Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

kierownik

8 rzeczy, które powinien robić każdy skuteczny szef

Kariera

Paradoks współczesnego świata polega na tym, że te same cechy, które pomagają mężczyznom odnosić sukcesy – asertywność, pewność siebie, ambicja – na dłuższą metę czynią z nich kiepskich liderów. Nieopanowane ego zniszczy produktywność każdego zespołu, problemy z komunikacją zaowocują wzajemnymi pretensjami, a szef wyżywający się na innych potrafi doprowadzić do upadku całej firmy. Chcesz, żeby twój zespół pracował ciężej, szybciej i osiągał lepsze wyniki? Poznaj 8 sprawdzonych sposobów na to, by to osiągnąć.

więcej »

Czy warto być managerem?

Kariera

Każdy z nas liczy na awans na kierownicze stanowisko, marząc o ciekawszych zadaniach i lepszych zarobkach. Tymczasem konsekwencje takiego awansu nie zawsze okazują się wyłącznie pozytywne. Częste są przypadki, że upragnione wyższe stanowisko staje się raczej źródłem utrapień i potężnego stresu. Okazuje się bowiem, że w przypadku wielu osób zajmowanie stanowisk managerskich może się okazać złym rozwiązaniem.

więcej »
array(2) { [0]=> array(49) { ["id"]=> string(4) "2687" ["slug"]=> string(50) "8-rzeczy-ktore-powinien-robic-kazdy-skuteczny-szef" ["dont_use_tags"]=> string(59) " forma , były , charakter , firma, asertywność , badanie" ["title"]=> string(54) "8 rzeczy, które powinien robić każdy skuteczny szef" ["avatar_description"]=> string(73) "Motywowanie pracowników to najważniejsze zadanie skutecznego menedżera" ["avatar_alt_text"]=> string(22) "Motywacja pracowników" ["lead"]=> string(560) "Paradoks współczesnego świata polega na tym, że te same cechy, które pomagają mężczyznom odnosić sukcesy – asertywność, pewność siebie, ambicja – na dłuższą metę czynią z nich kiepskich liderów. Nieopanowane ego zniszczy produktywność każdego zespołu, problemy z komunikacją zaowocują wzajemnymi pretensjami, a szef wyżywający się na innych potrafi doprowadzić do upadku całej firmy. Chcesz, żeby twój zespół pracował ciężej, szybciej i osiągał lepsze wyniki? Poznaj 8 sprawdzonych sposobów na to, by to osiągnąć." ["has_superbox"]=> bool(true) ["has_superbox_main"]=> bool(true) ["has_superbox_sticker"]=> bool(false) ["superbox_content"]=> string(560) "Paradoks współczesnego świata polega na tym, że te same cechy, które pomagają mężczyznom odnosić sukcesy – asertywność, pewność siebie, ambicja – na dłuższą metę czynią z nich kiepskich liderów. Nieopanowane ego zniszczy produktywność każdego zespołu, problemy z komunikacją zaowocują wzajemnymi pretensjami, a szef wyżywający się na innych potrafi doprowadzić do upadku całej firmy. Chcesz, żeby twój zespół pracował ciężej, szybciej i osiągał lepsze wyniki? Poznaj 8 sprawdzonych sposobów na to, by to osiągnąć." ["superbox_title"]=> string(54) "8 rzeczy, które powinien robić każdy skuteczny szef" ["superbox_avatar"]=> string(20) "superbox_avatar_2687" ["body"]=> string(5361) "

[powiazane]

1. Używaj słowa „proszę”

Mówienie do podwładnych podniesionym głosem przyniesie dokładnie przeciwny efekt niż byś tego oczekiwał. Nie wzmocni to posłuszeństwa współpracowników, a jedynie nasili ich opór. Dowiedziono, że pracownicy marnują nawet 10 godzin miesięcznie narzekając na złych szefów (lub słuchając narzekań innych). Czy myślisz, że przez pozostałe godziny ci narzekacze to ambitni i efektywni pracownicy? Oczywiście nie.

Bycie rozsądnym szefem naprawdę sprzyja rozwojowi przedsiębiorstwa. Idealny kierownik wykazujący się kulturą wobec pracowników może pomóc dawać im z siebie więcej, budząc w nich poczucie, że mają swój wkład w sukces firmy.

Możesz wdrożyć najlepszy na świecie model biznesowy i przygotować najlepszy produkt, jednak złym zachowaniem i rozstawianiem współpracowników po kątach niczego nie osiągniesz.

[article_adv]

2. Zabierz swój zespół na kolację

Ambitni szefowie nawet po osiągnięciu sukcesu myślą są już przy kolejnych osiągnięciach. Jeśli jednak narzucisz stachanowskie tempo pracy, nikt nie zauważy pojedynczych sukcesów, a to w dłuższej perspektywie oznacza więcej problemów niż korzyści.

Rozwiązanie jest tu proste - należy świętować każdy zakończony sukcesem projekt. Pozytywnie wpłynie to na morale zespołu, ale pozwoli też każdemu z pracowników poczuć, że kolejny etap jest zakończony. Zdecydowanie łatwiej zaangażować ludzi w nowy projekt, jeśli poprzedni elegancko ułoży się na półce z sukcesami.

3. Nakreśl ogólny kierunek i pozwól pracownikom się wykazać

Uważaj na cienką granicę między dbałością o wyniki a wchodzeniem ludziom w drogę. Niezdrowa ambicja i dążenie do maksymalnej kontroli nad wszystkim w firmie, może zniszczyć morale zespołu.

Każde przedsiębiorstwo najlepiej działa wtedy, gdy zwykli pracownicy pragną jego sukcesu tak samo jak ich szef. Przestań się zatem angażować w każdy drobiazg, a przed wyjazdem na urlop rozdziel zadania. Zaskoczy cię to, jak wiele potrafi osiągnąć twój zespół.

4. Traktuj swoje pomysły tak samo jak pomysły innych

Pewność siebie to cecha prawdziwego lidera, jednak już zadufanie może naprawdę przeszkadzać. Silni szefowie często bezrefleksyjnie ufają własnym umiejętnościom, a to sprawia, że czasami nie doszacowują ryzyka.

Jeśli chcesz uniknąć zawodu, spróbuj analizować własne plany tak szczegółowo, jak pomysły podwładnych. A jeszcze lepiej – przedstaw swoje najambitniejsze zamierzenia komuś równemu rangą, osobie, która zna twoje słabsze punkty i nie zawaha się ci o nich przypomnieć.

5. Rywalizuj sam ze sobą

Świat biznesu jest pełen ludzi, którzy chcą rywalizować wszędzie, nawet tam, gdzie na współzawodnictwo miejsca nie ma, czyli na przykład na spotkaniach o charakterze burzy mózgów.

Pracując z ludźmi nastawionymi na rywalizację, zamiast skupiać się na szczegółowych wynikach konkretnych osób, spróbuj pozarażać wszystkich współpracowników entuzjazmem. A potem rozliczaj się z tego, jak to ci się udało i bij własne rekordy.

6. Pokaż swoim podwładnym, dokąd ich prowadzisz

Najlepszy szef jest bez wątpienia zawsze na czele stawki. Bądź jednak świadomy najważniejszego: jeśli mentalnie oddalasz się od swojego zespołu za bardzo, podejmujesz wielkie ryzyko. Przesadnie zdystansowani szefowie często nie komunikują zespołowi jasno tego, czego oczekują, a to z kolei sprawia, że pracownicy muszą się sami wszystkiego domyślać.

Najlepsza będzie tu szczerość. Pozwoli ona wszystkim zobaczyć, co czuje lider… i dzięki temu lepiej realizować jego polecenia.

7. Nawiązuj bezpośrednie relacje

Jedna z najstarszych prawd biznesu jest prosta: bezsensowne spory zatruwają środowisko pracy i niszczą efektywność. Spróbuj zadziałać odwrotnie, postaraj się poznać swoich współpracowników i nawiąż z nimi osobiste relacje.

Rzucenie rozluźniającego dowcipu, pytanie o studniówkę córki, to wszystko zbuduje atmosferę, w której pracownicy znacznie chętniej zaangażują się w działania firmy.

8. Nie bój się okazywać emocji

Mężczyźni, którzy kierują zespołami, zazwyczaj mają opory przed wyrażaniem własnych uczuć. Często zresztą takie dzielenie się rozterkami wewnętrznymi traktują jako niedopuszczalne okazywanie słabości.

To błąd. Takie zamykanie się w sobie powoduje stopniowe narastanie uprzedzeń i pretensji i może się w najmniej odpowiednim momencie skończyć wybuchem. Najlepiej wszelkie swoje wątpliwości wyrażać od razu, wtedy żaden balon zła nie będzie musiał pękać w przyszłości.

Leszek Antonowicz

" ["ancestor_id"]=> string(2) "39" ["advimg"]=> string(0) "" ["lead_on_first"]=> bool(true) ["ctime"]=> string(10) "1533040767" ["gradation"]=> string(1) "0" ["gradation_sub"]=> string(1) "0" ["adv"]=> bool(false) ["signin"]=> bool(false) ["after18"]=> bool(false) ["art_category_id"]=> string(2) "53" ["is_gadget"]=> bool(false) ["vote_title"]=> string(0) "" ["with_advbox"]=> bool(false) ["advbox"]=> string(0) "" ["link_url"]=> string(27) "https://facetpo40.pl/forum/" ["link_info"]=> string(16) "Wejdź na FORUM!" ["link_alt"]=> string(0) "" ["download_file"]=> string(0) "" ["seo_title"]=> string(0) "" ["seo_description"]=> string(97) "8 praktycznych umiejętności w zarządzaniu zespołem, jakie powinien posiadać dobry menedżer." ["seo_keywords"]=> string(0) "" ["show_recommend"]=> bool(true) ["show_random"]=> string(1) "3" ["show_other_random"]=> string(1) "3" ["avatar"]=> string(19) "/avatar/avatar_2687" ["visits_counter"]=> string(4) "2714" ["comments_counter"]=> string(1) "0" ["published_active"]=> bool(true) ["published_start"]=> string(1) "0" ["published_end"]=> string(1) "0" ["recommended_end"]=> string(1) "0" ["like_counter"]=> string(1) "0" ["unlike_counter"]=> string(1) "0" ["photos_counter"]=> NULL ["ArtCategory"]=> array(18) { ["id"]=> string(2) "53" ["name"]=> string(7) "Kariera" ["root_id"]=> string(1) "0" ["isleaf"]=> bool(true) ["video_gradation"]=> string(1) "0" ["gallery_gradation"]=> string(1) "0" ["index_gradation"]=> string(1) "0" ["isactive"]=> bool(true) ["position"]=> string(1) "1" ["superbox_counter"]=> string(1) "0" ["title"]=> string(7) "Kariera" ["about"]=> string(210) "Kariera zawodowa współczesnego mężczyzny po czterdziestce. Siła doświadczenia i wiedzy. Jak nie dać się młodszym konkurentom? Jak szukać pracy dającej satysfakcję? Co warto poświęcić dla kariery?" ["keywords"]=> string(0) "" ["use_gradation"]=> bool(true) ["slug"]=> string(9) "0-kariera" ["lft"]=> string(2) "83" ["rgt"]=> string(2) "84" ["level"]=> string(1) "2" } } [1]=> array(49) { ["id"]=> string(4) "1409" ["slug"]=> string(23) "czy-warto-byc-managerem" ["dont_use_tags"]=> string(33) "autorytet , satysfakcja , badanie" ["title"]=> string(25) "Czy warto być managerem?" ["avatar_description"]=> string(0) "" ["avatar_alt_text"]=> string(0) "" ["lead"]=> string(435) "Każdy z nas liczy na awans na kierownicze stanowisko, marząc o ciekawszych zadaniach i lepszych zarobkach. Tymczasem konsekwencje takiego awansu nie zawsze okazują się wyłącznie pozytywne. Częste są przypadki, że upragnione wyższe stanowisko staje się raczej źródłem utrapień i potężnego stresu. Okazuje się bowiem, że w przypadku wielu osób zajmowanie stanowisk managerskich może się okazać złym rozwiązaniem." ["has_superbox"]=> bool(true) ["has_superbox_main"]=> bool(true) ["has_superbox_sticker"]=> bool(false) ["superbox_content"]=> string(0) "" ["superbox_title"]=> string(25) "Czy warto być managerem?" ["superbox_avatar"]=> string(20) "superbox_avatar_1409" ["body"]=> string(9448) "

[powiazane]

Manager = prestiż?

Oczywiście jest jeden argument, który będzie zawsze przemawiał za tym, aby starać się o awans na stanowisko managerskie – zarobki. W większości przypadków promocja na managera oznacza odczuwalną różnicę w dochodach, dlatego też zawsze będzie to atrakcyjny cel dla pracowników. Managerowie mają również prawo do wielu dodatkowych korzyści – znacznie częściej, niż pracownicy zajmujący niższe stanowiska, mogą korzystać z firmowych samochodów, komórek, częstokroć mają lepsze warunki opieki medycznej, większą kwotę dofinansowania na studia czy kursy językowe – zauważa Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl. Nie bez znaczenia jest również prestiż towarzyszący słowom „kierownik” czy „manager”. Osoby zajmujące tego typu stanowiska są postrzegane jako ludzie sukcesu, nawet jeśli pracują w małych firmach.

[article_adv]

Osoby profesjonalnie zajmujące się rekrutacjami zwracają uwagę na fakt, iż przyznawanie tytułów managerskich może oznaczać co innego w różnych firmach. Okazuje się bowiem, że w wielu przypadkach nadanie komuś stanowiska „manager” na wizytówce jest dla pracodawcy tanim sposobem na zadowolenie pracownika (przynajmniej przez jakiś czas). Zamiast sporej podwyżki daje się podwyżkę minimalną, ale dodatkowym bodźcem jest awans na atrakcyjnie nazwane stanowisko. Dlatego niejednokrotnie stanowiska managerskie zajmują osoby z minimalnym, rocznym bądź dwuletnim doświadczeniem zawodowym, których rola kierownicza jest czysto tytularna, bądź ogranicza się do opieki nad pracą stażysty zatrudnionego na pół etatu.

Tymczasem w innych firmach tytuły managerskie są nadawane znacznie bardziej oszczędnie i oznaczają, że osoba je posiadająca ma rzeczywiście obowiązki zawodowe odpowiadające stanowisku kierowniczemu. W takim przypadku ktoś, kto zajmuje niezbyt atrakcyjnie brzmiące stanowisko typu „specjalista” czy „konsultant” może mieć większy zakres obowiązków, większe doświadczenie oraz większą pensję niż manager w innej firmie.

Oczywiście w przypadku ubiegania się o pracę stanowisko kierownicze wygląda w CV bardzo atrakcyjnie, o czym wie wiele osób. Stąd też w znacznej mierze bierze się „parcie” wielu osób na tego typu stanowiska. Wiedzą bowiem, że ułatwi im to znalezienie jeszcze lepszej pracy, nawet jeśli nazwanie ich „managerem” było nieco na wyrost. Trudno jest bowiem sprawdzić, jaki dany manager miał zakres obowiązków, co tak naprawdę robił i jak dużym zespołem zarządzał – podkreśla Małgorzata Majewska. Kandydat, który deklaruje, iż kierują pracą dziesięciu osób, może kłamać, jest to jednak – w większości przypadków – bardzo trudne do weryfikacji.

Doceniany, zadowolony z siebie specjalista czy niekompetentny, zestresowany manager?

Psychologowie biznesu przekonują (a każdy z nas mógł się zapewne przekonać o tym samemu), że nie wszyscy mają odpowiednią osobowość do tego, aby zajmować stanowiska kierownicze. Niektóre osoby, niezależnie od ich kwalifikacji merytorycznych, takich stanowisk po prostu nie powinny zajmować, dla własnego dobra, a także dla dobra innych osób i instytucji, w której pracują. Bycie managerem oznacza bowiem nie tylko wiele atrakcyjnych przywilejów, ale i dodatkowe obciążenia, z którymi nie każdy potrafi sobie poradzić.

Do takich obciążeń może należeć zazdrość kolegów, których awans ominął, a liczyli na stanowisko przyznane danej osobie. Zazdrość może dotyczyć szczególnie tych osób, które mają podobne kwalifikacje i staż pracy. Łatwiej jest bowiem zaakceptować awans osoby, która pracuje w firmie dłużej, tłumacząc to tym, że „dostała awans, bo długo tutaj pracuje”. Oczywiście pojawiają się również plotki dotyczące tego, dlaczego dana osoba została mianowana managerem – ujawnia Małgorzata Majewska.

Dużym problemem może być to, że pracownikom czasami łatwiej jest zaakceptować nowego szefa z zewnątrz, spoza firmy, niż jednego spośród siebie. Pamiętają bowiem, jak wspólnie narzekali na poprzedniego szefa, na zarobki, na obciążenie pracą, na wyznaczane zadania. Od osób, z którymi dzieli się podobne wspomnienia, trudno będzie wyegzekwować ciężką pracę i dyscyplinę. Trudno będzie również z nimi dyskutować na temat podwyżki wynagrodzeń.


[powiazane]

Wielu managerów ma problem wynikający z tego, iż w wielu dziedzinach ich podwładni mają większą wiedzę od nich samych. Zadaniem managera jest bowiem ogarnianie całości, a szczegółowe dane czy doświadczenie w danej dziedzinie mają poszczególne osoby w jego dziale. Są jednak osoby, które oczekują od szefa wiedzy na każdy możliwy temat, w przeciwnym zaś przypadku mają przekonanie o jego niekompetencji. Może to prowadzić do jawnego, prowokacyjnego wykazywania szefowi jego braków przy pozostałych pracownikach – przestrzega ekspert portalu monsterpolska.pl. Niektórzy managerowie poradzą sobie z tym bez problemu i przywołają taką osobę do porządku. Dla innych jednak będzie to źródłem wysokiego stresu, zwłaszcza gdy sprawiający problemy pracownik jest znanym od dawna kolegą z pracy.

[article_adv]

Marząc o stanowisku kierowniczym pamiętajmy, że manager odpowiada nie tylko za swoje błędy, ale i za błędy swoich podwładnych. Częstokroć są to podwładni, na których zatrudnienie manager nie miał żadnego wpływu, tym niemniej musi sobie z nimi jakoś poradzić. To o wiele mniej komfortowa sytuacja niż wtedy, gdy było się „tylko” specjalistą i pracowało na własną odpowiedzialność.

Nie zawsze podwładni pracują tak jak trzeba (pracują niewydajnie bądź popełniają mnóstwo błędów), a rozwiązanie takiej sytuacji należy do managera. Przeprowadzenie rozmowy z pracownikiem oznacza duży stres nie tylko dla niego, ale i dla managera, dlatego znakomita większość z nich nienawidzi tego typu zadań. Jeszcze gorzej jest, gdy trzeba podjąć tzw. „trudną decyzję” o zwolnieniach. To również do managera należy przekazanie podwładnym informacji o większych budżetach, które należy zrealizować, bądź o obniżce okresowych premii. Wbrew temu, co sądzą szeregowi pracownicy, mało kto lubi przekazywać tego typu wiadomości bądź wręczać wypowiedzenia. Wielu managerów naprawdę ciężko to przeżywa, a radzą sobie z tym udając bezwzględność czy obojętność, co oczywiście jest źle odbierane przez pracowników.

Niektóre osoby po prostu nie mają osobowości, która pozwoliłaby im z powodzeniem pełnić funkcję managerską. Mogą mieć doskonałe kompetencje i duże zaangażowanie w wykonywane działania, a także mnóstwo dobrych chęci, brakuje im jednak odpowiednich cech charakteru, aby zbudować wśród podwładnych swój autorytet. Częstym problemem jest np. bycie zbyt „miękkim” wobec pracowników – jest tak zwłaszcza wtedy, gdy ich przełożony stara się im przypodobać, stara się być ich „kumplem”, a nie surowym szefem. Inni managerowie mają z kolei problem z podejmowaniem decyzji – ciągle je odkładają bądź – co gorsza – zmieniają. Powoduje to, że mają opinię strachliwych, leniwych bądź chwiejnych, co oczywiście nie pomaga w budowaniu autorytetu. Kolejnym problemem, z którym zmaga się wielu managerów, jest nieumiejętność delegowania zadań bądź strach przed czyimiś błędami. Takie osoby mają tendencję do robienia wszystkiego samodzielnie, zamiast wyznaczyć do tego inne, być może lepiej przygotowane osoby.

Nic więc dziwnego, że wielu managerów nie jest zbyt szczęśliwych z zajmowanych stanowisk i z obowiązków, które przyszło im wykonywać. Pozytywnie wspominają natomiast czasy, gdy byli docenianymi, lubianymi przez kolegów specjalistami, odpowiedzialnymi tylko i wyłącznie za swoją pracę – podsumowuje Małgorzata Majewska. Szef musi zawsze dawać pracownikom wzór, dlatego spędza w pracy najwięcej czasu, zawsze musi być przygotowany, częstokroć pracuje w weekendy.

Jak widać, często lepiej jest być niżej w hierarchii zawodowej, niż za wszelką cenę starać się o awans. Jeżeli motywacją do awansu są jedynie zarobki, być może warto pomyśleć po prostu o zmianie firmy. W innym przedsiębiorstwie można być lepiej wynagradzanym, cenionym specjalistą, bez konieczności zmagania się z problemami, z którymi ma do czynienia większość managerów.

[ext_img=o]1080[/ext_img]

" ["ancestor_id"]=> string(2) "39" ["advimg"]=> string(0) "" ["lead_on_first"]=> bool(true) ["ctime"]=> string(10) "1400500954" ["gradation"]=> string(1) "0" ["gradation_sub"]=> string(1) "0" ["adv"]=> bool(false) ["signin"]=> bool(false) ["after18"]=> bool(false) ["art_category_id"]=> string(2) "53" ["is_gadget"]=> bool(false) ["vote_title"]=> string(0) "" ["with_advbox"]=> bool(false) ["advbox"]=> string(0) "" ["link_url"]=> string(27) "https://facetpo40.pl/forum/" ["link_info"]=> string(16) "Wejdź na FORUM!" ["link_alt"]=> string(0) "" ["download_file"]=> string(0) "" ["seo_title"]=> string(0) "" ["seo_description"]=> string(0) "" ["seo_keywords"]=> string(0) "" ["show_recommend"]=> bool(true) ["show_random"]=> string(1) "3" ["show_other_random"]=> string(1) "3" ["avatar"]=> string(19) "/avatar/avatar_1409" ["visits_counter"]=> string(4) "5499" ["comments_counter"]=> string(1) "0" ["published_active"]=> bool(true) ["published_start"]=> string(1) "0" ["published_end"]=> string(1) "0" ["recommended_end"]=> string(1) "0" ["like_counter"]=> string(1) "0" ["unlike_counter"]=> string(1) "0" ["photos_counter"]=> NULL ["ArtCategory"]=> array(18) { ["id"]=> string(2) "53" ["name"]=> string(7) "Kariera" ["root_id"]=> string(1) "0" ["isleaf"]=> bool(true) ["video_gradation"]=> string(1) "0" ["gallery_gradation"]=> string(1) "0" ["index_gradation"]=> string(1) "0" ["isactive"]=> bool(true) ["position"]=> string(1) "1" ["superbox_counter"]=> string(1) "0" ["title"]=> string(7) "Kariera" ["about"]=> string(210) "Kariera zawodowa współczesnego mężczyzny po czterdziestce. Siła doświadczenia i wiedzy. Jak nie dać się młodszym konkurentom? Jak szukać pracy dającej satysfakcję? Co warto poświęcić dla kariery?" ["keywords"]=> string(0) "" ["use_gradation"]=> bool(true) ["slug"]=> string(9) "0-kariera" ["lft"]=> string(2) "83" ["rgt"]=> string(2) "84" ["level"]=> string(1) "2" } } } array(0) { }

Gorące tematy

facebook