wniosków, zwyczajnie nie jest się materiałem na dobrego szefa.

Dobry szef ma autorytet

Autorytet nie jest czymś co zdobywa się z marszu, trzeba na niego zapracować i zasłużyć. Jak? Chociażby wykazać się sprawiedliwą oceną postępów pracowników. Jeśli jednym podwładnym będziesz pobłażać grube niedociągnięcia, a innych karać za niewielkie błędy, nie zbudujesz sobie uznania ani u jednych ani u drugich. Okazuj też – kiedy trzeba – stanowczość, pokaż, że to ty przewodzisz i zarządzasz grupą. Wbrew pozorom pracownicy wcale nie boją się silnego przywództwa, wręcz przeciwnie, największe szkody czyni chwiejność i niezdecydowanie. Będziesz stanowczy ale sprawiedliwy, zyskasz szacunek, który przełoży się na lepszą pracę zespołu.

Leszek Antonowicz

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie