Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Zdania, których lepiej na głos nie wypowiadać

Zawsze na poziomie
|
15.03.2023

Wszystkim nam nie raz zdarzyło się powiedzieć coś, co ktoś zinterpretował zupełnie inaczej, niż chcieliśmy. Takie pozornie zwyczajne uwagi prowadzą często do poważnych nieporozumień i konfliktów, a w najlepszym razie do nieprzyjemnego uczucia, że udało ci się po raz kolejny popełnić gafę.

Tagi: savoir-vivre

niefortunne uwagi i gafy
Niepozorne uwagi mogą czasem być przyczyną nieporozumień, a nawet konfliktów. Fot. depositphotos.com

Takie werbalne potknięcia zdarzają się zazwyczaj wtedy, gdy mówimy pewne rzeczy, nie zdając sobie sprawy z ich implikacji. Ich zrozumienie wymaga zdolności dostrzegania emocji i doświadczeń innych ludzi (które nie są przecież nigdy tożsame z naszymi emocjami i doświadczeniami).

Okazuje się, że taka świadomość cudzych odczuć to coś, czego wielu z nas brakuje. Dzieje się tak dlatego, że tak bardzo skupiamy się na tym, co mówimy oraz jak to, co słyszymy, wpływa na nas, że kompletnie nie dostrzegamy w tym procesie emocji czy potrzeb innych osób.

Stąd już prosta droga do gaf, nieporozumień czy nawet zranienia rozmówcy. Aby było ich jak najmniej w twoich kontaktach, unikaj wypowiadania następujących zdań:

1. „Wyglądasz na zmęczonego”

Zmęczeni ludzie są wyjątkowo nieatrakcyjni – mają podkrążone oczy, nieporządne fryzury, trudno im się skoncentrować i są potwornie marudni. Jeśli powiesz komuś, że wygląda na zmęczonego, sugerujesz mu wszystkie te rzeczy. I kilka innych dodatkowo.

Zamiast tego powiedz: „Czy wszystko w porządku?”. Większość ludzi pyta, czy ktoś jest zmęczony, bo chce być pomocni (chcą wiedzieć, czy druga osoba czuje się dobrze). Zamiast zakładać, jak twój rozmówca się czuje, zapytaj. Dzięki temu to on będzie mógł się otworzyć i podzielić swoimi emocjami. A co ważniejsze, uzna cię za troskliwego, a nie niegrzecznego.

2. „Łał, ale schudłaś!”

Kolejny pełen dobrych intencji komentarz – w tym przypadku komplement, który brzmi jak krytyka. Mówiąc komuś, że bardzo schudł, sugerujesz, że wcześniej wyglądał grubo lub nieatrakcyjnie.

Zamiast tego powiedz: „Wyglądasz doskonale!” To łatwe rozwiązanie. Zamiast porównywać to, jak dana osoba wyglądała wcześniej do tego, jak wygląda teraz, po prostu skomplementuj jej imponującą prezencję. Wcale nie musisz odnosić się do przeszłości.

3. „Byłeś dla niej po prostu za dobry”

Kiedy ktoś zerwie jakąś relację, osobistą lub zawodową, taki komentarz sugeruje, że popełnił błąd i dokonuje złych wyborów, a także, że daje się wykorzystywać (czyli jest słaby, łatwowierny itp.).

Zamiast tego powiedz: „Jej strata!” To daje równie entuzjastyczne wsparcie, a przy okazji optymistyczną perspektywę bez żadnej dorozumianej krytyki.

4. „Ty zawsze…” albo „ty nigdy…”

Nikt nie robi niczego zawsze albo nigdy. Ludzie nie postrzegają samych siebie jednowymiarowo, nie powinieneś więc ich tak określać. Te generalizujące frazy sprawiają, że ludzie zaczynają się bronić i nie pozwalają, by dotarła do nich treść twojego przekazu, a to niedobrze, bo zwykle mówisz tak wówczas, gdy masz do omówienia coś istotnego.

Zamiast tego daj znać, że to, co zrobiła druga osoba, stanowi dla ciebie problem. Trzymaj się faktów. Jeśli częstotliwość tego zachowania rzeczywiście ma znaczenie, możesz powiedzieć „Mam wrażenie, że robisz to często” albo „Zdarza ci się to wystarczająco często, żebym mógł to zauważyć”.

5. „Wyglądasz świetnie jak na swój wiek”

To taki komplement z gwiazdką (a pod gwiazdką drobnym drukiem cała prawda o tym, co myślisz ;-). Używanie sformułowania „jak na…” w odniesieniu do osób zwykle wydaje się protekcjonalne i niegrzeczne. Nikt nie chce być mądry jak na sportowca albo w dobrej formie jak na staruszka. Ludzie po prostu chcą być inteligentni i w dobrej kondycji.

Zamiast tego powiedz: „Wyglądasz świetnie”. To kolejne proste rozwiązanie. Prawdziwe komplementy nie potrzebują zastrzeżeń.

6. „Jak już mówiłem…”

Wszyscy czasem zapominamy. To zdanie może zabrzmieć tak, jakbyś czuł się obrażony, musząc coś powtórzyć, a to trudne dla odbiorcy (kogoś, kto jest naprawdę zainteresowany tym, co myślisz). Gniewanie się o to, że musisz coś powtórzyć, pokazuje, że czujesz się niepewny siebie lub lepszy od innych (albo obie te rzeczy naraz). Niewiele osób, które używają tych wyrażeń, rzeczywiście tak myśli.

Zamiast tego, powtarzając komunikat, zastanów się, co możesz zrobić, by przekazać go w jaśniejszy i bardziej interesujący sposób. Dzięki temu rozmówca lepiej zapamięta twoje słowa.

7. „Powodzenia!”

To bardziej skomplikowane. Jeśli pożyczysz komuś „powodzenia” z pewnością nie będzie to koniec świata, ale możesz też postarać się bardziej – ponieważ to życzenie sugeruje, że druga osoba potrzebuje szczęścia, by osiągnąć sukces.

Zamiast tego powiedz: „Wiem, że masz wszystko, czego potrzeba”. To lepsze, niż życzenie szczęścia – w ten sposób dajesz znać, że druga osoba ma umiejętności niezbędne do osiągnięcia sukcesu, a to ogromnie podnosi pewność siebie. Odróżnisz się od wszystkich, którzy rzucą po prostu „Życzę szczęścia”.

8. „To zależy od ciebie” albo „jak chcesz”

Może rzeczywiście jest ci wszystko jedno, ale osoba, która pyta, uznaje twoją opinię za ważną (w przeciwnym razie nie robiłaby tego).

Zamiast tego powiedz: „Trudno mi się opowiedzieć za którąś z możliwości, ale warto zastanowić się nad…” Kiedy prezentujesz swoje poglądy (nawet bez opowiadania się po którejś ze stron), dajesz drugiej osobie znać, że obchodzi cię to, że zapytała.

9. „Cóż, ja przynajmniej nie...”

To zdanie to agresywny sposób na odwrócenie uwagi od własnego błędu i wskazanie na inne potknięcie drugiej osoby (które prawdopodobnie już dawno powinieneś był jej wybaczyć).

Zamiast tego powiedz: „Przepraszam”. Przyznawanie się do błędu to najlepszy sposób na sprowadzenie dyskusji z powrotem na bardziej zdroworozsądkowe, spokojne tory, tak, by można było wszystko przepracować. Uznanie się za winnego to również wspaniała droga do uniknięcia eskalacji konfliktu.

Składając wszystko w całość

W codziennych rozmowach to właśnie małe rzeczy robią wielką różnicę. Wypróbuj te sposoby, a zaskoczy cię, jak pozytywnych reakcji doświadczysz.

Marcin Wróblewski

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie