Strona używa cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na używanie cookies, zawsze możesz wyłączyć ich obsługę w swojej przeglądarce internetowej. Polityka Cookies Akceptuję

jak zacząć biegać

Jak zacząć biegać?

Rusz się!

Bieganie to doskonały sposób na utratę wagi, poprawę formy i świetne samopoczucie. Jeśli nigdy nie biegałeś, możesz zacząć w każdym wieku, ale pamiętaj – zaczynaj powoli. Poniżej kilka rad, które warto wdrożyć w życie, nim założysz buty i ruszysz w drogę.

więcej » 4
array(1) { [0]=> array(48) { ["id"]=> string(4) "1429" ["slug"]=> string(17) "jak-zaczac-biegac" ["dont_use_tags"]=> string(24) " forma , motor , alkohol" ["title"]=> string(21) "Jak zacząć biegać?" ["avatar_description"]=> string(0) "" ["avatar_alt_text"]=> string(0) "" ["lead"]=> string(279) "Bieganie to doskonały sposób na utratę wagi, poprawę formy i świetne samopoczucie. Jeśli nigdy nie biegałeś, możesz zacząć w każdym wieku, ale pamiętaj – zaczynaj powoli. Poniżej kilka rad, które warto wdrożyć w życie, nim założysz buty i ruszysz w drogę. " ["has_superbox"]=> bool(true) ["has_superbox_main"]=> bool(true) ["has_superbox_sticker"]=> bool(false) ["superbox_content"]=> string(0) "" ["superbox_title"]=> string(21) "Jak zacząć biegać?" ["superbox_avatar"]=> string(20) "superbox_avatar_1429" ["body"]=> string(4204) "

Mniej więcej co dziesiąta osoba w ramach odchudzania uprawia jogging lub biega. Biegacze osiągali najlepsze rezultaty w dziedzinie utraty wagi, pokonując innych ćwiczących i będących na diecie. Ale nawet, jeśli nie masz potrzeby gubienia kilogramów, bieganie dostarczy ci wielu innych korzyści, jak choćby doskonała kondycja, przypływ energii i witalności oraz poprawa wydolności układu krążenia.

Bieganie to wymagająca forma ćwiczeń, wspomagająca sprawność aerobową, pozytywnie wpływająca na serce i niemal likwidująca tłuszcz. Ilość kalorii spalanych podczas biegu zależy m.in. od tempa, ale można przyjąć, że spalasz 100 kalorii na półtora kilometra, przy prędkości 8 km na godzinę.

Jeśli jednak interesuje cię budowanie masy mięśniowej, fachowcy radzą uzupełnić bieganie treningiem siłowym. Jogging pozwala spalać tłuszcz, ale jest niezbyt efektywny w budowaniu masy mięśniowej.

Możesz mieć ochotę zaraz ruszać w drogę, ale chwila namysłu zapewni ci bezpieczeństwo i zwiększy przyjemność z biegania. Oto kroki, które powinieneś podjąć, zanim puścisz się przed siebie:

1. Porozmawiaj z lekarzem

Większość z nas może zacząć bieganie od zaraz, ale lepiej skontaktować się ze specjalistą przed rozpoczęciem nowego programu treningowego. Szczególną ostrożność podczas biegania powinni zachować ci, którzy mają problemy z sercem lub niedawno przeszli operację stopy czy kolana.

2. Zaczynaj powoli

Na początek – marsz. Jeśli nigdy nie biegałeś, zacznij od marsz w tempie 6 km na godzinę. Chodź w tym tempie codziennie przez tydzień, a potem, stopniowo, zwiększaj prędkość i dystans. Ważna zasada: nie można zwiększać dystansu więcej niż o 10% tygodniowo. Kiedy już zaczniesz biegać, nie rób tego codziennie i zaplanuj sobie zróżnicowany trening – przeplataj krótkie, intensywne przebieżki z biegami na dłuższe dystanse.

3. Zapisuj

Prowadź dziennik biegacza. Pomoże ci to śledzić swoje tempo, tętno i dystanse, które pokonujesz – a to ułatwi ci dostrzeżenie i docenienie własnych postępów.

4. Kup dobre buty

Przeznacz około 200 złotych na odpowiednie obuwie. Wybierz wygodne buty, przeznaczone do biegania (zrezygnuj z uniwersalnych nutów sportowych) i używaj ich tylko do tego. Jeśli biegasz regularnie, nowa para przyda ci się za jakieś trzy miesiące.

5. Pomyśl o bezpieczeństwie

Na trening na zewnątrz zabierz ze sobą telefon komórkowy i gaz pieprzowy. Ten ostatni działa tak na psy, jak i na ludzi. Upewnij się, że wybrana przez ciebie trasa jest dobrze oświetlona w godzinach twojego treningu.

6. Nawadniaj się

Pij, pij i jeszcze raz pij. Szczególnie, jeśli biegasz na zewnątrz w letnim upale, musisz pamiętać o piciu wody, a najlepiej napojów izotonicznych, które również uzupełniają niedobry minerałów traconych w czasie pocenia się. Wypij szklankę przed biegiem i miej ze sobą butelkę. Jeśli biegasz na długie dystanse i planujesz wracać tą samą drogą, po drodze schowaj butelkę z napojem, tak, żeby móc skorzystać z niej wracając.

7. Stosuj małe przekąski

Postaw na białkowe i węglowodanowe przekąski, które uzupełnią twoją energię. Jednak, aby chudnąć, musisz też liczyć kalorie – jeśli przebiegłeś tyle, by spalić 200 kalorii, w tym samym czasie pijąc napój izotoniczny, zawierający 200 kalorii, ostatecznie bilans jest zerowy. Choć samopoczucie i kondycja z pewnością się poprawią :-)

Jeśli chcesz zacząć biegać i ciągle nie jesteś pewien, czy wiesz jak, przez jakiś czas poćwicz z trenerem osobistym, a potem wskakuj w dobre buty i ruszaj w drogę! Powodzenia! Na bieganie nigdy nie jest za późno.

Bartek Kulesza

" ["ancestor_id"]=> string(1) "4" ["advimg"]=> string(0) "" ["lead_on_first"]=> bool(true) ["ctime"]=> string(10) "1401972295" ["gradation"]=> string(1) "0" ["gradation_sub"]=> string(1) "0" ["adv"]=> bool(false) ["signin"]=> bool(false) ["after18"]=> bool(false) ["art_category_id"]=> string(3) "103" ["is_gadget"]=> bool(false) ["vote_title"]=> string(0) "" ["with_advbox"]=> bool(false) ["advbox"]=> string(0) "" ["link_url"]=> string(27) "https://facetpo40.pl/forum/" ["link_info"]=> string(16) "Wejdź na FORUM!" ["link_alt"]=> string(0) "" ["download_file"]=> string(0) "" ["seo_title"]=> string(0) "" ["seo_description"]=> string(0) "" ["seo_keywords"]=> string(0) "" ["show_recommend"]=> bool(true) ["show_random"]=> string(1) "3" ["show_other_random"]=> string(1) "3" ["avatar"]=> string(19) "/avatar/avatar_1429" ["visits_counter"]=> string(5) "22881" ["comments_counter"]=> string(1) "4" ["published_active"]=> bool(true) ["published_start"]=> string(1) "0" ["published_end"]=> string(1) "0" ["like_counter"]=> string(1) "0" ["unlike_counter"]=> string(1) "0" ["photos_counter"]=> NULL ["ArtCategory"]=> array(18) { ["id"]=> string(3) "103" ["name"]=> string(10) "Rusz się!" ["root_id"]=> string(1) "0" ["isleaf"]=> bool(true) ["video_gradation"]=> string(1) "0" ["gallery_gradation"]=> string(1) "0" ["index_gradation"]=> string(1) "0" ["isactive"]=> bool(true) ["position"]=> string(1) "1" ["superbox_counter"]=> string(1) "0" ["title"]=> string(10) "Rusz się!" ["about"]=> string(170) "Lubisz dreszczyk emocji, adrenalinę? Zrób coś niecodziennego, np. skocz ze spadochronem. Każdy aktywny facet wie, że ruch to zdrowie. Więc na co czekasz? Rusz się!" ["keywords"]=> string(61) "sport, sporty ekstremalne, aktywność faceta, męskie sporty" ["use_gradation"]=> bool(false) ["slug"]=> string(10) "0-rusz-sie" ["lft"]=> string(2) "29" ["rgt"]=> string(2) "30" ["level"]=> string(1) "2" } } } array(0) { }

Gorące tematy

facebook