Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

leczenie bezsenności

Gdy po stresującym dniu nie nadchodzi sen

Klinika ciała i ducha

Bezsenność staje się chorobą cywilizacyjną. Jedną z jej przyczyn jest tryb życia, nadmiar obowiązków, brak stabilizacji, presja wymagań w domu i w pracy, permanentny stres. Niedokończone sprawy w ciągu dnia zabierane są do łóżka, co utrudnia nadejście regenerującego snu.

więcej » 1

Bezsenność faceta po 40.

Klinika ciała i ducha

Bezsenna noc może zdarzyć się każdemu. Jednak jeśli pojawia się coraz częściej, mimo, że nie masz nic na sumieniu, czas się tym zająć na poważnie. Nieleczona może doprowadzić do poważnych konsekwencji, nie tylko zdrowotnych, ale także życiowych – bez snu przestajesz bowiem być sobą.

więcej » 9
array(2) { [0]=> array(49) { ["id"]=> string(4) "1191" ["slug"]=> string(41) "gdy-po-stresujacym-dniu-nie-nadchodzi-sen" ["dont_use_tags"]=> string(0) "" ["title"]=> string(43) "Gdy po stresującym dniu nie nadchodzi sen " ["avatar_description"]=> string(0) "" ["avatar_alt_text"]=> string(0) "" ["lead"]=> string(289) "Bezsenność staje się chorobą cywilizacyjną. Jedną z jej przyczyn jest tryb życia, nadmiar obowiązków, brak stabilizacji, presja wymagań w domu i w pracy, permanentny stres. Niedokończone sprawy w ciągu dnia zabierane są do łóżka, co utrudnia nadejście regenerującego snu." ["has_superbox"]=> bool(true) ["has_superbox_main"]=> bool(true) ["has_superbox_sticker"]=> bool(false) ["superbox_content"]=> string(0) "" ["superbox_title"]=> string(22) "Gdy nie nadchodzi sen " ["superbox_avatar"]=> string(20) "superbox_avatar_1191" ["body"]=> string(2747) "

[powiazane]Założyciel Poradni Zaburzenia Snu, psychiatra dr Skalski podkreśla: W leczeniu bezsenności pierwszym i najważniejszym krokiem jest zwalczenie jej przyczyny. Na początek można zastosować proste metody ukojenia przemęczonego brakiem snu organizmu. Oprócz doraźnego stosowania leków nasennych, pomocne może okazać się zapoznanie z higieną snu.

Co zrobić, by dobrze spać?

Po pierwsze, warto popracować nad regularnym rytmem snu i czuwania. Co najmniej 5 godzin na dobę wystarczy, aby wyspać się i prawidłowo funkcjonować w ciągu dnia. Lepiej unikać drzemek, gdyż tylko wydłużają proces zasypiania.

[article_adv]Po drugie, nie należy przed snem pić kawy czy mocnej herbaty. Również ciężkostrawne posiłki utrudniają zaśnięcie. Organizm jest pobudzony i zajęty silnym trawieniem. Ponadto nie zaleca się wysiłku fizycznego przed snem. Duży wysiłek wieczorem, a szczególnie połączony ze współzawodnictem, pobudza organizm do wydzielania hormonu stresu. Najlepiej na 2-3 godziny przed snem podejmować się czynności sprzyjających odpoczynkowi.

Oczywiście należy unikać jasnego światła. Jeżeli w pokoju jest zbyt jasno, mózg hamuje produkcję melatoniny – hormonu odpowiedzialnego za regulację zegara biologicznego. Jeżeli jest to nieuniknione, warto pomyśleć o grubszych zasłonach czy opasce na oczy.

Warto zadbać o miejsce, w którym śpimy. Sypialnia powinna być czysta i schludna, a pościel świeża. Częstym błędem jest gromadzenie wokół siebie przedmiotów związanych z czuwaniem. Wtedy zamiast zasnąć, przypominają się sytuacje z pracy, co zaburza sen.

Najlepiej nie siłować się ze snem. Łóżko powinno kojarzyć się wyłącznie ze spaniem lub aktywnością seksualną. Gdy przychodzi senność - kładziemy się, gdy się budzimy - wstajemy. Jeśli sen nie przychodzi, lepiej wstać i poczytać książkę. Ponownie się położyć dopiero wtedy, gdy znów odczuwa się senność.

Te uniwersalne i proste rady mają za zadanie szybko ukoić cierpienie osoby przemęczonej długotrwałymi problemami z zasypianiem. Aby bezsenność nie powracała, przede wszystkim należy zmierzyć się z dręczącymi problemami. Pomocne może okazać się opracowanie strategii radzenia sobie ze stresującymi sytuacjami czy znalezienia pasji, która odciągnie od problemów w pracy. Bez wątpienia warto szukać wsparcia u specjalistów.

Źródło: na podstawie wypowiedzi Dr Skalskiego dla portalu www.nabezsennosc.pl

 

" ["ancestor_id"]=> string(1) "4" ["advimg"]=> string(0) "" ["lead_on_first"]=> bool(true) ["ctime"]=> string(10) "1380122665" ["gradation"]=> string(1) "0" ["gradation_sub"]=> string(1) "0" ["adv"]=> bool(false) ["signin"]=> bool(false) ["after18"]=> bool(false) ["art_category_id"]=> string(2) "71" ["is_gadget"]=> bool(false) ["vote_title"]=> string(0) "" ["with_advbox"]=> bool(false) ["advbox"]=> string(0) "" ["link_url"]=> string(27) "https://facetpo40.pl/forum/" ["link_info"]=> string(16) "Wejdź na FORUM!" ["link_alt"]=> string(0) "" ["download_file"]=> string(0) "" ["seo_title"]=> string(0) "" ["seo_description"]=> string(0) "" ["seo_keywords"]=> string(124) "stres, bezsenność, sen, przyczyny bezsenności, leczenie bezsenności, bezsenność przyczyny alkohol, bezsenność metody" ["show_recommend"]=> bool(true) ["show_random"]=> string(1) "3" ["show_other_random"]=> string(1) "3" ["avatar"]=> string(19) "/avatar/avatar_1191" ["visits_counter"]=> string(4) "7253" ["comments_counter"]=> string(1) "1" ["published_active"]=> bool(true) ["published_start"]=> string(1) "0" ["published_end"]=> string(1) "0" ["recommended_end"]=> string(1) "0" ["like_counter"]=> string(1) "0" ["unlike_counter"]=> string(1) "0" ["photos_counter"]=> NULL ["ArtCategory"]=> array(18) { ["id"]=> string(2) "71" ["name"]=> string(22) "Klinika ciała i ducha" ["root_id"]=> string(1) "0" ["isleaf"]=> bool(true) ["video_gradation"]=> string(1) "0" ["gallery_gradation"]=> string(1) "0" ["index_gradation"]=> string(1) "0" ["isactive"]=> bool(true) ["position"]=> string(1) "0" ["superbox_counter"]=> string(1) "0" ["title"]=> string(22) "Klinika ciała i ducha" ["about"]=> string(198) "Dbaj o zdrowie po 40-tce. Dowiedz się, jak zachować dobrą kondycję fizyczną i psychiczną, jak dbać o serce, prostatę i jakie robić badania, a także na czym polega bilans czterdziestolatka." ["keywords"]=> string(0) "" ["use_gradation"]=> bool(false) ["slug"]=> string(23) "0-klinika-ciala-i-ducha" ["lft"]=> string(2) "23" ["rgt"]=> string(2) "24" ["level"]=> string(1) "2" } } [1]=> array(49) { ["id"]=> string(3) "449" ["slug"]=> string(23) "bezsennosc-faceta-po-40" ["dont_use_tags"]=> string(5) "akcja" ["title"]=> string(26) "Bezsenność faceta po 40." ["avatar_description"]=> string(0) "" ["avatar_alt_text"]=> string(0) "" ["lead"]=> string(306) "Bezsenna noc może zdarzyć się każdemu. Jednak jeśli pojawia się coraz częściej, mimo, że nie masz nic na sumieniu, czas się tym zająć na poważnie. Nieleczona może doprowadzić do poważnych konsekwencji, nie tylko zdrowotnych, ale także życiowych – bez snu przestajesz bowiem być sobą. " ["has_superbox"]=> bool(true) ["has_superbox_main"]=> bool(true) ["has_superbox_sticker"]=> bool(false) ["superbox_content"]=> string(48) "Bezsenność faceta po 40 - jak sobie poradzić?" ["superbox_title"]=> string(13) "ŚPIJ DOBRZE!" ["superbox_avatar"]=> string(19) "superbox_avatar_449" ["body"]=> string(7348) "

[powiazane] Masz problem z zasypianiem? Często budzisz się w nocy i przekręcasz z boku na bok nie mogąc z powrotem zasnąć? Rankiem czujesz się jeszcze bardziej zmęczony niż wieczorem? Nie powinieneś bagatelizować tych dolegliwości. Potraktuj bezsenność jako zwyczajną chorobę, którą można wyleczyć i trzeba to zrobić jak najszybciej. Nie ma sensu czekać, gdyż bezsenność sama nie przejdzie, będzie się pogłębiała. Nie jesteś odosobniony z tym problemem – z powodu zaburzeń snu cierpi co czwarty Polak, więc siłą rzeczy powstało sporo placówek specjalizujących się w leczeniu tych dolegliwości.

[article_adv]Na początek sprawdź, jak poważny jest twój problem

Dorośli ludzie zwykle przesypiają od 6 do 8 godzin, chociaż niektórym wystarczy 1-2 godziny mniej. Problemy zaczynają się, gdy codzienny sen trwa poniżej 4 godzin. Może to wynikać z braku czasu, stresu, przyjmowania leków lub nieodpowiedniej diety. Samo zasypianie zaś powinno trwać do 20 minut. Jeśli twoje problemy ze snem są regularne i powodują gorsze samopoczucie i nieprawidłowe funkcjonowanie, powinieneś się zwrócić do lekarza. Z kolei przy sporadycznych i mniej groźnych dolegliwościach skorzystaj z poniższych rad.

1. Kładź się i wstawaj o stałych godzinach

Twój organizm działa jak zegar, który można nastawić. Dowód – zwróć uwagę jak często budzisz się na chwilę przed dźwiękiem alarmu w twoim budziku lub telefonie (o ile nie jesteś skrajnie przemęczony). To świadczy o tym, że regularne, powtarzające się działanie po pewnym czasie zamienia się w nawyk, nawet jeśli nie jesteś tego świadomy.

2. Nie przysypiaj w ciągu dnia

Wiadomo, od czasu do czasu każdy ma ochotę na popołudniową drzemkę, ale trzeba podchodzić do tematu ostrożnie. Czy takie krótkie przysypianie nie zaburza pracy twojego organizmu? Są osoby, które po 2-3 kwadransach snu w czasie dnia


[powiazane] wstają rześcy i nie mają problemu z zasypianiem nocą, u innych jednak krótka drzemka przemienia się w kilkugodzinny sen. Człowiek budzi się zmęczony z poczuciem zmarnowanego dnia i w dodatku nie może w nocy zasnąć. Jeśli zaliczasz się do tej drugiej grupy – zrezygnuj z drzemek na rzecz np. popołudniowego spaceru.

3. W czasie dnia unikaj łóżka w sypialni

No może poza seksem… Staraj się nie jeść, nie odpoczywać, nie oglądać telewizji leżąc na łóżku, na którym będziesz spał w nocy. Zaprogramuj swój organizm na aktywność w dzień i spokojny sen w nocy. Rozdziel te dwa elementy jak dwa zupełnie osobne światy.

[article_adv]

4. Nie próbuj na siłę usnąć

Położyłeś się i od pół godziny nie możesz zasnąć? Nie męcz się! Wstań, zajmij się czymś. Poczytaj książkę lub gazetę. Zrób sobie ciepłą herbatę i ją wypij w salonie. Połóż się z powrotem, gdy poczujesz się zmęczony i śpiący. Sprawdź, może w sypialni jest zbyt widno, głośno lub ciepło. Ogranicz czynniki zewnętrzne, które mogą zaburzać twój sen.

5. Opanuj stres

Zwolnij trochę, zacznij uprawiać sport, znajdź sobie ciekawe zajęcie. Każdy sposób na odreagowanie i ukojenie nerwów jest dobry. Jeśli masz dobry nastrój i jesteś zrelaksowany – będziesz spał jak dziecko. Więcej o walce ze stresem przeczytasz tutaj.

6. Pij zioła

Jakie? Zaparzaj szklankę męczennicy cielistej (na 1 godz. przed snem). Męczennica pomaga nawet w przewlekłej bezsenności, nie ma skutków ubocznych i możesz ją kupić w sklepie zielarskim. Oprócz tego możesz używać innych ziół w formie herbat – kozłka lekarskiego, szyszek z chmielu (nie piwa :-), dziurawca. Przy tym ostatnim uważaj z opalaniem się (nie jest to wskazane). Możesz również skorzystać z leków na bazie roślin – Hova, Lekosen, Neuroflos czy Waleriana. Są nieszkodliwe i można ich używać na 1-2 godziny przed snem.

Jeśli zrobiłeś reaserch Internetu w poszukiwaniu skutecznych metod na bezsenność, mogłeś natrafić na informację, że dobrym sposobem na bezsenność jest spożywanie zmielonej gałki muszkatołowej. No… ten środek działa, ale nie radzę ci tego stosować. Przyprawę można łatwo przedawkować – nawet niewielka ilość powoduje palpitacje serca i rozstroje psychiczne.

7. Dbaj o dietę

Przede wszystkim nie przesadzaj z kolacją. Pamiętaj, aby nie spożywać posiłków przed bezpośrednim pójściem do łóżka. Przed snem nie pij również kawy, herbaty ani alkoholu (po prawdzie w większej ilości pomoże w zaśnięciu, ale obudzisz się


[powiazane] po kilku godzinach – z kacem i niewyspany). Prawidłowa dieta wieczorna obejmuje produkty bogate w wapń, magnez i witaminę B6.

8. Lecz się zapachami

Możesz wypróbować olejki eteryczne, które pomogą ci się zrelaksować. W mieszkaniu będzie unosił się przyjemny zapach, a partnerka odbierze to jako część twojej romantycznej natury. Możesz to dodatkowo wykorzystać ;-)

Jak wybrać odpowiedni produkt? Olejki dzielą się na tanie syntetyczne (słabiej działają) i skuteczne, ale droższe olejki naturalne. Gdy ktoś próbuje ci sprzedać tanie, promocyjne olejki naturalne – w 9/10 przypadków chce się oszukać. Zdecyduj, co dla ciebie i twojej kieszeni jest lepsze. Proponuję ci poszukać (Internet, apteki, sklepy zielarskie) – olejków z jałowca, lawendy, kminu i majeranku. Olejki – kilka kropel – można dodawać do relaksującej kąpieli.

[article_adv]

9. Ruch, ruch i jeszcze raz ruch

Uprawiaj codziennie gimnastykę lub inny sport przez minimum 30 minut – dzięki temu dotlenisz organizm i zredukujesz napięcie, co pomoże ci w łatwiejszym zaśnięciu.

10. Odwiedź lekarza

Jeśli powyższe środki okazują się nieskuteczne, udaj się do lekarza. Oddaj się w profesjonalne ręce – specjalista z ośrodka zaburzeń snu pomoże ci najlepiej. W artykule uwzględniłem tylko te leki, które możesz kupić bez recepty i w dodatku nie powodują skutków ubocznych.

Czym grozi nieleczona bezsenność?

Nie zamierzam cię straszyć, ale długotrwała bezsenność wpływa nie tylko na twoje samopoczucie, koncentrację i odporność organizmu. To przede wszystkim ryzyko wystąpienia chorób krążenia i wyższa tendencja do otyłości. Z powodu bezsenności stajesz się też bardziej drażliwy, mniej wydajny, masz kłopoty z koncentracją (w pracy i za kierownicą). Nie warto ryzykować! Weź się więc za siebie jak najprędzej!

Michał Mazik

 

" ["ancestor_id"]=> string(1) "4" ["advimg"]=> string(0) "" ["lead_on_first"]=> bool(true) ["ctime"]=> string(10) "1334317779" ["gradation"]=> string(2) "10" ["gradation_sub"]=> string(1) "0" ["adv"]=> bool(false) ["signin"]=> bool(false) ["after18"]=> bool(false) ["art_category_id"]=> string(2) "71" ["is_gadget"]=> bool(false) ["vote_title"]=> string(0) "" ["with_advbox"]=> bool(false) ["advbox"]=> string(0) "" ["link_url"]=> string(63) "https://facetpo40.pl/klinika-ciala-i-ducha/stres-pokonaj-wroga/" ["link_info"]=> string(24) "Jak walczyć ze stresem?" ["link_alt"]=> string(0) "" ["download_file"]=> string(0) "" ["seo_title"]=> string(26) "Bezsenność faceta po 40." ["seo_description"]=> string(306) "Bezsenna noc może zdarzyć się każdemu. Jednak jeśli pojawia się coraz częściej, mimo, że nie masz nic na sumieniu, czas się tym zająć na poważnie. Nieleczona może doprowadzić do poważnych konsekwencji, nie tylko zdrowotnych, ale także życiowych – bez snu przestajesz bowiem być sobą. " ["seo_keywords"]=> string(39) "bezsenność, brak snu, nie mogę spać" ["show_recommend"]=> bool(true) ["show_random"]=> string(1) "3" ["show_other_random"]=> string(1) "3" ["avatar"]=> string(18) "/avatar/avatar_449" ["visits_counter"]=> string(5) "67386" ["comments_counter"]=> string(1) "9" ["published_active"]=> bool(true) ["published_start"]=> string(10) "1334556000" ["published_end"]=> string(1) "0" ["recommended_end"]=> string(1) "0" ["like_counter"]=> string(1) "0" ["unlike_counter"]=> string(1) "0" ["photos_counter"]=> NULL ["ArtCategory"]=> array(18) { ["id"]=> string(2) "71" ["name"]=> string(22) "Klinika ciała i ducha" ["root_id"]=> string(1) "0" ["isleaf"]=> bool(true) ["video_gradation"]=> string(1) "0" ["gallery_gradation"]=> string(1) "0" ["index_gradation"]=> string(1) "0" ["isactive"]=> bool(true) ["position"]=> string(1) "0" ["superbox_counter"]=> string(1) "0" ["title"]=> string(22) "Klinika ciała i ducha" ["about"]=> string(198) "Dbaj o zdrowie po 40-tce. Dowiedz się, jak zachować dobrą kondycję fizyczną i psychiczną, jak dbać o serce, prostatę i jakie robić badania, a także na czym polega bilans czterdziestolatka." ["keywords"]=> string(0) "" ["use_gradation"]=> bool(false) ["slug"]=> string(23) "0-klinika-ciala-i-ducha" ["lft"]=> string(2) "23" ["rgt"]=> string(2) "24" ["level"]=> string(1) "2" } } } array(0) { }

Gorące tematy

facebook