Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Jak być lepszym menadżerem

Kariera
|
16.09.2020

Dobrego menadżera od przeciętnego różni jedna, fundamentalna rzecz – autorytet. Umiejętność sprawienia, że zespół ufa jego osądowi, jest lojalny i zaangażowany w realizację postawionych przed nim celów. Zobacz, jakie zachowania służą wzmocnieniu twojej pozycji, a które ją osłabiają.

Tagi: kariera

dobry manager
Dobry menadżer jest jak dyrygent orkiestry

Dobry menedżer nie gloryfikuje samego siebie

Nic tak nie irytuje i nie zniechęca podwładnych jak szef z kompleksem boskości. Nawet, jeśli twoja wiedza i umiejętności rzeczywiście są na nieprzeciętnie wysokim poziomie i masz na koncie wiele zawodowych sukcesów, postaraj się mieć do tego dystans. Nie chodzi o pomniejszanie własnych dokonań (bo kompetencja stanowi jeden z fundamentów twojego autorytetu) lecz o to, by właściwie je wykorzystać. Przepis na sukces tkwi w praktycznym wykorzystaniu wiedzy oraz dzieleniu się doświadczeniem z własnym zespołem. W taki sposób, by ten się rozwijał i na tym korzystał.

Używaj więc tego, co wiesz i umiesz, jak narzędzi do wspierania podwładnych w realizacji zadań. Równocześnie miej uszy i oczy otwarte na informacje zwrotne i sam ucz się od nich. Monologi o sukcesach i autorytatywne rozkazy podszyte poczuciem nieomylności wpisz na listę zachowań zakazanych.

Nie deleguj nierealnych zadań

Jako kierownik powinieneś być w stanie samodzielnie wykonać zadania, które zlecasz, a przynajmniej znać ich specyfikę i wymagania. Powinieneś również umieć dopasowywać poziom trudności zadania do kompetencji konkretnego pracownika. Dlatego ostrożnie szacuj możliwości i wydawaj podwładnym polecenia, których realizacja jest możliwa. Wyznaczaj ambitne cele, jednak takie, które przy odpowiednim wysiłku, zaangażowaniu i wsparciu z twojej strony są wykonalne.

Dzięki temu członkowie twojego zespołu będą osiągać sukcesy, a ich wiedza i umiejętności – stopniowo wzrastać. Pamiętaj też, że zbyt łatwe i mało ambitne zadania prowadzą do znudzenia i apatii. Dlatego każdy, nawet wykonujący proste czynności pracownik, od czasu do czasu potrzebuje stymulacji w postaci wyzwania.

Nie wyręczaj

Nawet, jeśli widzisz, że pracownik nie radzi sobie z realizacją powierzonego zadania, powstrzymaj się od wyręczania go. Takie zachowanie zapewne przyspieszyłoby pracę, ale pociągnęłoby za sobą również szereg brzemiennych w skutkach konsekwencji. Po pierwsze podważyłbyś własną umiejętność oceny potencjału podwładnych. Po drugie, wzbudziłbyś w pracowniku poczucie porażki, które obróciłoby się przeciwko wam obu. Prawdopodobnie odbierze on takie działanie jako publiczną manifestację jego niekompetencji, a przy okazji pokaz twojej wyższości. W konsekwencji ryzykujesz utratę autorytetu w jego oczach, a być może także w oczach innych członków zespołu. Ponadto wykonywanie zadań za podwładnych prowadzi do blokady rozwoju zespołu, który nie nabywa nowych umiejętności.

Zamiast więc wyręczać osobę, która sobie nie radzi, pomóż jej osiągnąć wyznaczone cele. Udzielając mądrego wsparcia, zainicjujesz progres pracowników, którzy z czasem będą w stanie sprostać coraz bardziej ambitnym zadaniom.

Podejmuj decyzje i bierz za nie odpowiedzialność

Powiedzenie mówiące, że sukces ma wielu ojców, a porażka jest sierotą, niechybnie powstało na bazie obserwacji poczynionych na gruncie zawodowym. Jako manager musisz być zdolny do podejmowania decyzji, zwłaszcza tych, które wiążą się z podejmowaniem ryzyka. Oczywiście twoim zadaniem jest oszacowanie szans na sukces i zrobienie wszystkiego, co się da, aby go osiągnąć. Jeśli jednak realizacja celu się nie powiedzie, powinieneś znaleźć w sobie odwagę, by wziąć za to odpowiedzialność. A także wnikliwość, która pozwoli przeanalizować sytuację i wyciągnąć wnioski, pozwalające w przyszłości uniknąć podobnego błędu.

W zarządzaniu znana jest zasada lustra i okna – osiągając sukces, dobry manager „wygląda” przez metaforyczne okno na swój zespół, doceniając ich wkład i zaangażowanie w otrzymany rezultat. W przypadku niepowodzenia „spogląda” natomiast w lustro – szukając winy w sobie, zastanawiając się, czego nie przewidział i jakie wnioski powinien wyciągnąć z sytuacji, by nie powtórzyć niepowodzenia.

Rozwijaj się

Rzeczywistość zawodowa bardzo szybko się zmienia. W ciągu 25 lat pokonaliśmy dystans od komunizmu do kapitalizmu w pełnym rozkwicie. Nie tylko specjalistyczna wiedza wciąż idzie do przodu. Rosną także wymagania dotyczące managerów. Poza szeroką znajomością branży, rynku i konkurencji musisz również dysponować arsenałem managerskich kompetencji. Umiejętności, które wystarczały do zarządzania zespołem 10 czy 15 lat temu w obecnych realiach są niewystarczające. By być skuteczny, musisz się nieustannie rozwijać zarówno w swojej dziedzinie, jak i w obszarze zarządzania.

Irena Świątek

 Irena Świątek - psycholog i konsultantka ds. kariery. Karierę zaczynała w obszarze rekrutacji oraz rozwijania potencjału zawodowego pracowników w takich firmach jak Telekomunikacja Polska S.A. i Grupa Żywiec S.A. Prowadzi własną firmę, w ramach której pomaga odnieść sukces osobom poszukującym pracy oraz podejmującym wyzwania zawodowe. Zajmuje się m.in. tworzeniem profesjonalnych dokumentów aplikacyjnych, prowadzeniem konsultacji kariery oraz szkoleń z zakresu poszukiwania pracy, zmian i rozwoju zawodowego. Pisze doktorat z psychologii pracy w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie