Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies
Akceptuję

Work-life balance po 40

Męska psychologia
|
21.06.2023

Zachowanie równowagi między życiem zawodowym a osobistym może pomóc ci zwiększyć efektywność w pracy i być szczęśliwszym w domu.

Tagi: kariera , rodzina

sposoby na work life balance
Jak zachować równowagę między pracą i życiem prywatnym? depositphotos.com

Ci z nas, którzy rozpoczęli życie zawodowe jeszcze przed erą smartfonów, mieli okazję obserwować, jak bardzo w ciągu ostatnich dekad zmieniły się nasze miejsca pracy. Innowacje technologiczne pozwoliły nam na współpracę z ludźmi z całego świata, komunikacja niemal w całości przeniosła się do sieci, wiele osób decyduje się na to, by „zostać swoim własnym szefem” i pracować jako niezależni wykonawcy i freelancerzy. Pandemia zaś przyspieszyła jeszcze transformację i wielu z nas pracuje z domu w pełnym lub przynajmniej częściowym wymiarze czasu.

Jednak wszystkie te zmiany coraz bardziej zacierają granice między naszym życiem zawodowym i osobistym. Kiedyś zostawialiśmy pracę w biurze, teraz nosimy ją w kieszeni, dokądkolwiek pójdziemy, co z kolei łączy się z oczekiwaniem, że będziemy pod telefonem przez cały czas, a w związku z tym trudniej nam wyjść z trybu „praca” podczas urlopu czy kolacji ze znajomymi.

Jednak kłopoty z work-life balance, czyli równowagą pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym, mogą mieć bardzo negatywny wpływ zarówno na relacje osobiste, jak i zawodowe. Jak więc przywrócić równowagę i odzyskać swoje życie? Oto zbiór rad, podążanie za którymi pozwoli ci osiągnąć lepszy work-life balance po czterdziestce.

1. Określ, co oznacza dla ciebie „życie”

Jednym z powodów, dla których pozwalamy, by praca wsączała się powoli w nasze życie osobiste, jest to, że wielu z nas ma jasne cele zawodowe, ale znacznie trudniej nam określić, co chcielibyśmy robić ze swoim życiem poza pracą.

Jeśli nie wiesz, czego tak naprawdę chcesz od czasu, w którym nie pracujesz, weekend czy urlop łatwo przecieknie ci przez palce i będziesz miał wrażenie, że nie miałeś nawet jednej wolnej chwili. Na początku wakacji lub zaczynając kolejny weekend, zapytaj siebie: jakie trzy rzeczy uczyniłyby ten urlop/ten weekend doskonałym?

Może chodzić o kontakt z rodziną, czas spędzony na łonie natury, skończenie czegoś, co było na twojej liście od bardzo dawna albo po prostu uczucie, którego chcesz doznawać. Chodzi o to, by w pełni korzystać z czasu wolnego i brać z niego tak wiele, jak tylko się da, podobnie jak w przypadku popołudnia spędzonego na pracy.

2. I określ, co oznacza dla ciebie „równowaga”

Zanim uda ci się osiągnąć równowagę między pracą i życiem, musisz wiedzieć, co dokładnie oznaczają dla ciebie te słowa; nie tylko „praca” i „życie” jako takie, ale także „równowaga” między nimi. Stwórz jasną wizję idealnego dnia: jak wygląda doskonały czas w pracy, jak wygląda cieszenie się życiem poza pracą, i dopiero potem zastanów się, jak zbalansować obie te rzeczy.

Równowaga to niezwykle indywidualna sprawa. Dla niektórych może ona oznaczać wyjście z biura o 17.00 i pójście na spacer z dzieckiem, inni mogą potrzebować możliwości pracy gdziekolwiek i kiedykolwiek chcą lub uwzględnienia w rozkładzie każdego dnia przerwy na lunch. Podstawowym kluczem do równowagi jest określenie własnych zasad i tego, co jest pożądane i osiągalne.

równowaga
Czym dla ciebie jest równowaga?

3. Określ i przygotuj momenty na naładowanie baterii

Nasze work-life balance często kompletnie się rozpada, bo zapominamy, że potrzebujemy czasu na relaks. Zwykle funkcjonujemy w stanie obniżonej energii, co sprawia, że ciężko nam się pracuje, a potem nie mamy sił, by cieszyć się wolnymi chwilami. Żeby sobie z tym poradzić, warto korzystać z wyznaczonych przerw na odpoczynek.

Niektórym wystarczy 5 minut rozmowy z dzieckiem przez telefon. Inni potrzebują przejrzeć swojego facebooka, a jeszcze inni – przeczytają jakiś artykuł. Ważne, by wiedzieć, czego potrzebujesz i kiedy tego potrzebujesz. A także by pamiętać o tym, że kiedy przerwa się skończy, trzeba będzie wrócić do pracy.

4. Użyj wykresu kołowego, żeby zobaczyć wszystko w szerszej perspektywie

Zwykle mówimy o równowadze między pracą a życiem, jednak na życie człowieka składa się znacznie więcej niż te dwa aspekty. Żeby skutecznie stworzyć taką prawdziwą równowagę między różnorodnymi zobowiązaniami, koniecznie trzeba zobaczyć, jak wyglądają proporcje między nimi.

Spróbuj narysować wykres i podzielić go na pięć kategorii: kariera, praca, życie społeczne, rodzina i dom. Jak chciałbyś podzielić czas, którym dysponujesz? Przypisz odpowiednie wartości procentowe do każdej z kategorii zgodnie z tym, jak twoje życie wygląda teraz i z tym, jak chciałbyś, żeby wyglądało.

5. Zacznij dzień bez pracy

Jeśli jesteś podobny do większości ludzi, od razu po przebudzeniu zaglądasz do służbowej skrzynki. Zanim się zorientujesz, już tworzysz w głowie odpowiedzi na maile, i ni stąd ni zowąd dzień pracy rozpoczyna się zanim założysz spodnie.

Lepiej zająć się rano czymś niezwiązanym z pracą – czymś, co dodaje ci energii. Możesz na przykład zaczynać każdy dzień od śniadania z rodziną. Jeśli masz dzieci, to zapewne ze względu na ich zajęcia i twoją pracę początek waszego dnia bywa napięty. Kiedy jednak zaczniecie od wspólnego posiłku, zyskacie okazję, by spędzić ze sobą trochę wartościowego czasu, dzięki czemu potem będziesz mógł zabrać się do obowiązków zawodowych z bardziej spokojną głową.

Codziennym porannym rytuałem nie musi być śniadanie – może to być przeczytanie kilku stron książki czy krótki trening. Chodzi o to, by wprawić się w dobry nastrój na początek dnia i zacząć pracować wtedy, gdy rzeczywiście masz taki zamiar.

śniadanie w łóżku
Niespieszne śniadanie to najlepszy początek dnia

6. Wyłączaj telefon

Nie chodzi o „nie patrz na telefon”. Chodzi o całkowite wyłączenie go, żebyś nie czuł wibracji, kiedy przyjdzie sms lub e-mail. Wyznacz sobie czas na cyfrowy detoks. Całkowite wyłączenie telefonu na określony czas – nieważne, czy na cały weekend, czy po prostu na czas posiłku z kimś, kto jest dla ciebie ważny – robi naprawdę większą mentalną różnicę, niż po prostu powiedzenie sobie, że nie będziesz wyjmował go z kieszeni.

Jedynym sposobem, by to zrobić, jest zaplanowanie tego i trzymanie się planu tak ściśle, jak harmonogramu wizyt lekarskich. Bycie wciąż dostępnym potrafi być kuszące, ale na dłuższą metę rujnuje możliwość patrzenia na wszystko z szerszej perspektywy i zabija kreatywność.

Łatwo pomyśleć: „Odpowiem tylko na jedną wiadomość”, jednak jeśli jesteś w pracy przez 24 godziny na dobę, twój system nerwowy nigdy nie ma szans na to, by się wyłączyć.

7. Naucz się mówić „nie”

Chciałoby się mówić „tak” każdej nadarzającej się okazji i chwytać każdą szansę, ale prawda jest taka, że nikt nie ma czasu, by na wszystko się zgadzać. Steve Jobs mawiał: „Innowacje to mówienie «nie» tysiącowi rzeczy”. Jest w tym mnóstwo prawdy, nie tylko jeśli chodzi o biznes, ale i o życie w ogóle.

Może to oznaczać odpuszczenie sobie projektu, który na pewno wyjmie ci z życia kilka tygodni, albo zrezygnowanie z piwa z przyjacielem, by znaleźć czas dla rodziny.

8. Skup się na zadaniach, które są najistotniejsze

Skreślanie elementów z listy rzeczy do zrobienia jest naprawdę satysfakcjonujące, tak jak oczyszczenie skrzynki mailowej lub wykonanie wreszcie telefonu, który odkładasz od wieków. Ale między tysiącami codziennych zajęć, które wymagają naszej uwagi, czasem łapiemy się na tym, że wykonujemy zadania tylko po to, żeby je wykonać. A z takim nastawieniem na pewno w końcu dostrzeżesz, że zawsze jest coś jeszcze do zrobienia. I jeszcze jedna rzecz. I jeszcze kolejna.

Tak naprawdę możesz zwiększyć swoją efektywność, pracując mniej i zyskując w ten sposób czas na zatroszczenie się o inne ważne obszary twojego życia. Skup się na zadaniach, które przynoszą największe rezultaty, a nie na tych, które sprawiają, że czujesz się produktywny, bo po prostu „coś robisz”.

9. Pomyśl o zarządzaniu swoją energią, nie czasem

Często myślimy o „zarządzaniu czasem” jako o umiejętności zrobienia jak największej liczby rzeczy w określonym czasie. Jednak, jak może potwierdzić każdy, kto próbował porządnie się nad czymś zastanowić po obfitym lunchu, nie wszystkie godziny pozwalają pracować równie efektywnie. Mamy takie pory, kiedy praca idzie nam naprawdę dobrze. Jeśli je znamy i na nie właśnie zaplanujemy pracę, będziemy mogli zrobić naprawdę dużo. Jeśli zaś wstrzymamy się ze zrobieniem najważniejszych rzeczy właśnie o takiej porze, uporanie się z nimi zajmie nam więcej czasu. Wtedy zwykle kończy się to pracą do późna, a wystarczyłoby po prostu nieco lepiej zaplanować dzień.

Wiedza o tym, w których godzinach najskuteczniej wykonujemy określone zadania może stanowić o różnicy między siedzeniem w pracy aż do zachodu słońca, by skończyć prezentację, a załatwieniem wszystkiego do południa.

Praca w łóżku
Nie wykonuj pracy w czasie na nią nieprzeznaczonym

10. Deleguj zadania

Osoby, które troszczą się o jakość swojej pracy, myślą zwykle: „Jeśli chcę, by coś było zrobione dobrze, muszę zająć się tym sam”. Jednak takie podejście prowadzi czasem do zupełnie odwrotnych efektów, niż sobie wyobrażaliśmy – nadmiar obowiązków oznacza, że niektóre z nich prawdopodobnie w ogóle nie zostaną wykonane, nieważne, dobrze czy nie. Zamiast tego lepsze będzie wyznaczenie wyraźnej granicy między tym, co należy do ciebie, i tym, co powinieneś oddelegować innym.

Wyznacz tę granicę, określając, jakim rodzajem zadań jesteś gotów się zajmować. Określ, które zadania możesz przekazać komu innemu, by uniknąć powrotu do stanu przeciążenia. Zrozum, że nic się nie rozsypie bez twojego zaangażowania. Przerzucenie niektórych obowiązków pozwoli ci znaleźć dla siebie więcej przestrzeni, co na pewno da ci większą jasność, pozwalającą spojrzeć na wszystko z dystansu i działać bardziej efektywnie.

11. Deleguj też osobiste obowiązki w domu

Tak jak delegowanie nudnych lub mało inspirujących elementów twojej pracy pomaga w zapanowaniu nad tym, ile czasu spędzasz w biurze, podobne podejście do zadań poza pracą może pomóc ci skoncentrować się na istotniejszych rzeczach. Jeśli cała twoja ciężka praca zapewnia ci trochę dodatkowej gotówki, zastanów się, czy nie warto zapłacić za usługi, które pozwolą ci wygospodarować sobie trochę wolnego czasu.

Usługi takie czyszczenie wnętrza samochodu, zakupy z dostawą do domu, pralnia, kurier – wszystkie można rezerwować przez internet, uzyskując dodatkowe minuty cennego czasu w ciągu tygodnia. W ten sposób będziesz mógł spędzić więcej czasu z rodziną, zwierzakiem, przyjaciółmi lub pracując nad osiąganiem najistotniejszych celów w pracy.

Zatrudnienie kogoś, by raz na jakiś czas posprzątał twój dom, może być naprawdę warte zainwestowanych w to pieniędzy, jeśli miałoby to dodatkowo oznaczać sobotę, którą możesz przeznaczyć na zabawę z dziećmi. Zobacz, które z codziennych obowiązków możesz zlecić na zewnątrz, i skreśl je ze swojej listy zadań.

12. Nie wykonuj „nibypracy”

Jedną z najbardziej podstępnych rzeczy, która powoduje rozmycie granic między naszym życiem zawodowym i osobistym, jest zajmowanie się „nibypracą” – jesteś w pracy, siedzisz przy służbowym komputerze, ale tak naprawdę przeglądasz internet, sprawdzasz social media lub zajmujesz się czymś innym, niezwiązanym z pracą.

Jeśli jesteś „wiecznie zajęty” i nie masz czasu zrobić sobie wolnego, postaw sobie za cel zidentyfikowanie tych momentów, w których tak naprawdę nie pracujesz. Jeśli się na tym złapiesz, zamknij laptop i odejdź od niego – zrób sobie godzinę lub nawet cały dzień przerwy. Wrócisz zrelaksowany i wkroczysz w nowy dzień bardziej produktywny – i z większą radością.

zmęczony pracą
Udawanie pracy męczy bardziej niż sama praca

13. Korzystaj z urlopu

Czy jesteś jedną z tych osób, które na koniec roku poklepują same siebie po plecach za niewykorzystanie urlopu? Warto to przemyśleć. W niektórych firmach rezygnowanie z dni wolnych może być uznawane za bardzo wartościowe, bo przyjmuje się, że więcej czasu spędzonego w biurze oznacza większą lojalność i produktywność.

Jednak czas wolny z daleka od pracy daje ci moment pozwalający osiągnąć lepszy nastrój, zredukować stres i ruszyć do pracy z wigorem. Jeśli został ci jeszcze jakiś urlop do wykorzystania – skorzystaj z niego!

14. „Odgrać” swój plan dnia

Marie Kondo, guru w dziedzinie sprzątania i wynalazczyni metody KonMari, zachęca osoby, które chcą uprościć swoje życie, do tego, by podnosiły leżące w ich domach rzeczy i zadawały sobie pytanie: „Czy to wywołuje u mnie radość?”. Jeśli odpowiedź brzmi „tak”, przedmiot zostaje, jeśli „nie” – warto się go pozbyć. Ta sama strategia doskonale sprawdza się, jeśli chodzi o twój codzienny i cotygodniowy rozkład dnia.

Poświęć trochę czasu, by wyobrazić sobie idealnie zbalansowane życie, a potem przyjrzyj się aktywnościom, które wykonujesz w ciągu dnia. Zadaj sobie pytanie, które z tych aktywności wywołują twoją radość i które są naprawdę niezbędne. Możesz być zaskoczony tym, jak wiele zadań, którym poświęcasz czas, tak naprawdę zagraca twój harmonogram.

15. Nie używaj mediów społecznościowych w pracy

Może ci się wydawać, że w ciągu dnia wpadasz na Facebooka tylko na chwileczkę, żeby zobaczyć, o czym piszą znajomi, ale tak naprawdę w ten sposób kompletnie tracisz koncentrację, przez co może ci być trudno poświęcić całą uwagę zadaniu, za które potrzebujesz się zabrać. A to zwykle oznacza, że, żeby skończyć z robotą, będziesz musiał dłużej zostać w pracy.

Jeśli używasz mediów społecznościowych w celach biznesowych, może być ci trudno się skoncentrować na innych zadaniach. Staraj się ograniczać osobiste kontakty za pośrednictwem mediów społecznościowych w godzinach pracy, dzięki czemu zyskasz więcej czasu na realizację swoich zadań, co przełoży się na więcej czasu z rodziną, kiedy skończysz. Jeśli chcesz wrócić na Facebooka z powodów prywatnych, zrób to wieczorem, po kolacji.

16. Zrób listę zadań i trzymaj się jej

Żeby skupić się na tym, co masz do zrobienia w ciągu dnia, spisz kilka rzeczy, na których realizacji się skoncentrujesz. Taka jasność – i poczucie pewności, które zyskasz, kończąc pracę – pozwoli ci skuteczniej zamknąć za sobą drzwi biura i zająć się przyjemnościami.

Używaj planera i wypisuj zadania na kolejny dzień. Dokładnie będziesz wiedział, co masz zrobić każdego dnia, a jeśli skończysz wcześniej – albo zacznij pracować nad czymś, co zaplanowałeś na kolejny, albo poświęć czas, który pozostał, swojej rodzinie.

17. Ustal jasno, o której godzinie kończysz pracę

Zaznaczenie jasnego podziału między dniem pracy a czasem dla ciebie jest absolutnie niezbędne, jeśli chcesz odnosić sukcesy w obu tych dziedzinach. Oznacza to szacunek dla zegara – jeśli mówi, że to czas na skończenie pracy, to znaczy, że właśnie tak jest.

Jeśli chcesz w czwartek skończyć pracę o 17.00, skończ ją właśnie o 17.00 –konsekwentne trzymanie się deadline’ów pomaga zapobiegać wypaleniu i przenoszeniu pracy do życia prywatnego. Przeznacz jeden lub dwa wieczory w tygodniu dla siebie. Zrelaksuj się, odpręż i rób to, co lubisz najbardziej, by zachować energię.

Wyznaczając sobie konsekwentnie tę godzinę, motywujesz się także do tego, by realizować zadania szybciej i sprawniej niż wtedy, gdy masz z tyłu głowy, że „zawsze możesz zostać w pracy jeszcze godzinę, żeby to skończyć”.

18. Umawiaj się z innymi

Masz znacznie większą szansę na zrealizowanie celu, jeśli powiesz o nim innej osobie. Podobnie jest z wysiłkami, by zachować równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Ustal sobie na przykład, że twoim celem jest romantyczna kolacja z twoją partnerką, na którą zaprosisz ją, kiedy uda ci się zrealizować konkretny projekt. Powiedz jej o tym. Dzięki temu będziesz pracował skutecznie i efektywnie, by osiągnąć swój cel.

Takie podejście pomoże ci w zmotywowaniu się do zachowywania równowagi między pracą a życiem prywatnym. Możesz na przykład zaprosić przyjaciela na spotkanie po pracy, tak by upewnić się, że opuścisz biuro o ustalonej godzinie.

randka
Umów się na randkę, by wyjść z pracy

19. Mów do siebie głośno o swoich celach

Tak jak opowiedzenie o swoich celach innej osobie jest zwykle skutecznym sposobem na to, by skuteczniej się ich trzymać, tak dobrym sposobem może być też wyrażenie swoich planów na głos, zwracając się do siebie samego. Może to oznaczać po prostu stwierdzenie: „Zacznę pracować o 9.00 i skończę o 17.00”, a może też oznaczać coś z większym rozmachem.

Powiedz głośno do siebie (tak, nie żartuję): „Jestem panem mojego życia. Mogę zmienić to, czego nie lubię. Mogę robić więcej tego, co kocham. Kiedy jestem pełny energii, mogę być tak dobry, jak inni, i tylko ja wiem, czego potrzebuję, by to osiągnąć. Dlatego decyduję, że będę robił mniej rzeczy, które wysysają moją energię, a ostatecznie – wyeliminuję je z mojego życia. Będę robił więcej rzeczy, które dają mi energię i szczęście i ostatecznie uczynię je ważną, integralną częścią mojego sposobu życia”.

20. Rób sobie miejsce w kalendarzu

Sprawdza się również tworzenie w kalendarzu „białych plam”, które oznaczają czas, w którym możesz robić, co tylko zechcesz – o ile nie jest to praca lub obowiązki domowe.

Porozmawiaj z rodziną i przyjaciółmi i powiedz im, dlaczego to ważne dla was wszystkich. Jeśli potrzebujesz analogii, przypomnij sobie instrukcję bezpieczeństwa z samolotu, która mówi, że musisz najpierw założyć maskę tlenową sobie, zanim zaczniesz pomagać innym. Przypomnij im, że nie będziesz specjalnie użyteczny, nie będąc w stanie złapać oddechu.

21. Medytuj

Niewiele jest praktyk, które poprawiają koncentrację i zdolność do relaksu skuteczniej niż medytacja. Pomoże ci ona pracować bardziej efektywnie, a przy okazji – oczyścić umysł ze zmartwień i stresu. Nauczy cię także bycia bardziej obecnym i uważnym w relacjach międzyludzkich, dzięki czemu będziesz skuteczniej radził sobie z ludźmi w pracy i naprawdę poświęcał czas najbliższym.

22. Odetchnij między pracą a domem

Skutecznym sposobem na wyraźną zmianę z osoby, którą jesteś w pracy, w osobę, którą jesteś w domu, jest wdrożenie rytuału „zmniejszenia ciśnienia”. Naucz się odprężać między momentem, kiedy kończysz pracę, a momentem, kiedy spotykasz się z rodziną. Możesz to zrobić idąc na krótki spacer, robiąc trening lub nawet podkręcając głośniki w samochodzie po drodze do domu. Nie wnoś ze sobą do salonu całego dnia pracy.

23. Bądź dla siebie lepszy

Miłość do samego siebie to istota równowagi między pracą a życiem osobistym. Równowaga pomaga nam w życiu osobistym, dając nam czas dla ludzi i rzeczy, które mają dla nas szczególne znaczenie, bez poczucia nadużywania czegoś lub winy związanej z brakiem czasu na wszystko. Wiara w siebie i świadomość swoich preferencji może ułatwić każdą decyzję dotyczącą spędzania czasu, którą podejmujesz.

24. I bądź uczciwy wobec siebie i innych

Uczciwość wobec siebie i wobec innych – szefów, kolegów z pracy, rodziny i przyjaciół – co do tego, jaką masz „przepustowość”, zapewni ci szacunek, w przeciwieństwie do irytacji związanej z tym, że nie realizujesz wszystkiego, co obiecałeś zrobić.

Daj wszystkim znać, na czym stoją i jakie są twoje możliwości. Opowiedz o tym, jakie są twoje plany, ograniczenia i powiedz, w jaki sposób znajdziesz dla nich czas i jak ważny jest dla ciebie ich wkład. Wsparcie, które otrzymasz, może cię zaskoczyć.

25. Ogranicz opowiadanie o pracy w domu

Prawdopodobnie dzielisz się ze swoją partnerką wszystkim, co dzieje się w twoim życiu, także kwestiami zawodowymi. Ale, o ile powinieneś włączyć ważną dla siebie osobę w tę istotną dla ciebie sferę życia, łatwo może się okazać, że pozwolisz w ten sposób sobie koncentrować się na obowiązkach zawodowych nawet na długo po opuszczeniu biura.

Rozwiązanie? Jeśli ty i twoja partnerka lubicie rozmawiać o pracy, by zbliżyć się do siebie i odreagować, wyznaczcie sobie na to konkretny czas w ciągu dnia. Kiedy świadomie rozładowujemy w ten sposób napięcie z pracy, uwalniamy się od rozmyślania o niej wieczorami i w weekendy.

26. Ustalaj mikrozadania

Mgliste poczucie mnóstwa obowiązków – obecne nawet w weekend, na urlopie lub na długo po zakończeniu dnia pracy – możesz łatwo zwalczyć, postrzegając duże projekty jako serie małych zadań do wykonania. Zamiast pozwolić, by dzień niepostrzeżenie przeszedł w noc, bo wciąż jest dużo do zrobienia, spróbuj zrealizować parę zadań z listy. W ten sposób będziesz mógł zakończyć dzień pracy i zostawić parę innych mniejszych zadań na następny poranek.

27. I ustanawiaj mikrocele

Łatwiej realizować duże projekty, jeśli podzieli się je na małe zadania. Podobnie duże zmiany, które chcemy wprowadzić w swoim życiu – takie jak lepsze równoważenie pracy i życia osobistego – łatwiej osiągnąć metodą małych kroków prowadzących do większego celu.

Duże zmiany mogą wydawać się przytłaczające. By uniknąć poczucia porażki, ważne jest stawianie sobie małych celów na drodze do pożądanych zmian. Wyobrażając sobie swój idealny plan, wyznacz proste, osiągalne, małe cele, które pomogą ci na drodze do dużego efektu. Znacznie łatwiej będzie ci je wprowadzić, jeśli będą szczegółowe, konkretne i mierzalne.

28. Pamiętaj o tym, jaki masz wpływ na innych

Jeśli nie podejdziesz poważnie do wyznaczenia granicy pomiędzy twoją pracą a życiem osobistym ze względu na siebie, pomyśl o tym, jaki jej brak może mieć wpływ na twoją rodzinę. Pozwalając, by praca była ponad wszystkim, możesz łatwo przegapić to, co w życiu ważne. Powodujesz też, że szkody ponoszą najważniejsze dla ciebie osoby. Jeśli masz dzieci – nieważne w jakim wieku – pamiętaj, że uczą się, obserwując ciebie. Jeśli nawet w domu skupiasz się na pracy, dzieci uczą się, że właśnie to powinno być ich życiowym priorytetem.

Zapytaj siebie „Czy jestem takim pracownikiem, partnerem i ojcem, jakim chciałbym, żeby w przyszłości były moje dzieci?”. Wiedza o tym, że twoje działania mają realny wpływ na innych – od krewnych do przyjaciół – może być najlepszą inspiracją do zmian.

29. Znajdź swój projekt

Jeśli masz wrażenie, że praca opanowuje całe twoje życie, być może czas dodać do codzienności coś, co ekscytuje cię bardziej niż po prostu realizacja zadań. Znalezienie hobby lub projektu, które odwrócą twoją uwagę od codzienności w pracy zawodowej, może być kluczem do uzyskania kontroli nad życiem osobistym.

Napisz w końcu tę książkę, naucz się grać na gitarze, załóż organizację charytatywną, zabierz się za remont jakiegoś youngtimera – zrób coś, co wychodzi naprzód twoim konkretnym potrzebom, dając sobie zgodę na to, by zajmowało cię to, co kochasz, co rozpala twój wewnętrzny ogień.

mężczyzna gra w szachy
Znajdź czas na to, co kochasz

30. Wyznaczaj swoje granice i sam je szanuj

Wyznaczaj jasne, wyraźne granice pomiędzy pracą a życiem prywatnym i nie pozwalaj, by jedno przeszkadzało drugiemu – przynajmniej nie na co dzień. Traktuj swój dom jak świątynię, a czas wolny – jak czas święty, który możesz przeznaczyć na odpoczynek i zebranie energii na kolejny dzień pracy. Twoja rodzina to doceni.

31. Nie daj się złapać w pogoń za perfekcją

Zastanawianie się nad tym, czy aby na pewno użyłeś poprawnych słów w raporcie lub zajmowanie się detalami slajdu w prezentacji może doprowadzić do tego, że zaczniesz marnować czas, zamiast zajmować się tym, co tak naprawdę ma znaczenie.

Osiąganie 100% wyników może przynosić ogromną satysfakcję, czasem jednak warto trochę odpuścić. W większości przypadków to, co robisz, musi być zrobione dobrze, nie perfekcyjnie. Nie chodzi o to, by się lenić czy robić coś „po łebkach”, ale praca ponad siły może mieć na dłuższą metę efekt odwrotny od zamierzonego. Zwolnij i spróbuj zachować zdrowy dystans.

32. Znajdź czas na wdzięczność

Niezliczone badania wykazały, że regularne zastanawianie się nad tym, za co możemy być wdzięczni w życiu, zwiększa nasze poczucie szczęścia i dobre samopoczucie. To także zwyczaj, który sprawia, że skuteczniej utrzymujemy równowagę w życiu zawodowym i prywatnym, skupiając się na tym, co w nich najbardziej doceniamy.

Kiedy zaczyna robić się nerwowo, a work-life balance zostaje zaburzone, łatwiej jest poczuć się bezradnym i wyczerpanym. Praktykowanie wdzięczności przed pójściem spać pomaga zmienić perspektywę i spojrzeć na to, co działa. To praktyka, która może nawet pomóc ci dostrzec wartość w wyzwaniach – w końcu często inspirują nas one do rozwoju i osiągania sukcesów.

33. Nie śpij z telefonem

Trudno o lepszy fizyczny dowód zaburzonej równowagi między życiem prywatnym a zawodowym niż trzymanie telefonu przy łóżku – podświadomie przypominasz sobie w ten sposób o pracy nawet wtedy, kiedy śpisz. Trzymaj go poza zasięgiem lub (tak będzie nawet jeszcze lepiej) w ogóle poza sypialnią.

34. Wyznaczaj realistyczne terminy

Jedną z najczęstszych przeszkód dla work-life balance jest brak uczciwości wobec siebie, jeśli chodzi o to, ile możemy zrobić danego dnia lub w określonym czasie. Zgadzamy się na realizację dużego projektu do czwartku i w środę orientujemy się, że musimy pracować do północy, żeby sobie z tym poradzić. Zapobiegaj temu efektowi, wyznaczając realistyczne terminy realizacji projektów, zarówno długo-, jak i krótkoterminowych. Szef naprawdę uszanuje twoje realistyczne podejście.

35. Mierz sobie czas

Wyznaczanie realistycznych celów wymaga jasnego zrozumienia tego, jak dużo pracy możemy tak naprawdę wykonać w określonym czasie. By to zrobić, zacznij mierzyć sobie czas i ustal dokładnie, ile możesz zrobić, będąc zupełnie skupionym na zadaniu.

Rejestracja czasu pomoże ci zdawać sobie sprawę z tego, jak długo będziesz realizował określone zadania. Kiedy zdobędziesz tę wiedzę, będziesz mógł wykorzystać ją do bardziej efektywnego planowania i unikniesz nadużywania swoich zasobów.

36. Traktuj czas dla siebie tak poważnie, jak spotkania w pracy

Prawdopodobnie potrafisz wygospodarować czas na spotkanie z szefem, pojawiasz się na nim na czas, wyglądając najlepiej, jak możesz i (w optymalnych warunkach) w doskonałej formie umysłowej.

Powinieneś podchodzić tak jednak również do spędzania czasu z osobami, które są dla ciebie najważniejsze. Poświęć rozmowie z partnerką taką samą uwagę, jaką poświęcałbyś spotkaniu w sprawie ważnego projektu, i bądź tak obecny podczas wieczoru ze znajomymi, jak byłbyś, wygłaszając prezentację.

37. Ćwicz

Niewiele jest lepszych rzeczy, pozwalających na zupełne odwrócenie uwagi od „trybu pracy”, niż wycisk dany sobie na siłowni. Ćwiczenia uwalniają endorfiny i zmniejszają poziom kortyzolu (który przyczynia się do powstawania lęków), a przy tym – pozwalają lepiej spać. Sport to doskonały sposób na poprawę work-life balance i na zmniejszenie napięcia w drodze pomiędzy pracą a domem.

38. Lepiej się odżywiaj

Jesteś tym, co jesz. Zbalansowana, zdrowa dieta to klucz do zbalansowanego, zdrowego życia. Kiedy jesteś zaangażowany w ważny projekt w pracy i zostajesz w biurze po godzinach, łatwo zamówić fast food na wynos, przekonując się, że jest się zbyt zajętym, by troszczyć się o bardziej odpowiedzialną dietę. Jednak zdrowsze odżywianie przynosi korzyści we wszystkich aspektach naszego życia.

Daje więcej energii do pracy, a potem do tego, by wrócić do domu i cieszyć się życiem, nie padając z wyczerpania.

39. Proś o pomoc

Brak równowagi dotyka nas często dlatego, że wydaje nam się, że musimy wszystkim zająć się sami. Nie masz nawet pojęcia, o ile łatwiej by ci było, gdybyś był gotów prosić o pomoc. Nie tylko w sprawach, które musisz zrobić, ale także w tym, by dowiedzieć się, jak ludzie odnoszący sukcesy zarządzają czasem w biznesie i życiu.

Zwracając się o pomoc do innych, prosząc, by zdjęli z ciebie pewne ciężary lub dali wskazówki, będziesz w stanie wyzwolić się spod wielu obciążeń, co pozwoli ci naprawdę cieszyć się życiem.

40. I pogódź się z tym, że czasem równowaga zostanie zaburzona

Tak jak w przypadku wszystkiego innego, co zdarza się w życiu, istnieją odstępstwa od reguł, które sobie wyznaczamy, osiągając work-life balance. Czasem duży projekt lub istotna potrzeba może sprawić, że niezbędna stanie się praca wieczorami lub w weekendy. Jednak powinien to być wyjątek, nie reguła. Później zadbaj o to, by znaleźć czas tylko dla siebie i swojej rodziny.

Bartek Kulesza

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie