Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

łodzie

Dzieci na jachcie? Nic trudnego!

Jachty i łodzie

Być może właśnie przed chwilą przeglądałeś Facebooka i przewijałeś przez ekran kolejne zachęty do spędzenia urlopu na morzu. Być może takich propozycji i ofert pełna jest twoja skrzynka mailowa. Być może często o tym myślisz, ale z roku na rok odkładasz decyzję, bo jak tu się cieszyć nieograniczoną wolnością i radością żeglowania, gdy w głowie kołacze pytanie: co w tym czasie zrobić z dziećmi? Otóż nic prostszego: wystarczy zabrać je ze sobą.

więcej »

Urlop pod żaglami. Przyjemność ponad wszystko

Jachty i łodzie

Nareszcie nadchodzi! Ten moment, kiedy twoje stopy staną na pokładzie jachtu, rzucisz cumy i wypłyniesz w rejs, by cieszyć się bujaniem na falach, szumem wiatru i błękitem morza. Przed tobą co najmniej kilka dni doskonałego relaksu, wspaniałych widoków i pysznej przygody. Jak sprawić, by był to czas, który kojarzy się wyłącznie z przyjemnością? Wystarczy poznać kilka zasad żeglarskiej „etykiety”.

więcej »

Warszawski salon jachtowy 2018

Co, gdzie, kiedy?

19-21 października 2018 r., Nadarzyn, Ptak Warsaw Expo
W tym roku odbędzie się już trzecia edycja Warszawskiego Salonu Jachtowego. Wydarzenie ma promować polską branżę stoczniową. To doskonała okazja, żeby zapoznać się z szeroką ofertą jachtów, łodzi, sprzętu i różnorodnych akcesoriów.

więcej »

Patent żeglarski w pigułce

Jachty i łodzie

W każdym z nas od czasu do czasu budzi się tęsknota za bezkresem... Marzysz o tym, by odkrywać dalekie horyzonty i cieszyć się prawdziwą wolnością? Jeśli chcesz być sam sobie sterem, żeglarzem i okrętem - to możliwe! Musisz tylko zdobyć patent żeglarski.

więcej »
array(4) { [0]=> array(49) { ["id"]=> string(4) "2637" ["slug"]=> string(30) "dzieci-na-jachcie-nic-trudnego" ["dont_use_tags"]=> string(0) "" ["title"]=> string(32) "Dzieci na jachcie? Nic trudnego!" ["avatar_description"]=> string(0) "" ["avatar_alt_text"]=> string(0) "" ["lead"]=> string(484) "Być może właśnie przed chwilą przeglądałeś Facebooka i przewijałeś przez ekran kolejne zachęty do spędzenia urlopu na morzu. Być może takich propozycji i ofert pełna jest twoja skrzynka mailowa. Być może często o tym myślisz, ale z roku na rok odkładasz decyzję, bo jak tu się cieszyć nieograniczoną wolnością i radością żeglowania, gdy w głowie kołacze pytanie: co w tym czasie zrobić z dziećmi? Otóż nic prostszego: wystarczy zabrać je ze sobą. " ["has_superbox"]=> bool(true) ["has_superbox_main"]=> bool(true) ["has_superbox_sticker"]=> bool(false) ["superbox_content"]=> string(484) "Być może właśnie przed chwilą przeglądałeś Facebooka i przewijałeś przez ekran kolejne zachęty do spędzenia urlopu na morzu. Być może takich propozycji i ofert pełna jest twoja skrzynka mailowa. Być może często o tym myślisz, ale z roku na rok odkładasz decyzję, bo jak tu się cieszyć nieograniczoną wolnością i radością żeglowania, gdy w głowie kołacze pytanie: co w tym czasie zrobić z dziećmi? Otóż nic prostszego: wystarczy zabrać je ze sobą. " ["superbox_title"]=> string(32) "Dzieci na jachcie? Nic trudnego!" ["superbox_avatar"]=> string(20) "superbox_avatar_2637" ["body"]=> string(10324) "

[powiazane]Nuda – to jej najbardziej obawiają się rodzice na samą myśl o wakacjach z dziećmi w rejsie. Perspektywa bycia zamkniętym na małej przestrzeni przez co najmniej tydzień w obecności dzieci, które nieustannie oczekują naszej uwagi, skutecznie torpeduje żeglarskie plany urlopowe wielu rodzin. A nie musi. Wystarczy, że podejdziemy do tematu z głową, a takie wakacje okażą się nie tylko dobrze spędzonym wspólnie czasem, ale również świetną nauką i zabawą. A może i nową pasją twojej pociechy?

[article_adv]

W jakim wieku dzieci mogą zacząć z nami pływać?

Właściwie nie ma jednej dobrej odpowiedzi na to pytanie. W marinach spotkamy rodziny z dziećmi w każdym wieku, również z niemowlętami. Różnica polega tylko na sposobie organizacji życia na jachcie i podziału obowiązków. Są oczywiście momenty trudniejsze: gdy dziecko ma około roku i zaczyna się samodzielnie poruszać – wtedy wymagana jest wzmożona czujność. Ale gdy dzieci są już nawet odrobinę starsze, życie robi się nieco łatwiejsze.

Co robią dzieci na jachcie?

Wbrew pozorom to nie kwestie bezpieczeństwa są najważniejsze, ale zapewnienie młodemu towarzystwu odpowiedniej dawki wrażeń i zajęcia. Żadne zabezpieczenia nie przetrwają dziecięcej nudy, a może się zdarzyć, że uśpią tylko twoją czujność. Kluczem do udanego urlopu na jachcie jest wciągnięcie dzieciaków w sam środek żeglarskiego życia, żeby poczuły się jego ważną częścią. Wielu praktyków pływania z dziećmi rozpoczyna tę zabawę jeszcze na długo przed wypłynięciem – od wspólnego planowania rejsu. Wciągając je w proces poszukiwania atrakcyjnych miejsc, wyboru jachtu, pakowania – budzisz ich ciekawość i stawiasz w pozycji uczestników wydarzeń, a nie tylko biernych obserwatorów i wykonawców poleceń. Czym więcej będą wiedzieć o jachcie zanim go jeszcze po raz pierwszy zobaczą, tym mocniej będą się angażować w jego poznanie w rzeczywistości, a odkrywanie, jak faktycznie działa to wszystko, o czym dotychczas tylko słyszały, może być znakomitą zabawą, która pochłania ich uwagę przez długi czas. Podzielenie jachtu na strefy „nie dotykaj / nie wchodź / nawet o tym nie myśl” jest znakomitą receptą na urlopową katastrofę. Sprawienie, że zechcą się poczuć wilkami morskimi – sposobem na udany urlop.

Zdecydowanie dobrym pomysłem jest organizacja rejsu wespół z inną rodziną, mającą dzieci w podobnym wieku do twoich. Znakomitym – wzięcie kilku planszówek, w które będziecie mogli grać wszyscy razem. Nie najlepszym – zabieranie na jacht całej przyczepy zabawek. Zdecydowanie najgorszym: spakowanie tabletu i torby zapasowych powerbanków, bo to niejako z założenia oznacza przyzwolenie na obecność nudy. Oczywiście, wspólne oglądanie filmów na dobranoc też może być atrakcyjnym elementem zakończenia dnia, ale pełny sukces osiągniesz wtedy, gdy po zachodzie słońca dziecięca załoga padnie jak długa na koje ze zmęczenia. A sposobów na to, żeby pływanie było atrakcyjną (i wyczerpującą) przygodą, jest bez liku.

Kluczem do sukcesu jest taka organizacja rejsu, żeby w miarę możliwości ciągle coś się działo. Nawet codzienne szorowanie pokładu może być jedną z atrakcji (a przy okazji może okazać się w przyszłości cennym nawykiem), a jednocześnie daje „dorosłej” załodze chwilę czasu np. na przygotowanie śniadania. Doskonale się sprawdzają krótkie odcinki, z częstymi postojami na kąpiel czy na zwiedzanie ciekawych miejsc. Każda operacja kotwiczenia, cumowania do boi lub przybijania do portu to jakieś wydarzenie, które – dobrze zorganizowane – może bez reszty pochłonąć młodą załogę. Jeden warunek: musi być w to działanie zaangażowana. Nawet podawanie odbijaczy będzie ważnym zadaniem, jeśli tylko tak je przedstawisz dziecku. W końcu w dokumentach, które zostawiłeś u armatora, dziecko jest wymienione jako członek załogi. Wystarczy zadbać, by naprawdę się nim poczuło.


[powiazane]

Dla wielu rodziców sporym problemem okazuje się żeglowanie w czasie deszczu, ale najwyraźniej często zapominają, że sami w młodym wieku lubili taplać się w kałużach. Na jachcie mokre dziecko to najczęściej szczęśliwe dziecko i nie powinniśmy się na zapas martwić przeziębieniem – zwłaszcza w środku lata. Oczywiście wszystko w granicach zdrowego rozsądku, bo w sztormowej pogodzie naturalnie górę biorą względy bezpieczeństwa, ale na ciepłych wodach Adriatyku czy wśród greckich wysp sztormy zdarzają się rzadko. Deszcze zresztą również – stąd popularność rodzinnych wypraw na te wody. Niemniej, nawet gdy się zdarzy, to ubranie dziecka w sztormiak i postawienie obok zejściówki na „wachcie” z zadaniem obserwowania tego, czy okrętowi w czasie deszczu nic nie zagraża sprawi, że będzie dumne i zaangażowane. Mały żeglarz musi mieć po prostu zadanie do wykonania. Gdy na pokładzie jest większa liczba dzieci, sprawa jest jeszcze łatwiejsza: ustalasz takie dyżury na 15-minutowe zmiany i zabawa może trwać przez długie godziny.

[article_adv]

Bezpieczeństwo na jachcie

Zatem nuda jest twoim największym wrogiem. Jeśli znajdziesz sposób na jej pokonanie, możesz być prawie pewien bardzo udanego urlopu i możesz się zająć tym, co zapewne najbardziej spędza sen z powiek matce twoich dzieci: bezpieczeństwem. Z relacji wielu rodziców wynika, że największy opór dzieci budzi obowiązek używania kamizelki ratunkowej, ale bardzo często jest to efekt tego, że dziecko jest tym zaskoczone dopiero w chwili, w której znajdzie się na jachcie. Wtedy najłatwiej o pierwszy bunt w załodze, no bo jak to: inni nie zakładają, a ja muszę? To również jest jeden z elementów, który powinniście przećwiczyć na długo przed wypłynięciem. Jest to tym łatwiejsze, że najczęściej o dobrze dopasowaną kamizelkę dla dziecka musisz się zatroszczyć sam, bo oferta armatorów, którzy czarterują jachty, jest w tym zakresie zazwyczaj mocno ograniczona i nie są w stanie zapewnić pełnej dziecięcej rozmiarówki w odpowiedniej ilości. Zatem wybór, mierzenie, zakupy, a później ćwiczenia „na sucho” w domu również mogą być atrakcyjnym wstępem do żeglarskiej przygody, jednocześnie eliminującym przykry efekt zaskoczenia po zaokrętowaniu.

Niezawodnym sposobem jest też po prostu danie przykładu przez dorosłą część załogi. Wystarczy ustalić, że w określonych sytuacjach, np. przy wyjściu z portu, stawianiu żagli, cumowaniu lub np. powyżej określonej siły wiatru kamizelki zakładają wszyscy. Nic was to nie kosztuje, a dzieci utrwalają sobie dobre nawyki.

Drugą rzeczą, w którą warto się zaopatrzyć, są pasy bezpieczeństwa, czasem zwane uprzężą i nieco podobne do tych używanych przez alpinistów (choć niestety nie tak wygodne). Jest w nie z reguły wyposażony każdy jacht, ale zazwyczaj w „dorosłym” rozmiarze. Porównanie do alpinistycznej uprzęży nie jest przypadkowe, bo w podobny sposób możesz rozwiązać problem poruszania się dzieci po pokładzie: wystarczy od dziobu do kokpitu rozpiąć dodatkową linę, pełniącą funkcję „poręczówki”, a do kamizelek lub pasów przywiązać krótkie linki z karabinkami. Na koniec wprowadzasz regułę, że karabinek zawsze musi być zapięty na linie. Czyli de facto rozwiązujesz to w taki sam sposób, jak podczas wizyty w parku linowym. Trzeba tylko pamiętać, że w dodatkowe liny i karabinki musisz zaopatrzyć się samodzielnie, na czarterowym jachcie ich niestety nie znajdziesz. Przy okazji ważna reguła, z którą powinieneś zaznajomić dzieci niezwłocznie po zaokrętowaniu: jedna ręka jest zawsze „dla jachtu”. Czyli poruszać po jachcie możemy się tylko wtedy, gdy przynajmniej jedną ręką trzymamy się jakiegoś stałego elementu jachtu. Tu również najlepsze efekty da po prostu przykład z góry, czyli stosowanie tej reguły przez wszystkich dorosłych członków załogi.

Jeśli dzieci są małe, możesz na etapie rezerwowania jachtu poprosić o doposażenie go w siatkę bezpieczeństwa (występuje w ofertach pod różnymi nazwami: safety net, baby net itp. i niestety wiąże się z dodatkową opłatą). Ale musisz wtedy pamiętać o jednym: siatka nie zwalnia od stosowania pozostałych reguł bezpieczeństwa, a jest przede wszystkim lepiej widocznym elementem, wyznaczającym granice jachtu. Nie można jej traktować jako wystarczającego zabezpieczenia, ponieważ zwykle (choć to zależy od konstrukcji jachtu) nie jest przymocowana do pokładu dolną krawędzią, więc przy większym obciążeniu może po prostu ustąpić.

Dobrze jest jednak pamiętać o dwóch „regułach”: tej wspomnianej na wstępie, że żadne zabezpieczenie nie wygra z nudą dziecka (to dokładnie ten sam powód, dla którego najwięcej przykrych zdarzeń przytrafia się dzieciom w domu), oraz tej, że nie ma lepszej metody na bezpieczne żeglowanie, niż stosowanie się do tego, co nam podpowiada zdrowy rozsądek. Stosując te dwie zasady i uruchamiając wyobraźnię, by uczynić rejs dla swoich dzieci wyjątkowym przeżyciem, sprawisz, że naprawdę takim będzie. A być może – poza udanym urlopem – zyskacie znacznie więcej, gdy obudzisz w dzieciach żeglarską pasję?

Mariusz Czykier

" ["ancestor_id"]=> string(2) "15" ["advimg"]=> string(0) "" ["lead_on_first"]=> bool(true) ["ctime"]=> string(10) "1527252514" ["gradation"]=> string(1) "0" ["gradation_sub"]=> string(1) "0" ["adv"]=> bool(false) ["signin"]=> bool(false) ["after18"]=> bool(false) ["art_category_id"]=> string(3) "114" ["is_gadget"]=> bool(false) ["vote_title"]=> string(0) "" ["with_advbox"]=> bool(false) ["advbox"]=> string(0) "" ["link_url"]=> string(27) "https://facetpo40.pl/forum/" ["link_info"]=> string(16) "Wejdź na FORUM!" ["link_alt"]=> string(0) "" ["download_file"]=> string(0) "" ["seo_title"]=> string(0) "" ["seo_description"]=> string(0) "" ["seo_keywords"]=> string(0) "" ["show_recommend"]=> bool(true) ["show_random"]=> string(1) "3" ["show_other_random"]=> string(1) "3" ["avatar"]=> string(19) "/avatar/avatar_2637" ["visits_counter"]=> string(4) "1354" ["comments_counter"]=> string(1) "0" ["published_active"]=> bool(true) ["published_start"]=> string(1) "0" ["published_end"]=> string(1) "0" ["recommended_end"]=> string(1) "0" ["like_counter"]=> string(1) "0" ["unlike_counter"]=> string(1) "0" ["photos_counter"]=> NULL ["ArtCategory"]=> array(18) { ["id"]=> string(3) "114" ["name"]=> string(16) "Jachty i łodzie" ["root_id"]=> string(1) "0" ["isleaf"]=> bool(true) ["video_gradation"]=> string(1) "0" ["gallery_gradation"]=> string(1) "0" ["index_gradation"]=> string(1) "0" ["isactive"]=> bool(true) ["position"]=> string(1) "2" ["superbox_counter"]=> string(1) "0" ["title"]=> string(16) "Jachty i łodzie" ["about"]=> string(229) "Jachty, żagle, katamarany, wiatr we włosach i przygoda - o tym marzy niejeden facet po czterdziestce. Tu znajdziesz informacje o żeglarstwie śródlądowym i morskim, różnych typach jachtów i patentach na patent żeglarski." ["keywords"]=> string(103) "jacht, żaglówka, żeglarstwo, żeglarstwo śródlądowe, żeglarstwo morskie, patent sternika, żagle" ["use_gradation"]=> bool(true) ["slug"]=> string(17) "0-jachty-i-lodzie" ["lft"]=> string(2) "79" ["rgt"]=> string(2) "80" ["level"]=> string(1) "2" } } [1]=> array(49) { ["id"]=> string(4) "2634" ["slug"]=> string(44) "urlop-pod-zaglami-przyjemnosc-ponad-wszystko" ["dont_use_tags"]=> string(7) "badanie" ["title"]=> string(48) "Urlop pod żaglami. Przyjemność ponad wszystko" ["avatar_description"]=> string(0) "" ["avatar_alt_text"]=> string(0) "" ["lead"]=> string(424) "Nareszcie nadchodzi! Ten moment, kiedy twoje stopy staną na pokładzie jachtu, rzucisz cumy i wypłyniesz w rejs, by cieszyć się bujaniem na falach, szumem wiatru i błękitem morza. Przed tobą co najmniej kilka dni doskonałego relaksu, wspaniałych widoków i pysznej przygody. Jak sprawić, by był to czas, który kojarzy się wyłącznie z przyjemnością? Wystarczy poznać kilka zasad żeglarskiej „etykiety”." ["has_superbox"]=> bool(true) ["has_superbox_main"]=> bool(true) ["has_superbox_sticker"]=> bool(false) ["superbox_content"]=> string(424) "Nareszcie nadchodzi! Ten moment, kiedy twoje stopy staną na pokładzie jachtu, rzucisz cumy i wypłyniesz w rejs, by cieszyć się bujaniem na falach, szumem wiatru i błękitem morza. Przed tobą co najmniej kilka dni doskonałego relaksu, wspaniałych widoków i pysznej przygody. Jak sprawić, by był to czas, który kojarzy się wyłącznie z przyjemnością? Wystarczy poznać kilka zasad żeglarskiej „etykiety”." ["superbox_title"]=> string(22) "Etykieta na pokładzie" ["superbox_avatar"]=> string(20) "superbox_avatar_2634" ["body"]=> string(8784) "

[powiazane]Wyczarterowałeś jacht, zaprosiłeś znajomych lub rodzinę, zaplanowałeś trasę rejsu i w końcu dotarłeś do portu, z którego chciałbyś możliwie najszybciej wypłynąć, by cieszyć się urlopem pod żaglami. Właściwie nic cię nie powstrzymuje, ale… zanim wejdziecie na pokład łodzi, warto znaleźć chwilę na zapoznanie całej załogi z kilkoma zasadami, które sprawią, że rejs będzie przyjemniejszy i bezpieczniejszy dla was wszystkich.

[article_adv]

Zasada 1. Kapitan jest tylko jeden i na jachcie jest drugi po Bogu

Jeśli zdecydowałeś się wziąć ster w swoje ręce, bierzesz też odpowiedzialność za ludzi, którzy z tobą płyną. Twoje decyzje są nieodwołalne i ostateczne, a twoja załoga nie może mieć co do tego najmniejszych wątpliwości. W drodze głosowania możecie wyznaczyć cel podróży, ale sposób, w jaki ją odbędziecie, zależy wyłącznie od decyzji kapitana.

Tej zasady nie wymyślono po to, żeby kapitan poczuł się doceniony, ale po to, by żeglowanie było bezpieczne: w sytuacji zagrożenia nie ma miejsca i czasu na głosowanie – decyzję musi podejmować jedna osoba, doświadczona w zarządzaniu pracą załogi, a wszyscy pozostali muszą się tym decyzjom podporządkować. Gdyby o kolejności rzucania cum decydowali poszczególni członkowie załogi, prawdopodobnie nawet nie udałoby się wam wyjść z portu. To ty, jako kapitan, musisz mieć pełny ogląd sytuacji na jachcie i przekazywać załodze proste, zrozumiałe komunikaty. Jeśli płyniesz z mało doświadczoną załogą (każdy przecież kiedyś zaczyna), znaczenie poszczególnych komend i informacje o podstawowych elementach wyposażenia jachtu powinieneś im wcześniej wyjaśnić, w końcu nie każdy musi w lot rozumieć, co masz na myśli mówiąc na przykład o prawym foka szocie.

Zasada, że na jachcie jest tylko jeden kapitan obowiązuje również wtedy, gdy do prowadzenia jachtu zatrudniłeś profesjonalnego skippera: nie ma wówczas znaczenia, że to ty jesteś organizatorem wyprawy – jeśli powierzasz jacht sternikowi, od jego decyzji zależy jakim kursem popłynie.

Zasada 2. Klar na pokładzie

To nie tylko kwestia estetyki, ale również bezpieczeństwa. Raz po raz na jachcie zdarzają się sytuacje, które wymagają szybkiej reakcji kapitana i działania załogi. Nie są to zwykle najlepsze momenty na rozplątywanie poniewierających się po pokładzie lin. Stąd zasada, że na pokładzie (i pod nim również) konieczny jest porządek.

Podczas urlopu jacht jest w pewnym sensie waszym domem, więc wiadomo, że gdzieś trzeba znaleźć miejsce na przykład na wywieszenie prania, wysuszenie ręczników, czy choćby sztormiaków, jeśli nie macie akurat szczęścia do pogody (co się czasem zdarza nawet na ciepłych i na ogół słonecznych morzach). Ale wychodząc z portu cała wisząca „biżuteria” powinna zostać zdjęta i schowana pod pokładem – nie wygląda to najlepiej, a i pogubić wówczas rzeczy można bardzo łatwo. W żeglarskim złym guście jest również pływanie z wiszącymi odbojnikami, lub ciągnięcie za jachtem pustego pontonu, choć czasami jest to podyktowane wygodą załogi, chcącej lepiej wykorzystać powierzchnię pokładu (w końcu jesteście na urlopie).

W kwestii ubioru podczas wypoczynkowego rejsu panuje zazwyczaj pełna swoboda, ale na jeden element garderoby dobrze jest zwrócić uwagę: obuwie. Buty powinny mieć jasną podeszwę, żeby na białym poszyciu jachtu nie zostawiać ciemnych i trudnych do usunięcia śladów, a jednocześnie powinno też oczywiście zapobiegać ślizganiu się po mokrej powierzchni. Poruszanie się po pokładzie boso nie jest najszczęśliwszym pomysłem, bo nietrudno jest uderzyć bosą stopą na przykład w bloczek, przez który przechodzą szoty, a to dość bolesne doświadczenie. Z drugiej strony: trudno wymagać od ludzi na urlopie, żeby spędzali cały wolny czas w butach. Ale na takie sytuacje również jest pewna metoda…


[powiazane]

Zasada 3. Podział obowiązków

Jacht sam nie popłynie, kolacja się sama nie zrobi, naczynia się nie umyją i nawet opalenizna sama się nie utrwali ;) Zwykle na jachcie przebywa co najmniej kilka osób, które jakoś muszą się podzielić wszystkimi obowiązkami. Sposób, w jaki to zrobicie, zależy już tylko od was, choć kapitan może tu również zaproponować rozwiązania najbardziej optymalne z jego punktu widzenia i uwzględniające np. umiejętności i doświadczenie załogi czy jej obycie z jachtem.

[article_adv]

Wachty – bo tak w żeglarskim żargonie nazywają się „dyżury” na poszczególnych stanowiskach – raczej powinny być krótkie, najwyżej kilkugodzinne. Przede wszystkim dlatego, że wtedy łatwiej jest sprawić, że mimo wykonywanych obowiązków każdy członek załogi ma szansę każdego dnia cieszyć się urlopem. Po drugie: rekreacyjne pływanie na spokojnych wodach przy długich wachtach może się okazać niezwykle nużące i zniechęcające dla części załogi. A stąd już niedaleka droga do popsucia sobie humoru, a w konsekwencji całego urlopu.

Zasadniczo są trzy sytuacje, w których w pracę powinna być zaangażowana większość załogi (choć to też zależy od jej wielkości): wyjście z portu i wchodzenie do niego oraz każda sytuacja niebezpieczna. W pierwszym i drugim przypadku kapitan przydziela każdemu odpowiednie zadania (patrz: zasada 1). W trzecim przypadku obowiązuje słynne powiedzenie: „wszystkie ręce na pokład”. Przede wszystkim dlatego, że w sytuacji potencjalnie niebezpiecznej (np. znalezienie się w bliskiej odległości na kursie większej jednostki) nikt nie powinien pozostać pod pokładem. Ale również z tego powodu, że niektóre działania (np. w przypadku gwałtownego pogorszenia pogody) mogą wymagać zaangażowania dodatkowych sił. I tu również pamiętamy o naczelnej zasadzie: pracą kieruje zawsze wyłącznie kapitan.

Zasada 4: Niech wszyscy czerpią z pływania radość

Kiedy już podzielicie się obowiązkami, ustalicie wachty, ogarniecie pokład, nadejdzie moment, kiedy wyjdziecie w morze (na marginesie: o jednostce pływającej często się mówi, że „chodzi” pod czyimś dowództwem, albo że „przechodzi” z portu A do portu B – nie jest to błędem, tylko pozostałością po dawnej tradycji językowej, wedle której obiekty będące w ruchu określało się jako „chodzące” – poznanie żeglarskiego żargonu też może być urlopową atrakcją). Ale mimo, że miejsca na morzu jest z reguły wystarczająco dużo dla wszystkich, warto pamiętać, że nie jesteśmy sami i wobec innych żeglarzy również obowiązują nas dobre maniery i praktyki: od wzajemnego pozdrawiania się uniesieniem ręki poczynając i kończąc na bezwzględnie koniecznym udzielaniu pomocy załogom, które jej wzywają.

Większość zasad dotyczących sposobu poruszania się jachtów po wodzie regulują przepisy tzw. prawa drogi, ale niektóre sytuacje częściej podlegają żeglarskiej etykiecie, niż samym przepisom. Jedną z nich jest np. wyprzedzanie jachtu płynącego tym samym kursem, które na mocy przepisów powinno się wykonywać od strony nawietrznej (wtedy trwa krócej). Ale przyjaźnie nastawionego do innych żeglarzy kapitana łatwo poznać po tym, że wyprzedzając jednostkę wolniejszą, płynie po jej stronie zawietrznej, żeby nie „zabierać” jej wiatru i dodatkowo nie spowalniać. Takie drobne i niewiele kosztujące gesty są dobrze odbierane przez innych pływających, a nierzadko „nagradzane” w porcie przyjacielską wizytą z butelką wina lub rumu. Jeśli pływamy dla rekreacji, warto o taką dobrą atmosferę się zatroszczyć, pamiętając jednak, że w porcie ludzie też odpoczywają, czego zbyt długą zabawą nie powinniśmy im utrudniać.

I to powinna być w gruncie rzeczy nadrzędna zasada, w oparciu o którą powinniśmy planować, a potem realizować nasz jachtowy urlop: niech wszyscy czerpią z niego możliwie najwięcej przyjemności. Zarówno wśród naszej załogi, jak i wszystkich, których na swojej drodze spotkamy.

Mariusz Czykier

" ["ancestor_id"]=> string(2) "15" ["advimg"]=> string(0) "" ["lead_on_first"]=> bool(true) ["ctime"]=> string(10) "1526560302" ["gradation"]=> string(1) "0" ["gradation_sub"]=> string(1) "0" ["adv"]=> bool(false) ["signin"]=> bool(false) ["after18"]=> bool(false) ["art_category_id"]=> string(3) "114" ["is_gadget"]=> bool(false) ["vote_title"]=> string(0) "" ["with_advbox"]=> bool(false) ["advbox"]=> string(0) "" ["link_url"]=> string(27) "https://facetpo40.pl/forum/" ["link_info"]=> string(16) "Wejdź na FORUM!" ["link_alt"]=> string(0) "" ["download_file"]=> string(0) "" ["seo_title"]=> string(0) "" ["seo_description"]=> string(0) "" ["seo_keywords"]=> string(0) "" ["show_recommend"]=> bool(true) ["show_random"]=> string(1) "1" ["show_other_random"]=> string(1) "3" ["avatar"]=> string(19) "/avatar/avatar_2634" ["visits_counter"]=> string(4) "1735" ["comments_counter"]=> string(1) "0" ["published_active"]=> bool(true) ["published_start"]=> string(1) "0" ["published_end"]=> string(1) "0" ["recommended_end"]=> string(1) "0" ["like_counter"]=> string(1) "0" ["unlike_counter"]=> string(1) "0" ["photos_counter"]=> NULL ["ArtCategory"]=> array(18) { ["id"]=> string(3) "114" ["name"]=> string(16) "Jachty i łodzie" ["root_id"]=> string(1) "0" ["isleaf"]=> bool(true) ["video_gradation"]=> string(1) "0" ["gallery_gradation"]=> string(1) "0" ["index_gradation"]=> string(1) "0" ["isactive"]=> bool(true) ["position"]=> string(1) "2" ["superbox_counter"]=> string(1) "0" ["title"]=> string(16) "Jachty i łodzie" ["about"]=> string(229) "Jachty, żagle, katamarany, wiatr we włosach i przygoda - o tym marzy niejeden facet po czterdziestce. Tu znajdziesz informacje o żeglarstwie śródlądowym i morskim, różnych typach jachtów i patentach na patent żeglarski." ["keywords"]=> string(103) "jacht, żaglówka, żeglarstwo, żeglarstwo śródlądowe, żeglarstwo morskie, patent sternika, żagle" ["use_gradation"]=> bool(true) ["slug"]=> string(17) "0-jachty-i-lodzie" ["lft"]=> string(2) "79" ["rgt"]=> string(2) "80" ["level"]=> string(1) "2" } } [2]=> array(49) { ["id"]=> string(4) "2614" ["slug"]=> string(30) "warszawski-salon-jachtowy-2018" ["dont_use_tags"]=> string(0) "" ["title"]=> string(30) "Warszawski salon jachtowy 2018" ["avatar_description"]=> string(0) "" ["avatar_alt_text"]=> string(0) "" ["lead"]=> string(308) "19-21 października 2018 r., Nadarzyn, Ptak Warsaw Expo W tym roku odbędzie się już trzecia edycja Warszawskiego Salonu Jachtowego. Wydarzenie ma promować polską branżę stoczniową. To doskonała okazja, żeby zapoznać się z szeroką ofertą jachtów, łodzi, sprzętu i różnorodnych akcesoriów." ["has_superbox"]=> bool(false) ["has_superbox_main"]=> bool(false) ["has_superbox_sticker"]=> bool(false) ["superbox_content"]=> string(307) "19-21 października 2018 r., Nadarzyn, Ptak Warsaw Expo W tym roku odbędzie się już trzecia edycja Warszawskiego Salonu Jachtowego. Wydarzenie ma promować polską branżę stoczniowa. To doskonała okazja, żeby zapoznać się z szeroką ofertą jachtów, łodzi, sprzętu i różnorodnych akcesoriów." ["superbox_title"]=> string(30) "Warszawski salon jachtowy 2018" ["superbox_avatar"]=> string(20) "superbox_avatar_2614" ["body"]=> string(1572) "

W jednym miejscu zgromadzi się ponad 120 jednostek pływających, wśród nich m.in. łodzie żaglowe i motorowe od polskich i światowych producentów, ekskluzywne jachty warte ponad milion euro, szybkie łodzie sportowe czy mieszkalne houseboaty. W czasie wydarzenia odbędzie się „Projekt Tratwa”, w czasie którego tratwę zbudują harcerze z Hufca Płock 1 MDH „Białe Wilki”. Zostanie także wylicytowana gotowa tratwa. Wszyscy zainteresowani będą mogli obejrzeć zawody skimboardowe, zapisać się do szkoły kształcącej w tym zakresie, a także kupić odpowiedni sprzęt. Jedną z atrakcji targów będą także wyścigi na SUP-ach. Zmagania odbędą się w strefie wolnego czasu na wodzie.

 

Uczestnicy wydarzenia dowiedzą się, jak prawidłowo udzielić pomocy w wodzie dzięki pokazom ratownictwa. Dla tych, którzy szukają nieco relaksu, przygotowano piaszczystą  plażę z leżakami. Swoją strefę będzie miał Polski Związek Kiteboardingu, w której najlepsi zawodnicy i instruktorzy poprowadzą szkolenia i prelekcje. Z kolei w specjalnej Strefie Testów wszyscy zainteresowani zakupem sprzętu, będą go mogli najpierw przetestować.

 

Szczegóły: http://warszawskisalonjachtowy.pl/

" ["ancestor_id"]=> string(1) "7" ["advimg"]=> string(0) "" ["lead_on_first"]=> bool(true) ["ctime"]=> string(10) "1525690471" ["gradation"]=> string(1) "0" ["gradation_sub"]=> string(1) "0" ["adv"]=> bool(false) ["signin"]=> bool(false) ["after18"]=> bool(false) ["art_category_id"]=> string(2) "83" ["is_gadget"]=> bool(false) ["vote_title"]=> string(0) "" ["with_advbox"]=> bool(false) ["advbox"]=> string(0) "" ["link_url"]=> string(27) "https://facetpo40.pl/forum/" ["link_info"]=> string(16) "Wejdź na FORUM!" ["link_alt"]=> string(0) "" ["download_file"]=> string(0) "" ["seo_title"]=> string(0) "" ["seo_description"]=> string(0) "" ["seo_keywords"]=> string(0) "" ["show_recommend"]=> bool(false) ["show_random"]=> string(1) "3" ["show_other_random"]=> string(1) "3" ["avatar"]=> string(19) "/avatar/avatar_2614" ["visits_counter"]=> string(4) "1336" ["comments_counter"]=> string(1) "0" ["published_active"]=> bool(true) ["published_start"]=> string(1) "0" ["published_end"]=> string(1) "0" ["recommended_end"]=> string(1) "0" ["like_counter"]=> string(1) "0" ["unlike_counter"]=> string(1) "0" ["photos_counter"]=> NULL ["ArtCategory"]=> array(18) { ["id"]=> string(2) "83" ["name"]=> string(17) "Co, gdzie, kiedy?" ["root_id"]=> string(1) "0" ["isleaf"]=> bool(true) ["video_gradation"]=> string(1) "0" ["gallery_gradation"]=> string(1) "0" ["index_gradation"]=> string(1) "0" ["isactive"]=> bool(true) ["position"]=> string(1) "1" ["superbox_counter"]=> string(1) "0" ["title"]=> string(17) "Co, gdzie, kiedy?" ["about"]=> string(151) "Życie po 40-tce to także czas na twoje przyjemności duchowe. Sprawdź, gdzie dzieją się najciekawsze spotkania, koncerty i wydarzenia kulturalne." ["keywords"]=> string(0) "" ["use_gradation"]=> bool(true) ["slug"]=> string(16) "0-co-gdzie-kiedy" ["lft"]=> string(2) "41" ["rgt"]=> string(2) "42" ["level"]=> string(1) "2" } } [3]=> array(49) { ["id"]=> string(4) "2589" ["slug"]=> string(26) "patent-zeglarski-w-pigulce" ["dont_use_tags"]=> string(32) "ankieta , matka , cena , badanie" ["title"]=> string(29) " Patent żeglarski w pigułce" ["avatar_description"]=> string(0) "" ["avatar_alt_text"]=> string(0) "" ["lead"]=> string(270) "W każdym z nas od czasu do czasu budzi się tęsknota za bezkresem... Marzysz o tym, by odkrywać dalekie horyzonty i cieszyć się prawdziwą wolnością? Jeśli chcesz być sam sobie sterem, żeglarzem i okrętem - to możliwe! Musisz tylko zdobyć patent żeglarski." ["has_superbox"]=> bool(true) ["has_superbox_main"]=> bool(true) ["has_superbox_sticker"]=> bool(false) ["superbox_content"]=> string(270) "W każdym z nas od czasu do czasu budzi się tęsknota za bezkresem... Marzysz o tym, by odkrywać dalekie horyzonty i cieszyć się prawdziwą wolnością? Jeśli chcesz być sam sobie sterem, żeglarzem i okrętem - to możliwe! Musisz tylko zdobyć patent żeglarski." ["superbox_title"]=> string(17) "Patent żeglarski" ["superbox_avatar"]=> string(20) "superbox_avatar_2589" ["body"]=> string(13926) "

[powiazane]

1. Rodzaje patentów w Polsce i uprawnienia, jakie dają

Choć jest niepozorny i wyglądem przypomina dowód osobisty, patent żeglarski daje spore uprawnienia. Bez niego każdemu pasjonatowi trudniej będzie samodzielnie pływać czy nawet wypożyczyć łódź lub jacht. Patent żeglarski jest dokumentem, który uprawnia do kierowania jachtem określonej wielkości i rodzaju po określonych wodach. W Polsce przyznawane są trzy rodzaje patentów:

[article_adv]

Żeglarz jachtowy – najniższy z trzech wymaganych przez polskie prawo. By ubiegać się o ten patent, musisz mieć skończone 14 lat oraz zdać egzamin praktyczny i teoretyczny. Dokument upoważnia do prowadzenia jachtów żaglowych z pomocniczym napędem mechanicznym lub bez o długości kadłuba do 12 metrów po morskich wodach wewnętrznych i innych wodach morskich w obszarze 2 mil morskich od brzegu i za dnia.

Jachtowy sternik morski – by stać się posiadaczem tego patentu, musisz mieć ukończone 18 lat, mieć za sobą minimum dwa rejsy morskie o łącznej długości 200 godzin żeglugi oraz zdać egzamin teoretyczny i praktyczny. Dokument upoważnia do prowadzenia jachtów z pomocniczym napędem mechanicznym lub bez o długości kadłuba do 18 metrów po wodach morskich. Dodatkowym ułatwieniem jest fakt, że, posiadając patent jachtowego sternika morskiego, od razu ma się uprawnienia motorowodnego sternika morskiego.

Kapitan jachtowy – najwyższy z dostępnych w Polsce patentów. By go uzyskać, musisz mieć już patent jachtowego sternika morskiego, a po uzyskaniu tego patentu, odbyć minimum sześć rejsów i łącznie wypływać 1200 godzin, z czego 400 jako sternik jachtu o długości kadłuba co najmniej 7,5 metra oraz jednego rejsu, który trwa ponad 100 godzin na jachcie o długości kadłuba powyżej 20 metrów i jednego rejsu, trwającego ponad 100 godzin na wodach pływowych, w tym z zawinięciem do co najmniej dwóch portów pływowych. Mimo sporych wymagań patent daje najszersze uprawnienia. Posiadając go, możesz prowadzić jachty po wodach śródlądowych i morskich bez ograniczeń. Patent daje też uprawnienia kapitana motorowodnego.

Jeszcze do 2006 roku w Polsce wymagane były patenty do żeglarstwa lodowego. Obecnie, by je uprawiać, nie musisz posiadać patentu. Do osobnej kategorii zalicza się zaś uprawnienia motorowodne, do których należą:

Sternik motorowodny – patent sternika możesz uzyskać, po ukończeniu 14 lat i zdając egzamin na stopień sternika motorowodnego. Dokument uprawnia do prowadzenia jachtów motorowych po wodach śródlądowych oraz do prowadzenia jachtów motorowych o długości kadłuba do 12 metrów po morskich wodach wewnętrznych i innych wodach morskich w obszarze 2 mil morskich od brzegu w porze dziennej.

Motorowodny sternik morski – patent możesz uzyskać po ukończeniu 18 lat, odbyciu co najmniej dwóch rejsów morskich o łącznym czasie żeglugi wynoszącym co najmniej 200 godzin i zdaniu egzaminu. Dokument daje uprawnienia do prowadzenia jachtów motorowych po wodach śródlądowych oraz do prowadzenia jachtów motorowych o długości kadłuba do 18 metrów po wodach morskich.

Kapitan motorowodny – musisz spełnić identyczne wymagania jak w przypadku kapitana jachtowego.


[powiazane]

2. Wymagane dokumenty

Patenty żeglarskie wydaje Polski Związek Żeglarski:
al. ks. J. Poniatowskiego 1, 03-901 Warszawa
PGE Narodowy
tel.: +48 22 541 63 63, fax: +48 22 541 63 69 email: pyabiuro[at]pya.org.pl


Podstawą do ich wydania jest rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 9 kwietnia 2013 r. w sprawie uprawiania turystyki wodnej. By uzyskać patent żeglarza jachtowego, musisz złożyć osobiście lub wysyłając listem poleconym do Biura Polskiego Związku Żeglarskiego następujące dokumenty:

[article_adv]

By twój wniosek został rozpatrzony, musi być wypełniony wyłącznie za pomocą generatora wniosków na stronie Polskiego Związku Żeglarskiego

Jeśli chodzi o patent jachtowego sternika morskiego (po egzaminie) należy złożyć do biura PZŻ te same dokumenty, co w przypadku żeglarza jachtowego. By zaś uzyskać patent jachtowego sternika morskiego na podstawie patentu sternika jachtowego, należy złożyć do biura PZŻ:

Jak powyżej, rozpatrywane są wyłącznie wnioski wygenerowane za pomocą generatora wniosków.

By uzyskać patent kapitana jachtowego, należy złożyć do biura PZŻ:

Podobnie, jak w przypadku wcześniej wymienionych patentów, rozpatrywane są wyłącznie wnioski wygenerowane przez generator wniosków.

Jeśli masz już jakieś żeglarskie doświadczenie, ale nie uzyskałeś jeszcze patentu – też masz możliwość żeglowania. Istnieje bowiem grupa jednostek, do których prowadzenia nie potrzeba patentu. Dzięki przepisom z 2008 roku osoby bez uprawnień żeglarskich mogą żeglować pod pewnymi warunkami. Możesz pływać łodziami żaglowymi, których długość całkowita nie przekracza 7,5 m lub jachtem motorowym z silnikiem o mocy nie większej niż 10kW (13KM). Silnik pomocniczy może być dowolnej mocy.


[powiazane]

3. Kursy i ceny

Do egzaminu żeglarskiego przygotowują kluby i prywatne szkoły żeglarskie w wielu miastach w Polsce. Za egzamin na żeglarza jachtowego zapłacisz 250 złotych (ulgowy 125 zł), a na jachtowego sternika morskiego 350 złotych (ulgowy 175 złotych). Jeśli chodzi o kursy szkoleniowe, wyróżnia się Trójmiasto i okolice.

Przykładowo:

[article_adv]

Nie musisz jednak jechać nad morze lub na Mazury, żeby odbyć kurs. Za weekendowy kurs na żeglarza jachtowego w Warszawie zapłacisz 1199 złotych, a na jachtowego sternika morskiego 1750 złotych. We Wrocławiu zaś ceny kursów na stopień żeglarza jachtowego wynoszą od 800 do 970 złotych. Oprócz informacji teoretycznych uczestnicy kursów nabywają umiejętności konieczne do bezpiecznej żeglugi – m.in. dojście do boi i nabrzeża, odejście, zwrot przez rufę i sztag, właściwe postępowanie w przypadku alarmu, stawanie w dryf i na kotwicy. Poznają też prace bosmańskie i uczą się manewrowania jachtem na silniku.

W sumie w koszty uzyskania patentu musisz wliczyć opłatę za wybrany kurs, opłatę za egzamin i wydanie samego patentu.

4. Żeglowanie na świecie

Polska jako jeden z nielicznych krajów wymaga posiadania uprawnień w postaci patentów. W większości pozostałych krajów europejskich pływać jachtami i motorówkami może każdy obywatel, a szkolenia i zdobywanie uprawnień jest dobrowolne. Wydawane są certyfikaty kompetencji, które stanowią dowód na posiadanie umiejętności z zakresu żeglarstwa.

Jedną z organizacji, która wydaje certyfikaty międzynarodowe jest ISSA (International Sailing Schools Association). Kolejną jest brytyjska organizacja RYA (Royal Yachting Association). Certyfikaty przez nią wydawane rozpoznaje się i uznaje prawie na wszystkich kontynentach.

Jeśli masz zamiar żeglować w Chorwacji, dobrym pomysłem będzie wyrobienie patentu Voditelj Brodice (jest uznawany tylko w tym kraju). Zdobycie kategorii B owego patentu da ci możliwość czarterowania większości jachtów po niezwykle malowniczym Morzu Adriatyckim. Jeśli posiadasz Voditelj, Chorwaci mają pewność, że znasz ich wody. Co ciekawe, w Chorwacji również uznawane są polskie patenty. Mając żeglarza jachtowego, możesz prowadzić jachty wykorzystywane do celów prywatnych i łodzie czarterowane bez załogi; pływać po wodach terytorialnych Chorwacji w odległości do 1 mili morskiej od brzegów wysp. Obowiązkowe jest SRC (świadectwo operatora łączności bliskiego zasięgu). Jeśli masz patent jachtowego sternika morskiego, możesz prowadzić jachty wykorzystywane do prywatnych celów i jachty czarterowane do 500 GT (tonaż pojemnościowy brutto), pływać po wodach wewnętrznych i morzu terytorialnym Chorwacji, całym obszarze Adriatyku (przy czym żeglugę po wodach innych krajów określają przepisy danych krajów). Podobnie, jak w przypadku wcześniejszego patentu, SRC jest obowiązkowe. Jeśli posiadasz patent kapitana jachtowego, możesz prowadzić jachty wykorzystywane do prywatnych celów i jachty czarterowane do 500 GT (tonaż pojemnościowy brutto). Nie ma ograniczeń, jeśli chodzi o akwen, obowiązkowe SRC.

Szczegółowe wytyczne mogą przytłaczać, ale jeśli masz zamiar żeglować tylko np. na Mazurach, potrzebny ci będzie tylko patent żeglarza jachtowego.

Posiadanie patentu żeglarskiego równa się szerokim uprawnieniom, a znajomość zasad bezpieczeństwa jest niezbędna, by wiedzieć, jak się zachować na wodzie w przypadku różnych, często niebezpiecznych sytuacji. Niesamowite emocje i przygody, jakich dostarcza żeglarstwo, wynagrodzą ci wszelki wysiłek włożony w naukę i zdobycie patentu.

Grzegorz Grabowski

" ["ancestor_id"]=> string(2) "15" ["advimg"]=> string(0) "" ["lead_on_first"]=> bool(true) ["ctime"]=> string(10) "1524223178" ["gradation"]=> string(1) "0" ["gradation_sub"]=> string(1) "0" ["adv"]=> bool(false) ["signin"]=> bool(false) ["after18"]=> bool(false) ["art_category_id"]=> string(3) "114" ["is_gadget"]=> bool(false) ["vote_title"]=> string(0) "" ["with_advbox"]=> bool(false) ["advbox"]=> string(0) "" ["link_url"]=> string(27) "https://facetpo40.pl/forum/" ["link_info"]=> string(16) "Wejdź na FORUM!" ["link_alt"]=> string(0) "" ["download_file"]=> string(0) "" ["seo_title"]=> string(0) "" ["seo_description"]=> string(0) "" ["seo_keywords"]=> string(0) "" ["show_recommend"]=> bool(true) ["show_random"]=> string(1) "1" ["show_other_random"]=> string(1) "3" ["avatar"]=> string(19) "/avatar/avatar_2589" ["visits_counter"]=> string(4) "2274" ["comments_counter"]=> string(1) "0" ["published_active"]=> bool(true) ["published_start"]=> string(1) "0" ["published_end"]=> string(1) "0" ["recommended_end"]=> string(1) "0" ["like_counter"]=> string(1) "0" ["unlike_counter"]=> string(1) "0" ["photos_counter"]=> NULL ["ArtCategory"]=> array(18) { ["id"]=> string(3) "114" ["name"]=> string(16) "Jachty i łodzie" ["root_id"]=> string(1) "0" ["isleaf"]=> bool(true) ["video_gradation"]=> string(1) "0" ["gallery_gradation"]=> string(1) "0" ["index_gradation"]=> string(1) "0" ["isactive"]=> bool(true) ["position"]=> string(1) "2" ["superbox_counter"]=> string(1) "0" ["title"]=> string(16) "Jachty i łodzie" ["about"]=> string(229) "Jachty, żagle, katamarany, wiatr we włosach i przygoda - o tym marzy niejeden facet po czterdziestce. Tu znajdziesz informacje o żeglarstwie śródlądowym i morskim, różnych typach jachtów i patentach na patent żeglarski." ["keywords"]=> string(103) "jacht, żaglówka, żeglarstwo, żeglarstwo śródlądowe, żeglarstwo morskie, patent sternika, żagle" ["use_gradation"]=> bool(true) ["slug"]=> string(17) "0-jachty-i-lodzie" ["lft"]=> string(2) "79" ["rgt"]=> string(2) "80" ["level"]=> string(1) "2" } } } array(0) { }

Gorące tematy

facebook