Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

kreatywność

Każdy biznes może być kreatywny

Edukacja i rozwój

Kreatywność może dotyczyć każdej branży i każdego działu w przedsiębiorstwie. Jest niezbędna zawsze, gdy poszukujemy szybszych, tańszych, efektywniejszych lub po prostu nowych rozwiązań. Bez twórczego myślenia, bez uruchomienia prawej półkuli mózgu, pozostajemy zakleszczeni w szponach racjonalnej logiki. Ale stałe porządkowanie tych samych danych to za mało, by stworzyć coś, co wniesie do naszych działań nową jakość.

więcej »

Pielęgnuj umysł początkującego

Twój biznes

David Sandler w swojej (skądinąd wyjątkowo godnej polecenia i nazwanej od jego nazwiska) metodzie sprzedaży wspomina o „efekcie nowicjusza” – zaskakujących sukcesach handlowych nowych, młodych sprzedawców, którzy dopiero uczą się oferty, daleko im do jakiejkolwiek rutyny, sięgania do sprawdzonych i oczywistych trików i zagrywek.

więcej »

Soft skills, czyli weź to na miękko

Edukacja i rozwój

Znane powszechnie jako umiejętności miękkie (soft skills) nie są tak naprawdę żadną nowością, odkrytą nagle przez socjologów. Pewnym zasobem możliwości zostajemy obdarowani od urodzenia. Ich rezerwuarem jest nasz charakter, ale również wychowanie, edukacja i doświadczenia, jakie każdy z nas nabywa, będąc uczestnikiem życia społecznego.

więcej »
array(3) { [0]=> array(49) { ["id"]=> string(4) "1809" ["slug"]=> string(31) "kazdy-biznes-moze-byc-kreatywny" ["dont_use_tags"]=> string(24) "badanie , forma , biznes" ["title"]=> string(34) "Każdy biznes może być kreatywny" ["avatar_description"]=> string(0) "" ["avatar_alt_text"]=> string(0) "" ["lead"]=> string(449) "Kreatywność może dotyczyć każdej branży i każdego działu w przedsiębiorstwie. Jest niezbędna zawsze, gdy poszukujemy szybszych, tańszych, efektywniejszych lub po prostu nowych rozwiązań. Bez twórczego myślenia, bez uruchomienia prawej półkuli mózgu, pozostajemy zakleszczeni w szponach racjonalnej logiki. Ale stałe porządkowanie tych samych danych to za mało, by stworzyć coś, co wniesie do naszych działań nową jakość. " ["has_superbox"]=> bool(true) ["has_superbox_main"]=> bool(true) ["has_superbox_sticker"]=> bool(false) ["superbox_content"]=> string(0) "" ["superbox_title"]=> string(34) "Każdy biznes może być kreatywny" ["superbox_avatar"]=> string(20) "superbox_avatar_1809" ["body"]=> string(8943) "

[powiazane] - Kreatywność pomaga w szybszym podejmowaniu decyzji, w unikaniu pułapek myślowych, w znajdowaniu nowych odpowiedzi na stare problemy – twierdzi Ilona Rajchel, trenerka Effect Group, autorka szkolenia „Skuteczne techniki zwiększania kreatywności i twórczego myślenia”. – Gdy wykorzystujemy twórcze myślenie, pytanie „czy?” zamieniamy na „jak?”. Wówczas, zamiast wątpić w obrane cele, koncentrujemy się na poszukiwaniu sposobów na ich osiągnięcie.

Jeśli chcemy wykorzystywać w biznesie efekty płynące z kreatywności, rozwiązaniem nie będzie stworzenie specjalnego działu i wyznaczenie do niego pracowników, którzy mają być non stop twórczy i zawsze gotowi do proponowania nieszablonowych rozwiązań. Zmiany powinny objąć wszystkich pracowników, a przede wszystkim kulturę i politykę firmy, tak aby świeże pomysły były wspierane i nagradzane, a nie tłumione niczym zagrożenie dla istniejącego status quo.

Kreatywność a sukces

Jeszcze kilkadziesiąt, a tym bardziej kilkaset lat temu kreatywność nie była tak potrzebna w codziennym życiu jak dziś. Kolejne pokolenia żyły i pracowały podobnie, a wszelkie zmiany zachodziły tak wolno, że pojedyncze osoby mogły ich w ogóle nie zauważać.

[article_adv] Dziś jednak jest zupełnie inaczej. Tempo zmian jest tak szybkie, że nowy model telefonu lub komputera po roku musi ustąpić nowszym, bardziej zaawansowanym technicznie konkurentom. Zmiany technologii, trendów, czy nawet sposobów komunikacji zachodzą w ogromnym tempie i przedsiębiorstwa nie mogą ich lekceważyć. Firmy, a konkretnie zatrudnieni w nich ludzie, muszą błyskawicznie reagować na ruchy konkurentów i zmieniające się potrzeby klientów. A to wymaga ciągłego wdrażania nowych produktów, a także usprawnień organizacyjnych na każdym szczeblu i w każdym obszarze. Twórcza współpraca powinna sprzyjać osiąganiu efektu synergii, a więc sytuacji, w której wspólnie osiągamy więcej niż wynikałoby z sumy pojedynczych działań.

- Czy sukcesy współczesnych gigantów, takich jak Google, Facebook czy Microsoft, opierających się na kreatywności i poszukiwaniu nowych rozwiązań nie są wystarczającym dowodem na sensowność kreatywności w świecie biznesu? – pyta retorycznie Ilona Rajchel. – Sukces ten zaczyna się od zachęcania do poszukiwania nowych rozwiązań, a więc od wspierania i nagradzania każdego pracownika za nieszablonowe pomysły, od stworzenia w firmie atmosfery otwarcia, śmiałości, komunikatywności, wymiany myśli, czy wreszcie, od umożliwienia popełniania błędów i wyciągania samodzielnych wniosków – dodaje trenerka Effect Group.

Każda firma zbiera własne owoce, które są wynikiem przyjętej kultury organizacyjnej. Jeśli zarząd sieje strach, wprowadza nerwową atmosferę, wspiera zachowania rutynowe, stosuje presję czasu i doskonałości, trudno spodziewać się efektów na miarę Google. W takich warunkach pracownicy nie uwolnią swojego potencjału, ale skoncentrują się na bezmyślnym wykonywaniu poleceń.

Pokonać stare przekonania

Kreatywność każdego człowieka składa się z co najmniej trzech obszarów: wrodzonych predyspozycji i zdolności, środowiska, w którym dana osoba się wychowała i przebywa oraz z nawyków myślowych. O ile na pierwszy obszar nie mamy wpływu (tak jak nie zależy od naszej pracy, czy będziemy mieli wzrost koszykarza lub głos śpiewaka), o tyle dwa pozostałe mogą podlegać zmianom.


[powiazane] I tak, otoczenie rodzinne, szkolne i społeczne może wzmacniać lub osłabiać kreatywność. Np. rodzice nadopiekuńczy, podający dzieciom gotowe rozwiązania, nie wzmacniają w nich potrzeby własnych poszukiwań. Także system szkolny częściej przygotowuje do testów, niż uczy samodzielnego poszukiwania rozwiązań. Jeśli jednak będziemy chcieli żyć bardziej twórczo, w każdym momencie życia możemy to zrobić. Oczywiście osobie, którą w dzieciństwie zachęcano do kreatywności, będzie pod tym względem łatwiej niż takiej, której twórcze odruchy były hamowane, niemniej każda może zmienić swoje podejście do pracy, życia i pojawiających się problemów.

- To, w jaki sposób myślimy, zależy w dużej mierze od nas samych, przy czym w ciągu życia wyrabiamy sobie określone nawyki myślowe, czyli odruchowe sposoby interpretacji zdarzeń – mówi trenerka Effect Group. – Tylko od nas zależy, w jaki sposób ocenimy daną sytuację. Gdy popełnimy błąd, możemy skoncentrować się na poczuciu winy, ale możemy również skupić się na wyciągnięciu wniosków na przyszłość i wprowadzeniu zmian, dzięki którym jednorazowa porażka okaże się twórczą nauką i inspiracją – podkreśla.

Na zmiany w naszym sposobie myślenia wpływać mogą nasze codzienne aktywności. Czytanie dobrych książek z różnych dziedzin, podróżowanie, poznawanie nowych ludzi, w tym kontakty z osobami o odmiennych od naszych poglądach – wszystko to może wspierać kreatywność. Warto również dbać o siebie, znajdować czas na sen i aktywności inne niż praca, a także zadawać samemu sobie pytania dotyczące własnych myśli, przekonań i celów. Im większa jest różnorodność bodźców, którymi karmimy umysł, tym większa możliwość kreatywnego wykorzystania naszych możliwości.

[article_adv]

Kreatywność można ćwiczyć

- Pod pewnymi względami mózg jest jak mięśnie – mówi Iwona Rajchel. - Im więcej trenujemy, tym treningi są łatwiejsze, moc większa a możliwość wykorzystania efektów treningu zwiększa się niepomiernie. Wystarczą drobne i regularne ćwiczenia, aby wielokrotnie zwiększyć sprawność umysłu – przekonuje.

Rutyna może być zabójcza dla kreatywności. Nie oznacza to jednak, że aby pracować w sposób bardziej twórczy, wszystko trzeba postawić na głowie. Ważne jest, aby każdego dnia zastanawiać się na tym co, w jaki sposób i po co robimy, a także poszukiwać pomysłów na wprowadzenie choćby drobnych usprawnień. Zacząć można od lepszej organizacji biurka, albo zmiany treści maili, jakie wysyłamy w pracy, tak by były np. krótsze i bardziej treściwe. W przełamywaniu rutyny pomóc też może zmiana kolejności wykonywanych zadań, czy też zastosowanie nowego sposobu porządkowania dokumentów.

W rozwijaniu kreatywności pomóc też mogą proste ćwiczenia. Od czasu do czasu warto wybrać jedno z poniższych, by poprzez zabawę rozwijać twórczy umył.

Ćwiczenie 1

Zawsze, gdy coś wydaje ci się pewne, skoncentruj się i spróbuj odpowiedzieć sobie na pytanie: „co by było, gdyby prawdą było coś przeciwnego?”. Zastanów się nad konsekwencjami takiego stanu rzeczy a potem jeszcze raz pomyśl, czy przekonanie, nad którym się zastanawiasz, rzeczywiście jest niemożliwe do podważenia.

Ćwiczenie 2

Zadaj sobie pytanie: „co bym zrobił, jakie kroki bym podjął, gdyby mój aktualny problem był dwa razy większy albo bardziej dotkliwy?”. Rozwiń historię na ten temat, a potem zastanów się, czy twoja faktyczna reakcja na daną sprawę jest właściwa.

Ćwiczenie 3

W wolnej chwili wykonaj jedno z poniższych zadań:

Kreatywność nie jest cechą przypisaną tylko wybranym osobom. W rzeczywistości każdy jest na swój sposób kreatywny. Głównie od naszych chęci zależy, jak wiele w pracy i biznesie zyskamy dzięki twórczemu myśleniu. Pewne jest tylko jedno – jeśli nie chcemy stać w miejscu, musimy nieustannie poszukiwać nowych pomysłów i rozwiązań. A tego nie da się zrobić, koncentrując się wyłącznie na wykonywaniu kolejnych zadań. Aby pójść naprzód, trzeba postawić krok. Jaki on będzie? Odpowiedź będzie zależała m.in. od tego, czy myślisz kreatywnie, czy odtwórczo.

Marcin Pietraszek

" ["ancestor_id"]=> string(2) "39" ["advimg"]=> string(0) "" ["lead_on_first"]=> bool(true) ["ctime"]=> string(10) "1434448561" ["gradation"]=> string(1) "0" ["gradation_sub"]=> string(1) "0" ["adv"]=> bool(false) ["signin"]=> bool(false) ["after18"]=> bool(false) ["art_category_id"]=> string(2) "87" ["is_gadget"]=> bool(false) ["vote_title"]=> string(0) "" ["with_advbox"]=> bool(false) ["advbox"]=> string(0) "" ["link_url"]=> string(27) "https://facetpo40.pl/forum/" ["link_info"]=> string(16) "Wejdź na FORUM!" ["link_alt"]=> string(0) "" ["download_file"]=> string(0) "" ["seo_title"]=> string(0) "" ["seo_description"]=> string(0) "" ["seo_keywords"]=> string(0) "" ["show_recommend"]=> bool(true) ["show_random"]=> string(1) "3" ["show_other_random"]=> string(1) "3" ["avatar"]=> string(19) "/avatar/avatar_1809" ["visits_counter"]=> string(4) "6928" ["comments_counter"]=> string(1) "0" ["published_active"]=> bool(true) ["published_start"]=> string(1) "0" ["published_end"]=> string(1) "0" ["recommended_end"]=> string(1) "0" ["like_counter"]=> string(1) "0" ["unlike_counter"]=> string(1) "0" ["photos_counter"]=> NULL ["ArtCategory"]=> array(18) { ["id"]=> string(2) "87" ["name"]=> string(18) "Edukacja i rozwój" ["root_id"]=> string(1) "0" ["isleaf"]=> bool(true) ["video_gradation"]=> string(1) "0" ["gallery_gradation"]=> string(1) "0" ["index_gradation"]=> string(1) "0" ["isactive"]=> bool(true) ["position"]=> string(1) "4" ["superbox_counter"]=> string(1) "0" ["title"]=> string(18) "Edukacja i rozwój" ["about"]=> string(226) "Zadbaj o rozwój osobisty i podnieś swoją wartość na rynku. Zapisz się na studia podyplomowe, ucz się języków, wybierz kursy podnoszące twoje kwalifikacje. Tu dowiesz się, jak mądrze zainwestować w swoją wiedzę." ["keywords"]=> string(0) "" ["use_gradation"]=> bool(false) ["slug"]=> string(19) "0-edukacja-i-rozwoj" ["lft"]=> string(2) "91" ["rgt"]=> string(2) "92" ["level"]=> string(1) "2" } } [1]=> array(49) { ["id"]=> string(4) "1764" ["slug"]=> string(30) "pielegnuj-umysl-poczatkujacego" ["dont_use_tags"]=> string(7) "badania" ["title"]=> string(34) "Pielęgnuj umysł początkującego" ["avatar_description"]=> string(0) "" ["avatar_alt_text"]=> string(0) "" ["lead"]=> string(348) "David Sandler w swojej (skądinąd wyjątkowo godnej polecenia i nazwanej od jego nazwiska) metodzie sprzedaży wspomina o „efekcie nowicjusza” – zaskakujących sukcesach handlowych nowych, młodych sprzedawców, którzy dopiero uczą się oferty, daleko im do jakiejkolwiek rutyny, sięgania do sprawdzonych i oczywistych trików i zagrywek." ["has_superbox"]=> bool(true) ["has_superbox_main"]=> bool(true) ["has_superbox_sticker"]=> bool(false) ["superbox_content"]=> string(0) "" ["superbox_title"]=> string(34) "Pielęgnuj umysł początkującego" ["superbox_avatar"]=> string(20) "superbox_avatar_1764" ["body"]=> string(4468) "

[powiazane] Siłą rzeczy, wobec braku doświadczenia zmuszeni są mocniej postawić na słuchanie klienta, obserwację, rozumienie, formułowanie propozycji dopiero po poświęceniu odpowiedniej porcji uwagi swojemu rozmówcy. Jeszcze nie mają ustalonych schematów działania, gotowych odpowiedzi, szufladek, do których pakują pacjenta po trzecim wypowiedzianym przez niego słowie. Nie mają amunicji do strzelania seriami, jak z karabinu maszynowego. Sprzedaż w tej sytuacji jest dla nich czujnym rozpoznawaniem nowego terytorium, oczekiwaniem, szukaniem. Jest procesem otwartym, bez zdefiniowanych granic i limitów. I mimo, iż wiedzą mniej, to potrafią dzięki temu zdziałać więcej.

„W umyśle początkującego jest wiele możliwości – w umyśle eksperta tylko parę”
Shunryu Suzuki
(mistrz zen nie mający nic wspólnego z produkcją samochodów)

Małe dzieci wstają co rano gotowe do poznawania świata. Ruszają z szeroko otwartymi oczami i z bezkrytyczną chęcią zbierania doświadczeń, nauki, obserwacji i zamęczania wszystkich wokół pytaniami na temat tego co widzą. Czasem wywracają nas na plecy swoimi skojarzeniami, wnioskami, komentarzami czy tym, co, ku naszemu zaskoczeniu, usłyszą i przetworzą w swoich małych główkach. Chcą z dziecięcą szczerością zrobić czasem rzeczy niemożliwe. Moja chrześnica, kiedy pierwszy raz leciała samolotem, jako pięciolatka, długo negocjowała ze swoją mamą a potem ze stewardessą możliwość otwarcia drzwi i pospacerowania po chmurkach, które są tuż za oknem, takie piękne i pierzaste – zachęcające, żeby je dotknąć.

[article_adv]

To jeden z najczęściej powtarzanych cytatów z Einsteina:

„Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić, aż znajduje się taki jeden,
który nie wie, że się nie da, i on to robi.”

Bardzo cenię spojrzenie nowych osób przychodzących do firmy. Staram się szybko je ośmielić, budując wzajemne zaufanie i jak najwięcej rozmawiać, bo widzą rzeczy, których nikt z będących wewnątrz już nie zauważa. Mówię im zawsze – dzielcie się ze mną wszystkimi pozytywnymi i negatywnymi uwagami, obserwacjami, pomysłami na zmiany i usprawnienia – ten efekt świeżego spojrzenia potrwa tylko przez chwilę, a jest bezcenny i nigdy już nie wróci.

Znam co najmniej kilku zarządzających, którzy szalenie wkurzają swoje otoczenie, wchodząc w taki intensywny platoniczny, intelektualny flirt-romans z nowym pracownikiem. Spędzają z nim wiele czasu, bardzo intensywnie oglądają swoją firmę oczami tej osoby, zbierają komentarze a przy okazji poznają potencjał takiej osoby i jej wiedzę.

To bardzo sensowne podejście – o ile stosuje się je świadomie, i zadba odpowiednio o ego „starych” współpracowników (wytłumaczy lub przyzwyczai ich do tego, że taki proces jest czymś naturalnym i nie zagraża ich pozycji, roli w firmie).

Otwartość, obserwacja, gotowość przyjmowania na klatę nieoczywistości i paradoksów. Dziecięce zdziwienie, zaintrygowanie, ciekawość. Zadawanie na pozór banalnych pytań. Danie przestrzeni innym, światu, żeby pokazał się w całym bogactwie, zmienności, niestandardowości. To one uruchamiają prawdziwa kreatywność, nieszablonowe myślenie, szukanie niebanalnych rozwiązań. To one często biorą się z naiwnych konstatacji początkującego.

Patrz, słuchaj, pytaj, szukaj, unikaj klasyfikowania i wyciągania natychmiastowych wniosków – wkładania tego, czego się dowiesz, do doskonale znanych ci kategorii. Nie mów natychmiast: to już wiem i nie chcę o tym słuchać. Zaczekaj do końca. Znajdź czas na to, żeby to, co zebrałeś odleżało się przez chwilę, ułożyło w swój własny, szczególny, specyficzny obrazek widziany przez nowicjusza. Zaskoczy cię nie raz świeżość i szczególność tego spojrzenia.

Pielęgnuj umysł początkującego – u innych i u siebie.

Jarek Guc
www.jarekguc.pl

" ["ancestor_id"]=> string(2) "39" ["advimg"]=> string(0) "" ["lead_on_first"]=> bool(true) ["ctime"]=> string(10) "1426591033" ["gradation"]=> string(1) "0" ["gradation_sub"]=> string(1) "0" ["adv"]=> bool(false) ["signin"]=> bool(false) ["after18"]=> bool(false) ["art_category_id"]=> string(2) "82" ["is_gadget"]=> bool(false) ["vote_title"]=> string(0) "" ["with_advbox"]=> bool(false) ["advbox"]=> string(0) "" ["link_url"]=> string(27) "https://facetpo40.pl/forum/" ["link_info"]=> string(16) "Wejdź na FORUM!" ["link_alt"]=> string(0) "" ["download_file"]=> string(0) "" ["seo_title"]=> string(0) "" ["seo_description"]=> string(0) "" ["seo_keywords"]=> string(0) "" ["show_recommend"]=> bool(true) ["show_random"]=> string(1) "3" ["show_other_random"]=> string(1) "3" ["avatar"]=> string(19) "/avatar/avatar_1764" ["visits_counter"]=> string(4) "5750" ["comments_counter"]=> string(1) "0" ["published_active"]=> bool(true) ["published_start"]=> string(1) "0" ["published_end"]=> string(1) "0" ["recommended_end"]=> string(1) "0" ["like_counter"]=> string(1) "0" ["unlike_counter"]=> string(1) "0" ["photos_counter"]=> NULL ["ArtCategory"]=> array(18) { ["id"]=> string(2) "82" ["name"]=> string(12) "Twój biznes" ["root_id"]=> string(1) "0" ["isleaf"]=> bool(true) ["video_gradation"]=> string(1) "0" ["gallery_gradation"]=> string(1) "0" ["index_gradation"]=> string(1) "0" ["isactive"]=> bool(true) ["position"]=> string(1) "3" ["superbox_counter"]=> string(1) "0" ["title"]=> string(12) "Twój biznes" ["about"]=> string(194) "Bądź przedsiębiorczy, weź sprawy w swoje ręce! Dowiedz się, jak dobrze inwestować pieniądze, jakie warto wprowadzić nowoczesne technologie w firmie, jak dbać o bezpieczeństwo w sieci." ["keywords"]=> string(0) "" ["use_gradation"]=> bool(false) ["slug"]=> string(13) "0-twoj-biznes" ["lft"]=> string(2) "89" ["rgt"]=> string(2) "90" ["level"]=> string(1) "2" } } [2]=> array(49) { ["id"]=> string(4) "1635" ["slug"]=> string(34) "soft-skills-czyli-wez-to-na-miekko" ["dont_use_tags"]=> string(32) " klucz , relacje , asertywność" ["title"]=> string(37) "Soft skills, czyli weź to na miękko" ["avatar_description"]=> string(0) "" ["avatar_alt_text"]=> string(0) "" ["lead"]=> string(358) "Znane powszechnie jako umiejętności miękkie (soft skills) nie są tak naprawdę żadną nowością, odkrytą nagle przez socjologów. Pewnym zasobem możliwości zostajemy obdarowani od urodzenia. Ich rezerwuarem jest nasz charakter, ale również wychowanie, edukacja i doświadczenia, jakie każdy z nas nabywa, będąc uczestnikiem życia społecznego." ["has_superbox"]=> bool(true) ["has_superbox_main"]=> bool(true) ["has_superbox_sticker"]=> bool(false) ["superbox_content"]=> string(0) "" ["superbox_title"]=> string(37) "Soft skills, czyli weź to na miękko" ["superbox_avatar"]=> string(20) "superbox_avatar_1635" ["body"]=> string(5197) "

[powiazane] Fachowy termin soft skills kojarzy się ze sztywnymi definicjami, testami rekrutacyjnymi, karierą zawodową – i nie jest to mylny trop – ale nie powinniśmy ograniczać się tylko do poziomu życia zawodowego. Tak naprawdę uświadomienie sobie swoich możliwości w tym zakresie, a następnie efektywne ich rozwijanie, w znacznym stopniu decyduje o – nie bójmy się górnolotnych słów – szczęściu i spełnieniu w życiu. Oto podstawowe umiejętności miękkie, które warto w sobie rozwijać.

Komunikatywność

Jedna z najczęściej wymienianych umiejętności miękkich. Bez właściwej komunikacji nie ma porozumienia. Komunikatywność jest niezbędnym warunkiem sukcesu w pracy zespołowej. Prowadząc rozmowę (ze współpracownikami, klientami, kontrahentami) musimy mieć świadomość nie tylko swoich celów i ograniczeń, ale również odrębności w sposobie myślenia innych osób. Warto więc nad tą umiejętnością pracować! Nie jest to jednak możliwe bez kreatywności.

[article_adv]

Kreatywność

Kolejne „hitowe” określenie na „rynku profesjonalnych CV”. I tu zaczyna się problem! Musimy pamiętać, że zbyt intensywne i szczegółowe wczytywanie się w poradniki może naszą kreatywność zredukować. Bo czym właściwie jest ta tak bardzo pożądana przez pracodawców cecha? Oryginalnością w szukaniu nowych rozwiązań, w asocjowaniu faktów, zdarzeń, zależności. Musimy więc zachować zdrowy dystans do tego, co zastajemy, również reguł i definicji.

Pewność siebie

Soft skills dotyczą zarówno cech osobowych, jak i społecznych. Pewność siebie jest jedną z nich . Nie można jej jednak mylić z arogancją. To wiara w swoje umiejętności, również te, które nazywane są „twardymi” (związane z kompetencjami zawodowymi). Z punktu widzenia pracy zespołowej pewność siebie oznacza też umiejętność stawiania pytań. Tylko osoba pewna siebie jest w stanie przyznać, że czegoś nie wie i na forum grupy zadawać pytania. Wszyscy znamy ten rodzaj tremy z czasów szkolnych. Przełamanie nieśmiałości otwiera przed każdym zupełnie nowe możliwości.

Przywództwo

Pewność siebie jest niezbędnym budulcem umiejętności przywódczych. Osiąganie założonych celów nie może się jednak udać bez zaangażowanych pracowników. Niezbędny jest też autorytet. Wbrew pozorom nie ma on wiele wspólnego z apodyktycznością. Osiąga się go poprzez inspirowanie i motywowanie współpracowników. Wybór „drogi na skróty”, czyli stosowanie sankcji w celu wymuszenia oczekiwanych zachowań, nie stwarza dobrej atmosfery w pracy, zamiast rozwijać – blokuje. Na pewno nie o to chodzi i zbytnie podkreślanie przywództwa nie prowadzi do zwiększenia efektywności.

Rozwiązywanie konfliktów

Żaden zespół ludzi nie funkcjonuje na mitycznej „Utopii”, dlatego możemy być pewni, że prędzej czy później pojawi się konflikt – interesów, przekonań, opcji, motywacji… O ile w przypadku zawodów ukierunkowanych na kreatywność, każdy tygiel pomysłów jest dobrze widziany, o tyle w innych przypadkach najlepszym rozwiązaniem będzie doprowadzenie, na bazie negocjacji, do konsensusu.

Krytyczne spojrzenie

Kto miałby być negocjatorem i rozjemcą? W takiej roli sprawdzi się osoba zdystansowana, potrafiąca obserwować, wyciągać wnioski i przekonywać do swoich racji. Warto mieć kogoś takiego w zespole. Umiejętność ta nie dotyczy jedynie relacji międzyludzkich, ale również samych technik myślenia związanych z określonym problemem. Krytycznie spojrzeć na zagadnienie to wykazać się kreatywnością, nie zadowalać zastanymi procedurami, ale odnaleźć nowe drogi do prostszych rozwiązań.

Nie sposób w tym miejscu nie wspomnieć o jednej z najtrudniejszych do opanowania umiejętności miękkich:

Odporność na krytykę

Odporność na krytykę jest konieczna, aby móc na jej podstawie nauczyć się czegoś nowego. To cecha szczególnie potrzebna w życiu zawodowym. Analiza błędów pozwoli nam lepiej poznać siebie i z optymizmem popatrzeć na drzemiące w nas możliwości, którym wcześniej nie daliśmy dojść do głosu, być może dając się zwodzić rutynie.

Pamiętajmy zatem aby inwestować w soft skills, ponieważ to właśnie one mogą być głównym powodem dla którego udaje nam się osiągac sukcesy zarówno te zawodowe jak i prywatne.

Małgorzata Słoma
TEB Edukacja

 

 

" ["ancestor_id"]=> string(2) "39" ["advimg"]=> string(0) "" ["lead_on_first"]=> bool(true) ["ctime"]=> string(10) "1416329373" ["gradation"]=> string(1) "0" ["gradation_sub"]=> string(1) "0" ["adv"]=> bool(false) ["signin"]=> bool(false) ["after18"]=> bool(false) ["art_category_id"]=> string(2) "87" ["is_gadget"]=> bool(false) ["vote_title"]=> string(0) "" ["with_advbox"]=> bool(false) ["advbox"]=> string(0) "" ["link_url"]=> string(27) "https://facetpo40.pl/forum/" ["link_info"]=> string(16) "Wejdź na FORUM!" ["link_alt"]=> string(0) "" ["download_file"]=> string(0) "" ["seo_title"]=> string(0) "" ["seo_description"]=> string(0) "" ["seo_keywords"]=> string(0) "" ["show_recommend"]=> bool(true) ["show_random"]=> string(1) "3" ["show_other_random"]=> string(1) "3" ["avatar"]=> string(19) "/avatar/avatar_1635" ["visits_counter"]=> string(4) "9707" ["comments_counter"]=> string(1) "0" ["published_active"]=> bool(true) ["published_start"]=> string(1) "0" ["published_end"]=> string(1) "0" ["recommended_end"]=> string(1) "0" ["like_counter"]=> string(1) "0" ["unlike_counter"]=> string(1) "0" ["photos_counter"]=> NULL ["ArtCategory"]=> array(18) { ["id"]=> string(2) "87" ["name"]=> string(18) "Edukacja i rozwój" ["root_id"]=> string(1) "0" ["isleaf"]=> bool(true) ["video_gradation"]=> string(1) "0" ["gallery_gradation"]=> string(1) "0" ["index_gradation"]=> string(1) "0" ["isactive"]=> bool(true) ["position"]=> string(1) "4" ["superbox_counter"]=> string(1) "0" ["title"]=> string(18) "Edukacja i rozwój" ["about"]=> string(226) "Zadbaj o rozwój osobisty i podnieś swoją wartość na rynku. Zapisz się na studia podyplomowe, ucz się języków, wybierz kursy podnoszące twoje kwalifikacje. Tu dowiesz się, jak mądrze zainwestować w swoją wiedzę." ["keywords"]=> string(0) "" ["use_gradation"]=> bool(false) ["slug"]=> string(19) "0-edukacja-i-rozwoj" ["lft"]=> string(2) "91" ["rgt"]=> string(2) "92" ["level"]=> string(1) "2" } } } array(0) { }

Gorące tematy

facebook