Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies
Akceptuję

Koronawirus a patriotyzm konsumencki. Kupujemy więcej polskich produktów

Wolne myśli
|
16.10.2020

Polacy są coraz bardziej dociekliwi w kwestii tego, skąd pochodzi interesujący ich produkt i chętniej sięgają po te, które zostały stworzone przez rodzime firmy. Trend ten przybrał na sile szczególnie w bieżącym roku, w którym pandemia koronawirusa zmusiła nas do zmiany nawyków - także tych związanych z zakupami.

Półki w supermarkecie
Patriotyzm konsumencki jest najsilniejszy podczas zakupów spożywczych

Patriotyzm konsumencki

Patriotyzm konsumencki nie jest już tylko modnym sloganem używanym przez rodzimych producentów, a realnym trendem, który coraz bardziej zyskuje na sile. Polacy nie są konsumentami, którzy sięgając po dany produkt kierują się wyłącznie kryterium cenowym - coraz większe znaczenie ma dla nich to, czy obiekt ich zainteresowania pochodzi z Polski. Takie wnioski można wysnuć z badania przeprowadzonego przez firmę Open Research.

Badanie wykazało, że aż 9 na 10 Polaków (47% “zdecydowanie tak”, 44% “raczej tak) deklaruje zainteresowanie pochodzeniem kupowanego produktu, a nie ma ono znaczenia dla zaledwie 9% respondentów. Jeszcze więcej, bo aż 96% z nich twierdzi, że przed zakupem sprawdza, gdzie dana rzecz została wyprodukowana. Dla polskich firm jest to z jednej strony ogromna szansa dla dalszego rozwoju, ale z drugiej spora odpowiedzialność i zachęta do starań, aby jeszcze bardziej dbać o jakość swoich produktów. Zainteresowanie pochodzeniem znacznie wzrosło względem poprzedniej edycji badania (które zostało przeprowadzone rok temu) - aż o 17 punktów procentowych.

Aż 9 na 10 Polaków sprawdza, z jakiego kraju pochodzi interesujący ich produkt
Aż 9 na 10 Polaków sprawdza, z jakiego kraju pochodzi interesujący ich produkt. Fot. Open Research

Na polskim pochodzeniu których produktów najbardziej zależy konsumentom?

Tu nie będzie wielkiego zaskoczenia - polskość jest dla nas szczególnie ważna przy zakupach spożywczych (80%, wzrost o 22 punkty procentowe względem poprzedniego badania), a takżę wyborze kosmetyków, odzieży i obuwia oraz leków bez recepty. Patriotyzm konsumencki ma mniejsze znaczenie podczas wyboru mebli, sprzętów elektronicznych oraz chemii gospodarczej.

Jedzenie i kosmetyki - na tych polskich produktach najbardziej zależy konsumentom
Jedzenie i kosmetyki - na tych polskich produktach najbardziej zależy konsumentom. Fot. Open Research

Polacy zapytani o powody swojego patriotyzmu konsumenckiego odpowiadali, że głównym powodem sięgania po rodzime produkty jest chęć wsparcia gospodarki. Konsumenci cenią też jakość towarów oferowanych przez polskie firmy oraz poczucie dumy wynikające z dokonanego wyboru - ostatnia z wymienionych dotyczy przede wszystkim młodych mężczyzn. Co ciekawe, niższa cena została wymieniona jako powód przez jedynie 8% ankietowanych.

Badanie zostało przeprowadzone przez firmę Open Research na reprezentatywnej próbie 814 dorosłych Polaków w dniach 17-20 lipca 2020 roku.

Michał Miernik

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie