Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies
Akceptuję

Gunther Werks 993 Speedster – Restomod marzeń

Samochody
|
24.02.2021

Ostatnie chłodzone powietrzem Porsche 911 (993) doczekało się wersji Speedster, ale powstały tylko dwa egzemplarze – jeden w 1995 r. jako prezent od firmy dla wnuka Ferdinanda Porschego z okazji jego 60. urodzin, a drugi w 2001 r. na specjalne zamówienie Jerry’ego Seinfelda, amerykańskiego komika i zapalonego kolekcjonera Porsche. Dzięki Gunther Werks na drogi wyjadą kolejne skrócone o głowę 993.

Tagi: auta marzeń

2021 Gunther Werks 993 Speedster Remastered
Gunther Werks 993 Speedster Remastered to niezwykła interpretacja Speedstera wykonana na bazie Porsche 911 o oznaczeniu 993

Gunther Werks to jedna z firm zajmujących się wskrzeszaniem albo uwspółcześnianiem – jak kto woli – legendarnych odmian Porsche 911. Oprócz niej na rynku działają też Singer, Mletzko, Canepa, Kaege Retro, DP Motorsport, STRAAT, Paul Stephens AutoArt czy Emory Motorsports. To naprawdę popularny (i intratny!) biznes, bo klienci pokochali restomody na bazie starych Porsche.

Magicy z Gunther Werks specjalizują się w produkowanej w latach 1993-1998 generacji o oznaczeniu 993. Wyjątkowej chociażby z tego powodu, że to ostatnie Porsche 911 chłodzone powietrzem. Albo z tego, że to w 993 po raz pierwszy pojawiła się bazująca na wersji Turbo hardkorowa odmiana GT2. Ludzie z Gunther Werks uznali jednak, że światu zabrakło w tej generacji Speedstera (dwa egzemplarze to tyle co nic), dlatego po latach przygotowali swoją interpretację tego wozu.

Porsche 911 993 Speedster
Dachu nie ma, bo dachy są przereklamowane. Awaryjnie można rozłożyć nad sobą ukryty za siedzeniami brezent

Cyberpunk 2021

I trzeba powiedzieć to na wstępie: jest rewelacyjna! Projekt nazwany 993 Speedster Remastered mógłby z powodzeniem wystąpić w Cyberpunku. Połączenie klasycznej linii starego Porsche 911, kutych retrofelg Fuchs, obniżonej przedniej szyby i chromowanych lusterek z nowoczesnymi zderzakami, LED-owymi światłami i wydrukowanym za pomocą technologii 3D wydechem Inconel to mistrzostwo świata pod względem designu.

Do tego Speedster A.D. 2021 otrzymał prawie tak wielkie poszerzenia błotników, jak te, w których specjalizuje się japoński tuner „911”, czyli firma Rauh-Welt Begriff. Stało się tak po części dlatego, żeby zrobić miejsce na nowe, usztywniające konstrukcję elementy podwozia. W końcu jakoś trzeba zrekompensować charakterystyczny dla Speedstera brak stałego dachu.

Gunther Werks Porsche 911
Z tej perspektywy Gunther Werks 993 Speedster Remastered wygląda najbardziej kusząco. Kot!

Pod wykonanym z włókna węglowego panelem schowano wprawdzie jakiś materiał, ale to nawinięty na kilka małych rurek „awaryjny” brezent. Speedster ma dobrze jeździć bez dachu i koniec. Gunther Werks wspomina, że z tego powodu nie ma też konieczności uwzględniania w procesie budowy… przedniej szyby. Może być pominięta, jeśli zażyczy sobie tego klient. Szaleństwo, ale takie są właśnie speedstery. Spokojnie, wnętrze zostało wykonane z wodoodpornych materiałów, więc nie boi się deszczu.

Analogowa jazda

Za napęd odpowiada 4-litrowa, płaska „szóstka” produkcji guru silników chłodzonych powietrzem – Jeffa Gamrotha z Rothsport Racing. Gunther Werks nie podało jeszcze do wiadomości publicznej mocy jednostki, ale obiecuje, że będzie to więcej niż w poprzednim projekcie firmy, czyli 400-konnym coupé 400R.

Porsche gunther werks
Niska szyba czołowa to znak rozpoznawczy każdego Speedstera. Nie trzeba jej jednak zamawiać

Ponad 400 KM wędruje tylko na tylną oś i nie zarządza nią nie żaden przemądrzały komputer, tylko kierowca dzierżący w dłoni drążek manualnej skrzyni biegów Getrag. Można więc poczuć wiatr we włosach, jak za starych dobrych czasów, gdy kierowca był w trakcie jazdy zdany tylko na siebie.

Na koniec tradycyjne pytanie, czyli ile kosztuje ta jazda w starym stylu? Gunther Werks nie podał żadnej kwoty, ale biorąc pod uwagę, że znacznie łatwiejszy w przygotowaniu model ze sztywnym dachem kosztował przynajmniej 565 tys. dol. (ponad 2 mln zł!), tanio nie będzie. Zwłaszcza że podana kwota nie uwzględnia „dawcy”, czyli oryginalnego Porsche 911 993, które trzeba dostarczyć Guntherowi… Może nie ma się czym przejmować, bo i tak powstanie tylko 25 egzemplarzy 993 Speedster Remastered.

Krzysztof Grabek

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie