Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies
Akceptuję

Fabryka FCA w Tychach będzie produkować nowe modele

Samochody
|
03.03.2021

Z tyskiego zakładu wreszcie będą wyjeżdżać naprawdę nowe samochody. Obok 14-letniego Fiata 5OO i 10-letniej Lancii Ypsilon powstawać będą crossovery Jeepa, Alfy Romeo i Fiata. Rewolucję rozpocznie w lipcu 2022 r. auto pozycjonowane poniżej Jeepa Renegade. Fabryka samochodów w Tychach dostanie zastrzyk 170 mln euro, aby dostosować linie produkcyjne.

FCA Poland produkcja
Fabryka FCA Poland należy teraz do czwartego pod względem wielkości koncernu motoryzacyjnego na świecie – Stellantis

Modernizacja tyskiego zakładu należącego niegdyś do spółki Fiat Auto Poland przekształconej w FCA Poland S.A. to zasługa połączenia włosko-amerykańskiego koncernu z francuską Grupą PSA. Po fuzji, której finalizacja nastąpiła 4 stycznia 2021 r., przyjęły one nazwę Stellantis nawiązującą do łacińskiego słowa „stello” tłumaczonego jako „rozjaśniać gwiazdami”. Gwiazdy będą świecić teraz jaśniej nad należącą do Stellantisa fabryką w Tychach.

Jeep na czele

Rewolucji w polskim zakładzie przewodzić będzie Jeep, bo to jego model zacznie zjeżdżać z nowej linii montażowej najwcześniej. Jak donosi portal Automotive News Europe, produkcja samochodu mniejszego od Renegade’a ruszy już w lipcu 2022 r. W styczniu 2023 r. dołączy do niego pozycjonowany poniżej Tonale crossover Alfy Romeo, a jeszcze w lipcu tego samego roku – miejski model Fiata z segmentu B. Najprawdopodobniej także w uterenowionej odmianie.

Wszystkie trzy nowe modele będą korzystać z tej samej platformy i silników. Jakich? Portal ANE informuje, że będą to jednostki napędowe pochodzące z Grupy PSA (czyli turbodoładowane motory z rodziny PureTech), a także napęd w pełni elektryczny. Bardzo możliwe, że również płyta podłogowa w tych samochodach będzie mieć francuski rodowód – tak jest taniej, ale oczywiście współpracujące ze sobą koncerny ubierają to w ładne słowo „synergia”.

Instytutowi SAMAR udało się na razie potwierdzić tylko, że faktycznie samochody będą trzy, na pierwszy ogień pójdzie Jeep, a koncern pracuje nad rozwojem napędu alternatywnego.

Nowe samochody, które powstaną w Tychach, począwszy od połowy 2022 roku, będą budowane w oparciu o nową platformę, właściwą dla aut segmentu B. Mogę również potwierdzić, że powstaną na niej samochody dla marek Jeep, Fiat i Alfa Romeo, a jako pierwsza zadebiutuje marka Jeep – przekazał Samarowi Rafał Grzanecki, rzecznik prasowy FCA Poland. – Niestety, nie mam oficjalnych informacji koncernu dotyczących szczegółów nowej platformy i stosowanych silników. Prawdą jest jednak, że nowa inwestycja zakłada również produkcję samochodów o napędach elektrycznych – zapewnił Grzanecki.

Duże pieniądze, duża szansa

Te informacje pozwalają przestać zamartwiać się o przyszłość dawnego zakładu Fiat Auto Poland. Fabryka w szczytowej formie wypuszczała na drogi ponad 600 tys. samochodów rocznie – wówczas powstawały w niej nie tylko Fiaty (5OO, Panda i 6OO), ale też Ford Ka drugiej generacji.

Fabryka w tychach produkcja
W 2009 r. tyski zakład wyprodukował rekordową liczbę 606 tys. samochodów. Na zdjęciu wytwarzane tam niegdyś auta

Od czasu przeniesienia produkcji taniej i niezwykle popularnej w Europie Pandy do włoskiego zakładu w Pomigliano d'Arco koło Neapolu polskiej fabryce przestało się tak dobrze wieść. Co prawda, dostaliśmy w zamian Lancię Ypsilon, ale głównie przez jej cenę nie było na nią aż tylu chętny co na prostszą i tańszą Pandę. W grudniu 2012 r. zakład poinformował o konieczności zwolnienia 1500 pracowników.

Obecnie w tyskiej fabryce pracuje ok. 2,5 tys. osób. W 2019 r. z taśm montażowych zjechało 263 176 samochodów, a w 2020 r. przez 3-miesięczny postój spowodowany pierwszym lockdownem, niestety, tylko 173 950 aut. Uruchomienie produkcji trzech nowych modeli z najbardziej dochodowego dziś dla producentów segmentu SUV-ów i crossoverów może przywrócić polskiej fabryce dawną świetność, a już na pewno sprawić, że nie zostanie zamknięta przynajmniej przez kilka kolejnych lat.

Krzysztof Grabek

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie