Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Patent żeglarski w pigułce

Jachty i łodzie

W każdym z nas od czasu do czasu budzi się tęsknota za bezkresem... Marzysz o tym, by odkrywać dalekie horyzonty i cieszyć się prawdziwą wolnością? Jeśli chcesz być sam sobie sterem, żeglarzem i okrętem - to możliwe! Musisz tylko zdobyć patent żeglarski.

Tagi: wypoczynek , pływanie , sport dla faceta po 40. , żagle , żeglarstwo , jachty , łodzie , urlop nad wodą , wakacje pod żaglami

Jachty i łodzie  Patent żeglarski w pigułce

1. Rodzaje patentów w Polsce i uprawnienia, jakie dają

Choć jest niepozorny i wyglądem przypomina dowód osobisty, patent żeglarski daje spore uprawnienia. Bez niego każdemu pasjonatowi trudniej będzie samodzielnie pływać czy nawet wypożyczyć łódź lub jacht. Patent żeglarski jest dokumentem, który uprawnia do kierowania jachtem określonej wielkości i rodzaju po określonych wodach. W Polsce przyznawane są trzy rodzaje patentów:

Żeglarz jachtowy – najniższy z trzech wymaganych przez polskie prawo. By ubiegać się o ten patent, musisz mieć skończone 14 lat oraz zdać egzamin praktyczny i teoretyczny. Dokument upoważnia do prowadzenia jachtów żaglowych z pomocniczym napędem mechanicznym lub bez o długości kadłuba do 12 metrów po morskich wodach wewnętrznych i innych wodach morskich w obszarze 2 mil morskich od brzegu i za dnia.

Jachtowy sternik morski – by stać się posiadaczem tego patentu, musisz mieć ukończone 18 lat, mieć za sobą minimum dwa rejsy morskie o łącznej długości 200 godzin żeglugi oraz zdać egzamin teoretyczny i praktyczny. Dokument upoważnia do prowadzenia jachtów z pomocniczym napędem mechanicznym lub bez o długości kadłuba do 18 metrów po wodach morskich. Dodatkowym ułatwieniem jest fakt, że, posiadając patent jachtowego sternika morskiego, od razu ma się uprawnienia motorowodnego sternika morskiego.

Kapitan jachtowy – najwyższy z dostępnych w Polsce patentów. By go uzyskać, musisz mieć już patent jachtowego sternika morskiego, a po uzyskaniu tego patentu, odbyć minimum sześć rejsów i łącznie wypływać 1200 godzin, z czego 400 jako sternik jachtu o długości kadłuba co najmniej 7,5 metra oraz jednego rejsu, który trwa ponad 100 godzin na jachcie o długości kadłuba powyżej 20 metrów i jednego rejsu, trwającego ponad 100 godzin na wodach pływowych, w tym z zawinięciem do co najmniej dwóch portów pływowych. Mimo sporych wymagań patent daje najszersze uprawnienia. Posiadając go, możesz prowadzić jachty po wodach śródlądowych i morskich bez ograniczeń. Patent daje też uprawnienia kapitana motorowodnego.

Jeszcze do 2006 roku w Polsce wymagane były patenty do żeglarstwa lodowego. Obecnie, by je uprawiać, nie musisz posiadać patentu. Do osobnej kategorii zalicza się zaś uprawnienia motorowodne, do których należą:

Sternik motorowodny – patent sternika możesz uzyskać, po ukończeniu 14 lat i zdając egzamin na stopień sternika motorowodnego. Dokument uprawnia do prowadzenia jachtów motorowych po wodach śródlądowych oraz do prowadzenia jachtów motorowych o długości kadłuba do 12 metrów po morskich wodach wewnętrznych i innych wodach morskich w obszarze 2 mil morskich od brzegu w porze dziennej.

Motorowodny sternik morski – patent możesz uzyskać po ukończeniu 18 lat, odbyciu co najmniej dwóch rejsów morskich o łącznym czasie żeglugi wynoszącym co najmniej 200 godzin i zdaniu egzaminu. Dokument daje uprawnienia do prowadzenia jachtów motorowych po wodach śródlądowych oraz do prowadzenia jachtów motorowych o długości kadłuba do 18 metrów po wodach morskich.

Kapitan motorowodny – musisz spełnić identyczne wymagania jak w przypadku kapitana jachtowego.

Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie

Gorące tematy

facebook
raporty
Raporty