Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję
" "

Znaj swoją wartość!

Kariera

Kariera Znaj swoją wartość!

W niektórych kręgach targowanie się jest normą. Klient lub sprzedawca składa ofertę, a druga strona akceptuje ją lub odrzuca. Negocjacje trwają do momentu dojścia do porozumienia satysfakcjonującego obie strony. Tak samo jest z tobą i pracodawcą – wynagrodzenie powinno być zadowalające i dla ciebie, i dla szefa. Czy jesteś świadomy, ile tak naprawdę jesteś wart – ty i twoja praca? Czy potrafisz negocjować pensję?

Tagi: negocjacje , wynagrodzenie

Kariera Znaj swoją wartość!

Poznaj swoją wartość na rynku pracy

Jeżeli chcesz wynegocjować dobre wynagrodzenie, musisz wiedzieć, jak umiejętnie dobić targu. Przede wszystkim sprawdź, jaka jest twoja wartość na rynku. Poszukaj w Internecie raportów dotyczących zarobków w branży, w której pracujesz, oraz na stanowisku, które cię interesuje. Ponadto spróbuj spojrzeć obiektywnie na siebie jako kandydata – czy spełniasz wszystkie wymogi pracodawcy? Co możesz zaoferować, jakie są twoje szczególne kompetencje i umiejętności? W czym jesteś lepszy od innych kandydatów?

Przydatne są także znajomości. Popytaj w otoczeniu, ale też anonimowo na forach internetowych, ile zarabia się pracując w danej firmie. Nie ma lepszego sposobu na ustalenie swojej wartości na rynku niż rozmowy z profesjonalistami z branży. Szukaj ludzi, którzy mają pracę podobną do twojej lub tę, o której sam marzysz.

Networking to klucz do sukcesu, dlatego bierz również udział w spotkaniach branżowych, np. targach i konferencjach. Dzięki temu nie tylko poszerzysz swoje kręgi towarzyskie, lecz także będziesz mógł porównać swoje możliwości – a co za tym idzie – swoją wartość do osób z branży. Być może nawiążesz też bliższe relacje, dzięki czemu pocztą pantoflową dowiesz się o wakatach w firmach na stanowiska, które cię interesują.

Jak wysokie powinno być twoje wynagrodzenie?

Wiele firm ma własne zasady, według których przyznaje wynagrodzenie. Standardowo do każdego ze stanowisk przypisane są „widełki”, czyli minimalne i maksymalne zarobki pracowników. Najważniejsze zatem, byś realnie oszacował swoją wartość przed negocjacjami i „wstrzelił” się w ten przedział. Wówczas twoje szanse w dobijaniu targu będą większe.

Do rzeczy – jak negocjować?

Przede wszystkim – myśl realnie i nie żądaj zbyt wiele. Szukaj porozumienia, z którego zarówno ty, jak i twój pracodawca wyjdziecie zwycięsko. To pozwoli ci stworzyć dobre relacje z potencjalnym szefem. Ponadto uchroni cię przed całkowitą utratą szansy na zdobycie wymarzonej pracy.

Jeżeli pracodawca pyta cię o twoje oczekiwania w kwestii wynagrodzenia, zawsze podkreślaj, że jesteś skory do negocjacji. Nigdy pierwszy nie rozpoczynaj tematu wynagrodzenia. Zaczekaj, aż pracodawca sam o tym wspomni, nawet jeśli będzie to na kolejnym spotkaniu.

Unikaj również wyraźnych porównań do twojego obecnego wynagrodzenia. To tylko zirytuje rekrutującego – wszak każda firma ma inne możliwości finansowe i nie możesz dotychczasowych zarobków traktować jako argumentu w negocjacjach.

Nigdy nie akceptuj oferty wynagrodzenia na rozmowie. Okaż swoje zainteresowanie, ale powiedz, że ważne decyzje podejmujesz ostrożnie i poproś o czas na przemyślenie tej kwestii. Ustal z rekrutującym dzień, w którym skontaktujesz się z nim w sprawie podjętej decyzji.

Oddzielnie od zarobków przedyskutuj listę korzyści i dodatkowych benefitów. Może pracodawca oferuje prywatną opiekę medyczną, dofinansowanie szkoleń, kursy językowe lub auto służbowe, słowem – dodatki, które mogą wpłynąć na twoje podejście do negocjowanej kwoty.

Małgorzata Majewska
ekspert serwisu 

 

 

 

 
 

Małgorzata Majewska karierę zawodową rozpoczęła w roku 1998. W 2008 roku związała się z branżą HR i pracuje w wiodącym portalu kariery, monsterpolska.pl, jako marketing manager oraz ekspert do spraw HR. Jest współorganizatorem i współautorem wydarzeń skierowanych do przedstawicieli HR oraz kandydatów poszukujących pracy, o charakterze zarówno ogólnopolskim, jak i lokalnym. Ekspert rynku pracy, rekrutacji, zarządzania ścieżką kariery i employer brandingu. Reprezentuje portal monsterpolska.pl w kontaktach z mediami oraz na spotkaniach branżowych i panelach dyskusyjnych dotyczących współczesnego rynku pracy.

Absolwentka Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Ukończyła studia podyplomowe na kierunku Public Relations w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała pracując m.in. dla: Agory, Polskiego Wydawnictwa Fachowego (polski oddział Deutscher Fachverlag), OASE i Volvo.

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie

Gorące tematy

facebook
raporty
Raporty