Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję
Informacja o leku

Gdy praca staje się całym życiem

Kariera

Kariera Gdy praca staje się całym życiem

Zachowaj równowagę między życiem prywatnym i zawodowym, a będziesz nie tylko szczęśliwszy, ale i bardziej wydajny w pracy. Ekspert radzi, jak odnaleźć balans między pracą z życiem osobistym.

Tagi: kariera , pracoholizm , uzależnienie od pracy , brak czasu , zbyt dużo pracy

Żyjemy w czasach, w których nowoczesne technologie sprawiły, że trudno się wyłączyć. Oczywiście, każdemu zdarza się być szczególnie zajętym i zostawać w pracy po godzinach. Gdy utrzymujesz równowagę między pracą a życiem prywatnym, takie sytuacje są raczej wyjątkami niż regułą. Jeśli jednak podejrzewasz, że jest inaczej, sprawdź, czy nie dotyczą cię poniższe sygnały ostrzegawcze:

  • regularnie pracujesz więcej niż dziesięć godzin dziennie,
  • jakkolwiek ciężko pracujesz, masz poczucie, że nie wyrabiasz,
  • nie pamiętasz, kiedy ostatnio śmiałeś się w biurze,
  • systematycznie pracujesz w weekendy,
  • kiedy wracasz do domu, czujesz się fizycznie i psychicznie wypalony,
  • nie wyobrażasz sobie dnia roboczego bez regularnych dawek kofeiny, czekolady lub nikotyny,
  • masz reputację osoby odwołującej prywatne spotkania w ostatniej chwili.

Jeśli ta lista w dużej mierze charakteryzuje twoją pracę, zbliżasz się lub już przekroczyłeś granicę dzielącą pracę od reszty życia.

Tymczasem jest niezwykle ważne, aby jej nie przekraczać. Praca powinna być ważnym, ale oddzielnym od czasu poświęcanego rodzinie, przyjaciołom i twoim zainteresowaniom, elementem życia. Wtedy daje satysfakcję i radość. Wówczas jest też bardziej wydajna.

Dlatego zadbaj o przywrócenie równowagi w swoim życiu. Poniżej – kilka sposobów na to.

Bądź punktualny

Nie musisz być zawsze pierwszą i ostatnią osobą w pracy, aby pokazać swoją efektywność. Rozważ, że efekt może być odwrotny do zamierzonego: wielu może pomyśleć, że pracujesz za mało wydajnie, aby wykonać plan dnia w zaplanowanym czasie. Dlatego zadbaj o to, by przynajmniej trzy razy w tygodniu wychodzić o czasie. Gdy masz z tym problem, wpisz pewne wydarzenie do swojego kalendarza tak, abyś nie mógł nie wyjść później niż wówczas, gdy twój formalny dzień roboczy się kończy – radzi Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

Naucz się mówić „nie”

Pamiętaj, że każde „tak”, które wypowiadasz w odpowiedzi na pytanie twojego szefa, oznacza „nie” dla wielu innych rzeczy. Rozpisz swoje priorytety i pilnuj, aby drugo- i trzeciorzędne sprawy zawodowe nie zabierały ci cennego czasu dla siebie i twojej rodziny.

Pamiętaj o regule 80/20

Wykonanie 80% prawie każdego zadania wymaga 20% czasu potrzebnego do realizacji całości. Reszta schodzi na „dopieszczaniu” detali. Upewnij się więc, że zadania, które nie wymagają perfekcji, a jedynie rzetelności, nie absorbują cię nadmiernie.

Wyeliminuj „złodziei czasu”

Przykładowo, jednym z nich jest skrzynka e-mailowa. Zwłaszcza, gdy informuje cię dźwiękiem o każdej nowej wiadomości. Ogranicz sprawdzanie poczty ustalając sobie konkretne godziny lub pory sprawdzania maili. Podobnie postępuj z innymi „złodziejami czasu”.

Po prostu zaczynaj

Odwlekanie chwili rozpoczęcia zadania jest jedną z głównych przyczyn straty mnóstwa czasu. Zastosuj technikę „salami”: podziel duże zadanie na wiele mniejszych i wykonuj je kolejno.

Równowaga między życiem prywatnym i zawodowym jest niezbędna do szczęścia. Paradoksalnie, bardziej efektywnie pracują ci pracownicy, którzy nie poświęcają na pracę przesadnie dużo czasu! – podkreśla Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie

Gorące tematy

facebook
raporty
Raporty