Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Podstawy franczyzy

Twój biznes

Twój biznes Podstawy franczyzy

Jeśli rozważasz przejście na swoje, warto, abyś wziął pod uwagę także rozwiązanie, jakim jest franczyza. To dobre rozwiązanie szczególnie, gdy nie masz własnego pomysłu na biznes albo obawiasz się, że nie jest on doskonały. Zostając franczyzobiorcą możesz skorzystać ze sprawdzonych już pomysłów i wsparcia twojego biznesu. Oto zbiór podstawowych informacji na temat polskiego rynku franczyzowego i zasad prowadzenia biznesu w oparciu o franczyzę.

Tagi: własna firma , własny biznes , przejście na swoje , franczyza , przedsiębiorca

Twój biznes Podstawy franczyzy

Czym jest franchising?

Z perspektywy franczyzobiorcy, franczyza to po prostu metoda prowadzenia własnej firmy pod cudzą marką i w oparciu o cudzy, sprawdzony pomysł. Dla franczyzodawcy, to sposób rozwijania firmy za pośrednictwem innych przedsiębiorców, którzy korzystając z marki franczyzodawcy prowadzą działalność według jego sprawdzonego pomysłu i ściśle określonych przez niego zasad. Tworzy w ten sposób sieć placówek (dystrybucyjnych, usługowych lub produkcyjnych) swojej firmy, prowadzonych przez niezależnych przedsiębiorców.

Franczyza powszechnie kojarzy się z udzielaniem licencji na działanie pod cudzą, najczęściej dobrze znaną i rozpoznawalną marką. To jednak nie takie proste. Poza udzieleniem prawa do korzystania ze swojego znaku towarowego, franczyzodawca przekazuje bowiem franczyzobiorcy kompletny model biznesowy, system, według którego franczyzobiorca prowadził będzie swoją działalność. Na system ten, poza marką, składają się know-how dotyczące prowadzonej działalności, program kompleksowych szkoleń dla franczyzobiorcy i jego pracowników, wspólna polityka zakupowa i marketingowa, a także stałe wsparcie, pomoc i doradztwo ze strony franczyzodawcy.

Doradztwo nie ogranicza się najczęściej do procedur operacyjnych specyficznych dla danego biznesu, ale obejmuje swoim zakresem także zagadnienia związane z zasadami prowadzenia działalności gospodarczej – politykę personalną, czy zagadnienia finansowo księgowe. Wszystko to umożliwić ma franczyzobiorcy poprowadzenie swojego przedsiębiorstwa w taki sposób, aby jak najskuteczniej odzwierciedlało ono i powielało działalność prowadzoną przez franczyzodawcę w jego jednostkach własnych, a co za tym idzie – przyniosło franczyzobiorcy rynkowy sukces.

Czy franczyzodawcami w Polsce są głównie firmy zagraniczne? Jak wyglądają proporcje i trendy na rynku?

Około 80% działających obecnie na rynku sieci franczyzowych to sieci z polskim rodowodem. Już tylko to pokazuje, że polskie sieci franczyzowe działając w realiach ekonomiczno-społecznych naszego rynku, wygrywają konkurencję z sieciami zagranicznymi. Nie jest to jednak nic nadzwyczajnego. Na większości rynków krajowych prym wiodą sieci o lokalnym rodowodzie, ponieważ są w stanie lepiej dopasować swoją ofertę do potrzeb rodzimego rynku i szybciej reagować na zmieniające się potrzeby konsumentów.

W jakich branżach jest najpopularniejszy?

Najwięcej sieci franczyzowych działa w handlu detalicznym odzieżą i obuwiem, w gastronomii, w branży spożywczej, w sektorze bankowym oraz w usługach finansowych i ubezpieczeniowych.

Nowe oferty franczyzowe pojawiają się wszędzie tam, gdzie pojawia się zapotrzebowanie na nowy produkt czy usługę. Na przykład nie tak dawno wystartowała pierwsza oferta franczyzowa w branży technicznego zaopatrzenia rolnictwa budowana przez firmę Grene.

Ciągle brakuje ofert franczyzowych w takich branżach jak szeroko rozumiane usługi medyczne czy usługi związane ze zdrowym trybem życia (np. kluby fitness, które na Zachodzie czy w USA budują sieci placówek głównie w oparciu o franchising).

Jak wygląda udział w rynku firm otwieranych na zasadach franczyzy?

Co roku na rozwój poprzez franczyzę na polskim rynku decyduje się kilkadziesiąt firm. Jest to bowiem atrakcyjna formuła pozwalająca firmom na przyspieszenie rozwoju ich sieci bez konieczności angażowania własnych środków w nowe otwarcia. Zainteresowanie franczyzą rośnie także wśród osób pragnących założyć własną firmę, ponieważ działalność w sieci franczyzowej jest bezpieczniejsza, niż samodzielna. Co roku otwieranych jest kilka tysięcy biznesów działających właśnie na podstawie licencji franczyzowych.

Polski rynek franczyzy ciągle dojrzewa. Podobnie jak w niemal każdej gałęzi gospodarki, gonimy kraje zachodnie. Oznacza to, że w najbliższych latach zarówno liczba franczyzodawców, jak i franczyzobiorców będzie dynamicznie rosła. Sieci franczyzowe będą budowane przez polskie firmy, ale można spodziewać się także wejścia na nasz rynek kolejnych podmiotów zagranicznych, które dzięki franczyzie osiągnęły już sukces w innych krajach. Ważnym procesem, który można zaobserwować już od kilku lat i który powinien nadal postępować, jest wzrost liczby sieci franczyzowych w usługach. W krajach, które mogą poszczycić się rozwiniętymi rynkami franczyzowymi, liczebną przewagę mają właśnie systemy z branż usługowych.

Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (1) / skomentuj / zobacz wszystkie

ZBigniew
04 grudnia 2014 o 13:32
Odpowiedz

Czy mogą się tu wypowiedzieć obecni franczyzobiorcy jak wygląda faktycznie ten pomysł na własny biznes, z mojego dość szerokiego doświadczenia nie wygląda to tak różowo, tak na prawdę franczyza w większości przypadków na ogół służy i przynosi zyski jedynie franczyzodawcom. Franczyzobiorca jest raczej inwestorem w ten system, od którego wymaga się "jedynie" wyłożenia własnego (niemałego) kapitału. Franczyzobiorcy, z którymi rozmawiałem (z wielu branż) czekają z utęsknieniem, na upłynięcie terminu umowy i liczą straty. Może jest ktoś kto ma odmienne zdanie, jaka franczyza jest opłacalna, z jaką firmą opłaci się rozmawiać ?

~ZBigniew

04.12.2014 13:32
1

Gorące tematy

facebook
raporty
Raporty