Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

33 złe nawyki, przez które wciąż jeszcze masz oponkę

Zrzuć wagę

Od lat próbujesz walczyć bezskutecznie ze swoją nadwagą? Przestań. Przyjrzyj się swoim złym nawykom i zacznij je zmieniać, a powrót do dawnej formy i sylwetki stanie się bułką z masłem. No, może pełnoziarnistą grahamką :-)

Tagi: odchudzanie , nadwaga , jak schudnąć , dieta dla faceta po 40 , oponka

Zrzuć wagę 33 złe nawyki, przez które wciąż jeszcze masz oponkę

Nawyk to coś, co robimy, kiedy nie zastanawiamy się nad tym, co robimy. Jak jednak zmienić nawyki, by automatycznie spalać tłuszcz, nie musząc nawet o tym myśleć?

Wyrabiamy sobie nawyki, bo pozwalają nam zaoszczędzić czas i energię (nie musisz myśleć o tym, żeby zmienić bieg i spojrzeć w lusterko wsteczne, po prostu to robisz), a poza tym dają nam poczucie bezpieczeństwa i nagradzają. Podobno nasz mózg pozwala ocenić zyski i straty płynące z nawyków, co może pomóc w zmianie tych złych na te dobre. W porzuceniu złego nawyku pomagają tak proste rzeczy, jak podbicie stawki: np. odkładanie pieniędzy na coś, o czym się marzy i zabieranie pewnej kwoty z puli za każdym razem, kiedy złamie się postanowienie i sięgnie w nocy po przekąskę. W końcu twój mózg zdecyduje, że koszty nie równoważą tu korzyści – i nawyk zacznie słabnąć.

Które nawyki kosztują cię najwięcej?

1. Pijesz dietetyczne napoje gazowane

To logiczne: Przerzucenie się ze słodzonych napojów na te niesłodzone powinno pozytywnie wpłynąć na twoje zdrowie. Jeśli chodzi o kalorie, to oczywiste, ale musisz też wiedzieć, że dietetyczne napoje gazowane mają sporo za uszami, jeśli chodzi o efekty uboczne. W zdumiewającym badaniu naukowcy z Teksasu przez 10 lat monitorowali 475 dorosłych osób i odkryli, że uczestnicy badania, którzy pili dietetyczne napoje gazowane tyli w pasie o 70% bardziej niż ci, którzy nie pili żadnych tego typu napojów. To by było na tyle, jeśli chodzi o to, czy pomagają one w diecie. Ale to nie wszystko: uczestnicy, którzy pili więcej niż dwa dietetyczne napoje dziennie, utyli w pasie nawet o 500%! Ci sami badacze przeprowadzili oddzielne badanie na myszach, którego rezultaty wykazały, że odpowiedzialny za przybieranie na wadze może być aspartan. Zwiększa on poziom glukozy we krwi do tego stopnia, że wątroba nie może sobie z nim poradzić, nadmiar glukozy przekształcany jest więc w tłuszcz.

Nasza rada: By dostarczyć sobie trochę kofeiny bez przybierania na wadze, pij czarną herbatę (zobacz radę 2., żeby przekonać się, która herbata najskuteczniej pomaga pozbyć się tłuszczu).

2. Pijesz złą herbatę

Parujący kubek herbaty to napój doskonały na bolące gardło. Pozwala też wygrzać się w chłodny zimowy wieczór przy całym sezonie House of Cards. Jednak niektóre herbaty są niezastąpione również w innej dziedzinie – pomagają stracić zbędne kilogramy. Na przykład Pu-erh dosłownie sprawia, że twoje komórki tłuszczowe się kurczą. By odkryć źródło zwalczających tłuszcz mocy tego napoju, chińscy badacze podzielili szczury na pięć grup i karmili je dwa miesiące różnymi produktami. Obok grupy kontrolnej była też grupa karmiona wysokotłuszczowo bez suplementacji herbatą i trzy grupy karmione wysokotłuszczowo, otrzymujące równocześnie różne dawki ekstraktu z herbaty pu-erh. Badacze odkryli, że herbata ta znacznie zmniejsza stężenie trójglicerydów (potencjalnie niebezpiecznych tłuszczów znajdujących się we krwi) i ogranicza odkładanie się tłuszczu na brzuchu w grupach karmionych wysokotłuszczowo. To naturalny wróg tłuszczu, tak jak berberys, rooibos i biała herbata.

3. Zwykle jesz w dużej grupie

Kiedy jemy w towarzystwie, zjadamy nawet o połowę więcej niż w samotności. Jak wykazały badania, posiłek zjedzony w towarzystwie jednej osoby jest nawet o 33% większy niż jedzony w samotności. Im dalej, tym straszniej. Wpadłeś na trzeciego? Zjesz o 47% więcej. Jesz kolację z czwórką, szóstką lub więcej niż ósemką znajomych – porcja będzie większa odpowiednio o 69, 70 i 96 procent. Po części jest to związane z czasem, który spędzamy przy stole jedząc w towarzystwie, jednak inne badanie wykazało, że osoby, które jedzą dłużej, bo w trakcie posiłku czytają, nie jedzą istotnie więcej, co oznacza, że czas nie jest tu czynnikiem decydującym.

Nasza rada: Wciąż możesz spotykać się z przyjaciółmi. Raz na jakiś czas zmieńcie tylko rodzaj aktywności – wybierzcie się na przebieżkę lub sparcer. Oszczędzicie przy okazji trochę pieniędzy i trochę kalorii.

4. Jesteś żonaty

Na dobre i… grubsze? Nawyki żywieniowe twojej partnerki mogą bardzo negatywnie wpłynąć na twoją dietę. Amerykańscy naukowcy ;-) analizowali wpływ małżonków, przyjaciół i rodzeństwa na wybory żywieniowe w ciągu 10 lat i okazało się, że to właśnie partnerzy mieli największy wpływ na sposób odżywiania, szczególnie jeśli chodzi o picie alkoholu i podjadanie.

Dobra wiadomość jest taka, że ten efekt dotyczy także zdrowych nawyków. Badania wykazały, że osoby odchudzające się, które miały wsparcie przynajmniej jednej osoby, traciły na wadze o 3 kilo więcej niż te, które przechodziły przez to same. Poproś więc partnerkę o pomoc w odchudzaniu.

5. Zamawiasz ostatni

Jeśli chcesz zdrowo jeść, wychodząc na miasto z przyjaciółmi, wybieraj zdrowe towarzystwo… albo zamawiaj pierwszy. W grupie ludzie zwykle zamawiają podobne produkty, szczególnie, jeśli są zmuszeni do tego, by składać zamówienia głośno. Naukowcy przypisują te wyniki temu, że czujemy się lepiej, dokonując takich wyborów jak inni.

Nasza rada: Jeśli chcesz wybrać zdrowo, trzymaj się tego postanowienia i zamów pierwszy.

Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie

Gorące tematy

facebook
raporty
Raporty