Patriotyzm konsumencki
Patriotyzm konsumencki nie jest już tylko modnym sloganem używanym przez rodzimych producentów, a realnym trendem, który coraz bardziej zyskuje na sile. Polacy nie są konsumentami, którzy sięgając po dany produkt kierują się wyłącznie kryterium cenowym - coraz większe znaczenie ma dla nich to, czy obiekt ich zainteresowania pochodzi z Polski. Takie wnioski można wysnuć z badania przeprowadzonego przez firmę Open Research.
Badanie wykazało, że aż 9 na 10 Polaków (47% “zdecydowanie tak”, 44% “raczej tak) deklaruje zainteresowanie pochodzeniem kupowanego produktu, a nie ma ono znaczenia dla zaledwie 9% respondentów. Jeszcze więcej, bo aż 96% z nich twierdzi, że przed zakupem sprawdza, gdzie dana rzecz została wyprodukowana. Dla polskich firm jest to z jednej strony ogromna szansa dla dalszego rozwoju, ale z drugiej spora odpowiedzialność i zachęta do starań, aby jeszcze bardziej dbać o jakość swoich produktów. Zainteresowanie pochodzeniem znacznie wzrosło względem poprzedniej edycji badania (które zostało przeprowadzone rok temu) - aż o 17 punktów procentowych.
Aż 9 na 10 Polaków sprawdza, z jakiego kraju pochodzi interesujący ich produkt. Fot. Open Research
Na polskim pochodzeniu których produktów najbardziej zależy konsumentom?
Tu nie będzie wielkiego zaskoczenia - polskość jest dla nas szczególnie ważna przy zakupach spożywczych (80%, wzrost o 22 punkty procentowe względem poprzedniego badania), a takżę wyborze kosmetyków, odzieży i obuwia oraz leków bez recepty. Patriotyzm konsumencki ma mniejsze znaczenie podczas wyboru mebli, sprzętów elektronicznych oraz chemii gospodarczej.
Jedzenie i kosmetyki - na tych polskich produktach najbardziej zależy konsumentom. Fot. Open Research
Badanie zostało przeprowadzone przez firmę Open Research na reprezentatywnej próbie 814 dorosłych Polaków w dniach 17-20 lipca 2020 roku.
Michał Miernik
Wejdź na FORUM! ❯
Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie