Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Etykieta w relacjach między szefem i podwładnym

Zawsze na poziomie
|
10.04.2024

Jakość relacji z przełożonym ma bezpośredni wpływ na ocenę pracy i rozwój kariery podwładnego. Dobre maniery i wyczucie odgrywają tu bardzo ważną rolę.

Tagi: savoir-vivre

relacje pracownika z szefem
Trzymanie się zasad i ustalonych norm w relacjach szefa z pracownikami pomaga w budowaniu pozytywnej atmosfery

Przyjaźń między szefem i pracownikami

Pielęgnowanie pozytywnych relacji pomiędzy przełożonymi a pracownikami jest bardzo ważne, są jednak pewne zasady, które warto przy tym wziąć pod uwagę. Serdeczna przyjaźń z szefem zwykle nie jest najlepszym pomysłem, ale możecie się także spotykać na gruncie prywatnym, o ile zdajecie sobie sprawę z tego, że istnieją pewne granice, których nie powinniście przekraczać.

Szefowie też są ludźmi, mają więc uczucia i emocje, które mogą zakłócać obiektywną ewaluację pracy i przydzielanie zadań.

Nawet jeśli przełożony jest w stanie odłożyć te uczucia na bok, innym może wydawać się, że szef ma swojego ulubieńca, a to może mieć negatywny wpływ na morale całego zespołu. W ten sposób upadały kariery nawet najlepszych pracowników.

Rady dla szefa

Jeśli zarządzasz ludźmi, musisz uważać na to, co mówisz, jak się zachowujesz i na ile angażujesz się w życie swoich pracowników. Może to być czasem trudna sztuka. Oto kilka rad:

  • Bądź przyjacielski
    Codziennie przyjaźnie się witaj, bądź szczerze zainteresowany wszystkim, co dana osoba mówi na tematy związane z jej pracą, rozładowuj atmosferę dobrym słowem i bądź dostępny, kiedy to potrzebne. Small talk też nie jest niczym złym, o ile nie wiąże się z nadmierną ciekawością lub wyciąganiem osobistych informacji.
  • Zachowuj się przyjaźnie, ale profesjonalnie
    Twój język ciała pokazuje podwładnym więcej, niż ci się wydaje, zadbaj więc o pozytywny ton głosu i nie miej groźnej miny, kiedy z nimi rozmawiasz. Bądź otwarty, często się uśmiechaj i okazuj empatię podczas rozmów.
  • Nie chowaj się
    Nie przesiaduj całymi dniami w swoim biurze za zamkniętymi drzwiami. To sprawia, że twoi pracownicy mają wrażenie, że albo wcale się o nich nie troszczysz, albo nie masz ochoty zawracać sobie głowy codziennymi sprawami waszej firmy.
  • Bądź otwarty
    Jeśli masz na to miejsce w swoim pokoju, zastanów się, czy nie umieścić w nim kilku krzeseł lub krzesła i kanapy, tak, by prowadzone w nim rozmowy były swobodniejsze. Jeśli nie masz miejsca, zastanów się, czy nie wyciągnąć swojego krzesła zza biurka, by pozbyć się bariery, która mogłaby onieśmielać osoby, które z tobą pracują.
  • Częściej komplementuj, rzadziej krytykuj
    Możesz przyjmować, że twoi pracownicy potrzebują wiedzieć przede wszystkim, kiedy robią coś złego, ale tak nie jest – kiedy słyszą o tym, co robią dobrze i są doceniani za swoje osiągnięcia, zwykle okazują się też bardziej otwarci na przyjmowanie trudnych informacji zwrotnych i samodoskonalenie. W ten sposób dostają również sygnał, co powinni robić dalej.
  • Ostrożnie wypowiadaj się na temat wyglądu
    Innymi słowy – nie przekraczaj granic, komplementując lub zwracając uwagę na to, w co pracownik jest ubrany lub jak wygląda. To jeden z tych przypadków, kiedy lepiej powiedzieć coś bardziej ogólnego niż konkretnego. Możesz powiedzieć na przykład: „Wyglądasz dzisiaj bardzo profesjonalnie” zamiast „Ta bluzka wspaniale podkreśla błękit twoich oczu”.
  • Nie plotkuj
    Jeśli między twoimi pracownikami dojdzie do nieporozumienia, warto zadawać im pytania, by zorientować się, co się dzieje. Jednak istnieje linia, której nigdy nie powinieneś przekraczać, rozmawiając z innymi o współpracownikach. Stanowczo unikaj wyrażania własnej opinii i nie pozwól, by dyskusja zeszła na tory, które mogłyby zostać uznane za plotkarskie.
  • Dawaj przykład
    Twoi pracownicy będą ci się przyglądać, poszukując wskazówek co do tego, jak zachowywać się w biurze, jak się ubierać i co do innych istotnych zawodowych kwestii. Czy ci się to podoba, czy nie, jako przełożony jesteś też wzorem do naśladowania.
  • Bądź bardzo ostrożny w mediach społecznościowych
    Bycie w kręgu znajomych z pracownikami w mediach społecznościowych lub obserwowanie ich jest generalnie akceptowalne, trzeba jednak zachować szczególną dbałość o to, by zawsze zachowywać się profesjonalnie. W przeciwnym wypadku ryzykujesz utratę szacunku.
  • Opuszczaj imprezy integracyjne jako pierwszy
    Nie zostawaj zbyt długo – ryzykujesz przekroczenie granicy. Jako szef możesz oczywiście pojawiać się na tych samych wydarzeniach co twoi pracownicy. Musisz jednak pamiętać, by zachowywać się w sposób odpowiedni dla twojej pozycji w firmie. Oznacza to umiar w piciu, darowanie sobie nieprzyzwoitych żartów i nierobienie niczego, co nie zgadzałoby się z polityką firmy.

Rady dla pracownika

Jako pracownik jesteś odpowiedzialny za relacje, które tworzysz w firmie. Należy do nich też to, jak odnosisz się do swojego szefa. Niezależnie od tego, czy uważasz, że twój przełożony jest najlepszym, co mogło ci się przytrafić, czy też obawiasz się każdego spotkania z nim, musisz przede wszystkim zachowywać się profesjonalnie i jak najbardziej życzliwie.

Oto parę rad dla pracowników:

  • Bądź na czas
    Jedną z rzeczy, które jako pracownik możesz zrobić, by od razu narazić się szefowi, są częste spóźnienia. Oczywiście, zdarzają się sytuacje, które mogą niezależnie od ciebie spowodować, że pojawisz się trochę później, ale to nie może być standardem. Jeśli codziennie jesteś na czas, twój szef wie, że można na tobie polegać.
  • Okazuj szacunek
    Nawet jeśli wiesz, że szefowa solidnie zabalowała w weekend, w biurze wciąż jest przełożoną. Okazuj szacunek jej stanowisku, nawet jeśli jej samej nie postrzegasz jako wzoru do naśladowania.
  • Dochowuj tajemnic
    W większości przedsiębiorstw konieczny jest pewien poziom poufności, choćby ze względu na konkurencję. Bycie godnym zaufania to jeden z największych zasobów, jakie może mieć pracownik – z pewnością będziesz bardziej ceniony, trzymając usta na kłódkę – w tych zawodowych jak i prywatnych sprawach.
  • Nie bądź arogancki
    Być może wszyscy wiedzą, że przyjaźnicie się z szefem od wieków albo należycie do tego samego klubu sportowego. Nie jest to jednak powód, by się wywyższać. Taka arogancja nie tylko nie będzie się podobała twoim współpracownikom – twój szef również będzie wiedział, że zachowujesz się w ten sposób i postara się wyraźnie zaznaczyć dystans między wami.
  • Nie przerywaj
    Nawet, jeśli wiesz więcej niż twój szef, który wypowiada się na jakiś temat podczas spotkania lub w prywatnej rozmowie, pozwól, by skończył, zanim zabierzesz głos. A jeśli chcesz to zrobić – bądź grzeczny i uprzejmy.
  • Miej dość pokory, by przeprosić
    Jeśli myliłeś się co do czegoś albo popełniłeś błąd, przyznaj się i przeproś. W ten sposób możesz iść dalej, nie martwiąc się i nie czując winnym. Dodatkowo – szef będzie postrzegał cię jako osobę uczciwą i posiadającą dość pokory, by nie ukrywać swoich pomyłek.

Kiedy współpracownik zostaje szefem

Jeśli będąc wcześniej częścią grupy współpracowników, nagle masz za nich odpowiadać, sprawy mogą się skomplikować, szczególnie jeśli się przyjaźnicie. Nie chcesz nagle zostawić kumpli, jednak powinieneś dać im znać, że twoja funkcja jest teraz inna. Ci, którzy są prawdziwymi profesjonalistami, zrozumieją.

Kiedy jeden z twoich współpracowników staje się szefem, okaż szacunek jego stanowisku. Możecie nadal okazywać sobie dużo życzliwości, jednak nie oczekuj, że będzie spędzał z tobą czas i zachowywał się jak dawniej, bo może to postawić was obu w niezręcznej sytuacji. Daj mu znać, że rozumiesz nową rolę, w której się znalazł, i że zrobisz wszystko, co możesz, by uczynić to przejście na tyle bezbolesnym, na ile to możliwe.

Polityka firmy

W większych firmach mogą obowiązywać konkretne zasady dotyczące relacji pomiędzy przełożonymi a ich podwładnymi. Poznaj je i starannie ich przestrzegaj, nawet wówczas, gdy nie do końca ci odpowiadają.

Krzysztof Marski

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie