Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Firmowa impreza, czyli jak zostać lwem salonowym

Zawsze na poziomie
|
29.11.2023

Zaczął się czas spotkań firmowych i wigilii. Dobre zaprezentowanie się na imprezie firmowej może przynieść ci tylko korzystne rezultaty: piorunujące wrażenie na koleżankach, lepsze kontakty ze współpracownikami, no i krótszą drogę do awansu.

Tagi: savoir-vivre

savoir-vivre na imprezach firmowych
Jak się zachować na imprezie firmowej

Pokazanie się w dobrym świetle może i nie jest trudne, ale wywołanie naprawdę dobrego wrażenia, tzn. takiego, po którym jest się pozytywnie i na długo zapamiętanym - to już wyższa szkoła jazdy.

Ale trudne nie znaczy niemożliwe. Wszystko zależy od twojego elastycznego podejścia, kreatywności, spostrzegawczości i taktu – każda branża, a nawet poszczególne kadry mają swoistą specyfikę zachowań i rozmów. To, co bawi jednych, może być nie do przełknięcia dla innych.

Jeśli zmieniłeś pracę i jesteś w firmie "nowym", staraj się obserwować innych i jak najwięcej zapamiętać. Gdy już od pewnego czasu należysz do zespołu i możesz sobie pozwolić na więcej, warto pokusić się o odrobinę szaleństwa. Nie przesadź jednak i pamiętaj: sukces zależy wyłącznie od ciebie.

Szata zdobi człowieka

Dowiedz się, jaki charakter będzie miała impreza. Taką informację znajdziesz zwykle w zaproszeniu (oficjalne przyjęcia poprzedzone są pisemnym zaproszeniem). Jeśli zawarto nim minimalną treść, zasięgnij rady u doświadczonych „informatorów” w firmie lub - jeszcze lepiej - delikatnie zapytaj o to organizatora. Być może dowiesz się o niepisanych, ale niezwykle ważnych zasadach.

Strój dobierz do pory dnia. Na oficjalne wieczorne przyjęcia najczęściej zakłada się ciemny garnitur, rzadziej smoking lub frak. Frak wychodzi z mody, a wręcz jest już reliktem minionych czasów. Może zdarzyć się jednak, że będziesz go potrzebował na uroczysty bankiet lub bal. Tego ubioru nie opłaca się kupować – lepiej skorzystać z wypożyczalni. 

Smoking również jest noszony z okazji wielkich wydarzeń. Składa się z czarnych spodni, czarnej lub białej marynarki z klapami lub szalowym kołnierzem i kamizelki. Do smokingu powinno się nosić białą koszulę z krytymi guzikami i muszkę.

Garnitur w uniwersalnym połączeniu kolorów, zawsze na czasie - to grafitowe spodnie i marynarka oraz biała koszula. Te kolory "pasują" niezależnie od stylu, w którym urządzono salę imprezową.

Imprezy organizowane za dnia, np. koleżeński obiad, uchodzą za mniej prestiżowe i skromny garnitur jest w tym wypadku absolutnie wystarczający. Nie słyszy się, by ktoś wybierał się na nie w smokingu lub fraku, częściej obowiązuje strój nieoficjalny. Warto w takim przypadku założyć schludną koszulę, nawet dżinsowe spodnie i sportową marynarkę.

Kilku rzeczy unikaj jak ognia:

  • stroju niestosownego do okazji i miejsca przyjęcia;
  • ubrań zbyt jaskrawych lub prowokujących (bywają wyjątki od reguły);
  • nieodpowiedniego i nieoczyszczonego obuwia;
  • zbyt krótkich spodni, które gdy siądziesz, odsłaniają gołe łydki.

Powitanie

Ogólnie etykieta poszła niezmiernie naprzód w tym względzie i nie ma właściwie ścisłych zasad. Oto, czego warto się jednak trzymać:

  • gospodarz powinien zapoznać cię z osobami, których nie znasz. Jeśli nie robi tego przez długi czas – zapomniał lub jest zajęty – nic nie stoi na przeszkodzie, byś wziął sprawy w swoje ręce;
  • zdecydowany, pewny uścisk dłoni to sprawdzony sposób na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia;
  • jeśli podczas witania się z innym gościem znajdujesz się w pozycji siedzącej, uniesienie się z krzesła będzie oznaką szacunku i dobrze wpłynie na twój wizerunek;
  • pierwszy przedstawiaj się kobiecie. Gdy wyciągnie rękę, łatwo poznasz, czy życzy sobie, byś tylko uścisnął jej dłoń, czy także pocałował ją w rękę (to drugie odchodzi w niepamięć; wiele kobiet nie życzy sobie tej formy przywitania i nawet to artykułują).

Optymizm w cenie

Zdarza się, że musisz wziąć udział w imprezie mimo zdecydowanego braku chęci. Jesteś zmęczony, miałeś inne plany, w telewizji pokazują ciekawy mecz lub film, ale rozsądek nakazuję ci przyjąć zaproszenie na spotkanie kolegów i koleżanek z firmy. Nigdy nie okazuj zmęczenia lub niechęci! Ludzie mogą poczuć się urażeni, że wolałbyś być gdzieś indziej. Sprawdzoną receptą jest uśmiech – miły i szczery działa rozbrajająco nawet w kłopotliwych sytuacjach. A i tobie poprawi humor.

Nie trać rezonu

Bądź właściwym człowiekiem na właściwym miejscu niezależnie od sytuacji – nawet, jeśli w przygotowaniach do imprezy umknie ci coś istotnego – nie daj po sobie poznać, że jesteś zakłopotany. Sprawiaj wrażenie, że jesteś właściwym człowiekiem we właściwym miejscu, wtedy inni będą myśleli o tobie w ten sam sposób. Ba, nawet nie do końca odpowiedni ubiór w połączeniu z niezachwianą pewnością siebie można wykorzystać – koledzy będą zazdrościć ci odwagi i charyzmy, a koleżanki zwrócą na ciebie baczniejszą uwagę. Byle nie przesadzić!

A jeśli popełnisz nietakt - dowiedz się, jak się zachować.

Szanuj czas i ludzi

Bądź punktualny – punktualność świadczy nie tylko o twojej dobrej organizacji czasu, ale przede wszystkim o szacunku do organizatorów i gości. Czasem „wielkie szychy” specjalnie przybywają na spotkanie spóźnione, aby pokazać swoją wyższość – ale to działanie na krótką metę. Nikt nie lubi arogancji i nie powinno cię zdziwić, jeśli usłyszysz za sobą może ciche, ale z pewnością soczyste epitety.

Mowa ciała

Panuj nad organizmem! Jeśli masz zwyczaj gestykulować, rób to świadomie – podczas rozmowy staraj się kontrolować ruchy. Gestykulacja pomocna w dyskusji i podkreśla wagę twoich słów, ale stosowana zbyt często i gorliwie potrafi skutecznie zniechęcić rozmówców. Często podczas posiłku na stole jest mało miejsca i oprócz tego bardzo łatwo możesz strącić talerz lub inny przedmiot. Staraj się podczas rozmowy unikać poklepywania innych osób (to naprawdę bywa drażniące) i nie wykonywać gwałtownych gestów.

Milczenie jest złotem

Unikaj drażliwych tematów. Na przyjęciu staraj się nie poruszać kwestii kontrowersyjnych. Obserwuj i wyczuwaj sytuację, gdyż niektóre rzeczy mogą drażnić ludzi, szczególnie "po kielichu". Nie rozmawiaj o polityce, odchudzaniu (ktoś może potraktować to jako przytyk), staraj się nie chwalić i nie krytykuj innych. Krytyka nawet nieznanej gościom osoby przedstawia cię w złym świetle. Staraj się nie komentować negatywnie organizacji imprezy – doceń raczej czyjś trud.

Sztuka konwersacji

Technika rozmowy to ważna rzecz: patrz w oczy śmiało, ale nie agresywnie. Ręce trzymaj na stole tak, by były widoczne – ta postawa wzbudza zaufanie. Stwórz pozytywną atmosferę rozmowy – poruszaj tematy przyjemne i dobrze się kojarzące. Okazuj zainteresowanie, nawiązuj kontakt wzrokowy, słuchaj uważnie rozmówcy, nie przerywaj i nie zadawaj zbyt osobistych pytań.

Dobry żart tynfa wart

Dowcipy… Tu trzeba mieć sporo wyczucia. Zorientuj się w sytuacji. Dobrym żartem możesz przełamać lody, "odmrozić" atmosferę, ale nietrafionym - pogrążyć się w otchłani nieprzychylności. Tutaj zasadą jest to, abyś wyczuł „towarzystwo” i nie przesadził. Warto żartować, gdyż osoba opowiadająca śmieszne historie jest na ogół dobrze postrzegana, zapamiętywana i lubiana. Inna sprawa, gdy jesteś właścicielem firmy lub kierownikiem – w takim wypadku lepiej zachować pewien dystans i częściej śmiać się z cudzych żartów niż brylować jako gwiazda wieczoru komediowego.

Nóż, łyżka, widelec

Jeśli impreza odbywa się w kawiarni lub restauracji, istotna jest mowa sztućców – ich ułożenie ma swoje znaczenie i wymowę.

  • „Przerwa w jedzeniu” – sztućce skrzyżowane na talerzu, ostrze noża do środka, widelec do góry lub do dołu;
  • „Skończyłem posiłek” – sztućce leżą obok siebie na talerzu. Trzonki są zwrócone w prawo w dół.

Tego należy unikać:

  • układania stosu jedzenia na talerzu, gdy obowiązuje szwedzki stół - lepiej dwa razy podejść do bufetu;
  • ziewania (to w w każdej sytuacji budzi niechęć);
  • rozmów z osobami siedzącymi daleko przy stole - przy dużej liczbie gości okaże się, że porozumiewanie jest możliwe tylko za pomocą krzyku;
  • dmuchania i mieszania łyżką gorących potraw - lepiej poczekać, aż wystygnie;
  • picia zbyt dużej ilości alkoholu - wiadomo jak to może się skończyć;
  • toasty wznoś między posiłkami, a nie w czasie jedzenia, bo może rozdrażnić gości i jest kłopotliwe.

Dowiedz się więcej na temat zasad używania sztućców.

Przy choince

Wigilia – to uroczysty czas nie tylko dla rodziny, ale również w firmie. Pracownicy spotykają się, aby zwyczajowo złożyć sobie życzenia. Czasem przechodzi to w huczne świętowanie. Wiedz, że wypada w nim uczestniczyć, o ile nie powstrzyma cię coś naprawdę ważnego. 

Zwykle najwyższa rangą osoba – właściciel firmy, prezes lub dyrektor składa życzenia ogólne. Potem – szczególnie w małych firmach – następuje masowe składanie życzeń „każdy z każdym”. Kolejność nie jest zbyt istotna, za to z pewnością nie powinieneś składać zbyt osobistych życzeń współpracownikom, których dobrze nie znasz. I nie pomiń w takiej sytuacji nikogo – taka osoba może poczuć się dotknięta i zlekceważona.

Jeśli przybyłeś na spotkanie z partnerką, bądź przy niej jak najczęściej, by nie czuła się nieswojo w obcym otoczeniu. Należy przedstawić ją osobom, z którymi rozpoczynasz rozmowę.

Uwaga! Po wspólnym opłatku to gospodarz rozpoczyna posiłek!

Koniec imprezy

Z imprezy nie powinno się wychodzić przed deserem, ale nie można zabawy przeciągać w nieskończoność. Gdy widzisz, że organizator jest zmęczony, warto pożegnać się, dziekując za miłe party i chwaląc gospodarzy. Lepiej opuścić imprezę chwilę za wcześnie niż za późno.

Michał Mazik

kolacja z kobietą - jak się zachować?
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (8) / skomentuj / zobacz wszystkie

falik
16 marca 2018 o 00:37
Odpowiedz

fantastycznym sposobem ostatnio odkrytym przez naszą firmę są warsztaty kulinarne :D nam zorganizowali je świetni ludzie z "Twój Kucharz" i nie mogę się doczekać następnej imprezy :D

~falik

16.03.2018 00:37
karol
23 września 2016 o 06:33
Odpowiedz

Ostatnio na imprezie firmowej zamówiliśmy perfect service ! Czyli mobilny bar kawowy, było to super rozwiązanie tym bardziej, że dużo osób było smakoszami kawy. Panowie przygotowali specjalnie dla nas pokaz kawowy. Ci co jej nie lubili poszli na herbate i kokktajle. Dobre urozmaicenie. do godzin wieczornych.

~karol

23.09.2016 06:33
jula
26 stycznia 2015 o 18:45
Odpowiedz

na dobrej imprezie firmwoej musi byc smiechowo! organizowalam niedawno takie party - fajne miejsce, muzyka, dobre jedzenie plus temat przewodni [post edytowany przez moderatora z powodu naruszenia regulaminu serwisu]

~jula

26.01.2015 18:45
kira
31 lipca 2014 o 12:28
Odpowiedz

Zajrzyj tutaj www.krakowgolf.pl/

~kira

31.07.2014 12:28
adam
31 lipca 2014 o 09:00
Odpowiedz


a nie wiesz czy mają jakąś stronkę w sieci?

~adam

31.07.2014 09:00
kira
30 lipca 2014 o 21:55
Odpowiedz

koło Wieliczki, w ochmanowie więc z Krakowa jest naprawdę blisko. Mnie się podobało, a z golfem nigdy nie miałam nic do czynienia więc może innym też przypadnie do gustu

~kira

30.07.2014 21:55
adam
30 lipca 2014 o 09:36
Odpowiedz

a ja właśnie szukam inspiracji gdzie taką imprezę mógłbym zorganizować. Gdzie jest to Twoje pole golfowe? Jest to jakiś pomysł, u mnie w firmie takiej imprezki jeszcze nie było, może akurat przypadłoby im to do gustu

~adam

30.07.2014 09:36
kira
29 lipca 2014 o 10:05
Odpowiedz

oj teraz tyle pomysłów na imprezy firmowe, że można się naprawdę w tym wszystkim pogubić. ja niedawno byłam na imprezie, która miała miejsce na polu golfowym - jak usłyszałam gdzie idziemy to w pierwszym momencie miałam ochotę uciec a okazało się, że było naprawdę świetnie. polecam wszystkim niezdecydowanym takie właśnie rozwiązanie

~kira

29.07.2014 10:05
1