Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

rajd Dakar

Rally timer by Benediktas Vanagas

Zegarki

Vostok Europe zaprezentował dwa zupełnie nowe, należące do linii Ałmaz zegarki: "Rally timer by Benediktas Vanagas". Czasomierze te zostały stworzone specjalnie dla zespołu „General Financing - Autopaslauga by Pitlane” i jego kierowcy - Benediktasa Vanagasa, biorących udział w Rajdzie Dakar 2016.

więcej »

Biznesmeni na Rajdzie Dakar

Oni nas inspirują

Dakar – legendarny, najtrudniejszy na świecie rajd cross country. Prawie 9400 km tras, w tym ponad 5200 km odcinków specjalnych. Wyniszczający ludzi i sprzęt – do mety dojeżdża mniej więcej połowa pojazdów i rzadko zdarza się, by na trasie ktoś nie zginął. Poza ścisłą czołówką rajdowej elity toczy się walka amatorów, którzy inwestują własne pieniądze by przeżyć przygodę życia. Wśród nich szef sieci aptek, właściciel sieci pralni czy prezes firmy budującej centra handlowe.

więcej »

Nie taki znowu mini...

Samochody

Sport samochodowy to bardzo dziwne zjawisko: potentaci w produkcji samochodów próbują udowodnić światu, że ich auta są niezniszczalne i niedoścignione, jeśli tylko odpowiednio się je przyozdobi kolorowymi naklejkami. To tak, jakby tłumaczyć, że wrestling to prawdziwa walka. A jednak - ludzie w to wierzą!

więcej » 3
array(3) { [0]=> array(49) { ["id"]=> string(4) "1983" ["slug"]=> string(33) "rally-timer-by-benediktas-vanagas" ["dont_use_tags"]=> string(0) "" ["title"]=> string(33) "Rally timer by Benediktas Vanagas" ["avatar_description"]=> string(0) "" ["avatar_alt_text"]=> string(0) "" ["lead"]=> string(310) "Vostok Europe zaprezentował dwa zupełnie nowe, należące do linii Ałmaz zegarki: "Rally timer by Benediktas Vanagas". Czasomierze te zostały stworzone specjalnie dla zespołu „General Financing - Autopaslauga by Pitlane” i jego kierowcy - Benediktasa Vanagasa, biorących udział w Rajdzie Dakar 2016." ["has_superbox"]=> bool(true) ["has_superbox_main"]=> bool(false) ["has_superbox_sticker"]=> bool(false) ["superbox_content"]=> string(0) "" ["superbox_title"]=> string(33) "Rally timer by Benediktas Vanagas" ["superbox_avatar"]=> string(20) "superbox_avatar_1983" ["body"]=> string(5658) "

[powiazane] Mechanizm tych dedykowanych zegarków został zaprojektowany przez doskonale znanego w zegarkowym świecie, szwajcarskiego producenta – firmę ISA SWISS. Wytyczne dla jego konstrukcji przekazał wytwórcy, ambasador i współpracownik marki Vostok Europe – litewski kierowca Benediktas Vanagas. Dzięki użyciu rozwiązania elektronicznego udało się zrealizować wskazania dodatkowe czasomierza, bardzo przydatne w czasie samochodowych rajdów.

Za pomocą cyfrowego wyświetlacza ciekłokrystalicznego prezentowane mogą być następujące wskazania:

Bardzo ważna, szczególnie przy ekstremalnych warunkach użytkowania, jest możliwość podświetlenia wskaźnika ciekłokrystalicznego.

[ext_img=s]2018[/ext_img]

Zegarek posiada oczywiście wskazania czasu podstawowego realizowane za pomocą wskazówek: godzinowej i minutowej, oraz bardzo ciekawie odseparowanej, przydatnej do szybkiego pomiaru sekund wskazówki sekundowej.

Co ciekawe, ta sekundowa wskazówka dzięki swojemu skorelowaniu z wyświetlaczem cyfrowym, wskazuje upływ sekund przy pomiarach stopera i stopera rajdowego, przy załączonych tych opcjach pomiaru.

Jak się okazuje, tradycyjnie wyglądająca koronka zegarka jest równocześnie dodatkowym przyciskiem służącym do zmiany opcji pomiaru, załączania podświetlenia wyświetlacza cyfrowego i oczywiście manipulatorem do zmiany położenia wskazówek.

Pierścień koperty jest wykonany jako obrotowy i posiada naniesioną podziałkę minutową umożliwiając szybki sposób rejestracji odcinków minutowych. Podobnie jak w zegarkach przeznaczonych do nurkowania, obraca się on tylko w jedną (odwrotną do ruchu wskazówek) stronę.

Czerwony kolor przycisku wyzwalania stopera jest często stosowany w zegarkach sportowych, a w tym przypadku, gdy kurz i pył są codziennym środowiskiem kierowców, kolorystyka ta jest decydująca dla widoczności manipulatora.

Ta nowa linia wzornicza obejmuje dwa wzory czasomierzy:

“Titanium Edition”

Ten model wykonany jest w kopercie z tytanu w kolorze szaro-srebrzystym. Posiada on tarczę utrzymaną w kolorystyce grafitu, z czerwonymi, czarnymi i szarymi napisami.

Wyróżnionym poprzez użytą czcionkę, kolor i umiejscowienie powyżej wskaźnika ciekłokrystalicznego, jest napis: “Benediktas Vanagas”.

[ext_img=s]2022[/ext_img]

“Black Edition-II”

Te modele wykonane są w kopercie z tytanu pokrytej czarną powłoką zrealizowaną w technice PVD. Dla tego wzoru cechą charakterystyczną jest innowacyjna powłoka luminescencyjna, którą powleczona jest cała tarcza.

Dzięki temu, w półmroku czy ciemności odczyt czasu możliwy jest poprzez ciemne wskazówki i indeksy wyróżniające się na tle luminescencyjnej tarczy. Jej sposób wykonania jest indywidualnym, trzymanym w tajemnicy rozwiązaniem zastosowanym przez markę Vostok Europe.

Ze względu na ciemniejszą tonację kolorystyczną tarczy w tym modelu, jeszcze wyraźniej odcina się na niej napis “Benediktas Vanagas”, ale inne oznaczenia są mniej widoczne.

[ext_img=s]2021[/ext_img]

Użycie w nazwie rzymskiego wyróżnika – cyfry II, było konieczne ze względu na jedną z poprzednich edycji zegarków związanych z Benediktasem Vanagasem.

Bardzo ciekawym elementem są dekle zegarków, na których, w centralnej części wygrawerowano:

[ext_img=s]2019[/ext_img]

Koperty zegarków zapewniają oznaczoną na tarczy i deklu zegarka wodoszczelność do 20 atm. Wysokiej jakości paski skórzane z czerwonym wykończeniem brzegów doskonale komponują się z pozostałymi elementami zegarka.

Zegarki zostały wykonane w limitowanych seriach - po 500 egzemplarzy w każdym z obydwu wzorów.

Do każdego egzemplarza, w karcie gwarancyjnej zegarka wydzielona jest jedna strona z następującą informacją:

“Niniejszym, ja Benediktas Vanagas - zwycięzca Rajdu Dakar 2015 w kategorii zespołów niefabrycznych zaświadczam, że zegarek "Rally timer by Benediktas Vanagas" firmy Vostok Europe został przeze mnie zaprojektowany i na moje specjalne zamówienie wykonany. Posiada on wskazania użyteczne w samochodowych rajdach. Egzemplarze tych zegarków z sukcesem przeszły praktyczne testy użytkowania, realizowane przez każdego z członków naszego zespołu, podczas Rajdu Dakar 2016”.

[ext_img=s]2020[/ext_img]

Władysław Meller

www.zegarkiipasja.pl

[article_adv]

" ["ancestor_id"]=> string(2) "15" ["advimg"]=> string(0) "" ["lead_on_first"]=> bool(true) ["ctime"]=> string(10) "1457103550" ["gradation"]=> string(1) "0" ["gradation_sub"]=> string(1) "0" ["adv"]=> bool(false) ["signin"]=> bool(false) ["after18"]=> bool(false) ["art_category_id"]=> string(2) "29" ["is_gadget"]=> bool(false) ["vote_title"]=> string(0) "" ["with_advbox"]=> bool(false) ["advbox"]=> string(0) "" ["link_url"]=> string(27) "https://facetpo40.pl/forum/" ["link_info"]=> string(16) "Wejdź na FORUM!" ["link_alt"]=> string(0) "" ["download_file"]=> string(0) "" ["seo_title"]=> string(0) "" ["seo_description"]=> string(0) "" ["seo_keywords"]=> string(0) "" ["show_recommend"]=> bool(true) ["show_random"]=> string(1) "3" ["show_other_random"]=> string(1) "3" ["avatar"]=> string(19) "/avatar/avatar_1983" ["visits_counter"]=> string(4) "3465" ["comments_counter"]=> string(1) "0" ["published_active"]=> bool(true) ["published_start"]=> string(1) "0" ["published_end"]=> string(1) "0" ["recommended_end"]=> string(1) "0" ["like_counter"]=> string(1) "0" ["unlike_counter"]=> string(1) "0" ["photos_counter"]=> NULL ["ArtCategory"]=> array(18) { ["id"]=> string(2) "29" ["name"]=> string(7) "Zegarki" ["root_id"]=> string(1) "0" ["isleaf"]=> bool(true) ["video_gradation"]=> string(1) "0" ["gallery_gradation"]=> string(1) "0" ["index_gradation"]=> string(1) "0" ["isactive"]=> bool(true) ["position"]=> string(1) "0" ["superbox_counter"]=> string(1) "0" ["title"]=> string(7) "Zegarki" ["about"]=> string(185) "Męski zegarek określa osobowość mężczyzny. Zegarek to najpopularniejszy męski gadżet i element męskiej biżuterii. Czym powinien cechować się idealny zegarek dla mężczyzny?" ["keywords"]=> string(0) "" ["use_gradation"]=> bool(true) ["slug"]=> string(9) "0-zegarki" ["lft"]=> string(2) "71" ["rgt"]=> string(2) "72" ["level"]=> string(1) "2" } } [1]=> array(49) { ["id"]=> string(4) "1655" ["slug"]=> string(27) "biznesmeni-na-rajdzie-dakar" ["dont_use_tags"]=> string(31) "badanie , biznes , dowcip , akt" ["title"]=> string(27) "Biznesmeni na Rajdzie Dakar" ["avatar_description"]=> string(0) "" ["avatar_alt_text"]=> string(0) "" ["lead"]=> string(514) "Dakar – legendarny, najtrudniejszy na świecie rajd cross country. Prawie 9400 km tras, w tym ponad 5200 km odcinków specjalnych. Wyniszczający ludzi i sprzęt – do mety dojeżdża mniej więcej połowa pojazdów i rzadko zdarza się, by na trasie ktoś nie zginął. Poza ścisłą czołówką rajdowej elity toczy się walka amatorów, którzy inwestują własne pieniądze by przeżyć przygodę życia. Wśród nich szef sieci aptek, właściciel sieci pralni czy prezes firmy budującej centra handlowe." ["has_superbox"]=> bool(false) ["has_superbox_main"]=> bool(false) ["has_superbox_sticker"]=> bool(false) ["superbox_content"]=> string(0) "" ["superbox_title"]=> string(27) "Biznesmeni na Rajdzie Dakar" ["superbox_avatar"]=> string(20) "superbox_avatar_1655" ["body"]=> string(7531) "

APTEKARZ…

...to Grzegorz Czarnecki, właściciel sieci aptek Curate. Grupa Apteki Curate® to marka sieci rozwijających się na terenie Polski południowo-wschodniej (województwa małopolskie, świętokrzyskie, lubelskie i podkarpackie) aptek całodobowych oraz całotygodniowych. Sieć powstała w 2006 roku, obecnie liczy już 15 aptek (12 własnych i 3 franczyzowe). Dzięki działalności biznesowej Grzegorz Czarnecki spełnił swoje marzenie i z Bartkiem Bobą na prawym fotelu wystartował w tegorocznym Dakarze. Plan był nieco wariacki – w 62 dni przygotować się i ruszyć na trasę. Grzegorz Czarnecki już przed rajdem przyznawał, że ma to być przygoda a nie ostre ściganie o wynik. Plan maksimum zakładał dojechanie do mety.

– Moje dotychczasowe doświadczenie można nazwać jeżdżeniem wokół trzepaka. Nie ukrywamy tego, że jesteśmy załogą leszczy – szczerze mówił Grzegorz Czarnecki.

Ostre tempo przyniosło efekt. W ciągu 62 krótkich dni Grzegorzowi Czarneckiemu udało się stworzyć zespół Never Enough Team i przygotować auto – Mitsubishi Pajero - oraz całe zaplecze techniczne.

Udały się treningi w piaszczystym Dubaju, w dojechaniu do mety miał pomóc doświadczony już pilot, Bartek Boba. Wielu kierowców podkreśla, że dobry nawigator jest kluczowym elementem sukcesu, gdy trzeba przejechać kilkaset kilometrów po pustyni. Bartłomiej Boba w zeszłym roku był członkiem załogi ciężarówki Grzegorza Barana. Równie ważne było przygotowanie fizyczne. Właściciel sieci aptek od dawna jest aktywny sportowo, lubi ekstremalne wyzwania a w szykowaniu formy na Dakar pomagał mu trener.

Grzegorz Czarnecki nie ukrywa, że pojechał dla przygody. Ta niestety szybko się skończyła. Już drugi odcinek specjalny okazał się morderczy dla samochodu. Problemy z silnikiem, pourywane półosie, maglownica. Do dzieła zniszczenia dołożył się fesz fesz. To trudne do opisania zjawisko, w zasadzie jest to zmielona gipsowa skała, która przy najdrobniejszym ruchu wzbija się w powietrze. Grzegorz Czarnecki mówi o nim „to jakby do betoniarki wrzucić 50-kilowy worek z wapnem i włączyć wentylator”.

Załogę z rajdu wykluczył pech, splot awarii i zdarzeń, z których najgorsze okazało się zakopanie w piachu i problem z podnośnikiem. Osiem godzin walki i rozkręcenie połowy samochodu nie przyniosło rezultatu.

- Nad ranem przyjechała tzw. śmieciarka, czyli samochód, z którego pada pytanie czy jedziemy dalej czy nie – wspomina Grzegorz Czarnecki. Mimo głodu jazdy, załoga nie mogła kontynuować Dakaru.

WŁAŚCICIEL PRALNI

Kolejnym z polskich biznesmenów związanych z franczyzą, którzy zameldowali się na starcie Dakaru, był Piotr Beaupré. Właściwie nie jest właścicielem pralni - od kilkunastu lat zarządza siecią blisko 200 obiektów „5 a SEC„ oraz „Pijalni Czekolady Wedel”. Firma zatrudnia ponad 1000 osób w Polsce, Czechach, Słowacji i na Ukrainie. Angażuje się też w inne przedsięwzięcia związane z energią wiatrową, zarządzaniem nieruchomościami, gruntami rolnymi czy deweloperką. Jego przedsięwzięcia najłatwiej śledzić oglądając grafiki reklamowe na BMW X5, którym ściga się od kilku już lat.

W odróżnieniu od Grzegorza Czarneckiego, Piotr Beaupré ma spore doświadczenie w rajdach. Zaczynał od terenowych przeprawówek, pojechał w legendarnym Camel Trophy, później postanowił pojeździć nieco szybciej. Bodaj jako pierwszy w Polsce zaczął się ścigać Bowlerem Wildcatem. Jest dwukrotnym rajdowym wicemistrzem Polski samochodów terenowych. Swoim BMW jeździł już w rajdach Baja Portalegre, Dakar, Silk Way Rally i Baja Szczecin, dwa razy wystartował w Dakarze. W roku 2012 zajął 51. miejsce, rok później poprawił wynik i na mecie zameldował się jako 37. zawodnik (w swojej klasie zajmując doskonałe, 10. miejsce). Jego partnerem na prawym fotelu jest od wielu lat Jacek Lisicki, również przedsiębiorca. Jest współwłaścicielem serwisu samochodowego.


Załoga NeoRaid pożegnała się z Rajdem Dakar 2014 na V etapie, na początkowych kilometrach OS. Decyzja Piotra Beaupre o wycofaniu się z rajdu była rezultatem wypadku, który załoga miała dzień wcześniej. Zależało mu na miejscu w trzeciej „dziesiątce”, ale chciał być jak najbliżej miejsca numer 21.

– Nie zależało mi na tym, żeby po raz trzeci tylko ukończyć ten rajd. Dlatego podjąłem decyzję o wycofaniu naszego samochodu. Winien jestem w stu procentach ja, bo w miejscu, w którym mieliśmy wypadek, jechałem za szybko. Trochę zabrakło też szczęścia, bo o utrzymaniu się na trasie decydowały centymetry. Ale niestety auto zsunęło się w rozpadlinę i to zapoczątkowało lawinę zdarzeń. Mogę mieć pretensje tylko do siebie, ale nie mam ich wiele – pisze o Dakarze 2014.

Zaplanował trzyletni cykl startów w tym najtrudniejszym rajdzie i na razie waha się, czy pojechać w kolejnym.

DEWELOPER

Przedstawicielem dużego biznesu na Dakarze jest od kilku lat Rafał Sonik. Prywatnie szefuje ekipie Poland National Team, zrzeszającej prawie wszystkich Polaków na Dakarze i innych rajdach o podobnej charakterystyce.

Parzy dłonie o silnik swojego quada, pompuje benzynę ustami, jeśli zajdzie taka potrzeba. Zawodowo to prezes firmy Gemini Holdings, do której należą centra handlowe Gemini Park w Bielsku-Białej i Tarnowie. Wprowadzał na polski rynek British Petroleum, realizował projekty dla Géanta, Carrefoura, Tesco i Lidla. Szefuje kilkunastu spółkom i daje pracę 3 tysiącom ludzi.

Na quada wsiadł w sumie przypadkiem. Spodobało mu się, zaczął więc regularnie trenować i ścigać się. W roku 2009 pierwszy raz pojechał na Dakar i od razu, jako debiutant, wskoczył na podium. Od tej pory udowadnia, że to nie był przypadek. Jest w ścisłej, światowej czołówce. W 2010 skończył na 5. miejscu, rok później wycofał się z powodu awarii, kolejny start w Dakarze skończył się potężną awanturą i dyskwalifikacją Sonika za ponoć nieregulaminowe przeróbki. W tym rajdzie nigdy nie miał łatwo – jest najgroźniejszym konkurentem dla lokalnych rywali, braci Patronellich, o których mówi się z przekąsem, że „nawet kamienie na trasie im pomagają”.

Dakar 2014 Rafał Sonik skończył na drugim miejscu, ale spora część zawodników uważa go za prawdziwego zwycięzcę. Cieszy się szacunkiem zarówno jako biznesmen, sportowiec i filantrop.

W sumie szacunek należy się każdemu uczestnikowi Dakaru. Cieszy fakt, że rośnie grupa biznesmenów i zawodników, którzy w ten sposób wykorzystują chwilę wolnego czasu i ciężko zarobione pieniądze. Realizacja pasji zamiast lansowania się w kurorcie – to jest to.

Konrad Bagiński
[ext_img=o]1465[/ext_img]

" ["ancestor_id"]=> string(2) "56" ["advimg"]=> string(0) "" ["lead_on_first"]=> bool(true) ["ctime"]=> string(10) "1417177236" ["gradation"]=> string(1) "0" ["gradation_sub"]=> string(1) "0" ["adv"]=> bool(false) ["signin"]=> bool(false) ["after18"]=> bool(false) ["art_category_id"]=> string(3) "106" ["is_gadget"]=> bool(false) ["vote_title"]=> string(0) "" ["with_advbox"]=> bool(false) ["advbox"]=> string(0) "" ["link_url"]=> string(27) "https://facetpo40.pl/forum/" ["link_info"]=> string(16) "Wejdź na FORUM!" ["link_alt"]=> string(0) "" ["download_file"]=> string(0) "" ["seo_title"]=> string(0) "" ["seo_description"]=> string(0) "" ["seo_keywords"]=> string(0) "" ["show_recommend"]=> bool(false) ["show_random"]=> string(1) "3" ["show_other_random"]=> string(1) "3" ["avatar"]=> string(19) "/avatar/avatar_1655" ["visits_counter"]=> string(4) "4600" ["comments_counter"]=> string(1) "0" ["published_active"]=> bool(true) ["published_start"]=> string(1) "0" ["published_end"]=> string(1) "0" ["recommended_end"]=> string(1) "0" ["like_counter"]=> string(1) "0" ["unlike_counter"]=> string(1) "0" ["photos_counter"]=> NULL ["ArtCategory"]=> array(18) { ["id"]=> string(3) "106" ["name"]=> string(18) "Oni nas inspirują" ["root_id"]=> string(1) "0" ["isleaf"]=> bool(true) ["video_gradation"]=> string(1) "0" ["gallery_gradation"]=> string(1) "0" ["index_gradation"]=> string(1) "0" ["isactive"]=> bool(true) ["position"]=> string(1) "6" ["superbox_counter"]=> string(1) "6" ["title"]=> string(18) "Oni nas inspirują" ["about"]=> string(223) "Mężczyźni po 40., którzy osiągają sukcesy, to wielka inspiracja dla każdego dojrzałego faceta. Nic nie stoi na przeszkodzie, by zacząć lub kontynuować wielkie kariery i osiągać wspaniałe cele po czterdziestce!" ["keywords"]=> string(67) "bohater, dojrzali mężczyźni, sukces po czterdziestce, inspiracje" ["use_gradation"]=> bool(false) ["slug"]=> string(19) "0-oni-nas-inspiruja" ["lft"]=> string(3) "113" ["rgt"]=> string(3) "114" ["level"]=> string(1) "2" } } [2]=> array(49) { ["id"]=> string(3) "308" ["slug"]=> string(19) "nie-taki-znowu-mini" ["dont_use_tags"]=> string(0) "" ["title"]=> string(22) "Nie taki znowu mini..." ["avatar_description"]=> string(0) "" ["avatar_alt_text"]=> string(0) "" ["lead"]=> string(319) "Sport samochodowy to bardzo dziwne zjawisko: potentaci w produkcji samochodów próbują udowodnić światu, że ich auta są niezniszczalne i niedoścignione, jeśli tylko odpowiednio się je przyozdobi kolorowymi naklejkami. To tak, jakby tłumaczyć, że wrestling to prawdziwa walka. A jednak - ludzie w to wierzą!" ["has_superbox"]=> bool(false) ["has_superbox_main"]=> bool(false) ["has_superbox_sticker"]=> bool(false) ["superbox_content"]=> string(0) "" ["superbox_title"]=> string(0) "" ["superbox_avatar"]=> NULL ["body"]=> string(5090) "

Niemieckie BMW od lat miało chrapkę na zwycięstwo w rajdzie DAKAR. Bo wygrać Dakar znaczy tyle, co mieć najlepsze auto świata. Więc znani kierowcy najpierw w BMW X5, a później w BMW X3 CC ścigali się po bezdrożach i… nie wygrywali. W Dakarze liczyło się głównie Mitsubishi (12 zwycięstw), a gdy Japończykom znudziło się wygrywanie i wycofali fabryczny zespół, do głosu doszedł Volkswagen ze swoim Touaregiem. Volkswagen nakładem ogromnych sił i środków wywalczył w końcu potrójne zwycięstwo i Dakar przestał Niemców interesować. Błąd! Nie wszystkich Niemców. Tych z BMW, a właściwie z firmy X-RAID, która jest częścią koncernu BMW dakarowe zwycięstwo nadal interesowało. Już w ubiegłym roku pojawił się na starcie Mini Countryman, ale nie dojechał do mety. Po jednej z napraw został skasowany podczas próbnej jazdy.

[ext_img=s]198[/ext_img]

W tegorocznym Dakarze na starcie stanęło kilka tych aut przygotowanych przez X-RAID. Mini All4Racing - tak nazywa się rajdowa wersja Countrymana. W pierwszej fazie rajdu Mini wygrywały odcinek po odcinku. Swoje pierwsze etapowe zwycięstwo, także w Mini, zaliczył nawet Krzysztof Hołowczyc. Walkę z maluchami mógł podjąć jedynie zespół Robi'ego Gordona w przypominających czołgi Hummerach, ale po licznych perturbacjach "młotki" nie znalazły się na mecie. W efekcie MINI wygrało, a Stephane Peterhansel po raz dziesiąty w swej karierze wygrał Dakar (6 razy na motocyklu, 3 razy w Mitsubishi), ale istnieje uzasadnione podejrzenie, że Francuz wygrałby Dakar nawet na piechotę.

[ext_img=s]199[/ext_img]

No, więc BMW odniosło sukces i zapewne do salonów tej firmy ustawią się kolejki. Zresztą - Mini już w latach 60. z powodzeniem startował w rajdzie Monte Carlo, więc i tradycja jest. Tyle, że wtedy samochód rajdowy różnił się od "cywilnego" naklejonym numerem, a dziś…

No, właśnie - dzisiejsze rajdowe Mini - co to za ptica? Przede wszystkim - "w rękach" takich kierowców jak Peterhansel, Roma, czy Hołowczyc to bardzo skuteczna "broń" (chociaż, jak było widać na niektórych odcinkach jednak znacznie wolniejsza od Hummerów).

[ext_img=s]200[/ext_img]

To - jak się domyślacie - samochód tylko wizualnie i tylko trochę przypominający Mini Countrymana dostępnego w salonach. Jedynymi wspólnymi dla rajdówki i wersji handlowej częściami są przednie i tylne światła, klamki i przednia szyba. Reszta to przestrzenna konstrukcja z rur, karoseria z kompozytów, 420 litrowy zbiornik paliwa, bardzo wytrzymałe zawieszenie o dużym skoku, 2 fotele dla załogi, system gaśniczy, silnik, skrzynia biegów i system napędu na 4 koła (rajdowe Hummery maja napęd jedynie na tylną oś). W bagażniku podstawowe narzędzia i 3 koła zapasowe. Oczywiście - w samochodzie pełno jest komputerów i elektroniki sterującej wszystkim oraz informującej załogę nie tylko o trasie, ale też o stanie auta. Nie będzie przesadą, jeżeli stwierdzę, że jej moc obliczeniowa znacznie przewyższa moc elektroniki latającej na księżyc w statkach Apollo. Mini jest jednak sporo wolniejszy od rakiety, bo jego maksymalna prędkość to jedynie 181 km/h z tym, że z taką prędkością może on jechać po nieutwardzonej nawierzchni, czyli w tak zwanym terenie. Wszelkie nierówności, dbając o to, by auto miało dobry kontakt z nawierzchnią, pochłania wyczynowe zawieszenie firmy Heggemann Autosport. Podobnie jak większość dakarowych samochodów, Mini wyposażone jest w opony marki BF Goodrich. W Mini zastosowano rozmiar 245/80R16, co zapewnia odpowiednią trakcję i prześwit. Zatankowane auto waży 1900 kg, z którą to masą całkiem nieźle radzi sobie 315-konny dieslowski silnik o symbolu RS 08, osiągający maksymalną moc przy 4000 obrotów na minutę, a potężny moment obrotowy 700 Nm - już przy 1900 obrotach. Silnik przekazuje moc poprzez 6-biegową skrzynię Sadev i sprzęgło AP Racing. Żeby zatrzymać to rozpędzone monstrum, zastosowane zostały wentylowane (oczywiście) hamulce tarczowe firmy AP o średnicy 320 mm, przy czym tylne dodatkowo są chłodzone wodą.

[ext_img=s]202[/ext_img] 

Cały samochód jest też sporo większy niż normalny Countryman, ale to ze względów odpowiedniego wyważenia i bezpieczeństwa konstrukcji.

Gdyby ktoś był zainteresowany - może skontaktować się z firmą X-Raid i spróbować kupić lub wynająć rajdowe MINI. Ostrzegam jednak, że tanio nie będzie. A co do samej jazdy i wzorowania się na "dakarowcach" - przy kluczykach może być brelok z napisem: "nie próbuj tego w domu". Lepiej posłuchać tej rady.

[ext_img=s]201[/ext_img]

Marek Jaźwiecki

" ["ancestor_id"]=> string(2) "15" ["advimg"]=> string(0) "" ["lead_on_first"]=> bool(true) ["ctime"]=> string(10) "1327605623" ["gradation"]=> string(2) "10" ["gradation_sub"]=> string(1) "0" ["adv"]=> bool(false) ["signin"]=> bool(false) ["after18"]=> bool(false) ["art_category_id"]=> string(2) "28" ["is_gadget"]=> bool(false) ["vote_title"]=> string(0) "" ["with_advbox"]=> bool(false) ["advbox"]=> string(0) "" ["link_url"]=> string(0) "" ["link_info"]=> string(0) "" ["link_alt"]=> string(0) "" ["download_file"]=> string(0) "" ["seo_title"]=> string(46) "Rajdowe MINI - auto które wygrało Rajd Dakar" ["seo_description"]=> string(93) "Mini, samochód produkowany przez BMW, zwyciężyło rajd Dakar 2012. Dowiedz się, dlaczego!" ["seo_keywords"]=> string(16) "mini, BMW, Dakar" ["show_recommend"]=> bool(false) ["show_random"]=> string(1) "3" ["show_other_random"]=> string(1) "3" ["avatar"]=> string(18) "/avatar/avatar_308" ["visits_counter"]=> string(4) "7197" ["comments_counter"]=> string(1) "3" ["published_active"]=> bool(true) ["published_start"]=> string(1) "0" ["published_end"]=> string(1) "0" ["recommended_end"]=> string(1) "0" ["like_counter"]=> string(1) "0" ["unlike_counter"]=> string(1) "0" ["photos_counter"]=> NULL ["ArtCategory"]=> array(18) { ["id"]=> string(2) "28" ["name"]=> string(9) "Samochody" ["root_id"]=> string(1) "0" ["isleaf"]=> bool(true) ["video_gradation"]=> string(1) "0" ["gallery_gradation"]=> string(1) "0" ["index_gradation"]=> string(1) "0" ["isactive"]=> bool(true) ["position"]=> string(1) "6" ["superbox_counter"]=> string(1) "0" ["title"]=> string(9) "Samochody" ["about"]=> string(227) "Idealny samochód dla mężczyzny istnieje w głowie każdego z nas. Limuzyny, auta sportowe, samochody terenowe – każdy ma swoje wymarzone modele. Jakie auto wybrać, a jakie podziwiać? Wszystko o samochodach dla facetów." ["keywords"]=> string(0) "" ["use_gradation"]=> bool(true) ["slug"]=> string(11) "0-samochody" ["lft"]=> string(2) "69" ["rgt"]=> string(2) "70" ["level"]=> string(1) "2" } } } array(0) { }

Gorące tematy

facebook