Dacia zmienia koncepcję. Nowe Sandero i Logan zostały zbudowane z wykorzystaniem aktualnej technologii stosowanej w modelach Renault, czyli na modułowej platformie CMF. Do tej pory Dacie korzystały ze starszej architektury francuskiego koncernu – mocno zmodyfikowanej płyty podłogowej z Renault Modus. Konstrukcja CMF ma znacznie lepszą wytrzymałość, więc jest bezpieczniejsza. Ale nowe Dacie Sandero i Logan będą dużo nowocześniejsze nie tylko dzięki niej.
Właściwy samochód we właściwym czasie
Zmieniła się także strategia marki, Dacia bowiem umiejętnie wplotła w nią obecną sytuację gospodarczą. – Promujemy rozsądną konsumpcję na rynku motoryzacyjnym i teraz strategia ta jest bardziej dostosowana do oczekiwań klientów niż kiedykolwiek wcześniej. Oferujemy proste, przestronne i niezawodne pojazdy pozbawione zbędnych dodatków, w najlepszej cenie na rynku – przekonują w komunikacie prasowym przedstawiciele marki.
Nowe Sandero i Logan wyglądają lepiej dzięki nowym proporcjom – samochody mają bardziej pochyloną przednią szybę i poprowadzony o 1 cm niżej dach. Co więcej, zwiększył się rozstaw kół, dzięki czemu nowe Sandero wydaje się nieco bardziej przysadziste. Loganowi przybyło też 3,6 cm w długości nadwozia, ale sam tylny zwis jest krótszy. Mimo to pojemność bagażnika wzrosła do 528 l. W Sandero mamy do dyspozycji o 200 l mniej. Zmienione wymiary samochodu powinni docenić zwłaszcza pasażerowie tylnej kanapy, którzy mają teraz o 4,2 cm więcej przestrzeni na wysokości kolan. Nie zmienił się za to prześwit i nadal jest dość duży jak na samochody osobowe (13,3 cm, a w Sandero Stepway nawet 17,4 cm)
Nowinki technologiczne
Rewolucja technologiczna? Tak, ale na miarę Dacii – nie ma tu takich nowości, jak np. poduszka centralna pomiędzy kierowcą i pasażerem, ale wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa znacznie się zwiększyło. W standardzie są lepiej oświetlające drogę reflektory LED (ale nie żadne laserowe czy Full-LED), 6 poduszek powietrznych i funkcja połączeń alarmowych eCall. Po raz pierwszy rumuńskie samochody mogą być też wyposażone w czujniki deszczu i zmierzchu oraz systemy asystujące kierowcę takie jak AEB (Advanced Emergency Braking System).
Dacie traciły zwykle dużo punktów, gdy przychodziło do oceny wnętrza. To zmieniło się nie do poznania, choć zapewne wciąż trzeba będzie liczyć się z twardymi czy łatwo rysującymi się plastikami (skądś musi przecież wynikać niska cena). Za to stylistyka deski rozdzielczej nie odstaje już od współczesnych standardów – w kabinie Sandero i Logana jest po prostu schludnie. Ale też bardziej komfortowo, bo kolumna kierownicza i fotel kierowcy oferują więcej opcji regulacji. Jest też elektroniczny hamulec ręczny, a w Sandero Stepway będzie można zamówić nawet panoramiczny dach!
Ciekawostka? W bazowej wersji nie liczcie na… wyświetlacz systemu infotainment. Zamiast niego jest specjalny uchwyt na smartfona, w którym można zainstalować aplikację Media Control służącą do obsługi multimediów. W lepszych odmianach ekran już jest. W Dacii nie dostaniecie też cyfrowych zegarów, ale to przecież żadne zaskoczenie.
Na górze wersja dla tych, którzy nie lubią „tabletozy", na dole – dla fanów ekranów
Dieslom mówimy „NIE”
Paletę jednostek napędowych okrojono do samych silników benzynowych, co oznacza, że ekonomiczny diesel 1.5 dCi nie będzie już oferowany w tych modelach. Podstawowy w gamie, pozbawiony turbodoładowania motor 1.0 generuje 65 KM (SCe 65). Wariant TCe 90 to ten sam silnik, ale z turbosprężarką, dzięki której rozwija już 90 KM. Tylko on będzie oferowany z 6-biegową skrzynią manualną lub automatem CVT. Będzie też opcja dla fanów LPG, czyli wariant ECO-G 100.
Od 2004 r. Dacia dostarczyła klientom już 2,1 mln egzemplarzy Sandero (65% tego wyniku to zasługa uterenowionej odmiany Stepway). W Polsce w zeszłym roku Sandero znalazło się w pierwszej trójce najczęściej wybieranych samochodów przez klientów indywidualnych, ale to Duster rządzi pod względem liczby rejestracji w naszym kraju. Głównie dzięki tym dwóm modelom Dacia zajęła na polskim miejscu 7. miejsce pod względem liczby sprzedanych aut.
Krzysztof Grabek
Dacia Logan ma znacznie nowocześniejszą bryłę i nie wygląda już jak Sandero z doczepionym kufrem
Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie