Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

Co załatwisz dzięki profilowi zaufanemu

Twój biznes
|
27.06.2019

Zgłoszenie narodzin dziecka, sprawy meldunkowe, wniosek o 500+, sprawdzenie historii kupowanego auta, dopisanie do spisu wyborców a nawet zgłoszenie działalności gospodarczej - to tylko niektóre z wniosków i operacji, jakie można przeprowadzić za pomocą osobistego profilu zaufanego. Jak go (bezpłatnie) założyć i do czego dokładnie można go użyć? Oto krótki poradnik.

Tagi: nowoczesne technologie

Twój biznes Co załatwisz dzięki profilowi zaufanemu
Profil zaufany pozwala na załatwianie wielu formalności bez wychodzenia z domu

Możliwość załatwienia wielu spraw urzędowych bez wychodzenia z domu to dla zajętego faceta wielkie udogodnienie. Potrzebujesz tylko profilu zaufanego, który także możesz założyć bezpłatnie i bez wychodzenia z domu. W czasie jednej krótkiej sesji w sieci przejdziesz wszystkie formalności i uzyskasz dostęp do rozbudowanego systemu. A korzyści, które z tego płyną, jest coraz więcej i będzie ich przybywać.

Co to jest profil zaufany?

Profil zaufany to bezpłatne (w odróżnieniu od podpisu kwalifikowanego z tokenem) narzędzie, które pozwala ci potwierdzać własną tożsamość za każdym razem, kiedy korzystasz z usług wymagających złożenia podpisu elektronicznego. To twój osobisty cyfrowy podpis, dzięki któremu załatwisz cały pakiet spraw administracyjnych, urzędowych itp.

W sensie formalnym profil zaufany to po prostu potwierdzony zestaw cyfrowych danych, które w sposób pewny identyfikują jego posiadacza w usługach podmiotów publicznych w internecie. Te dane to imię, nazwisko, data urodzenia oraz numer PESEL. Profil zaufany jest tak zabezpieczony, aby nikt poza tobą nie mógł go użyć, dzięki temu jest w 100% bezpieczny.

Jak szybko założyć profil zaufany bez wychodzenia z domu?

Najłatwiej uzyskasz swój profil zaufany, gdy posiadasz konto w jednym z banków, który ma zgodę potwierdzanie tej funkcjonalności:

  • PKO Bank Polski
  • Inteligo
  • Santander
  • Bank Pekao
  • mBank
  • ING
  • Envelo
  • Millennium
  • Alior Bank

By założyć swój profil, wystarczy wejść do bankowości internetowej (przy użyciu zwyczajowego loginu i hasła) i znaleźć tam odpowiednią zakładkę tej funkcji. Wszystkie banki, które biorą udział w programie, udostępniają szczegółową instrukcję krok po kroku, jak to zrobić z użyciem ich systemu, różnią się one nieco, ale łączy je to, że procedura jest łatwa i szybka. Już po kilku prostych czynnościach aktywujących staniesz się posiadaczem profilu zaufanego.

Po założeniu profilu zaufanego w ten sposób, logowanie do niego będzie się odbywać przez dedykowaną temu specjalną stronę banku, w sposób identyczny, jak w przypadku bankowości internetowej.

Jeśli na liście banków, przez które można takie konto utworzyć, nie ma tego, z którego korzystasz, nic straconego. Można go założyć także w wielu urzędach (m.in. miast czy gmin). Wniosek o przyznanie możesz złożyć również przez internet, ale podpisanie dokumentu odbywa się w urzędzie lub punkcie potwierdzającym (który sobie sam wybierzesz).

Co dokładnie zrobić?

  • Wejdź na stronę profilu zaufanego albo na stronę ePUAP ;
  • Wybierz zakładkę Zarejestruj się;
  • Wypełnij formularz;
  • Kliknij Zarejestruj się. W ten sposób złożysz wniosek o założenie profilu zaufanego;
  • Zaloguj się na stronie profilu zaufanego;
  • Idź do wybranego przez siebie punktu potwierdzającego i potwierdź tam założenie profilu zaufanego. Masz na to 14 dni od złożenia wniosku.

Co zyskasz na założeniu profilu zaufanego?

Bardzo wiele. Przede wszystkim uzyskujesz równoważnik podpisu elektronicznego, który pozwoli ci załatwić masę spraw urzędowych prosto z domowego fotela. Skończy się czas długich kolejek, urzędów czynnych w niekorzystnych godzinach, zdenerwowania i niepewności. Wszystko załatwisz wtedy, kiedy ci to będzie pasować. Wnioski można składać całą dobę ;-)

Załatwisz sprawy administracyjne w serwisie ePUAP (czyli w Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej) oraz na stronie Obywatel.gov.pl:

1. Sprawy samorządowe, w tym te z urzędów miast gmin

  • złożysz wniosek o dowód dla siebie lub dziecka;
  • zgłosisz utratę lub zniszczenie dowodu albo prawa jazdy;
  • zawiadomisz o sprzedaży samochodu;
  • sprawdzisz, czy zamówione dokumenty (np. paszport) są już gotowe do odebrania;
  • dopiszesz się do spisu wyborców.

2. Urzędy Stanu Cywilnego

  • uzyskasz odpisy aktów: małżeństwa, urodzenia, zgonu, lub inne dokumenty;
  • zgłosisz urodzenie dziecka.

3. Sprawy związane z ZUS (Zakładem Ubezpieczeń Społecznych)

  • sprawdzisz, czy pracodawca cię ubezpieczył i jaką dostaniesz emeryturę;
  • przejrzysz swoje zwolnienia lekarskie i składki.

4. Kwestie dotyczące NFZ (Narodowego Funduszu Zdrowia)

  • odbierzesz przed wyjazdem za granicę kartę EKUZ (Europejską Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego uprawniającą do korzystania z placówek służby zdrowia poza granicami Polski);
  • uzyskasz dostęp do systemu e-recept (możliwość uzyskiwania recept w wersji cyfrowej, odbiór leków w aptece przy pomocy smartfona);
  • otrzymasz dostęp do konta zdrowotnego (historia chorób, przepisywane i zażywane leki, koszty leczenia itp.).

5. Urzędy skarbowe

  • sprawdzisz swoje rozliczenia podatkowe;
  • zgłosisz spadek lub darowiznę.

6. Krajowy Rejestr Karny

  • pobierzesz zaświadczenie o niekaralności.

7. Urzędy pracy

  • zarejestrujesz się jako osoba bezrobotna;
  • zapiszesz się na szkolenia organizowane przez urząd.

8. Dostęp do danych Rejestru PESEL i Rejestru Dowodów Osobistych

  • sprawdzisz swoje dane i stan ważności dokumentów.

9. Pozostałe urzędy administracji publicznej (centralne, regionalne i lokalne) oraz instytucje publiczne

  • zarejestrujesz działalność gospodarczą;
  • złożysz wniosek o Kartę Dużej Rodziny;
  • wyślesz pismo ogólne, (gdy nie ma odpowiedniego formularza) do załatwienia konkretnej sprawy.

10. Dane z systemu CEPiK2.0 (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców) oraz sprawy związane z autem

  • sprawdzisz stan swoich punktów karnych;
  • sprawdzisz historię konkretnego pojazdu (przebieg, ważność OC, badanie techniczne itp.);
  • sprawdzisz autokar (np. czy jest ubezpieczony), którym twoi bliscy jadą na wakacje.

Spraw, które można załatwić przez internet dzięki profilowi zaufanemu jest coraz więcej

Podana lista zawiera tylko najważniejsze i najczęściej występujące sprawy, które można załatwić z użyciem profilu zaufanego. Wiele gmin ma własny, szerszy katalog kwestii, które obsługiwane są bez konieczności wizyty w urzędzie, dlatego jeśli będziesz miał jakiś bardziej skomplikowany problem, sprawdź na stronach swojego miasta lub gminy, czy przypadkiem nie rozwiążesz go przez internet.

Profil zaufany jest narzędziem uniwersalnym, nie przypisanym do żadnego konkretnego portalu ani usługi, co oznacza, że można go używać w rożnych serwisach. Cały czas będą się pojawiać nowe, coraz bardziej zaawansowane funkcje, wymagające składania cyfrowego podpisu, potwierdzenia tożsamości w sieci.

Profil zaufany jest ważny przez 3 lata, ale można go oczywiście później przedłużać .

I to wszystko. Miłego korzystania.

Sławomir Tokarczyk

 

Wejdź na FORUM!
Linki artykułu
Kopiuj link:
Skopiowano do schowka

Wklej link na stronę:
Skopiowano do schowka

 

Komentarze (0) / skomentuj / zobacz wszystkie