Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Zrzuć zbędne kilogramy

Zrzuć wagę

Zrzuć wagę Zrzuć zbędne kilogramy

Nadszedł czas, abyś w końcu podjął ważną i może zbyt często odkładaną decyzję dotyczącą własnego zdrowia, pozbył się niepotrzebnych kilogramów i porzucił złe nawyki żywieniowe.

Tagi: dieta , odchudzanie , nadwaga , jak zrzucić wagę

Zrzuć wagę Zrzuć zbędne kilogramy

Dane są zatrważające, a otyłość przybiera już rozmiary epidemii i określana jest mianem choroby XXI wieku. Obecnie już co czwarty mężczyzna i co piąta kobieta należy do grupy tych, którzy mają przynajmniej nadwagę.

Jak najszybciej sprawdzisz, czy jesteś otyły?

Jest kilka prostych, choć nie idealnych metod wyliczenia, czy nasza waga jest prawidłowa:

Wskaźnik BMI

BMI uwzględnia wzrost i masę ciała. Na podstawie BMI możesz stwierdzić, czy mieścisz się w przedziale przewidzianym dla prawidłowej masy ciała. BMI obliczysz, kiedy masę ciała w kilogramach podzielisz przez wzrost w metrach podniesionych do kwadratu. 

BMI = masa ciała (kg)/wzrost (m)2

Przykład: gdy ważysz 90 kg i masz 1 m 80 cm wzrostu, wówczas obliczasz swoje BMI następująco: BMI = 90/1,82 = 90/3,24 = 40

Twój wskaźnik BMI wynosi 27,7.

  • Jeśli twoje BMI znajduje się poniżej 18,5 - masz niedowagę.
  • Jeśli mieści się w przedziale od 18,5 do 24,9 - twoja masa ciała jest prawidłowa.
  • Jeśli natomiast przekracza 25 - masz nadwagę.
  • Jeżeli przekracza 30 - cierpisz z powodu otyłości.

Ten wskaźnik nie nadaje się jednak dla sportowców - umięśniony kulturysta czy szczupły biegacz, mimo świetnej formy, wg wskaźnika będą mieli nieprawidłową wagę.

Wzór Brocka-Brugsha

W zależności od wzrostu wylicza się go następująco:

  • dla osób o wzroście 155 - 164 cm: wzrost (w cm) - 100 = właściwa masa ciała,
  • dla osób o wzroście 165 - 174 cm: wzrost (w cm) - 105 = właściwa masa ciała, 
  • dla osób o wzroście  powyżej 174 cm: wzrost (w cm) - 110 = właściwa masa ciała.

Analiza masy i składu ciała

Aby jednak dokładnie sprawdzić, jak się ma stosunek tkanki tłuszczowej w twoim organizmie do całej reszty, najlepiej poddać się prostemu badaniu analizatorem masy i składu ciała. Takie aparaty można spotkać w wielu fitness clubach i gabinetach dietetyków. Urządzenie przypomina wagę, ale wykorzystuje także bioimpedancję elektryczną (BIA), poprzez którą wykonuje analizę zawartości wody oraz tkanki tłuszczowej w organizmie. Po kilkusekundowym badaniu otrzymujesz precyzyjny wynik.

Otyli są nieszczęśliwi

Oprócz zatrważających danych niepokojące jest również to, że problemy z utrzymaniem prawidłowej wagi dotyczą nie tylko dorosłych, ale także dzieci i nastolatków, którzy bardzo często złe nawyki żywieniowe wynoszą z domu. Bo właśnie w rodzinie dziecko uczy się od najwcześniejszych lat podejścia do odżywiania, tam nabywa pewnych zachowań dotyczących dbania o zdrowie – fizyczne i psychiczne. Bo osoby otyłe częściej popadają w depresję, czują się mniej wartościowe. Zdarza się, że dzieci w szkole są wyśmiewane, co także może mieć wpływ na ich przyszłe życie.

A przecież otyłość to nie tylko problemy z codziennym funkcjonowaniem, dyskomfort przy wykonywaniu różnych czynności czy obniżenie satysfakcji z własnego wyglądu, utrata pewności siebie. Tu nie chodzi tylko wstyd, kiedy nie pasuje ulubiona koszula, albo kiedy trzeba kupić nowy garnitur. To również nie tylko zażenowanie i skrępowanie, kiedy uświadomisz sobie, że niestety wyjście na basen wymaga założenia stroju kąpielówek, a tym samym odsłonięcia i pokazania wielkiego brzucha.

Zawalcz o zdrowie

Bo otyłość to nie tylko problem estetyczny, psychologiczny, ale przede wszystkim zdrowotny. Zbędne kilogramy powodują, że rośnie ryzyko wystąpienia wielu chorób, takich, jak cukrzyca typu II, miażdżyca, nadciśnienie, astma, bezdech senny, zwyrodnienia kręgosłupa i inne.

Podjęcie walki z otyłością może przynieść korzyści związane nie tylko z pozbyciem się balastu w postaci nadmiarowych kilogramów, ale również możliwość odniesienia zwycięstwa nad własnymi słabościami.

Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (1) / skomentuj / zobacz wszystkie

masturbator
17 lutego 2015 o 01:59
Odpowiedz

Niech się nikt nie sugeruje indeksem BMI, który jest zdecydowanie najgorszym wyznacznikiem poprawnej wagi w stosunku do wzrostu ! Dużo lepsza metoda jest stara zasada - wzrost w cm minus 100 dla mężczyzn, dla kobiet wzrost minus 100 minus 10%. Optymalne BMI dla kazdego to 18.5-24.99. Prosze sprawdzić ze wzoru jakie sa to wagi ciała !!! Żenada po prostu.......

~masturbator

17.02.2015 01:59
1

Gorące tematy

facebook