Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies
Akceptuję

Nowe diesle w największym dołku sprzedaży od 18 lat

Samochody
|
02.03.2021

Era samochodów z silnikami wysokoprężnymi dobiega końca, co dobitnie pokazują statystyki sprzedaży nowych samochodów osobowych. Klienci chyba boją się zakazów, bo tak niski udział w polskim rynku diesle miały ostatnio 18 lat temu. W styczniu 2021 r. było to 18,07 %. Kierowcy zarejestrowali tylko 5 829 osobówek z takim silnikiem – „tylko”, bo to aż o 23,2% mniej niż przed rokiem.

Sprzedaż diesli w Polsce
Sprzedaż samochodów z silnikami diesla maleje nie tylko za naszą zachodnią granicą. Silniki wysokoprężne notują spadki także u nas

Ogłaszane w kolejnych państwach zakazy wjazdu diesli do centrów miast i planowane strefy czystego transportu powodują w klientach niechęć do samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Strach przed przeszkodami w korzystaniu z „ropniaków” w przyszłości widać też już na naszym podwórku – pod względem liczby rejestracji styczeń 2021 był dla diesli najgorszym miesiącem od 18 lat.

Niższy udział w polskim rynku nowych samochodów osobowych zanotowały ostatnio w styczniu 2003 r. Było to 14,7%. W tym roku 18,07%, a to wynik gorszy aż o 23,3% niż w styczniu 2020 r. Zamiast nich klienci wybrali silniki benzynowe. Często po prostu nie mieli innego wyjścia, bo część producentów odchodzi od motorów wysokoprężnych.

Diesel w odwrocie

Złota era silników zasilanych olejem napędowych już minęła. Popularność silników wysokoprężnych najbardziej rosła w latach 2000-2010. W minionej dekadzie systematycznie spadała, co dobrze obrazuje grafika przygotowana przez IBRM Samar.

zakaz diesli w Polsce
Infografika przygotowana przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar ujmuje sprzedaż diesli niemal od początku tego tysiąclecia

Miesięczna liczba rejestracji pojazdów osobowych z jednostkami diesla powinna jeszcze w tym roku zaliczyć delikatny wzrost, bo niski udział rynkowy tych samochodów jest charakterystyczny dla początku roku. Wówczas za dużą część rejestracji odpowiadają osoby fizyczne, które na wyprzedażach końcoworocznych kupują częściej auta osobowe z silnikami benzynowymi.

Co ciekawe, diesle najlepiej trzymają się w segmencie premium – tu aż 61,6% wszystkich zarejestrowanych w 2020 r. samochodów zasilał olej napędowy. Jeszcze większy udział jednostki wysokoprężne mają w SUV-ach wyższej klasy – aż 72%. To duża różnica względem klasy kompaktowej, w której tylko 14,2% samochodów sprzedanych w 2020 r. miało pod maską diesla. Najrzadziej decydują się na niego klienci kupujący auta miejskie (tylko 1,1%).

Krzysztof Grabek

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie