Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

multitasking

10 niezawodnych sposobów na poprawę efektywności

Kariera

Większość ludzi sukcesu musi podołać niebagatelnej ilości obowiązków. Coś, co ich wyróżnia i czyni skutecznymi, to nie supermoce czy dodatkowa para rąk do odpisywania na maile. To specyficzny sposób realizacji zadań, dzięki którym są nieprzeciętnie efektywni. Zobacz, jak mistrzowie zarządzania czasem organizują przepływ pracy, by zrobić jak najwięcej w najkrótszym czasie, a większość kluczowych zadań wykonać jeszcze przed lunchem.

więcej » 1

Multitasking – nie wszystko złoto, co się świeci

Kariera

Im więcej rzeczy robisz w jednym czasie, tym bardziej jesteś pracowity, zdolny i efektywny - czy nie to dają nam do zrozumienia w szkole, pracy i w domu? Posiadanie trzeciej ręki i trzeciego oka to podobno prawdziwy atut... Czy na pewno? Jak wpływa na nas multitasking?

więcej »

Niszczycielski pośpiech

Męska psychologia

Ciągłe patrzenie na zegarek, nawał zadań i nieustanna panika wywoływana przez terminy. Jest nawet na to medyczna nazwa: syndrom chronicznego braku czasu, a jego ofiarą możesz być ty. To wróg dobrej pracy i dobrego zdrowia. Możesz jednak poskromić bestię, nawet jeśli właśnie wymknęła ci się spod kontroli.

więcej » 1
array(3) { [0]=> array(49) { ["id"]=> string(4) "1780" ["slug"]=> string(48) "10-niezawodnych-sposobow-na-poprawe-efektywnosci" ["dont_use_tags"]=> string(37) " akt , forma , negocjacje , charakter" ["title"]=> string(51) "10 niezawodnych sposobów na poprawę efektywności" ["avatar_description"]=> string(0) "" ["avatar_alt_text"]=> string(0) "" ["lead"]=> string(464) "Większość ludzi sukcesu musi podołać niebagatelnej ilości obowiązków. Coś, co ich wyróżnia i czyni skutecznymi, to nie supermoce czy dodatkowa para rąk do odpisywania na maile. To specyficzny sposób realizacji zadań, dzięki którym są nieprzeciętnie efektywni. Zobacz, jak mistrzowie zarządzania czasem organizują przepływ pracy, by zrobić jak najwięcej w najkrótszym czasie, a większość kluczowych zadań wykonać jeszcze przed lunchem. " ["has_superbox"]=> bool(true) ["has_superbox_main"]=> bool(true) ["has_superbox_sticker"]=> bool(false) ["superbox_content"]=> string(0) "" ["superbox_title"]=> string(51) "10 niezawodnych sposobów na poprawę efektywności" ["superbox_avatar"]=> string(20) "superbox_avatar_1780" ["body"]=> string(13155) "

[powiazane]

1. Wstawaj wcześniej

Bądźmy szczerzy – większość z nas wolałaby pospać do 9:00 niż zrywać się z łóżka wraz z pianiem koguta. O 6:00 rano powieki mają domieszkę ołowiu, a kołdra jest wielka, ciężka i szalenie trudno się spod niej wydostać. Każda osoba, jaką znam, mogłaby napisać opasły tom o heroicznych walkach o odzyskanie przytomności toczonych na brzegu łóżka, przy akompaniamencie drącego się budzika.

[article_adv]Większość tych przygód wynika jednak nie z rytmu dobowego, ale ze zwyczaju późnego chodzenia spać. Naprawdę nieznaczny odsetek ludzi posiada naturę nocnego marka i lepiej funkcjonuje w nocy niż za dnia. Większość z nas może wstawać rano, o ile położy się o przyzwoitej porze. Jeśli masz zwyczaj pracowania lub odpoczywania, gdy inni domownicy śpią, przemyśl zmianę nawyków.

Warto zaczynać pracę wcześnie, ponieważ o poranku najlepiej funkcjonuje twoja kora przedczołowa. Jest to część mózgu odpowiedzialna za funkcjonowanie pamięci roboczej, planowanie i analizę konsekwencji działań, a więc wszystko to, co jest ci potrzebne do efektywnej pracy i podejmowanie ważnych decyzji. W trakcie dnia efektywność kory przedczołowej spada w wyniku zmęczenia i stresu. Dlatego kładź się wcześniej, wstawaj wcześniej i pierwszą połowę dnia poświęcaj realizacji ważnych i wymagających zadań. To zmiana, która przyczyni się do poprawy efektywności pracy, a przy okazji kondycji twojego organizmu.

2. Realizuj zadania wymagające formułowania myśli na piśmie przed lunchem

Przeprowadzono badania, których wyniki wskazują, że pisanie pozwala mózgowi na większe skupienie, a co za tym idzie – podniesienie produktywności. Jeżeli częścią twojej pracy jest pisanie raportów, umów lub innych dokumentów wymagających pracy analitycznej i koncepcyjnej, staraj się robić to rano. Wykorzystaj potencjał kory przedczołowej, a jakość tego, co stworzysz, będzie lepsza i szybciej osiągniesz satysfakcjonujący efekt. Uwaga! Co prawda odpowiadanie na maile również wymaga wykorzystania umiejętności werbalnych na piśmie, jednak tej czynności nie zaliczaj w poczet kluczowych zadań związanych z pisaniem. Pocztę elektroniczną lepiej sprawdzać po lunchu. W kolejnym punkcie dowiesz się, dlaczego.

3. Skrzynkę mailową sprawdzaj po lunchu

Jeśli pierwszą rzeczą, za jaką zabierasz się w pracy, jest sprawdzenie skrzynki mailowej, jesteś o krok od utraty kontroli nad tym, co będziesz robił w najbardziej produktywnym okresie dnia. To bardziej niż pewne, że zobaczysz stertę pilnych maili, pytań, próśb, poleceń, monitów i Bóg wie czego jeszcze. Jeśli zaczniesz się przez nie przedzierać, pozwolisz, by inni decydowali, na jakie zadania poświęcisz kilka godzin przed lunchem, które są czasem największej kreatywności i punktem szczytowym twoich możliwości analitycznych.

Jeśli musisz zajrzeć do skrzynki, czytaj i odpowiadaj wyłącznie na maile o priorytetowym znaczeniu. Resztę zostaw "na potem". Zamiast tego zjedz zdrowe śniadanie, przeczytaj inspirujący artykuł, zrób kilka ćwiczeń i pomyśl o sprawach, które wymagają głębszej analizy. Jeśli to możliwe, nie korzystaj też z opcji poczty mobilnej, dzięki której będziesz nieustannie zalewany mailami, gdziekolwiek jesteś. Sprawdzaj je za pośrednictwem komputera w czasie, gdy przebywasz w biurze. Będziesz mógł skoncentrować się na ich treści mając pod ręką dokumenty, osoby i rzeczy potrzebne, by odpisać w sposób merytoryczny lub zrealizować powierzone zadania.

4. Planuj pracę wieczorem, w dniu poprzedzającym jej wykonanie

Będąc na mecie dnia pracy lub wieczorem, zanim położysz się spać, sporządź listę zadań do wykonania na kolejny dzień. Upewnij się, że uwzględniłeś odpowiednią ilość czasu na realizację każdego z nich. Rzeczy priorytetowe umieść na początku listy. Planuj realnie, nie przeładowując harmonogramu zadań. Pamiętaj o zasadzie 60/40 – planuj tylko 60% czasu pracy na dany dzień. Pozostałe 40% zostaw niezagospodarowane, bo zawsze pojawią się rzeczy, których nie przewidziałeś, a które będziesz musiał wykonać – działania ad hoc, rozmowy z szefem lub współpracownikami, dodatkowy czas konieczny na finalizację któregoś z kluczowych zadań etc.

Realizując plan działań posuwaj się według listy – gdy wykonasz zadanie, wykreśl je. To da ci poczucie realizacji założonych celów i wzrastającej w trakcie dnia skuteczności. Pozwoli także ocenić, czy planujesz w sposób realny, czy też na niektóre operacje zostawiasz niewystarczającą ilość czasu. Z czasem zyskasz lepsze rozeznanie w tym, ile zajmują poszczególne działania oraz poprawisz efektywność planowania. Wszystkie nie załatwione sprawy przenoś na dzień następny, na początek listy i zacznij od ich wykonania. Unikniesz w ten sposób odkładania rzeczy na później i nawarstwiania się zaległości w chroniczny sposób. Wszak łatwiej zabrać się do załatwiania zadań dnia wczorajszego niż takich sprzed miesiąca… A i efekty opóźnień będą mniej bolesne.

5. Pamiętaj o przerwie – nie pracuj jak maszyna

Robienie sobie przerwy w czasie pracy może wydawać się przeciwieństwem produktywności. To nieprawda. Systematyczne przerwy pozwalają mózgowi na regenerację i lepszą koncentrację na wykonywanych zadaniach. Aby twoja uwaga nie uległa rozproszeniu, nie mogą one jednak być za długie. Optymalny czas na poprawę koncentracji to 5 lub 10 minut odpoczynku, najlepiej spędzone w produktywny sposób. Wycisz myśli, zrób kilka prostych ćwiczeń (które pozwolą ci wzmocnić kręgosłup i uchronią od dolegliwości związanych z pracą przy komputerze), pospaceruj, zaparz kawę, zjedz drugie śniadanie.


[powiazane]

6. Nie zwlekaj z podejmowaniem decyzji

Podejmowanie decyzji stanowi element twojej pracy? O ile problem nie jest skrajnie zawiły lub decyzje nie dotyczą kluczowych, strategicznych kwestii, rób to od razu, poświęcając danemu tematowi nie więcej niż 60 sekund. Kiedy postanowisz, co zrobić, nie wracaj do tematu, by przemyśleć go po raz kolejny. W większości wypadków pierwsza reakcja na problem jest właściwa, a rozwiązanie odpowiednie. Jednak gdy zaczniesz zagłębiać się w nadmiernej analizie, pochłonie ona zasoby czasu i uwagi, które mógłbyś poświęcić na istotniejsze zadania. Pojawia się też ryzyko, że odłożysz temat na później, a decyzja nie zostanie podjęta.

[article_adv]

7. Pamiętaj o zasadzie 80/20

Wykorzystywana w zarządzaniu zasada 80/20 mówi, że 20% tego, co każdego dnia robisz w pracy, przynosi 80% rezultatów. I odwrotnie – pozostałe 80% zadań daje jedynie 20% tego, co jest składową sukcesu (twojego i firmy).

Diagnozuj zadania o priorytetowym znaczeniu i wykonuj je w pierwszej kolejności, a eliminuj działania hamujące produktywność. Planując realizację projektu podziel go na kolejne kroki i wykreśl czynności, które zabierają czas, a nie przyczyniają się znacząco do osiągania założonych celów. Rób to tak długo, aż zawęzisz listę do kluczowych zadań, jakie muszą zostać zrealizowane, by projekt zakończyć z sukcesem. Prawdopodobnie wyeliminujesz 80% czynności mało istotnych, które pochłonęłyby czas twój i twojego zespołu, nie podnosząc efektywności ani nie przyczyniając się do osiągnięcia pożądanego rezultatu.

8. Przestań robić 10 rzeczy na raz

Nie jesteś ośmiornicą – nie próbuj realizować kilku zadań równocześnie. Skup się na jednej rzeczy na raz. Przeskakiwanie pomiędzy różnymi obszarami nie pozwala na odpowiednią koncentrację i obniża produktywność. Kiedy pracujesz nad zadaniem, skup się na tym, by ukończyć je, zanim zajmiesz się czymś innym. Kończ jedno zadanie zanim rozpoczniesz kolejne. Skorzystaj też z mądrości Parkinsona, którego prawo głosi, że praca zabiera nam dokładnie tyle czasu, ile na nią przeznaczymy.

W praktyce oznacza to, że mając 2 godziny, poświęcisz 2 godziny. Mając 1,5 godziny poświęcisz 1,5, bo deadline to deadline. Jedyne co się zmieni, to fakt, że będziesz działał szybciej i efektywniej. Termin wykonania staje się celem, zaś cel motywatorem –wyzwala energię konieczną do działania. Efektywność działań wzrasta więc w momencie pojawienia się rygoru czasowego. Dlatego staraj się skracać sobie czas na wykonywanie zadań, wyznaczając terminy ich wykonania (oczywiście w ramach zdrowego rozsądku i wykonalności). To zwiększy twoją koncentrację, produktywność i zogniskuje wysiłki na finalizacji zadania w narzuconym czasie.

9. Eliminuj dystraktory

Badania prowadzone na Uniwersytecie w Michigan wykazały, że rozproszenie uwagi (trwające nawet mniej niż 3 sekundy), może doprowadzić do podwojenia ilości błędów popełnianych podczas wykonywania zadania. Dodajmy do tego "efekt piły", czyli zjawisko straty czasu spowodowanej koniecznością ponownego skupienia się na przerwanym zadaniu. Szacuje się, że rozproszenie uwagi w trakcie działania może spowodować wydłużenie jego realizacji nawet o 28%, w stosunku do czasu potrzebnego na wykonanie zadania bez ingerencji dystraktora. Aby stać się szybszym i skuteczniejszym managerem, wyeliminuj jak najwięcej czynników, które cię rozpraszają i odwracają uwagę od pracy.

Może być wiele dystraktorów i jeszcze więcej metod walki z nimi: wyciszaj telefon na czas realizacji kluczowych zadań, poinformuj współpracowników, w jakich godzinach mają ci nie przeszkadzać (najlepiej, by był to czas największej efektywności), zamknij drzwi do gabinetu, wyłącz radio, włóż zatyczki do uszu, zablokuj facebooka w wyszukiwarce, nie zaglądaj do skrzynki mailowej do czasu, aż ukończysz realizację ważnego zadania, nie przerywaj działania w połowie, by iść zrobić sobie kawę czy zadzwonić do żony. Zastanów się, co jeszcze kradnie twój czas i pomyśl, jak to wyeliminować. Czasem rzeczy pozornie niewinne mogą mieć wpływ na twoją umiejętność skupienia się i efektywność.

10. Ucz się od Perfekcyjnej Pani Domu – utrzymuj porządek w miejscu pracy

Zapomnij o historiach o artystycznym nieładzie, który inspiruje geniuszy. Być może jednostki odnajdują się w chaosie, jednak generalnie bałagan utrudnia koncentrację. Każdego popołudnia przed wyjściem z pracy zrób porządek na biurku, uporządkuj dokumenty, posortuj rzeczy odkładając je do właściwych szuflad, koszy czy segregatorów. Nie tylko wspomożesz proces koncentracji. Utrzymywanie porządku pozwoli ci też nie tracić czasu na przerzucanie sterty papierów i rzeczy w poszukiwaniu zaginionej notatki, zszywacza czy potrzebnego na wczoraj raportu.

Jeśli stosujesz w praktyce powyższe wskazówki i ten artykuł nie wniósł nic nowego do twojej wiedzy o zarządzaniu czasem i własną pracą, to wspaniale! Prawdopodobnie nie masz kłopotów z realizowaniem założonych celów, a większość kluczowych zadań realizujesz jeszcze przed lunchem :) Jeżeli jednak znalazłeś coś, co można poprawić, spróbuj zmienić dotychczasowe nawyki zawodowe, wcielając w życie nowe sugestie. Niewielkim wysiłkiem możesz osiągnąć spektakularny efekt. Lepsza kontrola, mniej stresu i nieco więcej czasu dla siebie – czegóż chcieć więcej, gdy jest się zapracowanym managerem?

Irena Świątek

[ext_img=o]1203[/ext_img] Irena Świątek - psycholog i konsultantka ds. kariery. Karierę zaczynała w obszarze rekrutacji oraz rozwijania potencjału zawodowego pracowników w takich firmach jak Telekomunikacja Polska S.A. i Grupa Żywiec S.A. Od dwóch lat prowadzi własną firmę, CV studio, w ramach której pomaga odnieść sukces osobom poszukującym pracy oraz podejmującym wyzwania zawodowe. Zajmuje się m.in. tworzeniem profesjonalnych dokumentów aplikacyjnych, prowadzeniem konsultacji kariery oraz szkoleń z zakresu poszukiwania pracy, zmian i rozwoju zawodowego. Pisze doktorat z psychologii pracy w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.

" ["ancestor_id"]=> string(2) "39" ["advimg"]=> string(0) "" ["lead_on_first"]=> bool(true) ["ctime"]=> string(10) "1429179976" ["gradation"]=> string(1) "0" ["gradation_sub"]=> string(1) "0" ["adv"]=> bool(false) ["signin"]=> bool(false) ["after18"]=> bool(false) ["art_category_id"]=> string(2) "53" ["is_gadget"]=> bool(false) ["vote_title"]=> string(0) "" ["with_advbox"]=> bool(false) ["advbox"]=> string(0) "" ["link_url"]=> string(27) "https://facetpo40.pl/forum/" ["link_info"]=> string(16) "Wejdź na FORUM!" ["link_alt"]=> string(0) "" ["download_file"]=> string(0) "" ["seo_title"]=> string(0) "" ["seo_description"]=> string(0) "" ["seo_keywords"]=> string(0) "" ["show_recommend"]=> bool(true) ["show_random"]=> string(1) "3" ["show_other_random"]=> string(1) "3" ["avatar"]=> string(19) "/avatar/avatar_1780" ["visits_counter"]=> string(5) "13337" ["comments_counter"]=> string(1) "1" ["published_active"]=> bool(true) ["published_start"]=> string(1) "0" ["published_end"]=> string(1) "0" ["recommended_end"]=> string(1) "0" ["like_counter"]=> string(1) "0" ["unlike_counter"]=> string(1) "0" ["photos_counter"]=> NULL ["ArtCategory"]=> array(18) { ["id"]=> string(2) "53" ["name"]=> string(7) "Kariera" ["root_id"]=> string(1) "0" ["isleaf"]=> bool(true) ["video_gradation"]=> string(1) "0" ["gallery_gradation"]=> string(1) "0" ["index_gradation"]=> string(1) "0" ["isactive"]=> bool(true) ["position"]=> string(1) "1" ["superbox_counter"]=> string(1) "0" ["title"]=> string(7) "Kariera" ["about"]=> string(210) "Kariera zawodowa współczesnego mężczyzny po czterdziestce. Siła doświadczenia i wiedzy. Jak nie dać się młodszym konkurentom? Jak szukać pracy dającej satysfakcję? Co warto poświęcić dla kariery?" ["keywords"]=> string(0) "" ["use_gradation"]=> bool(true) ["slug"]=> string(9) "0-kariera" ["lft"]=> string(2) "83" ["rgt"]=> string(2) "84" ["level"]=> string(1) "2" } } [1]=> array(49) { ["id"]=> string(4) "1726" ["slug"]=> string(45) "multitasking-nie-wszystko-zloto-co-sie-swieci" ["dont_use_tags"]=> string(0) "" ["title"]=> string(53) "Multitasking – nie wszystko złoto, co się świeci" ["avatar_description"]=> string(0) "" ["avatar_alt_text"]=> string(0) "" ["lead"]=> string(274) "Im więcej rzeczy robisz w jednym czasie, tym bardziej jesteś pracowity, zdolny i efektywny - czy nie to dają nam do zrozumienia w szkole, pracy i w domu? Posiadanie trzeciej ręki i trzeciego oka to podobno prawdziwy atut... Czy na pewno? Jak wpływa na nas multitasking?" ["has_superbox"]=> bool(true) ["has_superbox_main"]=> bool(true) ["has_superbox_sticker"]=> bool(false) ["superbox_content"]=> string(0) "" ["superbox_title"]=> string(23) "Multitasking ci szkodzi" ["superbox_avatar"]=> string(20) "superbox_avatar_1726" ["body"]=> string(3734) "

[powiazane] Wydawać by się mogło, że jeśli jesteś w stanie wykonywać kilka zadań jednocześnie - jest to bardziej opłacalne zarówno dla ciebie, jak i np. dla twojego pracodawcy. Zrobisz więcej, szybciej... przynajmniej w teorii. Zatem:

[article_adv]

Ciągle w gotowości, na najwyższych obrotach

Wiele jest sytuacji, gdzie staramy się w jednym czasie robić kilka rzeczy. Zdarza się, że to proza życia wymusza od nas potrzebę godzenia różnych zadań, obowiązków i w efekcie pojawia się wielozadaniowość.

Bywa jednak, że multitasking jest przez nas pożądany (choć może nie zawsze sami sobie to uświadamiamy). Wpędza nas w dumę, bo przecież tyle zrobiliśmy, jesteśmy tacy produktywni... Trwamy w iluzji, że to coś dobrego, do czego warto dążyć, w czym należy się ćwiczyć, że tak się bardziej opłaca. Dążymy do tego, by tworzyć sobie pakiety zadań, które upchamy na siłę, jeden na drugim, rozrywając przy okazji naszą uwagę na strzępy, eksploatując się do granic możliwości.

Ogranicz multitasking

Dlaczego lepiej podejść do zadań na zasadzie: zamykam jedno, zaczym drugie - nie robić 100 rzeczy na raz? Jakie wady ma multitasking i dlaczego korzystniej dla nas go unikać?

1. Gdy dzielisz swoją uwagę na kilka rzeczy, łatwiej o błąd w raporcie lub spalenie obiadu, gdy zajęty zakręcaniem śruby, zapomnisz niechcący o patelni na gazie.

2. Ile uwagi poświęcasz dziecku tworząc iluzję, że go słuchasz, jednocześnie wypełniając np. PIT? Czy bliska ci osoba nie czuje się ignorowania, gdy ustalasz z nią jakieś dla was ważne kwestie, pisząc jednocześnie maila do kogoś innego? Twój brak uważności wpływa na pogarszanie się relacji z innymi ludźmi.

3. Połykasz kanapkę, wafelka, zalewasz to kawą, załatwiając z klientem kwestie zaległej faktury. Pracując w ten sposób, wiele osób je zbyt dużo, zbyt mało lub pochłania produkty śmieciowe. Jak długo twój organizm wytrzyma takie traktowanie? Za jakiś czas odmówi posłuszeństwa i może się okazać, że nawet na jedno zadanie nie będziesz miał już zdrowia.

4. Przeskakując z zadania na zadanie wcale nie będzie szybciej. Przecież za każdym razem musisz "zmienić tryb" - przestawić się, uświadomić sobie, na czym skończyłeś; przypomnieć sobie lub odszukać potrzebne dane, dokumenty, otworzyć foldery, dokończyć urwaną myśl, zdanie. Trudniej tu o kreatywność, dopracowanie szczegółów, wyłapanie najlepszych rozwiązań i błędów.

5. Im więcej zadań na raz, tym większy stres, by zachować nad nimi panowanie, o niczym nie zapomnieć. Skupić uwagę na kilku polach działania równocześnie i nie zwariować. Umysł potrzebuje regeneracji, czasu na odpoczynek, wyciszenia. Ile można funkcjonować na najwyższych obrotach? Narażasz się w ten sposób m.in. na wypalenie zawodowe, nerwice, wahania nastroju, problemy z koncentracją/uwagą, utratę radości życia.

Joanna Wilgucka - Drymajło
[ext_img=o]1555[/ext_img]

" ["ancestor_id"]=> string(2) "39" ["advimg"]=> string(0) "" ["lead_on_first"]=> bool(true) ["ctime"]=> string(10) "1422891692" ["gradation"]=> string(1) "0" ["gradation_sub"]=> string(1) "0" ["adv"]=> bool(false) ["signin"]=> bool(false) ["after18"]=> bool(false) ["art_category_id"]=> string(2) "53" ["is_gadget"]=> bool(false) ["vote_title"]=> string(0) "" ["with_advbox"]=> bool(false) ["advbox"]=> string(0) "" ["link_url"]=> string(27) "https://facetpo40.pl/forum/" ["link_info"]=> string(16) "Wejdź na FORUM!" ["link_alt"]=> string(0) "" ["download_file"]=> string(0) "" ["seo_title"]=> string(0) "" ["seo_description"]=> string(0) "" ["seo_keywords"]=> string(0) "" ["show_recommend"]=> bool(true) ["show_random"]=> string(1) "3" ["show_other_random"]=> string(1) "3" ["avatar"]=> string(19) "/avatar/avatar_1726" ["visits_counter"]=> string(4) "9952" ["comments_counter"]=> string(1) "0" ["published_active"]=> bool(true) ["published_start"]=> string(1) "0" ["published_end"]=> string(1) "0" ["recommended_end"]=> string(1) "0" ["like_counter"]=> string(1) "0" ["unlike_counter"]=> string(1) "0" ["photos_counter"]=> NULL ["ArtCategory"]=> array(18) { ["id"]=> string(2) "53" ["name"]=> string(7) "Kariera" ["root_id"]=> string(1) "0" ["isleaf"]=> bool(true) ["video_gradation"]=> string(1) "0" ["gallery_gradation"]=> string(1) "0" ["index_gradation"]=> string(1) "0" ["isactive"]=> bool(true) ["position"]=> string(1) "1" ["superbox_counter"]=> string(1) "0" ["title"]=> string(7) "Kariera" ["about"]=> string(210) "Kariera zawodowa współczesnego mężczyzny po czterdziestce. Siła doświadczenia i wiedzy. Jak nie dać się młodszym konkurentom? Jak szukać pracy dającej satysfakcję? Co warto poświęcić dla kariery?" ["keywords"]=> string(0) "" ["use_gradation"]=> bool(true) ["slug"]=> string(9) "0-kariera" ["lft"]=> string(2) "83" ["rgt"]=> string(2) "84" ["level"]=> string(1) "2" } } [2]=> array(49) { ["id"]=> string(4) "1252" ["slug"]=> string(23) "niszczycielski-pospiech" ["dont_use_tags"]=> string(31) "badania , ciśnienie , kondycja" ["title"]=> string(24) "Niszczycielski pośpiech" ["avatar_description"]=> string(0) "" ["avatar_alt_text"]=> string(0) "" ["lead"]=> string(323) "Ciągłe patrzenie na zegarek, nawał zadań i nieustanna panika wywoływana przez terminy. Jest nawet na to medyczna nazwa: syndrom chronicznego braku czasu, a jego ofiarą możesz być ty. To wróg dobrej pracy i dobrego zdrowia. Możesz jednak poskromić bestię, nawet jeśli właśnie wymknęła ci się spod kontroli." ["has_superbox"]=> bool(true) ["has_superbox_main"]=> bool(true) ["has_superbox_sticker"]=> bool(false) ["superbox_content"]=> string(0) "" ["superbox_title"]=> string(24) "Niszczycielski pośpiech" ["superbox_avatar"]=> string(20) "superbox_avatar_1252" ["body"]=> string(10660) "

Wyścig trwa, a ty i twój biznes ponosicie straty na rzecz wroga, który jest tak mocno wpisany w twoją pracę, że nawet go nie zauważasz. Winne jest wypaczone podejście do pośpiechu, który, jak sądzi wielu przedsiębiorców, jest dla sukcesu niezbędny. Presja czasu i obsesja na punkcie jego upływu - to to, co badacze nazywają syndromem chronicznego braku czasu. Powoduje on ciągły stan napięcia, który zamyka cię w błędnym kole bezustannej godziny szczytu, nawet jeśli nie ma powodu, by się spieszyć. Częste zerkanie na zegarek, nieumiejętność czekania dłużej niż przez nanosekundę, potrzeba wykonania wszystkich zadań jak najszybciej - to niektóre symptomy tego syndromu i ciągłego zniecierpliwienia, które powoduje.

Co tracisz?

Chroniczny brak czasu uniemożliwia koncentrację uwagi, racjonalne podejmowanie decyzji, i, w swojej najcięższej postaci, negatywnie wpływa na cały organizm, przyczyniając się do zwiększenia ryzyka m.in. chorób serca. Naukowcy uważają, że poczucie uciekającego czasu i zniecierpliwienie znacząco zwiększają ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej.

Badacze długo łączyli opisywany syndrom z osobowością typu A, charakteryzującą wielu przedsiębiorców. Odkryto, że zwiększa on niepokój i wprawia w ruch łańcuch reakcji emocjonalnych - od niecierpliwości przez poirytowanie do wściekłości. A kiedy w każdej sekundzie skupiamy się na tym, by zrobić jeszcze więcej w jak najkrótszym czasie, zaczynamy powtarzać częściej szkodliwe nawyki: zbyt mało ruchu, fast food, rezygnowanie z odpoczynku i reduktorów stresu, takich jak hobby czy urlop - co zazwyczaj rujnuje nasze zdrowie fizyczne.

Jacek Dębski, prezes firmy zajmującej się szkoleniami, zna te objawy aż zbyt dobrze. "Czułem łomotanie serca, jakby ktoś wsadził mnie do worka. Jakby czas mnie podduszał, zegarek odmierzał wciąż rzeczy, które musiałem zrobić i nie nadążałem." Inni czują przewracający się żołądek, napięcie klatki piersiowej i karku albo mają wrażenie, że zaraz eksplodują z nadmiaru adrenaliny.

Jacek zmagał się z syndromem chronicznego braku czasu przez osiem lat, gdy kierował swoją firmą. Rano przed naszą rozmową postanowił sprawdzić, jak często odczuwa podobne objawy. Wynik: 15 razy w ciągu czterech godzin. "Myślę: 'Muszę odpowiedzieć na e-maile, rozwiązać problem, wysłać zamówienie..." - mówi. "Czuję się, jakbym zatrzymał się na światłach i wciąż zwiększał moc silnika. Muszę się gdzieś dostać."


W pułapce iluzji

Hormony szaleją, obietnica natychmiastowej nagrody nakręca nas do granic, zalewając coraz większą ilością potrzeb, które moglibyśmy zaspokoić i wrażeniem, że moglibyśmy zaspokoić je wszystkie na raz. To pułapka, w którą łatwo się złapać: syndrom chronicznego braku czasu powoduje stres, sygnały reakcji stresowej - nadmierny pośpiech, a z niego wynikają błędy i kolejne stresy. Chroniczny brak czasu tworzy iluzję, że bycie zajętym to cel sam w sobie i zmusza do ciągłej pracy bez względu na jej produktywność - tak naprawdę sprawia, że obracasz się w miejscu w bezsensownym pędzie.

Tymczasem udawanie, że coś robisz lub że się spieszysz, wcale nie sprawia, że robisz to porządnie. Musisz zdać sobie sprawę, że to prędkość a nie pośpiech ma znaczenie. Bycie efektywnym ma znaczenie. Prędkość pozwala na wzięcie pod uwagę kierunku działań, nie jest jedynie szalonym pędem. Samo poruszanie się szybko to nie wszystko. Musisz poruszać się szybko w dobrym kierunku.

Nadmierny pośpiech sprawia, że popełniasz więcej błędów, a nawet, że zapominasz, co właściwie miałeś zrobić. Syndrom chronicznego braku czasu utrudnia podejmowanie skomplikowanych decyzji i planowanie. Stres, zmuszając mózg do koncentrowania się na sytuacji kryzysowej, nie pozwala skupić się na istotnych dla pracy rzeczach. W rezultacie tracisz sprzed oczu to, co naprawdę chciałeś osiągnąć.

Podstawą syndromu chronicznego braku czasu jest potrzeba sprawowania kontroli nad czasem, ostatecznie jednak to syndrom kontroluje ciebie. Stresuje cię winda, która wlecze się niemiłosiernie, maile, na które nie odpowiedziano od razu, ryzykujesz życie, by wysłać przesyłkę zanim zamkną pocztę. Pośpiech jest właściwie stanem podobnym do upojenia alkoholowego. Rozpędzony umysł skłania cię do rzeczy, których nie zrobiłbyś, myśląc racjonalnie. Na przykład do wściekania się w kasie szybkiej obsługi, gdy ktoś przekroczy dozwoloną liczbę produktów. To bezsensowna wściekłość, a udowodniono, że prowadzi ona do chorób serca. Mężczyźni z wyższym "wskaźnikiem złości" mają 1,7 razy większą szansę na nadciśnienie, a mężczyznom z nadciśnieniem grozi 90% razy większe ryzyko choroby wieńcowej (według badania przeprowadzonego w 2007 roku na University of South Carolina).

Syndrom chronicznego braku czasu nie jest stanem sprzyjającym podejmowaniu racjonalnych decyzji biznesowych. Jesteś na łasce gwałtownych emocji człowieka pierwotnego - ciało migdałowate - siedziba reakcji stresowych, wyczuwając zagrożenie przejmuje kontrolę nad racjonalnymi częściami mózgu.

Przejmij stery

Paradoksalnie, nawet jeśli czujesz, że zupełnie nie masz nad nim kontroli, zapanowanie nad syndromem chronicznego braku czasu jest możliwe. Zwracaj uwagę na znaki sygnalizujące, że pędzisz - pospieszne jedzenie, szybkie mówienie i nadmierne kontrolowanie upływu czasu, kończenie wypowiedzi za innych i ciągłe uczucie zniecierpliwienia i irytacji. I, jeśli uznasz, że pędzisz, zatrzymaj się. Weź głęboki oddech. Zastanów się, czy to rzeczywiście nagły wypadek zmuszający do wyjątkowego pośpiechu, czy pułapka? Ważne, żeby zdać sobie sprawę, że nie musisz wciąż pracować na najwyższych obrotach.

Krzysztof Raniak, przedsiębiorca z Poznania, przekonał się na własnej skórze, że nie da się skutecznie zarządzać firmą, jeśli pozwoli się chronicznemu brakowi czasu zarządzać sobą. Nie odpowiada już na maile w ciągu pięciu minut, nie robi tego też w weekendy i o drugiej w nocy, co wcześniej powodowało, że klientom wydawało się, że jest dostępny w każdej chwili. "Bardzo łatwo jest chcieć zadowolić klientów" - mówi Krzysztof. "Ale zawsze starajmy się obiecać mniej niż możemy dać."

Najszybsi biegacze, najlepsi pływacy, najwybitniejsi tenisiści po wygranych wyścigach i meczach mawiają, że byli dużo bardziej zrelaksowani niż ich rywale. Skupiali się na swojej formie, nie na linii mety lub zegarku, nie byli więc spięci. Nie panikowali i trzymali się strategii. Byli skupieni na zadaniu, nie na czasie. To jedyna recepta na syndrom chronicznego braku czasu - pełne zaangażowanie w to, co dzieje się teraz.


Nad zespołem chronicznego braku czasu możesz zapanować, kiedy tylko zdasz sobie z niego sprawę. Oto najistotniejsze kroki do przywrócenia twojego racjonalnego ja:

1. Opanuj panikę.

Oto najlepszy sposób na jej pokonanie: zrozum, że to nie zegarek lub naglący termin powoduje stres, ale to, co do siebie mówisz. Problemy, które masz z brakiem czasu, to zaburzenie, nieprawdziwy stan alarmowy, na który twoje ciało reaguje tak, jak na sytuację zagrożenia życia. Musisz zastąpić fałszywą narrację prawdziwą: to nie jest kwestia życia i śmierci. Stwórz sobie motto, które możesz powtarzać, by poskromić instynkt jaskiniowca, uruchamiający się, gdy pojawia się panika. Skup się na zadaniu, nie na zegarku. Rób jedną rzecz, nie pędząc do następnej, którą masz na liście.

2. Sprawdzaj prędkość.

Zwracaj uwagę na znaki, gdy się ścigasz. Żołądek podchodzi ci do gardła? Serce wali? Pokonujesz schody po 2 stopnie na raz? Kiedy najsilniejsze objawy ustąpią, zatrzymaj się. Weź głęboki oddech i zwolnij. Rozluźnij mięśnie i przestań kontrolować cały wszechświat.

3. Ogranicz patrzenie na zegarek o 75%.

Spoglądanie na zegarek to marnowanie czasu, dodatkowo wzmagające uczucie paniki. Możesz go zdjąć, jeśli trudno ci się powstrzymać. Zasłoń karteczką samoprzylepną zegar na monitorze komputera.

4. Zaakceptuj opóźnienie gratyfikacji.

Syndrom chronicznego braku czasu potęguje potrzeba natychmiastowych rezultatów i brak akceptacji czegokolwiek, co staje na drodze do ich osiągnięcia. Zachowaj spokój w obliczu opóźnień i trudności.

5. Nie spiesz się, a zyskasz więcej czasu.

Poświęć piętnaście minut każdego ranka na ustalenie priorytetów i zorganizowanie najważniejszych zadań. Obsesja na punkcie tego, czego jeszcze nie zrobiłeś, to najważniejszy objaw chronicznego braku czasu. Spisanie tych rzeczy może pozwolić ci odzyskać kontrolę. Ustalanie priorytetów i robienie list wysyła twojemu mózgowi sygnał, że nad wszystkim panujesz.

6. Mów wolniej i jedz wolniej.

Syndrom chronicznego braku czasu nie ustępuje, kiedy wychodzisz z biura. Jest z tobą cały dzień i całą noc. Za każdym razem, kiedy zwalniasz, by zjeść lub coś powiedzieć, pozwalasz sobie na nowe, nie-paniczne zachowanie.

7. Bądź realistą.

Syndrom chronicznego braku czasu sprawia, że zbyt optymistycznie ustalasz terminy. Myślisz, że możesz zrobić więcej niż rzeczywiście możesz w danym okresie i wyznaczasz deadline na moment, w którym chciałbyś skończyć zadanie, a nie wtedy, kiedy rzeczywiście możesz je skończyć. Zacznij od dania sobie o 20% więcej czasu na każde zadanie.

8. Uspokój swój umysł.

Syndrom chronicznego braku czasu jest napędzany przez rozpędzony mózg. Medytacja lub joga mogą przywrócić mu zdolność opanowania bałaganu. Nie lubisz? To poczytaj książkę – byle nie podręcznik czy poradnik, ale coś, co cię wyciszy i oderwie twoje myśli i ciało od ciągłego bycia w gotowości.

Bartek Kulesza

" ["ancestor_id"]=> string(2) "56" ["advimg"]=> string(0) "" ["lead_on_first"]=> bool(true) ["ctime"]=> string(10) "1384365761" ["gradation"]=> string(1) "0" ["gradation_sub"]=> string(1) "0" ["adv"]=> bool(false) ["signin"]=> bool(false) ["after18"]=> bool(false) ["art_category_id"]=> string(3) "102" ["is_gadget"]=> bool(false) ["vote_title"]=> string(0) "" ["with_advbox"]=> bool(false) ["advbox"]=> string(0) "" ["link_url"]=> string(27) "https://facetpo40.pl/forum/" ["link_info"]=> string(16) "Wejdź na FORUM!" ["link_alt"]=> string(0) "" ["download_file"]=> string(0) "" ["seo_title"]=> string(0) "" ["seo_description"]=> string(0) "" ["seo_keywords"]=> string(0) "" ["show_recommend"]=> bool(false) ["show_random"]=> string(1) "3" ["show_other_random"]=> string(1) "3" ["avatar"]=> string(19) "/avatar/avatar_1252" ["visits_counter"]=> string(5) "11122" ["comments_counter"]=> string(1) "1" ["published_active"]=> bool(true) ["published_start"]=> string(1) "0" ["published_end"]=> string(1) "0" ["recommended_end"]=> string(1) "0" ["like_counter"]=> string(1) "0" ["unlike_counter"]=> string(1) "0" ["photos_counter"]=> NULL ["ArtCategory"]=> array(18) { ["id"]=> string(3) "102" ["name"]=> string(18) "Męska psychologia" ["root_id"]=> string(1) "0" ["isleaf"]=> bool(true) ["video_gradation"]=> string(1) "0" ["gallery_gradation"]=> string(1) "0" ["index_gradation"]=> string(1) "0" ["isactive"]=> bool(true) ["position"]=> string(1) "3" ["superbox_counter"]=> string(1) "6" ["title"]=> string(18) "Męska psychologia" ["about"]=> string(323) "Świat emocji i relacji międzyludzkich nie jest obcy dla dojrzałego mężczyzny. Jednak każdego dnia facet po 40 odkrywa w nim coś nowego. To tutaj dowie się, jak żyć z innymi bez konfliktu, czym jest umiar w asertywności, gdzie leżą granice między słusznym oburzeniem a utrata kontroli nad własnymi emocjami? " ["keywords"]=> string(115) "emocje, relacje, psychologia, terapia, psychoterapia, problemy, asertywność, konflikt, współodczuwanie, rozmowa" ["use_gradation"]=> NULL ["slug"]=> string(19) "0-meska-psychologia" ["lft"]=> string(3) "111" ["rgt"]=> string(3) "112" ["level"]=> string(1) "2" } } } array(0) { }

Gorące tematy

facebook